Organisatie | Hulst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Evaluatie Beleidsnotitie supermarktstructuur en beleidslijnen m.b.t. supermarktaanbod (2013) |
Citeertitel | Evaluatie Beleidsnotitie supermarktstructuur en beleidslijnen m.b.t. supermarktaanbod (2013); |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Deze evaluatienota is een bijlage bij de Beleidsnotitie supermarktaanbod vastgesteld, d.d. 21-03-2013: aangepast beleid berust op deze beleidsevaluatie (2013) en is als afzonderlijke regeling opgenomen: bekijk de Beleidsnota door het openen van de link; Vermelde bijlagen 1. en 2. aan het eind van de tekst lenen zich naar hun aard niet voor opname in deze evaluatienotitie; deze evaluatienota is uitgewerkt, zijnde een bijlage bij de Beleidsnotitie Supermarktstructuur gemeente Hulst, welke is vervangen op 1 januari 2018
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-04-2013 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 21-03-2013 | Rb2013/05 |
Om tot een evaluatie van de Beleidsnotitie supermarktstructuur te komen zijn een 10-tal vragengeformuleerd die van tevoren -met een begeleidend schrijven- aan de (12) exploitanten van de verschillende supermarkten zijn toegezonden.
Vervolgens zijn met de verschillende exploitanten afspraken gemaakt om de verschillende vragen met hen door te nemen.
Hierbij kwam naar voren dat een enkele supermarktexploitant geen behoefte had aan een gesprek met betrekking tot deze evaluatie (b.v. om reden dat het centralisatiebeleid van de supermarkten op het Stationsplein inmiddels voltooid is en het niet zinvol werd gevonden hier nog met de gemeente over van gedachten te wisselen), andere supermarktexploitanten er de voorkeur aan gaven telefonisch een reactie te geven op deze evaluatie etc.
Uiteindelijk zijn er met 8 supermarktexploitanten persoonlijke gesprekken gevoerd over de vragen die in het kader van de evaluatie van de Beleidsnotitie supermarktstructuur van tevoren aan de supermarktexploitanten waren voorgelegd.
Naar aanleiding van de gevoerde gesprekken over de verschillende vragen, is van gemeentewege een weergave gemaakt van hetgeen door de exploitant van de supermarkt naar voren is gebracht. Die weergave is vervolgens teruggelegd naar de supermarkt-exploitant waarbij gevraagd is of e.e.a. conform het besprokene was weergegeven c.q. welke wijzigingen daar nog in dienden te wordenaangebracht. Dit om te voorkomen dat eventueel verweten zou kunnen worden dat de gemeente deuitkomsten van de gesprekken naar haar eigen hand zou hebben gezet.
In het hierna volgende zullen de verschillende vragen worden benoemd en zal daaronder worden weergegeven welke opvattingen de verschillende supermarktexploitanten in de gesprekken naar voren hebben gebracht.
Uit de verschillende opgaves en bestanden is gebleken dat er op dit moment 10.629 m2w.v.o. aan supermarkten is (hierbij zijn ook de m2 begrepen die al vergund zijn, maar nogniet gerealiseerd; verder wordt hierbij aangetekend dat in deze evaluatie ook 2 kleinere winkels met specialistisch aanbod als supermarkt zijn meegenomen en de krachtens het bestemmingsplan in de Nieuwe Bierkaai mogelijke supermarkt van 750 m2 w.v.o. nietin dit aantal m2 w.v.o. aan supermarkten is meegenomen).
Uit de inventarisatie is naar voren gekomen dat hier voor het totaal van de 12 supermarktengeen eenduidig antwoord op valt te geven. De diverse soorten contracten voor parttimers kennen een geheel verschillend aantal uren, er wordt gewerkt met oproepkrachten, er wordt gewerkt met 0-uren contracten en sommige ketens wensen hierover uit concurrentie overwegingen geen uitlatingen te doen.
In het kader van de uitgevoerde inventarisatie hebben/heeft:
Als knelpunten in het functioneren van de supermarktstructuur worden genoemd:
Als bedreiging worden genoemd:
gemeente dient haar beleid niet teveel te focussen op de toevloeiing van Belgische consumenten; dit kan in de toekomst wijzigen zonder dat de gemeente hier grip op heeft (wijziging Belgische wetgeving, b.t.w.-verhogingen in Nederland, verlaging prijzen door Belgische supermarktketens en vestiging van nieuwe -Nederlandse- supermarkten in de grensstreek) 1x)
Uit de gevoerde gesprekken komt naar voren, dat:
kleinere supermarkten ruimte dienen te krijgen (meer m2's) om een breder en dieper assortiment te kunnen voeren (biologische producten, eerlijke producten, streekproducten, bloemen/planten etc.); verdere vergroting van de fullservice·supermarkten in Hulst zal Leiden tot zware concurrentie op versproducten met als gevolg dat de versspeciaalzaken nog verder onder druk komen te staan c.q. zullen moeten sluiten (1x);
-er geen ruimte is voor nieuwe toetreders; gelet echter op het supermarktcluster aan het Stationsplein is het van wezenlijk belang het discount-supermarktaanbod ruimte te geven voor optimalisatie en doorgroei van een bestaande discounter naar 1-400 m2 b.v.o. (1x).
Uit de inventarisatie kwamen de volgende reacties naar voren:
er wordt op gewezen dat in Sint-Gilles-Waas en Stekene in de afgelopen jaren een aanzienlijke uitbreiding van het supermarktaanbod heeft plaatsgevonden (o.a. Aldi en Colruyt) - als de supermarkt (en assortiment) van betrokkene niet mee kan groeien gaat dit ten koste van hun omzet en bestaat er op termijn vrees voor continuïteitsproblemen (1x);
Op de hier geformuleerde vraag is als volgt gereageerd:
niet wordt ingezien waarom een supermarkt in Kloosterzande bij gebleken behoefte niet net als in Hulst mag doorgroeien naar 1.500 m2 v.v.o.; voorts kan de uitvoering van grote projecten als Perkpolder en doorontwikkeling Morres er toe leiden dat fullservice supermarkten een grotere oppervlaktemaat moeten hebben dan 1.500 m2 v.v.o. (1x);
om de grotere supermarkten in Hulst niet in hun ontwikkeling te remmen moet er ruimtekomen om full-service supermarkten te doen doorgroeien naar 1.800 m2 wvo; o.a. wordt hierbij als voorbeeld gewezen op de ontwikkeling van het aantal benodigde meters voor panklare producten; er behoeft daarbij geen vrees te zijn dat door verdere uitbreiding van het aantal m2-supermarkt in Hulst de supermarkt in St. Jansteen verder onder druk komt te staan
gelet op de grootte van die kern zal een supermarkt in St. Jansteen altijd bestaansrecht hebben; de supermarkt in St. Jansteen heeft namelijk een andere functie dande supermarkten op het Stationsplein; de winkel van St. Jansteen heeft een wijkfunctie - men doet hier boodschappen voor de komende 3 dagen; de supermarkten aan het Stationsplein hebben een brede regiofunctie - hier worden de week-/maandboodschappen gedaan; beidefuncties hebben bestaansrecht; een vergroting van de supermarkten aan het Stationsplein doet dus niets af aan de functie van de supermarkt in St. Jansteen, te weten de functie van dagelijks vers en dichtbij (1x);
als gevolg van de medewerking die de gemeente heeft verleend aan de
verplaatsing vanAlbert Heijn ontbeert de binnenstad thans een supermarkt; consequentie is dat veel ouderen daardoor op langere afstand van een supermarkt zijn komen te zitten, wat voor veel ouderen een probleem vormt - dit is echter wel de consequentie van het concentratiebeleid dat de gemeente heeft nagestreefd (1x);
de gehanteerde cijfers wo den aan de erg hoge kant gevonden - de gemeente doet er goed aan hier niet teveel op te focussen en haar beleid af te stemmen op mogelijke ontwikkelingenin België waar de gemeente geen grip op heeft (wijziging Belgische wetgeving, b.t.w. verhogingen in Nederland, verlaging prijzen door Belgische supermarktketens en vestiging van nieuwe -Nederlandse- supermarkten in de Belgische grensstreek) (1x);
w.v.o. voor een full-service supermarkt is nog steeds een prima oppervlaktemaat, waar men nog jaren mee verder kan; er bestaat geen aanleiding om daar wijziging in aan te brengen; het verder verhogen van deze oppervlaktemaat tast het bestaansrecht van de kleineresupermarkten aan als b.v. in St. Jansteen (1x);
bereikbaarheid van de supermarkt in Kloosterzande is i.v.m. de lengte van bevoorradendvrachtverkeer problematisch ( dit moet bij de gemeente bekend zijn want hier zijn in het recente verleden meetwerkzaamheden verricht); de opstelling van de containers op het Marijkeplein is vanwege onvoldoende uitzicht een probleem; het voorzieningenniveau in Kloosterzande holt achteruit; het is goed dat de gemeente de stad Hulst ontwikkelt en profileert, maar dit zou ook met Kloosterzande moeten gebeuren; in "de Ondernemer" was laatst heel veel aandacht voor projecten in de stad Hulst, maar geen enkele aandacht voor Kloosterzande; er wordt (nog eens) aandacht gevraagd voor het feit waarom de buurtbus welop het Stationsplein moest halteren en niet op het Marijkeplein; kortom: graag meer gevoel bij en aandacht voor Kloosterzande (1x);
bereikbaarheid van Hulst is vergeleken met West-Zeeuws-Vlaanderen niet goed (Hulst is in het verleden een 100 km/h-weg beloofd die er nog steeds niet is en ook de weg tussen Hulst en Kapellebrug laat aanzienlijk te wensen over - een goede bereikbaarheid is van wezenlijkebetekenis voor economisch gewin) (1x);
de in- en uitrijmanoeuvres van de C1000, Aldi en Karwei op de Spoorweg zijn gevaarlijk enbelasten de doorstroming; vaak staat men naast de C1000 te laden/lossen, terwijl dit verboden is; beter zou het zijn om het laden en lossen te onsluiten aan de achterzijde - in bij de C1000 en er uit bij de Boerenbond;
In hoeverre is er nu aanleiding om het huidige supermarktbeleid bij te stellen?
Alvorens over deze vraag iets zinnigs te zeggen is eerst eens gekeken naar de vraag In hoeverre er in de Hulsterse situatie sprake is van een over- of onderaanbod van m2's supermarkten sprake is.
Daarbij is gebruik gemaakt van de voor de supermarktsector geldende kengetallen van het Hoofdbedrijfschap voor de Detailhandel en rekening houdend met eerder gebruikte cijfers qua koopkrachtbinding (aanname van 98 %) en koopkrachttoevloeiing (aanname van 30 % van de omzet).
Uit die analyse is -rekening houdende met de door de gemeente nog altijd voorgestane realisering van een supermarkt in de binnenstad- gebleken dat het supermarktaanbod in onze gemeente redelijk in balans is (weinig fricties en redelijk functioneren).
Teneinde meer zekerheid te krijgen omtrent de juistheid van deze uitkomsten, hebben wij aan adviesbureau BRO te Boxtel (welk bureau ons eerder ook heeft geadviseerd m.b.t. de Beleidsnotitie supermarktstructuur van 2006) gevraagd hun visie nog eens weer te geven ten aanzien van de dagelijkse artikelensector in Hulst.
Inmiddels heeft BRO ook naar de ontwikkelingen in de supermarktsector en naar onze evaluatie gekeken en hun visie neergelegd in een notitie van 30 november 2012.
Uit de notitie van BRO blijkt o.a. dat:
de koopkrachtbinding door BRO wordt ingeschat op maximaal 95 %; in 2006 is weliswaar noguitgegaan van een koopkrachtbinding van 98 %, maar dit lijkt thans niet meer realistisch; de koopkrachttoevloeiing wordt als zeer realistisch ingeschat op 31 %; versterking ismogelijk, maar dan dient wel iets onderscheidends gerealiseerd te worden, dat zou kunnen bestaan uit:
Uit voorgaande benaderingen kunnen de conclusies worden getrokken dat:
BRO (rekening houdende met een koopkrachtbinding van 95 % een koopkrachttoevloeiing van 31 % van de omzet) van mening is dat er op dit moment -afgezien van de eerder al voorziene supermarkt in de binnenstad- geen marktruimte is voor meer m2's supermarkt en de supermarktbranche in Hulst gemiddeld genomen onder het landelijke gemiddelde functioneert.
Op grond van de in de vorige hoofdstukken beschreven omstandigheden, staan wij ten aanzien van het supermarktaanbod in onze gemeente het volgende beleid voor:
Wijksupermarkten en supermarkten in de kleinere kernen St. Jansteen en Vogelwaarde Handhaving van de in het huidige beleid vastgelegde uitbreiding naar 750 m2, met een verruiming met 15 % indien dit noodzakelijk is voor de continuïteit van de onderneming en een doelmatige bedrijfsvoering c.q. om tot een perspectiefvoller aanbod op een andere locatie in de wijk of kern te komen.
Dit met name ook met het oog op de leefbaarheid van een kern of wijk. Supermarktaanbod in de binnenstadHandhaving van de vestigingsmogelijkheid van een supermarkt in de binnenstad van 750 m2.
Dit mede met het oog op het versterken van de bezoekmotieven aan de binnenstad en het plan de Nieuwe Bierkaai in het bijzonder en de uitstraling daarvan naar de omliggende (winkel)voorzieningen, alsmede de versterking van de leefbaarheid in de binnenstad.
Behoudens voorzover in vigerende bestemmingsplannen is vastgelegd: aan verdere uitbreiding van het supermarktaanbod in principe geenmedewerking verlenen en vasthouden aan een maatvoering van maximaal 1.500 m2 wvo voor supermarkten. Deze Beleidslijn kan zoals hiervoor gesteld eventueel o.a. worden herzien bij een verdere doorontwikkeling van Morres en realisering van plan Perkpolder en de daaraan gekoppelde combinatiebezoeken c.q. bij anderszins gewijzigde marktomstandigheden.
Dit om redenen die in het vorige hoofdstuk onder "Conclusies" zijn weergegeven.
De hiervoor uiteengezette beleidslijnen ten aanzien van het supermarktaanbod in onze gemeente wensen wij in principe voor de komende jaren te doen gelden.
Mochten eventuele ontwikkelingen als de realisering van Lifestyle Village of plan Perkpolder binnen deze planperiode leiden tot substantieel hogere combinatiebezoeken met het aanwezige supermarktaanbod of zich andere (markt)omstandigheden aandienen die nopen tot bijsturing van het hiervoor uiteengezette beleid, dan zullen wij daartoe het initiatief nemen.
Een eventuele bijsturing van het beleid kan ook ingegeven zijn door b.v. voorgestane verbeteringenin de ruimtelijke structuur van de gemeente.