Organisatie | Amstelveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wegsleepverordening Amstelveen 2013 |
Citeertitel | Wegsleepverordening Amstelveen 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Wegsleepverordening 2008.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-04-2013 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 13-03-2013 www.amstelveen.nl Bekendmakingen 22-04-2013 | 13-7 |
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Amstelveen aangewezen voor zover die behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
De huidige wegsleeptarieven van dienst Stadstoezicht zijn:
De tariefstructuur is als volgt:
Tarief I Maandag tot en met vrijdag van 06.00 uur tot 18.00 uur
Tarief II Maandag tot en met vrijdag van 18.00 uur tot 06.00 uur
Zaterdag van 06.00 uur tot 18.00 uur
Tarief III Zaterdag van 18.00 uur tot maandag 06.00 uur;
Feestdagen van 0.00 uur tot 24.00 uur.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, zoals bedoeld in de artikelen 130, vierde lid, 164, zevende lid en 174, eerste lid van de wet, zijn de artikelen 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
ALGEMENE TOELICHTING WEGSLEEPVERORDENING 2013
Op 1 januari 2002 is de Wet van 21 februari 1997, houdende de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), ook wel de wijziging van de wegsleepregeling genoemd, en het bijbehorende Besluit wegslepen van voertuigen, in werking getreden. De artikelen 170 tot en met 173 van de WVW 1994 zijn geheel vervangen door nieuwe bepalingen. De wijzigingswet is bij de Invoeringswet van de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht, deel II, nog aangepast in verband met de overgang van de bepalingen over de uitvoering van bestuursdwang uit de Gemeentewet naar de Algemene Wet Bestuursrecht.
Bevoegdheid tot het wegslepen/verplaatsen van voertuigen
Het uitvoeren van de wegsleepregeling is een bevoegdheid van het gehele college. Het wegslepen/verplaatsen van een voertuig moet worden gezien als een bijzondere vorm van bestuursdwang. In de Algemene wet bestuursrecht (AWB) zijn algemene regels gesteld over de toepassing van bestuursdwang. Deze regels zijn voor een groot deel ook van toepassing op het wegslepen van voertuigen. Tegen het wegslepen/verplaatsen van voertuigen staat op grond van de AWB bezwaar en vervolgens beroep open. Bestuursdwang door buitengewoon opsporingsambtenaren en de politie is toegestaan volgens de mandatering voor het uitoefenen van bestuursdwang in het kader van de wegsleepverordening op 22 augustus 2006.
In artikel 170 e.v. van de WVW 1994 is het kader aangegeven waarbinnen het college gebruik kan maken van zijn bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen. Hoewel de bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen in de wet is neergelegd, kan het college eerst pas van deze bevoegdheid gebruik maken, wanneer de raad in een verordening nadere regels heeft gesteld over de toepassing van deze bevoegdheid, zoals in artikel 173, tweede lid, van de WVW 1994 wordt voorgeschreven. Deze nadere regels dienen in ieder geval te betreffen:
Op grond van de oude wegsleepregeling mochten op de weg staande voertuigen alleen worden weggesleept in het belang van de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer dan wel het vrijhouden van gehandicaptenparkeerplaatsen. Op grond van de herziene regeling in de WVW 1994 is het laatstgenoemde criterium uitgebreid. Er zijn immers meer locaties denkbaar waar het foutief parkeren - buiten de twee eerstgenoemde criteria - als zeer hinderlijk wordt ervaren, zoals bijvoorbeeld op autodateplaatsen , maar ook de vergunninghoudersparkeerplaatsen in het Stadshart van Amstelveen en de vergunninghoudersparkeerplaatsen voor de bewoners van de Amstelzijde in Ouderkerk aan de Amstel, gemeente Amstelveen. Het direct optreden tegen dergelijke foutief geparkeerde voertuigen kan in bepaalde gevallen zeer wenselijk zijn. Als wegen en weggedeelten waar op grond van de nieuwe landelijke wegsleepregeling kan worden weggesleept zijn thans aangewezen alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Amstelveen voor zover die behoren tot één van de in artikel 2 van het Besluit bedoelde soorten wegen en weggedeelten. In de artikelsgewijze toelichting zijn onder artikel 2 deze wegen en weggedeelten expliciet genoemd.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze bepaling is een aantal begrippen omschreven dat diverse malen in deze verordening terugkomt. De omschrijving van deze begrippen spreekt voor zich. Veelal wordt verwezen naar definities uit bestaande wetgeving.
Het begrip voertuig, conform artikel 1, onder al, van het RVV 1990 betreft:
Het begrip motorrijtuig is apart omschreven, omdat artikel 5 van de Amstelveense wegsleepverordening alleen betrekking heeft op dit soort voertuigen.
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
In dit artikel worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Amstelveen aangewezen als toepassingsgebied van de wegsleepverordening.
In artikel 170 eerste lid onder c. juncto artikel 2 van het Besluit is ook aangegeven dat een voertuig in het belang van het vrijhouden van bepaalde wegen en weggedeelten kan worden weggesleept, wanneer deze zijn aangewezen in de gemeentelijke wegsleepverordening en behoren tot de wegen en weggedeelten, zoals bedoeld in artikel 2 van het besluit wegslepen van voertuigen.
In artikel 170, derde lid en artikel 3 van het Besluit is aangegeven dat over de uitoefening van de in artikel 170 eerste lid van de wet bedoelde bevoegdheid regelmatig overleg plaatsvindt met de officier van Justitie alsmede met de beheerders van de wegen en weggedeelten die bij een ander dan de gemeente in beheer zijn.
lngevolge artikel 170 eerste lid sub c. van de wet, juncto artikel 2 en 3 van het Besluit, juncto artikel 2 van de wegsleepverordening Amstelveen 2013, kan in de gemeente Amstelveen van de volgende soorten wegen en weggedeelten worden weggesleept:
Artikel 3 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden
Vanwege de redactie van artikel 173, tweede lid van de WVW 1994, moet de plaats van bewaring van voertuigen door de raad worden aangewezen. Het bewaarterrein van de Dienst Stadstoezicht Amsterdam, Daniël Goedkoopstraat 7-9 is aangewezen als bewaarterrein. Dit terrein is in beheer bij de Dienst Stadstoezicht Amsterdam en ligt binnen redelijke reisafstand vanuit Amstelveen en is tevens goed bereikbaar per openbaar vervoer Lijn 51.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
In de artikelen 13 tot en met 15 van het besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten verbonden aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten direct verband houdend met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, maar ook om kosten verbonden aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering e.d.
In het artikel is ook aangegeven dat de kosten voor het inschakelen van een sleepwagen altijd doorberekend worden, ook als het voertuig inmiddels verwijderd is. Het moment van het geven van de sleepopdracht door een politiefunctionaris of een bijzonder opsporingsambtenaar (Boa) is daarbij maatgevend.
Het college is bevoegd de tarieven indien nodig opnieuw vast te stellen.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Naast de in artikel 170, eerste lid WVW 1994 bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een voertuig te laten wegslepen en in bewaring te laten stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:
de situatie dat een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het ‘knoeien’ met kentekens in geval van autodiefstal.
Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen wordt, is er geen sprake van uitoefening van bestuursdwang. Artikel 170, eerste lid WVW 1994, waarin de bestuursdwang is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt. Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit hoofdstuk X. Bestuursdwang van de WVW 1994 (artikel 170 e.v.) van overeenkomstige toepassing verklaard. In de wegsleepverordening zijn de artikelen over de bewaarplaats(en) van voertuigen en openingstijden (artikel 3) en de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) voor deze gevallen van overeenkomstige toepassing verklaard.