Organisatie | Sliedrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | De verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Sliedrecht |
Citeertitel | Financiele verordening 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentwet, art. 212
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2010 | 01-11-2016 | Toevoeging artikel 16 | 25-01-2010 Het Kompas 11 maart 2010 | Onbekend |
De raad der gemeente Sliedrecht;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 26 januari 2007;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet
De verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Sliedrecht.
Artikel 3 Kadernota (uitgangspunten en richtlijnen tbv de begroting)
Het college stelt uiterlijk 1 april van het begrotingsjaar een nota vast over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. Deze kadernota heeft een technisch karakter en bevat richtlijnen voor de ambtelijke organisatie. Met dit document wordt aan de budgethouders een raamwerk met uitgangspunten geboden op basis waarvan de begrotingscijfers moeten worden aangeleverd. De hoofdlijnen van de kadernota zullen worden aangegeven in de jaarlijkse zomernota bedoeld in artikel 5.
Artikel 4 Interne controle/Misbruik en oneigenlijk gebruik
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Artikel 5 Tussentijdse rapportage (zomernota)
De zomernota bevat de technische uitgangspunten voor het volgende begrotingsjaar als bedoeld in artikel 3 en de drie opvolgende jaren. Deze worden verwerkt in de meerjarenbudgetprognose van de zomernota. In deze prognose worden de structurele gevolgen aangegeven van de feiten en omstandigheden, welke zich na het opmaken van de begroting hebben voorgedaan. Het bijgestelde meerjarenperspectief kan aanleiding geven tot ombuigingen op het bestaande beleid. De zomernota vormt zodoende mede het kader voor het volgende begrotingsjaar (en de drie opvolgende jaren).
Het college beschrijft in een nota - ter nadere uitwerking van de in artikel 2 (programmabegroting), artikel 5 (zomernota) en artikel 6 (programmarekening) aangegeven uitgangspunten en structuur - de opzet, de inrichting en inhoud van de verschillende documenten. Tevens wordt in deze nota ingegaan op de instrumenten raadsvoorstellen en comptabiliteitsbesluiten. Het college biedt de nota en het wijzigen ervan aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota wordt ten minste één keer in de vier jaar geactualiseerd.
Artikel 8 Nota gemeentelijke balans
Het college behandelt in een nota het beleid ten aanzien van afschrijvingen, de vorming en vrijval van reserves en voorzieningen, de toerekening en verwerking van rente over de reserves en het eigen vermogen van de gemeente. Hierbij wordt tevens ingegaan op zaken zoals weerstandscapaciteit en risicomanagement. Het college biedt de nota en het wijzigen ervan aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota wordt ten minste één keer in de vier jaar geactualiseerd.
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Sliedrecht wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten meegenomen, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verrichte dienstverlening.
Bij de kostentoerekening bedoelde indirecte kosten worden meegenomen de bijdragen aan reserves voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa. Voor de heffingen zoals de rioolrechten, reinigingsrechten en afvalstoffenheffing wordt de compensabele BTW niet in de kostprijs meegenomen.
Artikel 10 Nota onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota onderhoud wegen en een nota onderhoud groen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. Deze nota’s geven het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau’s voor het openbaar groen en wegen, en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Het college biedt eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota rioleringsplan aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud, het beoogde onderhoudsniveau en de uitbreiding van de riolering alsmede de kwaliteit van het milieu en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Het college biedt eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota onderhoud gebouwen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota bevat de voorstellen voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Artikel 11 Financiering/Treasurystatuut
Het college neemt in een treasurystatuut de regels op die zij hanteert voor het dagelijkse beheer van koersrisico en valutarisico, kredietrisico en relatiebeheer, intern liquiditeitsrisico en geldstromenbeheer, administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie. Het college biedt het treasurystatuut en het wijzigen ervan aan ter behandeling en vaststelling door de raad. Het statuut wordt ten minste één keer in de vier jaar geactualiseerd. Het treasurystatuut maakt deel uit van deze verordening.
Artikel 12 Nota verbonden partijen
Het college neemt in een nota de kaders en richtlijnen op die voor het college van burgemeester en wethouders uitgangspunt moeten zijn bij aangaan en beheren van relaties met verbonden partijen.
Het college biedt de nota en het wijzigen ervan aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota wordt ten minste één keer in de vier jaar geactualiseerd.
Het college besteedt in een nota aandacht aan de relatie van het grondbeleid met de programma’s van de begroting, de strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de gemeente, aan te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten, de voorraadverwerving en uitgifte van gronden, de uitgifte van gronden in erfpacht en de bijstelling van erfpachtvergoedingen. Het college biedt de nota en het wijzigen ervan aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota wordt ten minste één keer in de vier jaar geactualiseerd.
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 16 Nota Inkoop- en aanbestedingsbeleid
Het college zorgt voor en legt vast de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten. De nota wordt ten minste één keer in de vier jaar geactualiseerd.
De raad stelt vast voor welke projecten de kaders middels een notitie door de raad worden vastgesteld. Op basis van deze kaderstellende notitie wordt door de raad besloten of aan een project wordt begonnen. De raad stelt voor deze projecten de regelmaat vast van de projectvoortgangsrapportages. Afwijken van de kaders kan alleen bij schriftelijk raadsbesluit.