Organisatie | Laren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instructie voor de griffier van de gemeente Laren |
Citeertitel | Instructie voor de griffier van de gemeente Laren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur en recht |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-05-2013 | 01-12-2020 | nieuwe regeling | 24-04-2013 Larens Journaal 03-05-2013 | Raadsbesluit 2013/14-V |
In deze instructie wordt verstaan onder: griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris; griffie : de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren; werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd; presidium: gremium zoals gedefinieerd in artikel 5 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad; termijnagenda: plannings- en sturingsinstrument voor de (strategische) agendering van (meerjarige beleidsprioriteiten en –voorstellen van de raad.
HOOFDSTUK 2 Instructie voor de griffier
Artikel 2:1 TAAK EN BEVOEGDHEDEN
De griffier verleent advies en bijstand aan de raad, zijn leden en alle door de raad ingestelde commissies, werkgroepen en overige organen en draagt zorg voor de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en nazorg van de vergaderingen daarvan; De griffier is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van procedures en processen ten behoeve van besluitvorming door de raad.
Artikel 2:2 LEIDINGGEVEN EN MANAGEMENT
De griffier is eindverantwoordelijk functionaris en geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie. De griffier geeft functioneel leiding aan medewerkers van de ambtelijke organisatie die verantwoordelijk zijn voor ondersteuning van de raad en/of uitvoering van verzoeken om ambtelijke bijstand. De griffier geeft functioneel leiding aan externe bureaus of inhuurkrachten die ten behoeve van de raad werkzaamheden uitvoeren. De griffier rapporteert jaarlijks aan de raad over de (uitvoering van) activiteiten van de griffie. De griffier beheert de budgetten van de raad en griffie, signaleert budgetoverschrijdingen en adviseert de raad over de wijze van omgaan hiermee.
Artikel 2:3 BESTUURLIJK EN AMBTELIJK OVERLEG
1. De griffier heeft periodiek overleg met de werkgeverscommissie
over de invulling van de werkgeversrol door de raad;
2. De griffier heeft periodiek afstemmingsoverleg met de
burgemeester en de secretaris;
3. De griffier en de secretaris hebben periodiek overleg over de
planning en uitvoering van de termijnagenda (‘bestuurlijke
planning’), de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces,
het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand en het
maken en nakomen van afspraken tussen raad en college.
4. De griffier overlegt met de gemeentelijke accountant over de
1. De griffier ondersteunt het presidium bij het opstellen van de
voorlopige agenda van vergaderingen van de raad en zijn
2. De griffier adviseert het presidium bij het opstellen van de
termijnagenda (‘bestuurlijke planning’) van de raad.
3. De griffier adviseert het presidium of een ingediend voorstel rijp is
voor agendering in de raad en controleert daartoe de voorstellen
Artikel 2:5 BESTUURLIJKE BESLUITVORMING
1. De griffier adviseert de raad over de vergaderwijze, doet voorstellen
voor verbetering van procedures en draagt zorg voor de invoering
van nieuwe of aangepaste werkprocessen.
2. De griffier stimuleert de ontwikkeling van vaardigheden van
raadsleden ten behoeve van een effectieve besluitvorming.
3. De griffier bewaakt de scheiding van rollen en
verantwoordelijkheden van alle betrokken actoren bij het
besluitvormingsproces, spreekt betrokkenen hierop aan en draagt
bij aan een uitgebalanceerde positiebepaling van de raad.
4. De griffier bewaakt de tijdigheid van de informatieverstrekking door
het college en de burgemeester.
5. De griffier bewaakt de uitvoering van raadsbesluiten en de
afdoening van moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en het
1. De griffier draagt desgevraagd zorg voor ondersteuning van de rekenkamerfunctie, die de raad kan instellen op grond van artikel 81oa van de Gemeentewet. 2. De griffier draagt zorg voor de ondersteuning van een onderzoekscommissie, die de raad kan instellen op grond van artikel 155a van de Gemeentewet. 3. De griffier draagt zorg voor ondersteuning van door leden van de raad gewenste onderzoeken, anders dan bedoeld in artikel 155a Gemeentewet.
Artikel 2:7 COMMUNICATIE EN VOORLICHTING
1. De griffier adviseert de raad over de invulling en uitvoering van
het communicatiebeleid van de raad.
2. De griffier is verantwoordelijk voor de publicatie en ter inzage
legging van raadsbesluiten en de agenda’s en verslagen van
vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies.
3. De griffier geeft voorlichting aan burgers over het spreekrecht.
4. De griffier draagt, op verzoek van de raad, zorg voor de organisatie
van een Informatiebijeenkomst, hoorzitting en inspraakavond,
zoals bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.