Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ Gouda |
Citeertitel | Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ Gouda |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-05-2013 | 01-01-2013 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 23-04-2013 De Goudse Post, 1-05-2013 | 810309 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
fraude: het ten onrechte geheel of gedeeltelijk ontvangen van een uitkering door het verstrekken van onjuiste of onvolledige inlichtingen aan de gemeente;
wet: de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).
Het college stelt ter nadere uitvoering van dit onderdeel van de verordening een beleidsplan vast, waarin aandacht wordt besteed aan de wijze van handhaving. Onderdeel daarvan is de wijze waarop het college belanghebbenden informeert over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een uitkering zijn verbonden, en over de consequenties van fraude.
Daarnaast beschrijft het college in het beleidsplan ten minste de wijze van controle bij de aanvraag, de handelwijze bij inconsistenties in de aanvraag, alsmede het gebruik van signaal- en risicosturing bij de beoordeling van de aanvraag.
Indien belanghebbende zijn inlichtingenplicht schendt en dat leidt tot benadeling van de gemeente, doet het college aangifte bij het Openbaar Ministerie, in overeenstemming met de door het Openbaar Ministerie op dit punt gehanteerde uitgangspunten.
De Handhavingsverordening WWB, WIJ, IOAW, IOAZ Gouda 2011 wordt ingetrokken.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op de dag van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2013.
Deze verordening wordt aangehaald als: Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ Gouda.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Gouda in de openbare vergadering van 23 april 2013.
Artikel 8a WWB, en artikel 35, eerste lid, onderdeel c, van de IOAW en de IOAZ bepalen dat de gemeenteraad regels dient te stellen voor de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van genoemde wetten.
Hiermee krijgt de gemeente de verplichting om eigen regels te bepalen omtrent handhaving.
De gemeenteraad stelt op hoofdlijnen het beleid rondom handhaving vast door middel van deze Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ Gouda en geeft daarmee de gelegenheid om nadere invulling te geven aan de verordening in de vorm van een beleidsplan.
Met de Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ Gouda wordt handhaving voortgezet, zoals dat met de Handhavingsverordening WWB, WIJ, IOAZ en IOAZ Gouda 2011 is ingevoerd. Doel is te streven dat alleen diegenen die daadwerkelijk recht op een uitkering hebben, deze ontvangen in overeenstemming met de wet en regelgeving.
De gemeente streeft naar het zo vroeg mogelijk ontdekken van fraude (door onder andere signaalsturing, risicosturing en themacontroles). Het bestrijden van fraude verlegt zich meer en meer naar het moment waarop de potentiële klant een beroep doet op een uitkering . Een goede controle op de aanvraag voorkomt dat mensen ten onrechte aanspraak maken op de WWB, IOAW of IOAZ. De controle wordt voorafgegaan door voorlichting en heldere communicatie over het fraudebeleid van de gemeente. In het genoemde beleidsplan, dat als bijlage bij deze verordening is gevoegd, wordt nadere invulling gegeven aan de handhaving, zoals de te hanteren controlesystematiek (signaal- en/of risicosturing) en de controlemiddelen om de rechtmatigheid van de uitkering te controleren. Deze systematiek kan worden toegepast bij de aanvraag, tijdens en na beëindiging van de uitkering.
Het handhavingsbeleid wordt niet uitputtend in de verordening vastgelegd. Er wordt ook gebruik gemaakt van beleidsplannen (of -nota’s).
Controle op de rechtmatigheid van de verstrekking van een uitkering wordt onder andere vorm gegeven door huisbezoeken en het gebruik van het Structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI)-net en het Inlichtingenbureau, waarin actuele gegevens staan van (potentiële) belanghebbenden met betrekking tot inkomen uit loon of uitkering.
De Cliëntenadviesraad wordt betrokken bij de vaststelling van en de verantwoording over het gevoerde beleid.
Indien schending van de inlichtingenplicht ook een strafbaar feit oplevert, maakt het college hiervan proces verbaal op en doet zij aangifte bij het Openbaar Ministerie indien het bedrag waarvoor is gefraudeerd boven de aangiftegrens komt. In de Aanwijzing Sociale Zekerheidsfraude wordt als aangiftegrens een benadelingsbedrag van € 50.000,00 gehanteerd.