Organisatie | Tubbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling 2006 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling 2006 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiële organisatie |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2006 | 01-04-2013 | Nieuwe regeling | 10-01-2006 Gemeenteblad 2006, 2 | Geen |
De hoofdbudgethouder rapporteert tijdig aan het directieteam - en in geval van teamleider tevens aan zijn hoofd van de afdeling - over problemen bij de realisatie van de aan een budget of investeringskrediet verbonden taakstelling en over gesignaleerde of verwachte over- of onderschrijdingen van budgetten en investeringsbudgetten voor zover de afwijking niet binnen de grenzen blijft zoals vastgelegd in artikel 2, leden 2 en 3 van dit besluit of voor zover de afwijking een zekere mate van bestuurlijke gevoeligheid kent. Op basis van deze informatie wordt vervolgens door of namens de directeur het college en het hoofd van de afdeling Financiën en Belastingen geïnformeerd.
De budgethouder informeert de hoofdbudgethouder tijdig over problemen bij de realisatie van de aan een budget verbonden taakstelling en over door hem gesignaleerde of verwachte over- of onderschrijdingen van de geraamde lasten en/of baten, prestatie-eenheden, kostendekkingspercentages en andere kencijfers.
Een budget of investeringskrediet wordt, rekening houdend met lid 2, vastgesteld op het moment dat de gemeenteraad bij de vaststelling van de programmabegroting of tussentijds bij de vaststelling van een begrotingswijziging het college van burgemeester en wethouders opdracht geeft de begroting of voorgenomen investering uit te voeren.
Betalingen ten laste van een budget kunnen alleen plaatsvinden na fiattering door de budgethouder en betalingen boven de € 2.500 dienen tevens door de hoofdbudgethouder te worden gefiatteerd.
Indien artikel 3 lid 6 van toepassing is, dient – bij betalingen boven de € 2.500 - het directieteam tevens te fiatteren.
De afdeling Financiën en Belastingen draagt zorg voor de feitelijke registratie van de budgetten, zowel voor wat betreft de ramingen als de werkelijke baten en lasten, op basis van de door de (hoofd)budgethouders aangeleverde informatie. Tevens zorgt zij voor een adequate vastlegging van budgethouders en overige relevante zaken in het financiële pakket, alsmede voor de juiste autorisatie ten aanzien van te raadplegen informatie door betrokkenen.