Organisatie | Boxmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels aanvullende uitkering kinderopvangkosten voor ouders met een re-intergratietraject - gemeente Boxmeer 2013 |
Citeertitel | Beleidsregels aanvullende uitkering kinderopvangkosten voor ouders met een re-intergratietraject - gemeente Boxmeer 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Geconsolideerde beleidsregels ko-koa.pdf |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2013 | 01-01-2021 | Nieuwe regelgeving | 29-04-2013 | I-SZ/2013/28 |
Beleidsregels Aanvullende uitkering kinderopvangkosten voor ouders met een re-integratietraject - Gemeente Boxmeer2013
gelet op artikel 1.13 Wet kinderopvang en kwaliteiteisen peuterspeelzalen en artikel 1:3, vierde lid, Algemene wet bestuursrecht;
de volgende Beleidsregels Aanvullende uitkering kinderopvangkosten voor ouders met een re-integratietraject - Gemeente Boxmeer 2013 vast te stellen:
De beleidsregels zijn van toepassing op onderstaande doelgroepouders die volgens de gemeentelijke basisadministratie woonachtig zijn in de gemeente Boxmeer:
De beleidsregels gelden voor personen die tot de doelgroep behoren en voorzien in een volledige compensatie van de eigen bijdrage aan kinderopvangkosten.
Artikel 4 Voorliggende voorziening
De kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst wordt aangemerkt als een voorliggende voorziening. Het college weigert de aanvullende uitkering voor kinderopvangkosten indien er geen recht bestaat op de voorliggende voorziening.
De aanvraag om een aanvullende uitkering voor kinderopvangkosten wordt schriftelijk ingediend bij het college.
Artikel 6 Hoogte aanvullende uitkering
Ouders die tot de doelgroep behoren worden volledig gecompenseerd voor de eigen kosten van de noodzakelijke kinderopvang.
Vanaf 1 januari 2013 is de Wet kinderopvang gewijzigd en heeft de Belastingdienst het gedeelte dat gemeenten, Uwv en werkgevers aan kinderopvangtoeslag aan ouders betaalden, overgenomen. De kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst is echter niet kostendekkend voor ouders.
In principe geldt de kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst uitsluitend voor werkende ouders. Echter voor ouders die daadwerkelijk een traject gericht op arbeid volgen wordt een uitzondering gemaakt. Zij worden aangemerkt als “doelgroepouders”.
Aan onderstaande doelgroepouders mag op grond van de Wko (artikel 1.6, lid 1) door de gemeente een aanvullende kinderopvangtoeslag worden verstrekt:
De gemeente mag eigen beleid vaststellen en bepalen welke doelgroepouders voor een aanvullende uitkering in aanmerking komen. Naast het bepalen van de doelgroep mag de gemeente bepalen in welke mate zij belanghebbenden tegemoet komen in de kosten van kinderopvang.
Dit artikel bevat de begripsbepalingen die op deze beleidsregels van toepassing zijn.
Achterliggende gedachte bij het bepalen van de doelgroep is dat ouders in een uitkeringssituatie zich volledig moeten kunnen richten op hun re-integratietraject.
Een eigen bijdrage voor kosten kinderopvang bemoeilijkt dit proces en vergroot de kans op voortijdige beëindiging van het traject. Het is ongewenst dat de uiteindelijke uitstroom uit de bijstand langer duurt.
Tot de doelgroep worden ook gerekend werkende ouders met een aanvullende WWB-uitkering. Deze ouders worden in staat gesteld om zich ongehinderd te kunnen richten op het behouden en uitbreiden van hun werkzaamheden zodat volledige uitstroom uit de bijstand kan plaatsvinden. Schoolgaande tienermoeders met recht op WWB worden in staat gesteld om hun opleiding te volbrengen zonder de extra last van opvangkosten voor hun kind.
De gemeente Boxmeer wil voor de komende jaren de focus onveranderd leggen op uitstroom uit de bijstand. Ouders die een uitkering voor levensonderhoud ontvangen via de gemeente worden daarom volledig gecompenseerd in de kosten voor kinderopvang. Zo kunnen personen die tot de doelgroep behoren ongehinderd het re-integratietraject volgen, het bestaande werk uitbreiden of in het geval van tienermoeders de lessen volgen.
Artikel 4 Voorliggende voorziening
De kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst is voor ouders die tot de doelgroep behoren een voorliggende voorziening. Belanghebbende(n) komen in aanmerking voor een aanvullende uitkering kinderopvangkosten via de gemeente als er recht bestaat op een kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst.
Personen die tot de doelgroep behoren kunnen aanspraak maken op een aanvullende uitkering voor de kosten van kinderopvang door indiening van een schriftelijke aanvraag. Het college stelt aan de hand van de situatie de noodzaak vast en deelt het besluit schriftelijk mede aan belanghebbende(n).
Artikel 6 Hoogte aanvullende uitkering
De kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst is niet kostendekkend. Ouders hebben een eigen bijdrage voor de opvangkosten van hun kind(eren). De doelgroep wordt met de aanvullende uitkering kinderopvangkosten volledig compenseert voor dit eigen aandeel in de kosten.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.