Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel scholieren 12-18 jaar gemeente Zwolle 2013 |
Citeertitel | Beleidsregel scholieren 12-18 jaar gemeente Zwolle 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Regels t.a.v. het in aanmerking komen voor de scholierenregeling 12 tot 18 jaar
Wet werk en bijstand
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-05-2013 | 01-01-2013 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 02-04-2013 Peperbus 22-05-2013 | cb 2013-04.02 |
BELEIDSREGEL SCHOLIEREN 12-18 JAAR GEMEENTE ZWOLLE 2013
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Inkomen: het inkomen van belanghebbende zoals bedoeld in artikel 32 en 33 lid 1 van de wet verminderd met de ontvangen vakantietoeslag. Tot het inkomen wordt ook gerekend de bijstand voor algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan zoals genoemd in artikel 5 onder b van de wet. Bij een gehuwde wordt uitgegaan van de som van het inkomen van belanghebbende en zijn partner.
Artikel 2 Kring van belanghebbenden
Indien er sprake is van een situatie waarbij slechts één va n de partners voldoet aan de voo r waarden genoemd in lid 1 onder a en of b wordt bij de beoordeling of er aanspraak bestaat op een voorziening en bij de vaststelling van de omvang van de voorziening de partner die niet aan de voorwaarden voldoet buiten bescho u wing gelaten.
In afwijking van het gestelde in artikel 2 lid 1 onder d kan een belanghebbende ongeacht de hoogte van het inkomen voor een voorziening in aanmerking komen als hij in het kader van een schuldregeling een relatie heeft met de gemeentelijke Schulddienstverlening en hij alleen het vrij te laten bedrag van zijn inkomen overhoudt ter besteding.
Artikel 4 Wie komt niet voor de tegemoetkoming in aanmerking?
Het eerste lid is niet van toepassing als een belanghebbende en zijn partner als vreemdeling na rechtmatig verblijf te hebben gehouden in de zin van artikel 8 onder a tot en met e en l van de Vreemdelingenwet 2000, rechtmatig in Nederland verblijf heeft op grond van artikel 8, onder g of h van de Vreemdelingenwet 2000.
Indien een situatie zoals genoemd in lid 1 of 2 zich slechts ten aanzien van één van de partners voordoet, wordt bij de beoordeling of er aanspraak bestaat op een voorziening en bij de vaststelling van de omvang van de voorziening de partner op wie het gestelde in lid 1 van toepassing is buiten beschouwing gelaten.
Artikel 5 Hoogte tegemoetkoming
De hoogte van de tegemoetkoming bedraagt € 225,00 per jaar per kind.
De raad heeft geld beschikbaar gesteld voor stapelingseffecten. Hiermee willen we voorkomen dat kwetsbare groepen in de samenleving als gevolg van cumulatie van verschillende maatregelen te maken krijgen met sociale uitsluiting en niet meer kunnen participeren in de maatschappij. Het landelijke onderzoek naar stapelingseffecten is nog niet afgerond, maar we hebben op lokaal niveau gekeken naar groepen die door stapelingseffecten getroffen worden.
Uit eerder onderzoek (de Zwolse armoedemonitor 2009) blijkt dat minimahuishoudens met kinderen tussen 12 en 18 jaar moeite hebben om rond te komen ondanks rijks- en lokale regelingen. Van rijkswege kunnen ouders en verzorgers van kinderen in het voortgezet onderwijs een inkomensafhankelijke tegemoetkoming krijgen op basis van de Wet Tegemoetkoming Onderwijs- en Schoolkosten (WTOS). Deze wettelijke regeling heeft echter niet de intentie gehad om kostendekkend te werken en is steeds minder afgestemd op de stijgende schoolkosten. Lokaal maken we via Stichting Meedoen en het Jeugdsportfonds voor kinderen uit minimahuishoudens participatie mogelijk. Kosten voor het lidmaatschap van een sportclub, muziekles, scouting of een schoolreisje kunnen via deze stichtingen worden vergoed. In praktijk blijkt dat met huidige werkwijze vooral kinderen op de basisschool bereikt worden. Zij hebben blijkbaar meer contact met professionals (leerkrachten, maatschappelijk werken, jeugdhulpverlening) die ze aanmelden bij deze stichtingen. Bovendien kennen de stichtingen een maximale periode waarin de kosten vergoed, waardoor het aandeel 12-18 jarigen bij de stichtingen klein is.
Gezien bovenstaande maken we ons zorgen om de participatie van kinderen in de leeftijd van 12-18 jaar, omdat ze opgroeien in huishoudens waar rondkomen heel moeilijk is. Daarom willen we vanaf 2013 voor scholieren van 12 tot 18 jarigen van deze mogelijkheid om categoriale bijzondere bijstand te verlenen gebruik maken om hun participatie, met name op school, te ondersteunen.
Artikel 2 en 4 Wie komt wel of niet voor tegemoetkoming scholieren in aanmerking ?
In artikel 11 WWB wordt aangegeven wie recht hebben op bijstand. Dit artikel is eveneens van toepassing op de verstrekking van de deze categoriale bijstand. Hieruit volgt dat:
De hiervoor aangehaalde bepalingen zijn van belang bij de toetsing van de situatie op het moment van de aanvraag cq de peildatum.
Eén van de voorwaarden om voor de tegemoetkoming in aanmerking te komen is dat een belanghebbende voldoet aan de vermogensbepalingen. In de wet worden voor eigen woning bezit vermogensvrijlatingen genoemd. Deze vermogensvrijlatingen zijn ook van toepassing op de verlening van de tegemoetkoming. In de wet wordt echter aangegeven dat als iemand als gevolg van het bezit van een eigen woning meer vermogen heeft dan het vermogen dat vrijgelaten mag worden er bijstand verleend wordt in de vorm van een lening. Het is niet de bedoeling om de tegemoetkoming in de vorm van een lening te verstrekken. In de situatie dat iemand als gevolg van het eigen woning bezit meer vermogen heeft dan toegestaan en een inkomen heeft kleiner dan 110% van de bijstandsnorm, wordt de tegemoetkoming á fonds perdu verleend.
Artikel 5 Hoogte tegemoetkoming
De participatie van kinderen in de leeftijd van 12-18 jaar is zorgelijk. De gemeente wil vanaf 2013 voor scholieren van 12 tot 18 jarigen extra ondersteuning bieden. Er is voor gekozen om gezinnen met deze kinderen een tegemoetkoming te geven van € 225, per kind per jaar. Ze groeien op in huishoudens waar rondkomen heel moeilijk is. In het leven van scholieren speelt school en meedoen op school een belangrijke rol. De WWB biedt expliciet de mogelijkheid om categoraal bijstand te verlenen voor kosten schoolreisjes, excursies, schoolavondjes, ouderbijdrage, agenda, schriften, computer, calculator.