Organisatie | Terneuzen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-01-2015 | Onbekend | 17-12-2009 Zeeuws Vlaams Advertentieblad, 23 december 2009 | Onbekend |
De raad van de gemeente Terneuzen;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 10 november 2009
gezien het advies van de Adviesraad WWB
gelet op artikel 8 van de Wet werk en bijstand en artikel 12 van de Wet investeren in jongeren.
Besluit vast te stellen de navolgende verordening:
Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren.
Artikel 2 Taak, Doelstelling en Werkwijze
Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokale beleid op het terrein van Sociale Zaken. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen die zal opereren onder de naam Adviesraad WWB Terneuzen.
De Adviesraad WWB Terneuzen kan gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijke beleid op het terrein van de WWB en die het overige gemeentelijke beleid op het gebied van Sociale Zaken betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijksregelgeving wordt uitgevoerd.
Artikel 5 Informatievoorziening
Het college draagt er zorg voor dat aan de Adviesraad WWB Terneuzen de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Adviesraad WWB Terneuzen.
Artikel 6 Vergoedingen aan de leden
Het college kan nadere regels stellen aangaande vergoedingen voor de leden van de Adviesraad WWB Terneuzen.
Jaarlijks voor 1 april brengt de Adviesraad WWB Terneuzen aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar.
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien onverkorte toepassing zou leiden tot onredelijkheid of onbillijkheid.
Deze verordening treedt met ingang van 1 januari 2010 in werking. De “Verordening tijdelijke regels Wet investeren in jongeren”, zoals deze is vastgesteld door de raad op 1 oktober 2009 en de “Verordening Cliëntenparticipatie WWB”, zoals deze is vastgesteld door de raad op 22 april 2004, worden ingetrokken op de dag waarop deze verordening in werking treedt.
Besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad d.d. 17 december 2009.
griffier, drs. T.A.M. Leeraert
voorzitter, J.A.H. Lonink
De verordening regelt niet alleen cliëntenparticipatie voor de Wet werk en bijstand maar ook voor uitkeringsgerechtigden met een IOAW- en IOAZ-uitkering en jongeren met een leerwerkaanbod of een inkomensvoorziening in het kader van de WIJ.
Ten einde de continuïteit van de Adviesraad WWB Terneuzen te waarborgen is een brede samenstelling gewenst. Dit betekent dat niet alleen uitkerings- en/of re-integratiegerechtigden participeren maar dat ook vertegenwoordigers van belangenorganisaties bij de Adviesraad WWB Terneuzen worden betrokken. Zie ook artikel 3 lid 1.
Artikel 2 Taak, Doelstelling en Werkwijze
De Adviesraad WWB Terneuzen zorgt voor collectieve belangenbehartiging bij de lokale invulling van het gehele beleidsveld van Sociale Zaken. Het streven is om de Adviesraad niet alleen te betrekken bij de beleidsvoorbereiding, maar ook bij de kaderstellende en toetsende taken van de gemeenteraad. Het beleidsveld voor advisering strekt zich uit van de WWB tot de inrichting en uitvoering van lokaal sociaal beleid in bredere zin, zoals minima- en re-integratiebeleid. Het kan hierbij gaan om advisering betreffende beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, de uitvoering van wetgeving, beoordeling van evaluaties en jaarverslagen, benchmarkingresultaten en dergelijke. Het gaat dus nadrukkelijk niet om belangenbehartiging van individuele klanten.
Het college zorgt voor tijdige toezending van stukken welke voorafgaande aan de besluitvorming, ter advisering worden voorgelegd aan de Adviesraad WWB Terneuzen. Hiervan kan alleen worden afgeweken indien advisering vooraf tot een ongewenste vertraging leidt in het besluitvormingsproces. In dat geval zal een en ander achteraf in de Adviesraad WWB Terneuzen ter discussie worden gesteld. Het opstellen van nota’s en verordeningen, vaststelling en implementatie dient vaak in een strak tijdpad te gebeuren. Ten einde het totale tijdsbeslag in beeld te kunnen brengen is de adviestermijn voor de Adviesraad WWB Terneuzen opgenomen. Deze is op twee weken gesteld met een eenmalige verlengingsmogelijkheid van nog eens twee weken.
Om de nodige voortgang van voorstellen te kunnen waarborgen is opgenomen dat de Adviesraad WWB Terneuzen neutraal of positief staat tegenover voorstellen vanuit de gemeente, indien binnen vier weken geen advies is ontvangen.
In het huishoudelijk reglement kunnen zaken geregeld worden als vergaderquorum, besluitvorming bij gewone of tweederde meerderheid van stemmen en zittingsduur van de leden. Plaatsvervanging in geval van afwezigheid kan eveneens een punt van aandacht zijn.
Niet alleen uitkerings- en/of reïntegratiegerechtigden of jongeren met een werkleeraanbod of inkomensvoorziening maar ook vertegenwoordigers van belangenorganisaties kunnen bij de cliëntenparticipatie betrokken worden. Belangenorganisaties kunnen eventueel de continuïteit waarborgen als (te) weinig klanten interesse tonen voor deelname aan de adviesraad.
Mondige en bekwame uitkeringsgerechtigden, die goed kunnen functioneren in een cliëntenorganisatie, blijken in de praktijk vaak snel door te stromen in een re-integratietraject of een baan. Als voorbeelden van belangenorganisaties kan gedacht worden aan vakorganisaties als FNV en CNV, ouderenbonden, vrouwenorganisaties en het Algemeen Maatschappelijk Werk. Kandidaten worden voorgedragen door de organisatie die zij in de Adviesraad WWB Terneuzen gaan vertegenwoordigen.
Om besluitvorming mogelijk te maken is een minimum van vijf deelnemers vereist. Ten einde een organisatorisch overzichtelijk geheel te houden is een maximum aantal leden van de Adviesraad WWB Terneuzen beperkt tot twaalf personen.
Er is om administratief-organisatorische redenen niet gekozen voor benoeming door college of gemeenteraad. De portefeuillehouder benoemt de leden namens het college. De overdracht van de benoemingsbevoegdheid van het college naar de portefeuillehouder zal worden opgenomen in het Mandaatbesluit.
De Adviesraad WWB Terneuzen kiest uit haar midden een voorzitter en een secretaris.
De ambtelijke ondersteuner van het periodieke overleg met de portefeuillehouder verzorgt het opstellen van de agenda voor de vergadering, verzorgt de uitnodiging en notuleert.
De Adviesraad WWB Terneuzen draagt zorg voor een secretariaat dat ten dienste staat van alle leden van de Adviesraad. Dit secretariaat verzorgt o.a. de opstelling van de agenda voor de eigen vergaderingen, verzorgt het versturen van de uitnodiging met bijbehorende stukken en notuleert. Tevens verzamelt het secretariaat actuele informatie over ontwikkelingen en brengt deze ter kennis aan de Adviesraad WWB Terneuzen. Het secretariaat zorgt mede voor de verslaglegging zoals bedoeld in artikel 8 van deze Verordening.
Artikel 5 Informatievoorziening
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 6 Vergoedingen aan de leden
Het college kan nadere regels stellen aangaande vergoedingen voor de leden van de Adviesraad WWB Terneuzen.
Hiermee wordt bedoeld de presentiegelden en/of onkostenvergoedingen. Het College heeft echter ook de mogelijkheid deze onder te brengen in het budget dat aan de Adviesraad ter beschikking wordt gesteld op grond van artikel 7 van deze verordening.
In de gemeentebegroting wordt jaarlijks een budget geraamd waaruit eventuele onkosten en presentiegelden kunnen worden betaald. Ook andere kosten die direct of indirect met cliëntenparticipatie te maken hebben, zoals huur van vergaderruimtes, deskundigheidsbevordering van de Adviesraad en dergelijke kunnen uit dit budget betaald worden.
In het huishoudelijk reglement kan opgenomen worden dat de vaststelling van het inhoudelijke verslag geschiedt bij tweederde/gewone meerderheid van stemmen. Zie ook artikel 2 lid 6 van deze Verordening.
Dit artikel geeft het college de mogelijkheid om in bijzondere gevallen nadere uitvoeringsregels te stellen en vermeldt de ingangsdatum en de citeertitel van de verordening.