Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Terneuzen

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTerneuzen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand, art. 8
  2. Wet investeren in jongeren. art. 12
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201001-01-2015Onbekend

17-12-2009

Zeeuws Vlaams Advertentieblad, 23 december 2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Vaststelling Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren

De raad van de gemeente Terneuzen;

gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 10 november 2009

gezien het advies van de Adviesraad WWB

gelet op artikel 8 van de Wet werk en bijstand en artikel 12 van de Wet investeren in jongeren.

Besluit vast te stellen de navolgende verordening:

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren.

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de wet: de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen werknemers (IOAW) en de Wet investeren in jongeren (WIJ);

    • b.

      cliënt: de persoon die een uitkering of een voorziening ontvangt van de gemeente Terneuzen op grond van een wet als bedoeld in het eerste lid;

    • c.

      belangenorganisaties: organisaties die mede de belangen van cliënten onder sub b behartigen;

    • d.

      de adviesraad WWB Terneuzen: een uit cliënten en/of vertegenwoordigers van belangenorganisaties bestaande groep met taken en bevoegdheden zoals in de verordening omschreven;

    • e.

      college: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Terneuzen;

    • f.

      portefeuillehouder: de wethouder die Sociale Zaken in zijn of haar portefeuille heeft.

  • 2.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt, voor zover niet anders bepaald, hebben dezelfde betekenis als in de WWB.

Artikel 2 Taak, Doelstelling en Werkwijze

  • 1.

    Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokale beleid op het terrein van Sociale Zaken. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen die zal opereren onder de naam Adviesraad WWB Terneuzen.

  • 2.

    De Adviesraad WWB Terneuzen kan gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijke beleid op het terrein van de WWB en die het overige gemeentelijke beleid op het gebied van Sociale Zaken betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijksregelgeving wordt uitgevoerd.

  • 3.

    De Adviesraad WWB Terneuzen is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

  • 4.

    Aan de Adviesraad WWB Terneuzen gevraagde adviezen worden binnen twee weken uitgebracht. De Adviesraad WWB Terneuzen kan het uitbrengen van een advies met maximaal twee weken verdagen. Van een verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan.

  • 5.

    Indien binnen de termijn genoemd in artikel 2 lid 4 geen advies wordt ontvangen wordt de adviesraad geacht neutraal of positief te adviseren.

  • 6.

    De Adviesraad WWB Terneuzen kan een huishoudelijk reglement opstellen voor onderwerpen die in deze verordening niet geregeld zijn.

  • 7.

    Tussen de portefeuillehouder en de Adviesraad WWB Terneuzen vindt minimaal 4 keer per jaar overleg plaats.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De Adviesraad WWB Terneuzen bestaat uit cliënten en/of vertegenwoordigers van belangenorganisaties. Het percentage cliënten bedraagt minimaal 70 %.

  • 2.

    De Adviesraad WWB Terneuzen telt minimaal 5 leden en maximaal 12 leden die worden benoemd door de portefeuillehouder.

  • 3.

    Nieuwe leden van de Adviesraad WWB Terneuzen worden benoemd door de portefeuillehouder Sociale Zaken op voordracht van de leden van de Adviesraad WWB Terneuzen.

  • 4.

    De adviesraad kiest uit zijn midden een voorzitter en een secretaris.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad WWB Terneuzen is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel het college.

Artikel 4 Het secretariaat

  • 1.

    Een ambtenaar van de gemeente Terneuzen voorziet in het secretariaat voor zover het betrekking heeft op het periodieke overleg met de wethouder.

  • 2.

    In de overige secretariaatswerkzaamheden voorziet de Adviesraad WWB Terneuzen zelf.

Artikel 5 Informatievoorziening

Het college draagt er zorg voor dat aan de Adviesraad WWB Terneuzen de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Adviesraad WWB Terneuzen.

Artikel 6 Vergoedingen aan de leden

Het college kan nadere regels stellen aangaande vergoedingen voor de leden van de Adviesraad WWB Terneuzen.

Artikel 7 Faciliteiten

  • 1.

    Ten behoeve van cliëntenparticipatie wordt jaarlijks in de gemeentebegroting een budget opgenomen.

  • 2.

    Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 3.

    De gemeente stelt vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Adviesraad WWB Terneuzen.

Artikel 8 Verslaglegging

Jaarlijks voor 1 april brengt de Adviesraad WWB Terneuzen aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar.

Artikel 9 Slotbepalingen

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien onverkorte toepassing zou leiden tot onredelijkheid of onbillijkheid.

  • 2.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ.

  • 4.

    Deze verordening treedt met ingang van 1 januari 2010 in werking. De “Verordening tijdelijke regels Wet investeren in jongeren”, zoals deze is vastgesteld door de raad op 1 oktober 2009 en de “Verordening Cliëntenparticipatie WWB”, zoals deze is vastgesteld door de raad op 22 april 2004, worden ingetrokken op de dag waarop deze verordening in werking treedt.

     

Besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad d.d. 17 december 2009.

griffier, drs. T.A.M. Leeraert

voorzitter, J.A.H. Lonink

Nota-toelichting  

Artikelsgewijze Toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijving

Lid 1 sub a

De verordening regelt niet alleen cliëntenparticipatie voor de Wet werk en bijstand maar ook voor uitkeringsgerechtigden met een IOAW- en IOAZ-uitkering en jongeren met een leerwerkaanbod of een inkomensvoorziening in het kader van de WIJ.

Lid 1 sub c

Ten einde de continuïteit van de Adviesraad WWB Terneuzen te waarborgen is een brede samenstelling gewenst. Dit betekent dat niet alleen uitkerings- en/of re-integratiegerechtigden participeren maar dat ook vertegenwoordigers van belangenorganisaties bij de Adviesraad WWB Terneuzen worden betrokken. Zie ook artikel 3 lid 1.

Artikel 2 Taak, Doelstelling en Werkwijze

Lid 1 tot en met 3

De Adviesraad WWB Terneuzen zorgt voor collectieve belangenbehartiging bij de lokale invulling van het gehele beleidsveld van Sociale Zaken. Het streven is om de Adviesraad niet alleen te betrekken bij de beleidsvoorbereiding, maar ook bij de kaderstellende en toetsende taken van de gemeenteraad. Het beleidsveld voor advisering strekt zich uit van de WWB tot de inrichting en uitvoering van lokaal sociaal beleid in bredere zin, zoals minima- en re-integratiebeleid. Het kan hierbij gaan om advisering betreffende beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, de uitvoering van wetgeving, beoordeling van evaluaties en jaarverslagen, benchmarkingresultaten en dergelijke. Het gaat dus nadrukkelijk niet om belangenbehartiging van individuele klanten.

Lid 4

Het college zorgt voor tijdige toezending van stukken welke voorafgaande aan de besluitvorming, ter advisering worden voorgelegd aan de Adviesraad WWB Terneuzen. Hiervan kan alleen worden afgeweken indien advisering vooraf tot een ongewenste vertraging leidt in het besluitvormingsproces. In dat geval zal een en ander achteraf in de Adviesraad WWB Terneuzen ter discussie worden gesteld. Het opstellen van nota’s en verordeningen, vaststelling en implementatie dient vaak in een strak tijdpad te gebeuren. Ten einde het totale tijdsbeslag in beeld te kunnen brengen is de adviestermijn voor de Adviesraad WWB Terneuzen opgenomen. Deze is op twee weken gesteld met een eenmalige verlengingsmogelijkheid van nog eens twee weken.

Lid 5

Om de nodige voortgang van voorstellen te kunnen waarborgen is opgenomen dat de Adviesraad WWB Terneuzen neutraal of positief staat tegenover voorstellen vanuit de gemeente, indien binnen vier weken geen advies is ontvangen.

Lid 6

In het huishoudelijk reglement kunnen zaken geregeld worden als vergaderquorum, besluitvorming bij gewone of tweederde meerderheid van stemmen en zittingsduur van de leden. Plaatsvervanging in geval van afwezigheid kan eveneens een punt van aandacht zijn.

Artikel 3 Samenstelling

Lid 1

Niet alleen uitkerings- en/of reïntegratiegerechtigden of jongeren met een werkleeraanbod of inkomensvoorziening maar ook vertegenwoordigers van belangenorganisaties kunnen bij de cliëntenparticipatie betrokken worden. Belangenorganisaties kunnen eventueel de continuïteit waarborgen als (te) weinig klanten interesse tonen voor deelname aan de adviesraad.

Mondige en bekwame uitkeringsgerechtigden, die goed kunnen functioneren in een cliëntenorganisatie, blijken in de praktijk vaak snel door te stromen in een re-integratietraject of een baan. Als voorbeelden van belangenorganisaties kan gedacht worden aan vakorganisaties als FNV en CNV, ouderenbonden, vrouwenorganisaties en het Algemeen Maatschappelijk Werk. Kandidaten worden voorgedragen door de organisatie die zij in de Adviesraad WWB Terneuzen gaan vertegenwoordigen.

Lid 2

Om besluitvorming mogelijk te maken is een minimum van vijf deelnemers vereist. Ten einde een organisatorisch overzichtelijk geheel te houden is een maximum aantal leden van de Adviesraad WWB Terneuzen beperkt tot twaalf personen.

Lid 3

Er is om administratief-organisatorische redenen niet gekozen voor benoeming door college of gemeenteraad. De portefeuillehouder benoemt de leden namens het college. De overdracht van de benoemingsbevoegdheid van het college naar de portefeuillehouder zal worden opgenomen in het Mandaatbesluit.

Lid 4

De Adviesraad WWB Terneuzen kiest uit haar midden een voorzitter en een secretaris.

Artikel 4 Het secretariaat

Lid 1

De ambtelijke ondersteuner van het periodieke overleg met de portefeuillehouder verzorgt het opstellen van de agenda voor de vergadering, verzorgt de uitnodiging en notuleert.

Lid 2

De Adviesraad WWB Terneuzen draagt zorg voor een secretariaat dat ten dienste staat van alle leden van de Adviesraad. Dit secretariaat verzorgt o.a. de opstelling van de agenda voor de eigen vergaderingen, verzorgt het versturen van de uitnodiging met bijbehorende stukken en notuleert. Tevens verzamelt het secretariaat actuele informatie over ontwikkelingen en brengt deze ter kennis aan de Adviesraad WWB Terneuzen. Het secretariaat zorgt mede voor de verslaglegging zoals bedoeld in artikel 8 van deze Verordening.

Artikel 5 Informatievoorziening

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 6 Vergoedingen aan de leden

Het college kan nadere regels stellen aangaande vergoedingen voor de leden van de Adviesraad WWB Terneuzen.

Hiermee wordt bedoeld de presentiegelden en/of onkostenvergoedingen. Het College heeft echter ook de mogelijkheid deze onder te brengen in het budget dat aan de Adviesraad ter beschikking wordt gesteld op grond van artikel 7 van deze verordening.

Artikel 7 Faciliteiten

In de gemeentebegroting wordt jaarlijks een budget geraamd waaruit eventuele onkosten en presentiegelden kunnen worden betaald. Ook andere kosten die direct of indirect met cliëntenparticipatie te maken hebben, zoals huur van vergaderruimtes, deskundigheidsbevordering van de Adviesraad en dergelijke kunnen uit dit budget betaald worden.

Artikel 8 Verslaglegging

In het huishoudelijk reglement kan opgenomen worden dat de vaststelling van het inhoudelijke verslag geschiedt bij tweederde/gewone meerderheid van stemmen. Zie ook artikel 2 lid 6 van deze Verordening.

Artikel 9 Slotbepalingen

Dit artikel geeft het college de mogelijkheid om in bijzondere gevallen nadere uitvoeringsregels te stellen en vermeldt de ingangsdatum en de citeertitel van de verordening.