Organisatie | Winterswijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie gemeentelijk Wsw-beleid |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie gemeentelijk Wsw-beleid |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet Sociale Werkvoorziening, art.2 lid 3
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-01-2012 | 01-01-2011 | 01-01-2019 | art. 7 | 27-10-2011 Achterhoek Nieuws 10-01-2012 | 2011, nr. X-3 |
17-12-2008 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 27-11-2008 Winterswijkse Weekkrant, 16-12-2008 | 2008, nr. XI-7 |
De raad van de gemeente Winterswijk;
gelezen het voorstel van van 17 november 2008,
gelet op artikel 2 derde lid in de Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat de raad bij verordening de cliëntenparticipatie voor gemeentelijk Wsw-beleid moet formaliseren;
In deze verordening wordt verstaan onder:
Regionale Cliëntenraad Wsw: de door het college van de deelnemende gemeenten in het sociaal werkvoorzieningbedrijf Hameland, als zodanig erkende en voor deze gemeenten actief zijnde cliëntenraad van Wsw-geïndiceerden of hun wettelijke vertegenwoordigers of belangenbehartigers, hierna te noemen: Cliëntenraad Wsw.
Het college voorziet de Cliëntenraad Wsw van de informatie voor het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd (braille, grootletterschrift, daisyrom).
Aldus besloten door de raad van de gemeente Winterswijk in
zijn openbare vergadering gehouden op 27 november 2008,
de voorzitter, de griffier,
Toelichting bij de Verordening cliëntenparticipatie Wsw
De Wsw-geïndiceerde (Wsw’er) staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet sociale werkvoorziening (hierna: Wsw). Om die reden vindt de Tweede Kamer cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is daarom geregeld dat de gemeenteraad bij de verordening regels stelt over de manier waarop Wsw’ers betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw.
Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.
De cliëntenparticipatie Wsw houdt zich bezig met het gemeentelijk beleid over de Wsw. Dit is de verordenende bevoegdheid van de gemeente en ook de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering. Deze verordening is in de gemeenten Haaksbergen, Aalten, Berkelland, Oost-Gelre en Winterswijk van toepassing, maar wordt natuurlijk wel door de gemeenten afzonderlijk vastgesteld. Deze gemeenten nemen ook deel in de Gemeenschappelijke Regeling Hameland. Voor genoemde gemeenten wordt 1 gezamenlijke Cliëntenraad Wsw opgericht.
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna derhalve niet nader toegelicht.
We hebben ervoor gekozen om ook de wettelijk vertegenwoordigers van Wsw-geïndiceerden zitting te laten nemen in de Wsw-cliëntenraad.
Met nadruk wordt gesteld dat met “uitvoering van het gemeentelijke Wsw-beleid” niet de bedrijfsvoering van het sociaal werkvoorzieningsbedrijf Hameland wordt bedoeld.
Dit artikel geeft de beleidsterreinen aan waarbij de Cliëntenraad Wsw wordt betrokken. De aspecten van het beleid (op de genoemde terreinen) waarbij de Cliëntenraad Wsw wordt betrokken zijn:
Veel ambtelijke adviezen behelzen het sw-bedrijf Hameland, maar veel van die adviezen hebben bedrijfsvoering als onderwerp. En dat is nu net geen onderwerp voor de Cliëntenraad Wsw.
De jaarlijks te maken prestatieafspraken met het sw-bedrijf zijn wél weer een onderwerp waar de Ciëntenraad Wsw om advies zal worden gevraagd.
Dit artikel geeft aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven, met uitzondering van het ter beschikking stellen van middelen. Dit laatste is geregeld in artikel 7 en 8.
In het tweede lid van artikel 4 wordt rekening gehouden met het feit dat bijvoorbeeld in het geval van tussentijdse rapportages niet tijdig advies van de Cliëntenraad Wsw kan worden gevraagd. In voorkomende gevallen zal wel altijd advies van de cliëntenraad Wsw worden gevraagd. Als dit advies afwijkt van het besluit van het college zal het besluit zo mogelijk worden heroverwogen.
Het vierde lid van artikel 4 betreft de verplichting tot het tijdig informeren. De omschrijving houdt in ieder geval in dat:
Het zevende lid van artikel 4 draagt het college op om de Cliëntenraad Wsw te voorzien van de voor de uitoefening van hun taak benodigde informatie. Het college bepaalt zelf de wijze waarop dit gebeurt. Indien de Cliëntenraad Wsw het college verzoekt om de informatie elektronisch (op USB-stick, op CD of via e-mail) aan te leveren dan zal het college indien redelijkerwijs mogelijk aan dit verzoek voldoen. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren.
Door de nieuw gevormde Cliëntenraad Wsw zelf een huishoudelijk regelement op te laten stellen, wordt hij in de gelegenheid gesteld de beste wijze van overleg te formuleren.
In dit artikel worden de faciliteiten voor de Cliëntenraad Wsw geregeld. Voor niet genoemde faciliteiten kan subsidie worden aangevraagd.
In dit artikel wordt de betaalbaarstelling van eventuele subsidies geregeld.