Organisatie | Rhenen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo individueel compenserende maatregelen |
Citeertitel | Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Rhenen 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | geen |
Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Rhenen 2008 wordt ingetrokken
Wet Maatschappelijke ondersteuning
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 27-11-2012 Rhenense Betuwse Courant d.d. 19-12-2012 | Verord.665 |
Hoofdstuk 1. Algemene Bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Maatschappelijke participatie - De normale deelname aan het maatschappelijk verkeer, waaronder wordt verstaan:
het kunnen voeren van een huishouden; het normale gebruik van de woning; het zich in en om de woning kunnen verplaatsen; het zich zodanig kunnen verplaatsen dat aansluiting kan worden gevonden bij regionale, bovenregionale en landelijke vervoerssystemen; het kunnen ontmoeten van andere mensen en het aangaan en onderhouden van sociale verbanden om op die manier te kunnen deelnemen aan het lokale sociaal-maatschappelijke leven.
Gesprek - Het eerste contact na een aanmelding waarin met degene die maatschappelijke ondersteuning zoekt zijn gehele situatie wordt geïnventariseerd ten aanzien van de beperkingen en de gevolgen daarvan, de te bereiken resultaten, de te kiezen oplossingen via eigen mogelijkheden of via mogelijkheden van het netwerk, dan wel via (wettelijk)voorliggende en individuele voorzieningen.
Compensatieverzoek - Het verzoek van een belanghebbende of diens gemachtigde om in aanmerking te komen voor één of meerdere voorzieningen om een resultaat te bereiken in het kader van deze verordening
Een compensatieverzoek bestaat uit het meldingsformulier en de getekende verklaring. Heeft een gesprek plaatsgevonden dan maakt het verslag van dit gesprek ook onderdeel uit van het compensatieverzoek. Het compensatieverzoek staat gelijk aan een aanvraag tot het afgeven van een beschikking als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.
Verklaring - Het door het college verstrekte formulier waarin toestemming wordt verleend voor het opvragen en uitwisselen van gegevens die nodig zijn voor het afhandelen en beoordelen van het compensatieverzoek, die tevens een verklaring van getrouwheid vormt en die de informatieplicht van belanghebbende bevestigt.
Voorliggende voorziening - Een voorziening waarmee het resultaat geheel of gedeeltelijk bereikt kan worden, te onderscheiden in:
a.Een algemene voorziening - een voorliggende voorziening waar iedereen voor wie deze voorziening bedoeld is , zonder ingewikkelde aanvraagprocedure gebruik van kan maken.
b.Een Algemeen gebruikelijke voorziening - een voorziening die bijdraagt aan het te bereiken resultaat, maar niet speciaal bedoeld is voor mensen met een beperking, dus ook door anderen gebruikt wordt, algemeen verkrijgbaar is en niet -aanzienlijk- duurder is dan vergelijkbare producten en naar algemeen aanvaarde maatschappelijke normen tot het gangbare gebruiks- dan wel bestedingspatroon van de belanghebbende behoort.
Hoofdverblijf - De woonruimte bestemd en geschikt voor permanente bewoning, waar de aanvrager zijn vaste woon- en verblijfplaats heeft of zal hebben en op welk adres de aanvrager in de gemeentelijke basisadministratie ingeschreven staat of zal staan, dan wel het feitelijk woonadres indien de aanvrager met een briefadres in de gemeentelijke basisadministratie ingeschreven staat of zal staan.
HOOFDSTUK 2. Reikwijdte van de Compensatieplicht
Artikel 2. Aanspraak op individuele compenserende maatregelen
Een belanghebbende komt in aanmerking voor compensatie indien:
Hoofdstuk 3. Compensatie en Compensatiegebieden
Artikel 4. Wonen in een geschikte woning
Belanghebbende kan worden gecompenseerd voor de beperkingen die hij ondervindt bij het normaal gebruik van de woning waarin hij zijn hoofdverblijf heeft of zal hebben. Dit geldt alleen ten aanzien van woonruimte op het niveau van sociale woningbouw en voor de hierin noodzakelijk te gebruiken vertrekken.
Voor zover de belanghebbende kan verhuizen naar een beschikbare, geschikte woning of een gemakkelijker geschikt te maken woning, welke verhuizing kan leiden tot het te bereiken resultaat, zal deze mogelijkheid eerst beoordeeld worden. Deze beoordeling vindt alleen plaats, indien de aanpassing van de woning een in het Financieel Besluit opgenomen bedrag te boven gaat.
Artikel 5. Een schoon en leefbaar huis
Belanghebbende kan worden gecompenseerd voor de beperkingen die hij ondervindt bij het schoon en leefbaar houden van zijn huis (hiertoe kan ook de organisatie van deze activiteiten behoren). Dit geldt ten aanzien van een woonruimte op het niveau van sociale woningbouw en voor de hierin noodzakelijk te gebruiken vertrekken.
Bestaat de leefeenheid van belanghebbende uit meerdere personen dan wordt eerst beoordeeld of deze personen beschikbaar en in staat zijn om in het kader van gebruikelijke ondersteuning werkzaamheden over te nemen of dat gebruik kan worden gemaakt van een aanwezige (wettelijk) voorliggende voorziening, waardoor het te bereiken resultaat gehaald wordt.
Artikel 6. Beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften
Bestaat de leefeenheid van belanghebbende uit meerdere personen dan wordt eerst beoordeeld of deze personen beschikbaar en in staat zijn om in het kader van gebruikelijke ondersteuning de boodschappen te doen en/of het organiseren ervan over te nemen of dat gebruik kan worden gemaakt van een aanwezige (wettelijk) voorliggende voorziening,waardoor het te bereiken resultaat gehaald wordt.
Artikel 7. Beschikken over schone, draagbare en doelmatige kleding
Bestaat de leefeenheid van belanghebbende uit meerdere personen dan wordt eerst beoordeeld of deze personen beschikbaar en in staat zijn om in het kader van gebruikelijke ondersteuning de was te doen en/of het organiseren ervan over te nemen of dat gebruik kan worden gemaakt van een aanwezige (wettelijk) voorliggende voorziening , waardoor het te bereiken resultaat gehaald wordt.
Artikel 8. Het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot de leefeenheid behoren
Bestaat de leefeenheid van belanghebbende uit meerdere personen dan wordt eerst beoordeeld of deze personen beschikbaar en in staat zijn om in het kader van gebruikelijke ondersteuning de zorg voor de kinderen over te nemen of dat gebruik kan worden gemaakt van een aanwezige en (wettelijke) voorliggende voorziening waardoor het te bereiken resultaat gehaald wordt.
Artikel 11. Meedoen aan de lokale samenleving.
Bestaat de leefeenheid van belanghebbende uit meerdere personen dan wordt eerst beoordeeld of deze personen beschikbaar en in staat zijn om in het kader van gebruikelijke ondersteuning het vervoer te verzorgen. Voor zover belanghebbende gebruik kan maken van een (wettelijk) voorliggende voorziening waardoor het resultaat kan worden bereikt zal deze mogelijkheid eerst worden beoordeeld.
Hoofdstuk 4. Bevoegdheden en verantwoordelijkheden
PARAGRAAF 1. BEVOEGDHEDEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN HET COLLEGE
Paragraaf 2 VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN BELANGHEBBENDE
Van belanghebbende wordt verwacht, dat deze bij een aanmelding, voorafgaand aan die aanmelding en in het gesprek zoekt naar mogelijkheden om zelf te voorzien in een adequate oplossing voor zijn ondersteuningsvraag. Hierin worden betrokken de eigen mogelijkheden, de mogelijkheden van zijn sociale netwerk en eerst in aanmerking te nemen beschikbare (wettelijk) voorliggende voorzieningen.
Van belanghebbende wordt verwacht, dat deze verantwoordelijk is voor het verbeteren en/of optimaliseren van de lichamelijke en geestelijke gezondheid en individuele psychosociale omstandigheden. Waar nodig met ondersteuning van zijn sociale netwerk en/ of (professionele) hulpverleners, mantelzorgers of vrijwilligers.
Hoofdstuk 5 De Aanmeld- en Verzoekprocedure
Artikel 17 Aanmelding en/of verzoek
Aan een verzoek tot compensatie voor een individuele voorziening ex artikel 1, lid 1 aanhef en onder g sub 6 van de wet gaat een aanmelding voor een gesprek vooraf tenzij:
Artikel 18 Aanmelding voor een gesprek
Een aanmelding voor een gesprek kan schriftelijk, elektronisch, mondeling worden gedaan door of namens een belanghebbende.
Hoofdstuk 6 Wijze van verstrekking, eigen bijdrage en eigen aandeel
Paragraaf 3 VERSTREKKING ALS PERSOONSGEBONDEN BUDGET
Artikel 23 Overwegende bezwaren
Het college legt in beleidsregels vast in welke situaties sprake is van overwegende bezwaren, zodat er geen persoonsgebonden budget verstrekt wordt.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen van deze verordening indien de toepassing van deze verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Het college kan jaarlijks per 1 januari, de in het, op deze verordening berustende, financieel besluit opgenomen bedragen verhogen of verlagen aan de hand van de prijsindex voor de gezinsconsumptie, zoals bepaald in artikel 4.5 lid 1 van het Besluit maatschappelijke ondersteuning (Stb. 2006, 450).