Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dalfsen

Reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDalfsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen
CiteertitelIncassoreglement Dalfsen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, artikel 4:81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-06-2010Nieuwe regeling

01-06-2010

KernPUNTEN, 2010-06-08

2010-05-25, nummer 802

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen;

 

Overwegende dat het ter bevordering van de zorgvuldigheid en de rechtszekerheidgewenst is nadere regels vast te stellen voor de automatische incasso van degemeentelijke belastingen; gelet op de van toepassing zijnde bepalingen in hetBurgerlijk Wetboek, Invorderingswet 1990, de Gemeentewet en de belastingverordeningen;

 

B E S L U I T E N

 

Vast te stellen het volgende reglement voor de automatische incasso van de

gemeentelijke belastingen in de gemeente Dalfsen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkintreding

Terugwerkende kracht t/m

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-06-2010

 

Nieuwe regeling

01-06-2010

KernPUNTEN, 08-06-2010

25-05-2010

nummer 802

Inhoudsopgave

Incassoreglement Dalfsen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

Artikel 3 Gemeentelijke belastingen

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

Artikel 5 Aanmelding

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

Artikel 8 Incassotermijnen

Artikel 9 Berekening termijnbedrag

Artikel 10 Verzending aanslagbiljet

Artikel 11 Tijdstip van afschrijving

Artikel 12 Ontbindende voorwaarden

Artikel 13 Overlijden

Artikel 14 Echtscheiding

Artikel 15 Verhuizing

Artikel 16 Wijziging bank- gironummer incasso

Artikel 17 Terugstorting

Artikel 18 Stortingen buiten de automatische incasso

Artikel 19 Beëindiging van de incasso overeenkomst

Artikel 20 Slotbepaling

Incassoreglement Dalfsen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • -

    Afschrijvingstijdvak: periode verdeeld in maanden welke aanvangt op het moment waarop de eerste incassotermijn wordt afgeschreven en eindigt op de laatste incassotermijn van het aanslagbiljet.

  • -

    Belastingjaar : Tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke belastingen worden geheven.

  • -

    Belastingschuldige: natuurlijk – of rechtspersoon, welke is aangeslagen in één of meerdere belastingen of heffingen van de gemeente Dalfsen.

  • -

    Formele belastingschuld: Het totaalbedrag aan gemeentelijke belasting(en)

    dat op het aanslagbiljet staat vermeld en daadwerkelijk moet worden betaald.

  • -

    Materiële belastingschuld : de belastingschuld, zoals deze bestaat op grond van de gemeentelijke belastingverordeningen, waarop nog geen betalingsplicht rust.

  • -

    Saldo: het geldbedrag dat is opgebouwd door middel van de maandelijkse afschrijvingen.

  • -

    Machtigingkaart; door de afdeling financiën en belastingen van de gemeente Dalfsen uitgegeven kaart, waarmee de aanmelding voor automatische incasso plaats kan vinden. Op de kaart moet het bank- of gironummer vermeld worden. Hieraan gelijk gesteld is het machtigingsformulier uit het Belastingloket dan wel de aanmelding door middel van DigiD aangemeld via de web-site van de gemeente Dalfsen.

  • -

    Wijzigingskaart: door de afdeling financiën en belastingen van de gemeente Dalfsen uitgegeven kaart, waarmee wijzigingen betreffende het bank- of gironummer moeten worden gemeld. Hieraan gelijk gesteld is het machtigingsformulier uit het Belastingloket dan wel de wijzing die door middel van DigiD doorgegeven wordt op de web-site van de gemeente Dalfsen.

  • -

    Incassant: de gemeente Dalfsen

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingschuldige gedurende het belastingjaar te spreiden en door middel van negen maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

Artikel 3 Gemeentelijke belastingen

De automatische incasso geldt uitsluitend voor de gemeentelijke belastingen die zijnopgenomen op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen en de afrekening afvalstoffenheffing, te weten: afvalstoffenheffing, hondenbelasting, onroerende - zaakbelastingen, rioolheffing en reinigingsrecht.

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

  • 1.

    Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van belastingschuldigen en geldt ook voor aanslagen die worden opgelegd in een later jaar dan het jaar waarop zij betrekking hebben.

  • 2.

    De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd, of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

  • 3.

    Als de automatische incasso op enig moment is stopgezet, kan het gedurende het afschrijvingstijdvak nog maximaal één maal op nieuw geactiveerd worden.

Artikel 5 Aanmelding

  • 1.

    Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door de machtigingskaart in te leveren of toe te zenden aan het team belastingen van de gemeente Dalfsen.

  • 2.

    De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend of moet uiterlijk binnen 2 weken na dagtekening van het aanslagbiljet zijn ingekomen bij het team belastingen van de gemeente Dalfsen.

  • 3.

    Indien de machtiging tot automatische incasso na de in het tweede lid gestelde termijn wordt ontvangen kan dit gevolgen hebben voor het aantal incassotermijnen en hoogte van de termijnbedragen. Zie hiervoor artikel 9, lid 1 hierna.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten welke na binnenkomst van de machtiging aan de belastingschuldige worden opgelegd en toegezonden.

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Artikel 8 Incassotermijnen

  • 1.

    Aanslagbiljetten waarvoor tijdig automatische incasso is afgegeven kennen, met inachtneming van hetgeen geregeld is in het tweede lid, negen maandelijkse incassotermijnen.

  • 2.

    Indien het totaal bedrag van de in de incassoregeling opgenomen belastingen per aanslagbiljet minder is dan € 45,- of meer dan € 5000,- dan gelden er twee incassotermijnen conform de termijn zoals gesteld op het aanslagbiljet.

Artikel 9 Berekening termijnbedrag

  • 1.

    Het termijnbedrag wordt berekend naar evenredigheid van het aantal nog te vervallen incassotermijnen van het aanslagbiljet dat na verwerking van de machtiging nog overblijft.

  • 2.

    Indien de machtiging is verleend voor de aanvang van het belastingjaar of stilzwijgend is verlengd, dan wordt het termijnbedrag berekend naar evenredigheid van het aantal incassotermijnen welke van toepassing zijn op het verzonden aanslagbiljet.

  • 3.

    De incassant heeft het recht, indien er tijdens het afschrijvingstijdvak incassotermijn(en) niet worden geïncasseerd, het termijnbedrag te wijzigen onder mededeling daarvan aan de belastingschuldige.

Artikel 10 Verzending aanslagbiljet

De gemeente spant zich in het aanslagbiljet in de maand februari te verzenden. Aan deze inspanning kunnen geen rechten worden verbonden indien de verzending op een later tijdstip plaatsvindt.

Artikel 11 Tijdstip van afschrijving

  • 1.

    De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden.

  • 2.

    De eerste afschrijving zal met inachtneming van hetgeen geregeld is in het derde lid, plaatsvinden omstreeks de eerste of volgende vervaldag van het aanslagbiljet.

  • 3.

    De incassant zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van de maand doch niet eerder dan in de laatste week van die maand en niet later dan in de eerste week van de eerstvolgende maand.

Artikel 12 Ontbindende voorwaarden

  • De automatische incasso wordt beëindigd:

  • 1.

    indien de automatische incasso gedurende twee incasso termijnen niet slaagt;

  • 2.

    indien de automatische incasso door Interpay BankGirocentrale B.V. wordt geweigerd omdat incasso van het rekeningnummer niet meer mogelijk is.

  • 3.

    indien de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zou belemmeren.

Artikel 13 Overlijden

  • 1.

    Overlijden van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van de rode kaart.

Artikel 14 Echtscheiding

  • 1.

    Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dan dient de belastingschuldige zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

Artikel 15 Verhuizing

  • 1.

    Verhuizingen van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    Bij verhuizing naar een andere gemeente dient de belastingschuldige na de laatste incassotermijn van het afschrijvingstijdvak de incasso zelf te beëindigen.

Artikel 16 Wijziging bank- gironummer incasso

Wijzigingen betreffende bank- of gironummer dienen altijd schriftelijk te worden gemeld aan het team belastingen.

Artikel 17 Terugstorting

  • 1.

    Indien de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij de giro- of bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 2.

    De opdracht tot terugstorting wordt gegeven door de gele terugboekingkaart binnen een maand na verzending van de afrekening aan de giro- of bankinstelling toe te zenden.

Artikel 18 Stortingen buiten de automatische incasso

(Termijn) betalingen buiten de automatische incasso om worden verwerkt in deresterende termijnen voor automatische incasso.

Artikel 19 Beëindiging van de incasso overeenkomst

  • 1.

    De automatische incasso kan door de belastingschuldige te allen tijde worden opgeheven door het inzenden van de rode kaart. Hieraan gelijk gesteld is het machtigingsformulier uit het Belastingloket dan wel de afmelding door middel van DigiD aangemeld via de web-site van de gemeente Dalfsen.

  • 2.

    Indien gedurende een periode van twee jaar ten behoeve van een belastingschuldige geen automatische incasso heeft plaatsgevonden, dan wordt door de incassant de incasso-overeenkomst beëindigd.

Artikel 20 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement voor de automatische incasso van de gemeente Dalfsen kan worden aangehaald als ” Incassoreglement Dalfsen” .

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking de dag na de bekendmaking en is van toepassing voor alle vanaf dat moment via het gecombineerde aanslagbiljet op te leggen aanslagen.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen,

1 juni 2010.

Burgemeester en wethouders Dalfsen,

Burgemeester, gemeentesecretaris,

Mr. W.P.M. Urlings drs. H. Zwart