Organisatie | Landsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliënt- en Burgerparticipatie Wmo gemeente Landsmeer 2007 |
Citeertitel | Cliënt- en Burgerparticipatie Wmo gemeente Landsmeer 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-06-2010 | 09-06-2010 | intrekking | 25-05-2010 Kompas Regiokrant, 01-06-2010 | 2010-47 | |
01-11-2007 | 09-06-2010 | nieuwe regeling | 30-10-2007 Kompas Regiokrant, 06-11-2007 | 2007-66 |
De raad van de gemeente Landsmeer
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2007;
Gezien het advies van de Commissie Samenleving van 24 oktober 2007;
Gelet op artikel 150 van de Gemeentewet;
Gelet op artikel 9, 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);
Gelet op de vigerende inspraakverordening van de gemeente Landsmeer;
Vast te stellen : de Verordening Cliënt- en Burgerparticipatie Wmo gemeente Landsmeer 2007.
In deze verordening wordt verstaan onder:
overlegvergadering: het overleg van de Wmo-raad, desgewenst op uitnodiging bijgewoond door de desbetreffende beleidsmedewerker(s) en/of de verantwoordelijk wethouder van de gemeente Landsmeer.
Voor zover niet anders is bepaald worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de Wmo;
Met de instelling van de Wmo-raad beoogt het college meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de Wmo en wil het college recht doen aan haar streven naar integrale beleidsvorming, waarbij burgers en instellingen actief worden betrokken bij de bepaling, uitvoering en evaluatie van het beleid, zoals verwoord in het visiedocument Wmo 2006 en de perspectiefnota‘s 2007 en 2008.
Artikel 10 Adviesrol en bevoegdheden Wmo-raad
Indien en voorzover het college afwijkt van een advies van de Wmo-raad geeft het daarvan met redenen omkleed kennis aan de Wmo-raad.
Het college geeft daarbij schriftelijk haar overwegingen weer en geeft tevens aan waarvoor wel gekozen is. Indien schriftelijke formulering niet binnen zes weken na overlegvergadering kan geschieden, wordt aangegeven binnen welke termijn een schriftelijke motivering zal volgen.
Het college van burgemeester en wethouders zorgt ervoor dat alle relevante informatie die nodig is om een adequaat advies uit te brengen bekend is bij de leden van de adviesraad. Dit doet het college door minimaal een week voorafgaand aan elke overlegvergadering met de Wmo-raad deze informatie te verschaffen.
Artikel 11 Budget en faciliteiten
De vergoeding voor de leden van de Wmo-raad bedraagt per bezochte Vergadering € 30,- tot een maximum van € 210,- per jaar. De vergoeding per bezochte vergadering van de leden van de Wmo-raad overschrijdt dit bedrag niet. In afwijking daarvan ontvangt de voorzitter € 50,- per bezochte vergadering tot een maximum van € 350,- per jaar.
Het college kan van het bepaalde in deze verordening afwijken in gevallen waarin deze verordening niet of niet naar redelijkheid voorziet.
Het gewenste profiel waaraan een te benoemen lid van de Wmo-raad moet voldoen:
Het aanvullend profiel voor de voorzitter:
De Wmo stelt met betrekking tot de betrokkenheid van de burger bij de uitvoering van de Wmo aan de gemeente twee eisen, namelijk participatie en verantwoording. Dit betekent dat de gemeente de burgers en instellingen die betrokken zijn bij de maatschappelijke ondersteuning, wil betrekken bij het opstellen van beleid en bij de uitvoering daarvan. Voor de beleidsvoorbereiding en de planvorming door het college is dit zelfs bij wet verplicht. Voor de vormgeving van de structurele participatie van personen, cliënten- en belangenorganisaties van de doelgroepen behorende bij de prestatievelden is de voorliggende verordening opgesteld.
Ook wil het college hiermee recht doen aan haar streven naar integrale beleidsvoering, waarbij burgers en instellingen actief worden betrokken bij de bepaling, uitvoering en evaluatie van beleid, zoals verwoord in haar visiedocument 2006 en de perspectievennota 2008.
Om te voorkomen dat de omschrijving van terugkerende begrippen in de verordening moeten worden herhaald, is in deze bepaling een aantal begrippen eenmalig gedefinieerd.
In dit artikel wordt het bestaan van de Wmo-raad bevestigd en wordt aangegeven dat het doel van dit overlegorgaan is dat zij het college gevraagd en ongevraagd adviseert bij beleidsaangelegenheden die de negen prestatievelden van de Wmo aangaan.
De Wmo-raad heeft ook als doel om de belangen van de burger in deze te behartigen. Er wordt tegemoet gekomen aan het streven van het college naar integrale beleidsvorming.
De taken van de Wmo-raad vloeien voort uit de doelstelling zoals verwoord in artikel 2. In het eerste lid wordt aangegeven dat de Wmo-raad fungeert als adviesorgaan voor het college en dus niet voor de gemeenteraad. Uiteraard wordt daarmee niet uitgesloten dat leden van de Wmo-raad door leden van de gemeenteraad kunnen worden geraadpleegd. Ook blijft het mogelijk dat leden van de Wmo-raad zelf contact zoeken met gemeenteraadsleden of inspreken op een raads- of commissievergadering.
Dit behoort echter niet tot de, volgens deze verordening geformuleerde, structurele taak van de Wmo-raad.
Artikel 4 Samenstelling van de Wmo-raad
In de verordening wordt uitgegaan van een minimum van 4 en een maximum aantal van 11 leden. Een omschrijving van een meest ideale samenstelling wordt gegeven, waarbij zoveel mogelijk representanten van in de Wmo genoemde beleidsvelden zijn vertegenwoordigd. De leden van de Wmo-raad worden benoemd door het college. De wijze van aanstellen wordt eveneens in dit artikel geregeld.
Artikel 5 Aanwijzing en zittingsduur
In dit artikel wordt geregeld op welke wijze nieuwe leden van de Wmo-raad worden geworven en vervolgens door de zittende leden van de Wmo-raad worden aangewezen.
De leden van de Wmo-raad worden (bij de eerste keer) geworven en voorgedragen door een in te stellen selectieteam, bestaande uit de onafhankelijk voorzitter, de beleidsmedewerker Wmo en een raads- en/of commissielid van de gemeente Landsmeer. Reden is dat een zo onafhankelijk mogelijke commissie de voordrachten doet op grond van de genoemde selectiecriteria zoals in de bijlage 1 opgenomen profielen van de leden van de Wmo-raad.
Er wordt uitgegaan van vertegenwoordiging van zoveel mogelijk representanten van de aandachtsgroepen van de Wmo.
De Wmo-raad deelt aan het college mee welke personen deelnemen aan de Wmo-raad en ook wanneer er tussentijds wijzigingen zijn. Alle leden worden benoemd door het college.
In principe geldt een zittingsduur van 4 jaar, éénmalige verlenging is mogelijk. Deze zittingsduur loopt dus gelijk op met de zittingsduur van de
gemeenteraadsleden, waardoor bij huidige aanvang de zittingsduur zal doorlopen tot in 2010, het jaar waarin een nieuwe gemeenteraad zal worden gekozen.
Artikel 6 Voorzitter en secretaris
De onafhankelijke voorzitter en de secretaris en hun plaatsvervangers worden door de Wmo-raad uit hun midden voorgedragen en dezen worden door het college benoemd. De secretaris draagt zorg voor de notulen en de verspreiding ervan.
Het leveren van een ambtelijk secretaris door de gemeente is ongewenst, aangezien deze dan in een positie komt te verkeren waarin deze tijdens een overlegvergadering namens de gemeente op moet treden en gelijktijdig als secretaris van de Wmo-raad. Daarbij is onafhankelijkheid en objectiviteit dan niet gewaarborgd.
Daarom wordt een budget ter beschikking gesteld om externe ambtelijke ondersteuning te kunnen inkopen.
Voorzitter en secretaris van de Wmo-raad maken deel uit van het dagelijks bestuur dat onder andere verantwoordelijk is voor het opstellen van een Jaarverslag en een begroting namens de Wmo-raad.
ln de regel vinden de openbare overlegvergaderingen minimaal vier maal per jaar plaats.
Artikel 9 Openbare kennisgeving
Ten minste een week voorafgaande aan een overlegvergadering dient deze te worden aangekondigd. De secretaris van de Wmo-raad kan daartoe afspraken maken met de gemeente en hierbij ambtelijk worden ondersteund.
Artikel 10 Adviesrol en bevoegdheden Wmo-raad
De mate van invloed die de Adviesraad Wmo heeft is conform de Wmo-beleidsnota, Cliënt- en Burgerparticipatie Wmo overeenkomstig het 3de niveau op de participatieladder: adviseren. Dit staat zo beschreven in deze nota.
De integrale afweging van beleid en financiën en de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid ligt bij de gemeenteraad.
Adviezen van de Wmo-raad zijn niet bindend. Binnen het duale stelsel is het niet mogelijk dat de Wmo-raad ook een adviesraad is voor de gemeenteraad.
De eigenlijke wijze van adviesvoorbereiding, beraadslaging en formulering van het advies wordt in dit artikel geregeld. Ook wordt omschreven wat het college moet doen als zij een gevraagd advies niet wenst op te volgen.
Het college moet de gemeenteraad informeren over uitgebrachte adviezen.
Ook moet het college alle relevante informatie tijdig aan de Wmo-raad verschaffen. De Wmo-raad moet tijdig schriftelijke adviezen formuleren en aan het college sturen.
Artikel 11 Budget en faciliteiten
Voor het uitvoeren van de taken wordt in de gemeentelijke begroting een bedrag beschikbaar gesteld ten behoeve van de Wmo-raad van € 8.500 per jaar bij aanvang. De omvang van het totale bedrag staat niet in de verordening, zodat eventuele wijzigingen kunnen plaatsvinden. In het startjaar 2007 wordt 25 % hiervan ter beschikking gesteld, tot een bedrag van € 2.125,- voor de rest van dat jaar.
Dit bedrag is bestemd voor kosten als schrijfmateriaal, computerkosten, reiskosten etc. maar ook voor deskundigheidsbevordering.
De vergoedingen aan de leden van de Wmo-raad voor deelname aan het overleg met de gemeente wordt betaald uit het totale begrote bedrag van € 8.500 op jaarbasis.
De vergoeding bedraagt € 30,- per bezochte vergadering met een maximum op jaarbasis van € 210,-.
De voorzitter ontvangt € 50,- per bezochte vergadering met een maximum van in totaal € 350,- per jaar. Dit wordt per zittingsperiode bijgesteld aan de hand van het door de gemeente Landsmeer gehanteerde indexcijfer.
Op verzoek van de Wmo-raad kunnen ook, indien mogelijk, bepaalde faciliteiten beschikbaar worden gesteld die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de Wmo-raad.
Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het door de gemeente beschikbaar stellen van o.a. een vergaderruimte, spreekkamer en kopieerfaciliteiten.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel spreekt voor zich en is ter beoordeling van het College.
Deze verordening treedt in werking op 1 november 2007, mits vastgesteld door de Raad van 30 oktober 2007.
Deze verordening vraagt om evaluatie in ieder geval 4 jaar na het inwerking treden.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.