Organisatie | Etten-Leur |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Starterslening Etten-Leur 2013 |
Citeertitel | Verordening Starterslening Etten-Leur 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | 15. Bouwen en wonen |
De toelichting bij deze regeling heeft betrekking op de op 30 september 2013 respectievelijk 14 april 2014 door de raad vastgestelde wijzigingen van deze regeling
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2014 | Art. 1, art. 6, toelichting | 14-04-2014 | Ontwikkeling | ||
14-10-2013 | 01-05-2014 | Art. 5, art. 6, toelichting | 30-09-2013 Etten-Leurse Bode, 13 oktober 2013 | GO | |
25-04-2013 | 14-10-2013 | Nieuwe regeling | 02-04-2013 Etten-Leurse Bode, 24 april 2013 | GO |
Hoofdstuk 1 - Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Huishouden: de aanvrager dan wel de aanvrager en zijn niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot of geregistreerd partner die een gezamenlijke huishouding zal dan wel zullen gaan voeren in de aan te kopen woning, niet zijnde kinderen of pleegkinderen; er kunnen niet meer dan twee personen tot het aldus gedefinieerde huishouden behoren.
-een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan, die op 1 januari 2014 een zelfstandige woongelegenheid vormt en op die peildatum tevens hoofdverblijf was van de verkoper die deze woongelegenheid volledig overdraagt aan de aanvrager; of
-een voor de verkoop bestemde gebouwde onroerende zaak of gedeelte daarvan, die op 1 januari 2014 een zelfstandige woongelegenheid vormt en door de particuliere eigenaar tijdelijk met een vergunning als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandswet wordt verhuurd.
Hoofdstuk 2 - Algemene bepalingen
Op deze verordening is de deelnemingsovereenkomst tussen de gemeente Etten-Leur en de SVn van toepassing.
Hoofdstuk 3 – Toepassingsbereik
Deze verordening is uitsluitend van toepassing op leningaanvragen:
Van de in Nederland woonachtige verblijfsgerechtigde personen die niet ouder zijn dan 39 jaar en die zich in de periode tot tien jaar voorafgaand aan de aanvraag in de Basisregistratie Personen als inwoners van Etten-Leur zijn in- of uitgeschreven. Bij twee aanvragers ten aanzien van dezelfde woning moet een van beide personen aan deze voorwaarden voldoen; of
Hoofdstuk 6 - Hardheidsclausule, slot- en overgangsbepalingen
Het college kan artikel 6 buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voorzover toepassing gelet op het belang van de aanvrager leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 april 2013.
De raad voornoemd.
De griffier, De voorzitter,
drs. W.C.M. Voeten MBA Mw. H. van Rijnbach-de Groot.
[Wijzigingen naar aanleiding van raadsbesluit van 30 september 2013]
[toelichting wijziging artikel 5, lid 2]
Dit betreft een correctie van een onjuiste verwijzing.
[toelichting wijziging artikel 6]
Er is veel belangstelling voor de gemeentelijke starterslening. Dat bleek onder andere tijdens het op 18 juni 2013 georganiseerde Starterscafe, De meeste belangstellenden kunnen echter niet aan de huidige voorwaarden voldoen. Daarom heeft de gemeenteraad besloten de regeling te wijzigen zodat meer starters een beroep kunnen doers op deze lening en kan de lening ook worden aangevraagd door starters waarvan er één ouder is dan 34, één van buiten Etten-Leur komt, één jarenlang en/of tot voor kort in Etten-Leur heeft gewoond.
In beginsel zijn huurwoningen van verhuurders die worden verkocht aan zittende huurders uitgesloten. Uitzondering geldt voor woningen die met een vergunning op grond van de Leegstandwet tijdelijk worden verhuurd. Verder kan een verhuurder afspraken maken met de gemeente over compensatie in de vorm van een investering in aankoop van een bestaande woning of nieuwbouw.
De totale gemeentelijke rentelast en andere uitvoeringskosten van de regeling (naar verwachting ca. €25.000,= per jaar) kunnen in positieve zin worden bijgesteld door eigenaren van te verkopen starterswoningen een bijdrage te vragen. Zij hebben er per slot van rekening belang bij dat hun woning, die soms al meer dan een jaar te koop staat, wordt verkocht. Idee is om naar het inmiddels beproefde voorbeeld van de gemeente Amersfoort eigenaren van bestaande koopwoningen een bijdrage te laten betalen zoals nu wordt voorgesteld,
He! hanteren van de verkopersbijdrage biedt mogeiijkheden om een deel van de kosten die voor rekening komen van gemeente (rentelasten en uren) te compenseren. De bijdrage is een voorwaarde om een aanvraag Starterslening in behandeling te nemen respectievelijk te verstrekken. In principe zijn de bedragen in de middelste kolom van toepassing. Kan door de gemeente een beroep worden gedaan op rijksbijdrage dan gelden de bedragen in de rechter kolom.
Zolang de rijksoverheid en/of de provincie Noord-Brabant voor 50% bijdraagt aan de starterslening, is het bedrag in de laatste kolom van toepassing. Voorbeeld: lening is €27.500,-. De verkoper betaalt een bijdrage van €1.500,-. Valt de rijksbijdrage weg dan betaalt de verkoper €3.000,=. De Starterslening blijft altijd €27.500,=.
[Wijzigingen naar aanleiding van raadsbesluit 14 april 2014]
[Wijziging artikel 1 respectievelijk artikel 6]
Aan de verordening wordt een aantal begrippen toegevoegd.
Het begrip "Bestaande woning" wordt toegevoegd omdat in de praktijk bleek dat kopers van nieuwe appartementen die door bouwondernemingen of projectontwikkelaars in reeds bestaande panden waren gerealiseerd, ook een beroep konden doen op de regeling. Een dergelijke aanspraak is in strijd met het doel van de regeling die niet alleen de kansen van starters op een koopwoning beoogt, maar ook bijdraagt aan doorstroming in de woningmarkt.
De begrippen "Verbeterkosten" en "Verwervingskosten" werden zonder nadere omschrijving al in de verordening gehanteerd. Hierdoor was het niet helder welke kosten nu wel en niet onder de regeling vielen. Bij de formulering van deze begrippen is aansluiting gezocht bij de normen die ook in het kader van de toets Nationale Hypotheek Garantie worden gehanteerd en in de praktijk goed toepasbaar zijn.
Het begrip "Particuliere eigenaar" is toegevoegd in verband met de toevoeging van de definitie van "Bestaande woning" waarin het eerste begrip wordt geïntroduceerd. Zonder de toevoeging van het begrip "Particuliere eigenaar" zouden bestaande huurders van woningen van woningbouwcorporaties of andere professionele verhuurders een beroep kunnen doen op de regeling. Feitelijk vindt er dan geen doorstroming plaats op de woningmarkt terwijl dat laatste nu juist wordt beoogd met de regeling.
Nieuw is de introductie van het begrip "Economische binding" dat in samenhang met artikel 6, eerste lid moet worden gelezen. De aanvrager die een beroep doet op de economische binding met de gemeente Etten-Leur moet dit bij zijn leningaanvraag objectief onderbouwen. Bijvoorbeeld door overlegging van salarisstroken, een arbeidsovereenkomst, een verklaring van de werkgever of uitzendbureau, en/of een inschrijfbewijs van de Kamer van Koophandel. Met de introductie van dit begrip en de uitbreiding van artikel 6 wordt uitvoering gegeven aan de wens van de raad de kansen voor toegang tot en doorstroming op de woningmarkt zo optimaal mogelijk te maken..
Om dezelfde reden is ook het derde lid aan artikel 6 toegevoegd. Door het college de bevoegdheid te geven om ontheffing te verlenen van het doelgroepvereiste, genoemd in het eerste lid, kan er in specifieke of uitzonderlijke gevallen en/of nieuwe ontwikkelingen op de woningmarkt worden afgeweken van de verordening. Het college zal met betrekking tot deze bevoegdheid terughoudend om moeten gaan en, bij de toepassing daarvan met het oog op een goede motivering, op dit punt vooraf beleidsregels moeten vaststellen. Deze beleidsregels moeten in overeenstemming met het doel en aard van deze regeling.
Met ingang van 6 januari 2014 is de Wet Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) vervangen door de Wet Basisregistratie personen (BRP). Het begrip gemeentelijke basisadministratie (GBA) in artikel 6 is hierop aangepast. Tevens is het woordje "en" tussen voorwaarde a. en b. toegevoegd om volstrekt duidelijk te maken dat leningaanvragen moeten voldoen aan beide voorwaarden.