Organisatie | Roerdalen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie griffie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-01-2013 | 09-05-2020 | Nieuwe regeling | 20-12-2012 De Trompetter, 31-01-2013 | 2012/12/20 14 |
De raad van de gemeente Roerdalen heeft;
gezien het voorstel van het raadspresidium van 3 december 2012;
gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 87, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht;
mede gelet op artikel 156 en 160, aanhef en eerste lid onder d, en de Collectieve arbeidsvoorwaarden/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);
aan deze commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a tweede lid 107d eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet;
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over interne ondersteuning. De werkgeverscommissie kan zich ook extern doen ondersteunen.
De griffier zorgt voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden en bevindingen.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2012
De griffier De voorzitter
R.J.J. Notermans drs. C.A.M. Hanselaar-van Loevezijn
Toelichting Verordening werkgeverscommissie griffie
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening. De delegatie heeft alleen betrekking op het nemen van personele besluiten.
Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor, die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie. Ofschoon dit voortvloeit uit het werkgeverschap is expliciet aangegeven dat de werkgeverscommissie ook een rol heeft bij de behandeling van klachten jegens de griffier en de overige griffiemedewerkers.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in overeenstemming met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. De burgemeester is voorzitter van de raad en kan vaak een beroep doen op de griffier. De burgemeester kan om die reden ook geen lid zijn van de werkgeverscommissie maar kan wel als adviseur worden uitgenodigd.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De interne ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan eventueel worden geregeld door middel van het maken van afspraken of het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier met het college, de secretaris of een afdelingshoofd
Artikel 5. en 6. Besluitvorming en Verslaglegging
Uit dit artikel blijkt dat de voorzitter en de leden stemgerechtigd zijn.
Aangezien het in de vergaderingen van de werkgeverscommissie meestal gaat om personele zaken en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat in beslotenheid wordt vergaderd.
Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt in zijn werkgeverstaken, de werkzaamheden en bevindingen. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.
Artikel 10., 11. en 12. Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel