Organisatie | Bunschoten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheersverordening Gemeentelijke Begraafplaatsen Bunschoten 2013 |
Citeertitel | Beheersverordening Gemeentelijke Begraafplaatsen Bunschoten 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Met de inwerkingtreding van deze verordening is de oude in de CVDR opgenomen verordening, te weten de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Bunschoten 2011, ingetrokken
1. Uitvoeringsbesluit voor Grafbedekkingen Gemeente Bunschoten 2013
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-05-2013 | nieuwe regeling | 25-04-2013 Gemeenteblad 2013, 2 | 871 |
De raad van de gemeente Bunschoten;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 maart 2013, nr. 2572;
gelet op artikel 35 van de Wet op de Lijkbezorging en artikel 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende “Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen Bunschoten 2013”
HOOFDSTUK I INLEIDENDE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
Erfgoedverordening: de Erfgoedverordening 2011 gemeente Bunschoten, dan wel een opvolgende verordening die gemeentelijk monumentale zaken regelt.
HOOFDSTUK 3 VOORSCHRIFTEN VOOR LIJKBEZORGING
Artikel 7 Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
Degene die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of as wil verstrooien, geeft daarvan uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag voorafgaande aan die waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven, moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as, en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen, mag uitsluitend geschieden door het personeel van de begraafplaats op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden met toestemming van de beheerder en onder toezicht van de daartoe door de beheerder aangewezen medewerker van de gemeente geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 12.00 uur van de voorafgaande werkdag mondeling of schriftelijk aan de beheerder kenbaar hebben gemaakt. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder op te volgen.
Artikel 8 Mee begraven van voorwerpen
Met betrekking tot het mee begraven van voorwerpen geldt dat deze niet schadelijk mogen zijn voor het milieu en makkelijk verteerbaar zijn.
Artikel 9 Over te leggen stukken
Begraving of bijzetting in een particulier graf, waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijk minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan deze grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende of, indien deze is overleden, door een van de andere personen, genoemd in artikel 21, tweede lid.
HOOFDSTUK 4 INDELING EN UITGIFTE VAN DE GRAVEN
Het college kan bij nader vast te stellen regels de algemene en particuliere graven onderverdelen in categorieën. Zij bepaalt voor deze categorieën de situering en de oppervlakte.
Artikel 16 Particuliere graven
Het in het eerste lid van dit artikel bedoelde recht op een particulier graf wordt op aanvraag van de rechthebbende verlengd met een termijn van tien jaar dan wel twintig jaar, mits de aanvraag vóór het verstrijken van de lopende termijn wordt ingediend. Burgemeester en wethouders schrijven de rechthebbende of diens nabestaanden uiterlijk één jaar voor het verlopen van de huidige rechten op een graf aan om te wijzen op de mogelijkheden en kosten van verlengen van de grafrechten. Indien deze aanschrijving pas plaats vindt na het verlopen van de rechten op het graf, wordt de termijn verlengd met de tijd die nodig is om de rechthebbende aan te schrijven.
Artikel 17 Particuliere urnenkelders
Voor particuliere urnenkelders gelden dezelfde bepalingen als genoemd in artikel 16.
Artikel 19 Algemene urnenkelders
Voor algemene urnenkelders geldt dezelfde bepalingen als genoemd in artikel 18 lid 1 en 2.
Artikel 20 Verstrooiing van as
Het verstrooien van as als bedoeld in de Wet op de Lijkbezorging in een particulier graf is alleen toegestaan met toestemming van burgemeester en wethouders en van de rechthebbende van dat graf.
Het verstrooien van as als bedoeld in de Wet op de Lijkbezorging in een algemeen graf is niet toegestaan.
Het verstrooien van as als bedoeld in de Wet op de Lijkbezorging op een permanent daartoe bestemd terrein is toegestaan met toestemming van burgemeester en wethouders.
Artikel 21 Overschrijving van verleende rechten
Na het overlijden van de rechthebbende kan het particuliere graf worden overgeschreven op naam van een ander natuurlijk persoon of rechtspersoon, mits de aanvraag hiertoe wordt gedaan binnen een jaar na het overlijden van de rechthebbende. Overschrijving ten name van een ander dan in de vorige zin bedoelde personen is slechts mogelijk, indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.
Artikel 24 Niet-blijvende grafbeplantingen en losse voorwerpen
Niet-blijvende beplantingen of voorwerpen op een graf, die in een verwaarloosde staat verkeren, kunnen door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd. Linten, siervazen en dergelijke voorwerpen worden gedurende twaalf weken ter beschikking gehouden van de rechthebbende.
Artikel 25 Onderhoud van de begraafplaats en de graven door de gemeente
Het college kan de rechthebbende of de gebruiker per aanschrijving verplichten een beschadiging aan de grafbedekking te herstellen binnen de door het college gestelde termijn indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het college het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van de grafbedekking gevaar op levert voor derden.
Artikel 26 Verwijdering grafbedekking
Het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking maakt het college ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd per brief aan de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft, aan een nabestaande bekend. Wanneer het adres van deze persoon niet bekend is, maakt het college het voornemen door middel van een op het te ruimen graf te plaatsen bordje.
HOOFDSTUK 6 RUIMING VAN GRAVEN EN URNENKELDERS
Artikel 27 Ruiming, bezorging en overblijfselen en as
Het voornemen van burgemeester en wethouders om een graf te ruimen wordt gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden per brief aan de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft, aan de belanghebbende bekend gemaakt. Wanneer het adres van de rechthebbende of belanghebbende niet bekend is, maakt het college het voornemen tot ruiming van het graf ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip van ruiming door middel van een bij het graf(veld) te plaatsen bordje en bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingenbord bekend.
HOOFDSTUK 7 IN STAND HOUDEN HISTORISCHE GRAVEN, OPVALLENDE GRAFBEDEKKING EN GEMEENTELIJK MONUMENTALE ZAKEN
Artikel 29 Aanwijzing gemeentelijk monument
Indien een deel van de begraafplaats is aangewezen als gemeentelijk monument, dan is voor dat deel van de begraafplaats de Erfgoedverordening van toepassing.
Burgemeester en wethouders kunnen bepalingen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover strikte toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Besluiten van burgemeester en wethouders die genomen zijn krachtens de Beheersverordening Begraafplaats 1974, de Beheersverordening Gemeentelijke Begraafplaatsen Bunschoten 2005 of de Beheersverordening Gemeentelijke Begraafplaatsen Bunschoten 2011 gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
Van de raad van de gemeente Bunschoten van 25 april 2013,
de griffier, de voorzitter,
Drs. A.S. Dijkstra M. van de Groep
Toelichting op enkele bepalingen
In dit artikel wordt uitgelegd wat de betekenis is van enkele veel gebruikte begrippen.
De rechthebbende bepaalt wie er in het graf begraven mogen worden. Omdat dit vrijwel altijd familie is wordt een particulier graf in de volksmond ook wel een familiegraf genoemd.
Voor werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld het uitvoeren van opgravingen en ruimingen kan de beheerder tijdelijk delen van de begraafplaats voor het publiek afsluiten.
Dit lid is geïntroduceerd met het oog op de strafbaarstelling van personen die zich op de begraafplaats bevinden buiten de uren van openstelling voor bezoekers.
Steenhouwers en hoveniers moeten zich er steeds van bewust zijn dat hun werkzaamheden storend kunnen zijn voor rouwende nabestaanden en tijdens uitvaartplechtigheden. De toestemming om werkzaamheden op de begraafplaats te verrichten moet vlot aan de steenhouwers of anderen kunnen worden doorgegeven. De bevoegdheid van de beheerder om personen weg te sturen als zij zich niet aan zijn aanwijzingen en de verbodsbepalingen houden, biedt voldoende mogelijkheden om tegen ongewenste activiteiten op te kunnen treden.
Met dit artikel wordt beoogd plechtigheden ordelijk te doen verlopen. Door te eisen dat de mededeling voor een herdenkingsplechtigheid uiterlijk zes werkdagen vooraf moet plaatshebben, kan worden voorkomen dat de plechtigheid en de voorbereiding daarvan samenvallen met een begrafenis. Een begrafenis moet volgens de wet uiterlijk op de zesde werkdag na overlijden geschieden.
De aard van de werkzaamheden bij het opgraven en ruimen van graven brengt met zich mee dat het bezwaarlijk is om toe te staan dat anderen hierbij aanwezig zijn. De praktijk heeft aangetoond dat er behoefte is aan een wettelijk voorschrift om de toegang hierbij van derden te weren.
Begrafenissen, asbezorging ed vinden niet eerder plaats dan ná 36 uren van de aangifte. Wil men eerder begraven, asbezorgen dan dient hiervan vrijstelling te worden aangevraagd bij de burgemeester.
Indien de nabestaanden alle of bepaalde werkzaamheden zelf willen verrichten zijn, ook om redenen van veiligheid, toch de aanwijzingen en de hulp van het personeel van de begraafplaats nodig. Het gaat dan vooral om het openen en sluiten van het graf.
De werkzaamheden kunnen door de nabestaanden en door de beheerder aangewezen medewerkers samen worden verricht. De nabestaanden kunnen bijvoorbeeld een begin maken. Vervolgens kunnen de aangewezen medewerkers handelingen verrichten waarvoor ervaring nodig is of die van de nabestaanden te zware inspanning vragen. Het aanbrengen van de grafranden ter stutting van de grond om het geopende graf en het verwijderen van die randen voor het sluiten van het graf zal door deze aangewezen medewerkers moeten geschieden.
Gemeente Bunschoten begraaft alleen met behulp van een graflift. Verzoeken om de kist met behulp van touwen te laten zaken in het graf worden niet gehonoreerd dit in verband met veiligheidseisen en arbeidsomstandigheden.
In de vorige verordening was de bepaling opgenomen dat het lijk bij aankomst op de begraafplaats of in het crematorium voorzien diende te zijn van een identiteitskenmerk. Deze bepaling is geschrapt, aangezien dit vereiste volgt uit artikel 8 van de Wet op de lijkbezorging.
De wet bevat geen regels voor het mee begraven en cremeren van allerlei voorwerpen. In algemene zin is er wel wetgeving die het ‘dumpen’ en verbranden van voorwerpen en materialen verbiedt, als het om schadelijk afval gaat. Glas en kunststof verontreinigen de bodem, maar ook apparaten met batterijen zoals mobiele telefoons. Kindertekeningen of stoffen knuffels zijn wel toegestaan.
De wet eist dat er een verlof tot begraven aanwezig is, afgegeven door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Hierbij aansluitend is het gewenst om de beheerder van de begraafplaatsen een eigen bevoegdheid te geven medewerking aan de lijkbezorging te weigeren, indien niet aan de wettelijke vereisten is voldaan.
De bezorging van as omvat zowel het bijzetten als de verstrooiing.
Er mag van worden uitgegaan dat het stoffelijk overschot van de rechthebbende zelf, indien deze is overleden, in het particuliere graf mag worden bijgezet.
De wettelijke minimumgrafrusttermijn is de termijn dat een lijk volgens de wet ten minste begraven moet blijven voordat dit mag worden geruimd. Het gebeurt veelvuldig dat in particuliere graven begravingen, bijzettingen of asbezorging plaatsvinden, betrekkelijk kort voor het aflopen van de uitgiftetermijn. Daarom is vastgelegd dat in dergelijke gevallen begraving of bijzetting alleen kan plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn. Uiteraard zal die verlenging dan een periode moeten omvatten die de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk maakt aan de wettelijke minimum termijn voor het ruimen van graven.
De wet verplicht tot de mogelijkheid van begraven op iedere dag gedurende een bij gemeentelijke verordening te bepalen tijd, met uitzondering van zondag en algemeen erkende feestdagen. Gemeenten zijn vrij te bepalen dat ook op zondag of een algemeen erkende feestdag wordt begraven. De gemeente Bunschoten wil zo min mogelijk beperkingen en zo veel mogelijk aansluiten bij het openbare leven. De bedoelde dagen worden bij naam genoemd en daarbij geldt de dag waarop viering plaatsvindt. (bijv. Koningsdag 2014)
Het kan voorkomen dat burgemeester en wethouders toestemming geven om een lijk binnen 36 uur te begraven. Dit kan zijn in verband met godsdienstige redenen of in verband met spoed in geval van lijkvinding.
Een begrafenis op een zaterdag wordt verondersteld uiterlijk 11.00 uur aan te vangen. Een tweede begrafenis kan daardoor om uiterlijk 14.30 uur plaatsvinden. De beheerder kan in bijzondere omstandigheden van bovengenoemde veronderstelling afwijken.
Naast de particuliere graven noemt dit artikel de verschillende andere soorten van voorzieningen op de begraafplaats. Met deze voorzieningen wordt tegemoet gekomen aan de behoefte van de nabestaanden die de crematie op enige afstand van huis hebben doen plaatsvinden en graag een identificatiepunt in de omgeving hebben om de overledene dichtbij te kunnen gedenken.
Door het samenvoegen van graflagen kunnen meer overledenen worden begraven in een particulier (familie)graf. Het samenvoegen van graflagen kan alleen als alle overledenen in het graf minstens 10 jaar geleden begraven zijn. Dit is de wettelijk voorgeschreven grafrusttermijn. Hierdoor is er weer plaats voor twee of meer lijken. Zie verder artikel 25 lid 7 en toelichting.
Een particulier graf kan naast uitgifte ook op voorhand worden gekocht. In 1996 is met het oog op de capaciteit van Memento Mori besloten dat deze mogelijkheid werd geschrapt. Met het ingebruik nemen van begraafplaats De Akker is de begraafcapaciteit weer uitgebreid. Hierdoor is het vanaf de opening van begraafplaats De Akker weer mogelijk op voorhand het recht op een particulier graf te kopen. Algemene graven worden enkel op volgorde van ligging uitgegeven.
Naast het bepaalde in lid 2 kunnen particuliere graven worden toegewezen als dit niet bezwaarlijk is voor de situatie op de begraafplaats. Hierbij kan worden gedacht aan het aanzien van de begraafplaats en de gesteldheid van de bodem.
Indeling in categorieën is nodig als burgemeester en wethouders verschillende regels willen vaststellen voor de grafbedekkingen op de graven die liggen op de verschillende delen (categorieën) van de begraafplaats.
De laatste zin van het eerste lid is opgenomen omdat sommige rechthebbenden in de veronderstelling verkeren dat de uitgiftetermijn pas begint te lopen op het moment van de eerste begraving of bijzetting.
De rechthebbende zal 1 jaar voordat de graftermijn afloopt een bericht ontvangen waarin de rechthebbende wordt geattendeerd op de afloop van grafrecht (zie artikel 19 lid 1)
Deze bepaling betekent concreet dat er geen recht tot bijzetting wordt verleend aan nabestaanden van een overledene welke in een algemeen graf begraven is.
De grafrusttermijn voor de algemene graven met de jaargangen 2005 t/m 2010 vallen hier ook onder.
Gezien de beperkte communicatie in het verleden is bij de voorbereiding van de beheersverordening 2011 voorgesteld om de algemene graven op Memento Mori over de periode 1974 t/m 2004 alsnog een grafrusttermijn van 30 jaren te gunnen vergelijkbaar met de grafrusttermijn voor eigen graven in die periode.
Deze bepalingen zijn opgenomen op basis van artikel 66a en 66b van de Wet op de Lijkbezorging en gelden onder andere ten behoeve van de verstrooiingsplaats.
De Wet op de lijkbezorging bepaalt dat vanaf twee jaar voor het verstrijken van de lopende termijn, verlenging van de graftermijn kan worden aangevraagd. Binnen een jaar na het begin van deze periode moeten burgemeester en wethouders volgens het wetsvoorstel de rechthebbende op het graf mededelen dat de graftermijn gaat aflopen, hetzij per brief, hetzij door aanplakking op de begraafplaats tot aan het einde van de periode dat de rechthebbende om verlenging van de termijn van uitgifte kan vragen.
Het is gewenst dat er na overlijden van een rechthebbende een nieuwe rechthebbende wordt aangewezen die de verantwoordelijkheid voor de grafruimte en de daaraan verbonden kosten op zich neemt. In de vorige verordening was bepaald dat het recht op een graf slechts kon worden overgeschreven op naam van de echtgenoot of levenspartner van de (overleden) rechthebbende dan wel op naam van een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad. Slechts wanneer er gewichtige redenen bestonden was overschrijving op naam van een ander mogelijk. Uit de praktijk bleek dat deze beperking niet of lastig te handhaven is en bovendien administratieve lasten veroorzaakt. Daarom is deze regel geschrapt. De ervaring heeft geleerd dat het gewenst is om slechts één persoon als rechthebbende te doen aanwijzen. Wel wordt nu de mogelijkheid geboden het recht over te schrijven op naam van een rechtspersoon.
De termijn wordt gesteld op een jaar. De modelverordening spreekt over 6 maanden, maar een jaar sluit beter aan bij het bepaalde in artikel 16 lid 2 en artikel 27 lid 1 van deze verordening.
Dit artikel is opgenomen om buiten twijfel te stellen dat de rechthebbende afstand van het graf kan doen. Bij afstand doen van het recht op particulier graf voor het aflopen van de uitgiftetermijn vindt geen restitutie van betaalde rechten plaats.
De vergunningseis voor grafbedekkingen op algemene en particuliere graven is sinds 2011 aangepast in een melding. De grafbedekking zal op punten als vormgeving, constructie en materiaalkeuze nog wel aan bepaalde minimumeisen moeten voldoen. Deze eisen zijn nader uitgewerkt in de nadere regels van burgemeester en wethouders [1].
In de dagelijkse praktijk rijzen er nog wel eens wat vragen over verwijderde bloemen en éénjarige planten. Omdat de bloemen en planten eigendom zijn van de rechthebbende op de graven is een waarschuwing vooraf op zijn plaats. Het zou veel te omslachtig zijn de rechthebbende elke keer per brief te waarschuwen dat de verwaarloosde planten of verwelkte bloemen zullen worden verwijderd. Het verdient aanbeveling om in de voorlichting of op het mededelingenbord op de begraafplaats doorlopend algemeen bekend te maken hoe daarmee wordt gehandeld. Het is gewenst om verwelkte bloemen niet te snel te verwijderen omdat gezegd mag worden dat zij passend zijn bij de sfeer van de begraafplaats.
Het algemene onderhoud wordt van gemeentewege gedaan. Men is verplicht dit te laten doen door de gemeente tegen de daarvoor geldende tarieven. Sinds 2011 worden deze tarieven niet meer afzonderlijk in rekening gebracht bij de aankoop van een algemeen of particulier graf dan wel bij de verlenging hiervan.
Onder algemeen onderhoud wordt verstaan het aanzien van de begraafplaats en de gedenktekens. Losse elementen zoals grind en beplanting op het graf vallen niet onder algemeen onderhoud.
De ruimte rondom de graven behoort toe aan de gemeente. Eigen initiatieven zoals het neerleggen van keien, doeken, kunstgras of beplanting kunnen daarom niet worden gehonoreerd.
De bordjes bij de graven met een mededeling voor de grafbezoekers dienen alleen aan de grafbezoeker op te vallen. Op enkele begraafplaatsen zijn goede ervaringen opgedaan met bordjes van 15 x 10 cm in onopvallende kleur.
De mededeling dat burgemeester en wethouders voornemens zijn om de grafbedekking te verwijderen wordt ten minste een jaar van tevoren gedaan, zowel aan de rechthebbende op een eigen graf als aan degene die koos voor een plaats in een algemeen graf en daarop een grafbedekking aanbracht. De mededeling aan de rechthebbende op een eigen graf dat de grafbedekking zal worden verwijderd kan in veel gevallen gelijktijdig worden gedaan met de mededelingen dat de graftermijn verstrijkt en dat het graf zal worden geruimd (zie ook artikel 15, tweede lid met de toelichting en artikel 25, eerste lid).
De grafbedekking kan ook worden verwijderd nadat burgemeester en wethouders het grafrecht vervallen hebben verklaard omdat er na het overlijden van de rechthebbende niet tijdig een nieuwe rechthebbende is aangewezen (artikel 17, derde lid). In dat geval geldt eveneens het vereiste van de voorafgaande mededeling per brief of door het plaatsen. Van een bordje bij het graf gedurende minstens een jaar.
In de vorige verordening was opgenomen dat grafbedekkingen na verwijdering twaalf weken ter beschikking blijft voor rechthebbende. Dit is in de praktijk onwerkbaar. In de communicatie op grond van lid 2 wordt dit aspect meegenomen. De rechthebbende wordt hierin gewezen op de mogelijkheid een afspraak te maken met de beheerder om het gedenkteken op te halen.
Volgens artikel 31, tweede lid van de Wet op de lijkbezorging kan een particulier graf alleen geruimd worden met toestemming van de rechthebbende. Het recht op een graf kan echter vervallen na het verstrijken van de termijn en verlenging van het recht niet wordt afgesloten. De toestemming hoeft dan niet te worden gevraagd.
Het recht kan ook vervallen omdat er na het overlijden van de rechthebbende niet tijdig een nieuwe rechthebbende is aangewezen, of na verwaarlozing van het onderhoud.
De mededeling dat het college voornemens is om de graven te ruimen wordt gedaan zowel aan de rechthebbenden op particuliere graven als aan de belanghebbenden van overledenen die zijn begraven in een algemeen graf. Zie verder hetgeen is vermeld in de toelichting op artikel 24, tweede lid.
Voor algemene graven geldt de grafrusttermijn als genoemd in artikel 18 van deze verordening.
Op grond van deze bepaling kan in een graf voortgezet worden begraven. Samenvoegen betekent dat de overblijfselen in de eerste, onderste laag van het eigen (familie)graf worden herbegraven. Op deze manier onstaat er ruimte in het eigen (familie)graf om opnieuw twee lijken te begraven. De wet spreekt na de grafrusttermijn van 10 jaar niet meer over lijken maar over stoffelijke overblijfselen.
Tot 2011 werd samenvoegen in Bunschoten ook wel ‘schudden’ genoemd. De Handleiding Opgraven en Ruimen (eerste druk, november 2010) maakt verschil tussen deze begrippen. Bij schudden worden de overblijfselen onder de onderste laag van het graf begraven.
Het is vaak voorgekomen dat graven die van bijzondere waarde zijn door de werkers op de begraafplaats worden geruimd. De graven kunnen van betekenis zijn: hetzij door de overledene die er begraven ligt dan wel alleen door het gedenkteken. De overledene kan voor de plaatselijke gemeenschap van betekenis zijn geweest zodat wellicht de naam nog bij de volgende generatie bekend is. Het gedenkteken kan opvallen door zijn vormgeving en door het materiaal. Er dient te worden gezorgd dat graven van bekende overledenen niet ondoordacht worden geruimd en dat soms vrij zeldzame voorwerpen op een terrein dat zozeer aan het verleden herinnert, behouden blijven. Bij twijfel over de bekentenis van het gedenkteken, is het gewenst om een deskundige te raadplegen.
De lijst is een inventarisatie van gedenkwaardige graven. Daarnaast kan de inhoud van de lijst een hulpmiddel zijn voor het samenstellen van de monumentenlijst.
Dit artikel regelt dat op moment dat een deel van de begraafplaats is aangewezen als gemeentelijk monument, daarvoor de Erfgoedverordening primair van kracht is. Daarbij wordt een aantal artikelen uit deze verordening uitgesloten voor dat deel van de begraafplaats, omdat dit anders conflicterend met de Erfgoedverordening werkt. De zaken die geregeld worden in de uitgesloten artikelen worden vervolgens op grond van de erfgoedverordening geregeld via een nadere regel, hierbij de cultuurhistorische waarden van het gemeentelijk monument meegewogen. De aanwijzing van een deel van de begraafplaats als gemeentelijk monument, de omgang daarmee en de mogelijkheden van (her)begraven voor dat deel vormt een apart besluitvormingstraject, los van deze verordening, onder de bevoegdheid van het college waarbij ook de monumentencommissie om advies moet worden gevraagd.
Door het opnemen van een hardheidsclausule wordt aan burgemeester en wethouders de bevoegdheid gegeven om af te kunnen wijken van de in de verordening vervatte regels voor zover strikte toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Door deze bepaling aan de verordening toe te voegen wordt als het ware voorzien in een vangnetbepaling voor specifieke gevallen, namelijk die gevallen waarin strikte toepassing van een of meer bepalingen in de verordening leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
De tekst van het nieuwe artikel met betrekking tot het overgangsrecht sluit aan bij de tekst van de huidige model-verordening van de VNG. In de nieuwe tekst wordt enkel nog gesproken over kort gezegd ‘besluiten die zijn genomen krachtens de ingetrokken verordening’ en niet meer van ‘rechten en verplichtingen die voortvloeien uit de ingetrokken verordening’. De reikwijdte van het overgangsrecht is daarmee ingeperkt.
Besluiten die door burgemeester en wethouders in het verleden zijn genomen op grond van de (inmiddels ingetrokken). Beheersverordeningen 1974, 2005 en 2011 gelden als besluiten genomen krachtens de Beheersverordening Gemeentelijke Begraafplaatsen Bunschoten 2013. Van belang is – en dit dient ter voorkoming van misverstanden expliciet te worden vermeld – dat op die besluiten niet de oude, inmiddels ingetrokken verordeningen uit 1974, 2005 en 2011 van toepassing zijn, maar dat op die besluiten enkel de Beheersverordening Gemeentelijke Begraafplaatsen Bunschoten 2013 van toepassing is. Op deze manier is er geen interpretatieverschil meer mogelijk in artikelen. Hiermee wordt bewerkstelligd dat artikel 27 van deze beheersverordening (ook) geldt voor particuliere/eigen graven die zijn uitgegeven vóór de inwerkingtreding van deze verordening. De keuze voor het verlengen ligt bij de rechthebbende/ familie. De gemeente verstuurt verlengingsvoorstellen op grond van artikel 16 lid 2 van deze beheersverordening. Graven waarvoor de nabestaanden geen verlenging wensen kunnen worden geruimd tien jaar na laatste bijzetting.