Organisatie | Tubbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacyreglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Tubbergen |
Citeertitel | GBA privacyreglement |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-08-2005 | 09-11-2004 | 26-03-2011 | Nieuwe regeling | 02-11-2004 Gemeenteblad 2005, 10 | 24 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Tubbergen;
Privacyreglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Tubbergen
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie
Beheerder van de bevolkingsadministratie is het hoofd van de afdeling Publiekszaken.
Hoofdstuk 2 Doel en inhoud van de bevolkingsadministratie
Artikel 5 Categorieën van personen
In de bevolkingsadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Tubbergen.
Hoofdstuk 3 Bepalingen met betrekking tot de verstrekking van gegevens
Artikel 9 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet op systematische wijze de gegevens worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Zie hiervoor bijlage 3.
Artikel 10 Systematische verstrekking aan buitengemeentelijke afnemers
Aan buitengemeentelijke afnemers kunnen systematisch gegevens worden verstrekt op basis van een afzonderlijk besluit van de verantwoordelijke, mits zij deze gegevens niet reeds langs systematische weg verkrijgen krachtens een besluit van de Minister.
Artikel 11 Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel is, ter beoordeling van de verantwoordelijke, dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.
Artikel 12 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder inlichtingen verstrekt.
Artikel 13 Verbanden met andere gemeentelijke bestanden
Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit de bevolkingsadministratie worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 2 november 2004
de secretaris, de burgemeester,
drs. ing. G.B.J. Mensink, mr. M.K. Stegers
De Wet GBA bepaalt dat de verstrekking van persoonsgegevens aan organen van de gemeente en verstrekkingen aan afnemers of derden buiten het GBA stelsel om in een eigen gemeentelijke regeling moet worden uitgewerkt. Bovendien heeft de gemeente een aantal persoonsgegevens aan de GBA
“aangehaakt” voor gebruik binnen de gemeente.
Naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet Bescherming Persoonsgegevens per 1-9-2001 is het regiem met betrekking tot gegevensverstrekkingen vanuit de GBA ingeperkt. Per 1-9-2001 is het namelijk niet meer mogelijk aan commerciële instellingen, zoals bijvoorbeeld postorderbedrijven en/of incassobureaus persoonsgegevens te verstrekken.
Artikel 100 van de Wet GBA geeft aan dat er buiten de verplichte en bijzondere derden, ook "vrije derden" zijn. Ten aanzien van de vrije derden heeft de gemeente een zekere mate van beleidsvrijheid, mits hierin is voorzien bij of krachtens verordening. De groep vrije derden is beperkt tot:
rechtspersonen zonder winstoogmerk, voorzover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen, waarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt; en
Door dit reglement in werking te laten treden voldoet de gemeente aan alle gestelde eisen op dit punt.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid
De volgende organisatie-onderdelen van de gemeente Tubbergen hebben toegang tot de basisadministratie:
In het bijzonder gelden de volgende onderdelen die geraadpleegd kunnen worden:
Bijlage 3 Lijst van binnengemeentelijke afnemers en derden waaraan systematisch gegevens worden verstrekt uit de GBA
Bijlage 4 VERSTREKKINGENTABEL GBA