Organisatie | Ridderkerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo Participatie Ridderkerk 2013 |
Citeertitel | Verordening Wmo Participatie Ridderkerk 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-05-2013 | Nieuwe regeling | 25-04-2013 Gemeentejournaal, 09-05-2013 | Gemeentestukken: 2013-257/8441 |
De raad van de gemeente Ridderkerk;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 maart 2013,nummer 257;
Gelet op de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en artikel 4.3 van de Inspraakverordening gemeente Ridderkerk 2009, waarin is vastgesteld dat de participatie ten aanzien van de Wmo wordt vastgelegd door middel van een verordening;
De taken van het Beleidsplatform zijn: het gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd te inspireren, te informeren, te adviseren en waar nodig te ondersteunen bij thema’s die op het terrein liggen van de Wmo, op alle prestatievelden. Het Beleidsplatform doet dit vanuit de kaders die zijn vastgelegd in de nota ‘Uitgangspunten Participatie Ridderkerk’, die door de gemeenteraad is vastgesteld op 16 december 2010.
Horizontale samenwerking is het uitgangspunt. Binnen de negen prestatievelden werkt het Beleidsplatform samen met inwoners, het college, de gemeenteraad, beleidsmedewerkers van de gemeente, belangenorganisaties, andere adviesplatforms van de gemeente, vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke instellingen.
Het gemeentebestuur zal het Beleidsplatform in de gelegenheid stellen de kwaliteit van het gemeentelijk beleid te verbeteren door zich door het Beleidsplatform te laten inspireren en door het Beleidsplatform te informeren en uit te nodigen mee te praten over gemeentebrede beleidsthema’s die op het terrein liggen van het Beleidsplatform.
De leden van het Beleidsplatform zijn inwoners van Ridderkerk met denkkracht die in staat zijn op beleidsmatig niveau het gemeentebestuur te adviseren op een of meer prestatievelden van de Wmo. Mensen die oog hebben voor het algemene belang van de Ridderkerkers. Ook kunnen lid zijn in Ridderkerk wonende vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties die de belangen behartigen van groepen mensen in Ridderkerk.
Artikel 6. Besluiten en adviezen
Als het gemeentebestuur projecten en plannen gaat ontwikkelen, maakt het – indien het gemeentebestuur dat nodig vindt - vooraf een Startnotitie. In die Startnotitie staat vermeld of, en op welke manier het Beleidsplatform wordt betrokken bij de ontwikkeling van het project of plan. Als in de startnotitie niet staat dat het Beleidsplatform wordt ingeschakeld, en het Beleidsplatform vindt dat tóch nodig, dan kan het Beleidsplatform ongevraagd een advies voor het college maken.
Artikel 9. Organisatie en ondersteuning
Het gemeentebestuur ondersteunt het Beleidsplatform met professionele, inhoudelijke, organisatorische en secretariële ondersteuning. De afspraken zoals vastgelegd in de ‘uitgangspunten voor participatie’ zijn daarbij leidend:
Het gemeentebestuur stelt ter beschikking een notulist en vergaderruimte voor de vergaderingen van het Beleidsplatform. Daarnaast neemt het college de kosten voor de postverzorging van het Beleidsplatform voor zijn rekening. De vergaderingen vinden plaats in het gemeentehuis in een ruimte die toegankelijk en functioneel is voor mensen met een beperking.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Ridderkerk, gehouden op 25 april 2013.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
mr. J.G. van Straalen mw. A. Attema
AF/510
Toelichting op de verordening Wmo Participatie Ridderkerk 2013
Artikel 2 beschrijft de wettelijke grondslag van de verordening.
In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) staat dat de gemeente de inwoners betrekt bij de voorbereiding van het Wmo-beleid. De manier waarop de gemeente dit doet, is niet voorgeschreven. Het gemeentebestuur besluit hiervoor een Wmo-burgerplatform te willen hebben.
Artikel 3 beschrijft het doel van de verordening:
Het doel van de verordening is duidelijkheid te scheppen naar elkaar. Duidelijkheid over wat de taken, rollen, samenwerkings- en communicatieafspraken tussen het gemeentebestuur en het beleidsplatform zijn. Duidelijkheid over dat het over alle prestatievelden van de Wmo gaat. Hiermee is voor iedereen duidelijk waar men op kan rekenen en waar men zich aan te houden heeft.
In artikel 4 worden de taken omschreven:
Zowel het platform als het gemeentebestuur hebben als taak elkaar te inspireren en te informeren. Met de term inspireren wordt aangegeven dat alle betrokkenen de taak hebben om bij te dragen aan een vruchtbare samenwerking. Bij informeren gaat het erom dat alle partijen een actieve informatieplicht hebben naar elkaar toe.
Het platform neemt geen bestuurlijke beslissingen. Daarvoor hebben we het gemeentebestuur. Ook heeft het niet tot taak om voor individuele inwoners op te komen. De thema’s gaan altijd over het algemeen belang van de inwoners van Ridderkerk. Het gemeentebestuur heeft dan wel afspraken met het beleidsplatform, maar dat betekent niet dat het naast het beleidsplatform de andere burgers niet hoeft te betrekken mij het voorbereiden van beleid.
In artikel 5 staat wie er in het Wmo-burgerplatform zitten:
Het gemeentebestuur vindt het belangrijk dat het platform bestaat uit mensen die het platform niet zien als een gezelligheidsclub, noch als een vervanger van de gemeenteraad. Er wordt in het platform hard gewerkt en ieder heeft zijn eigen taak: de gemeenteraad controleert en stelt de kaders, de beleidsplatforms helpen het gemeentebestuur bij het ontwikkelen van beleid en het nemen van afgewogen beslissingen. De mensen die in het platform zitten, hoeven niet ervaringsdeskundig te zijn maar moeten kennis hebben van de thema’s die spelen rond de Wmo. Het moeten mensen zijn die beleidsmatig kunnen adviseren. En zij moeten oog hebben voor het algemeen belang van alle Ridderkerkers.
Om ervoor te zorgen dat de adviezen onafhankelijk zijn, hebben we afgesproken dat de voorzitter en de leden niet tegelijk ook werken voor het gemeentebestuur. Ambtenaren of bijvoorbeeld gemeenteraadsleden kunnen dus geen lid zijn van het platform.
In artikel 6 staat hoe we samenwerken:
Het gemeentebestuur zorgt ervoor dat het duidelijk is wanneer het platform om advies wordt gevraagd. En ook voor dit platform geldt het uitgangspunt: iedereen mag altijd ongevraagd adviseren!
In de Uitgangspunten voor Participatie Ridderkerk 2010 hebben we afgesproken dat we ook op de efficiency zouden letten. Daarom spreken we met elkaar af dat het platform en het gemeentebestuur elkaar niet bestoken met brieven, maar dat we een eenvoudige manier hebben waarop de adviezen worden geleverd, waarin tegelijkertijd ruimte is voor de antwoorden en argumenten van het gemeentebestuur over wat er met de adviezen wordt gedaan.
In Artikel 7 staan een paar basisafspraken over termijnen:
We willen samenwerken. Voor samenwerking is begrip voor elkaar nodig. En flexibiliteit. Als we tijd nodig hebben voor iets, dan gaan we daarover met elkaar praten. Zowel gemeentebestuur als ook het platform moeten de flexibiliteit op kunnen brengen om binnen 6 weken een reactie te maken, als daar uitdrukkelijk om gevraagd wordt.
Artikel 8 gaat over informatievoorziening:
De uitgangspunten van de Wmo moeten met betrekking tot informatievoorziening natuurlijk ook gelden. Iedereen moet meedoen. Dus we moeten erop letten dat informatie bij zoveel mogelijk mensen terecht kan komen. Goede informatievoorziening betekent niet alleen alles op veel plekken en op veel manieren beschikbaar maken, maar ook: elkaar weten te vinden.
Artikel 9 gaat over hoe het gemeentebestuur ervoor zorgt dat het platform goed kan werken:
De gemeente biedt het platform faciliteiten aan, waaronder onder andere secretariële ondersteuning en het organiseren van de vergaderingen wordt verstaan. Ook is er voor dit platform een onkostenregeling. Deze regeling (€600,-- p.j.) is er ook voor de Jongerenraad, het Beleidsplatform Natuur, Milieu en Duurzaamheid en het Klantenplatform voor de minima. Dit budget voor onkosten en lief-en-leed is geen subsidie, wordt door het platform zelf beheerd en er wordt intern verantwoording over afgelegd. Als het platform onkosten heeft voor bijvoorbeeld cursussen of het bezoeken van congressen, betaalt het gemeentebestuur dat na overleg. De coördinerend ambtenaar is voor het platform en voor het gemeentebestuur het aanspreekpunt als het gaat om de goede samenwerking.
Artikel 10 gaat over geheimhouding:
Het kan voorkomen dat het platform bijvoorbeeld adviseert bij voorbereidingen voor een aanbesteding. Het is dan belangrijk dat de basisinformatie én de adviezen van het platform nog niet naar de buitenwereld mogen. Als dat het geval is, wordt dat vooraf afgesproken.