Organisatie | Peel en Maas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | APV: beleidsregel standplaatsen gemeente Peel en Maas |
Citeertitel | Beleidsregel standplaatsen gemeente Peel en Maas |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | geen |
Externe bijlage | situatieschets |
n.v.t.
Algemene Plaatselijke Verordening Peel en Maas
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-01-2013 | nieuwe beleidsregel | 18-12-2012 Huis aan huisbladen | 1894/2012/132847 |
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN PEEL EN MAAS
Gelet op het bepaalde in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het bepaalde in de artikelen 5.17 en 5.18 van de A.P.V. van de gemeente Peel en Maas.
Overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor de toekenning van standplaatsen:
In deze beleidsregel en de daarop berustende bepalingen en voorwaarden wordt verstaan onder:
Standplaats: elke open ruimte, buiten de weekmarkt, op of aan de weg of op een vanaf de weg voor het publiek onmiddellijk bereikbare plaats, waar producten vanuit een verkoopwagen of vanuit kramen onder de aandacht van het publiek worden gebracht, met het oogmerk deze te verkopen, dan wel om diensten aan te bieden;
Voor het innemen van een standplaats is een vergunning van het college vereist op grond van artikel 5.18 van de A.P.V. van de gemeente Peel en Maas. De van toepassing zijnde regelgeving treft u aan in Bijlage 1.
Het is in het belang van de openbare orde, dat geen onbeperkt aantal standplaatsvergunningen wordt afgegeven. Ter bescherming van de openbare orde kan het aantal vergunningen worden gelimiteerd
(het zgn. maximumstelsel). Mede ter uitvoering van dit maximumstelsel zijn deze beleidsregels vastgesteld.
Artikel 3 Aangewezen standplaatsen op openbaar terrein
Onderstaand volgt een overzicht waarin aangegeven wordt welke locaties als standplaatslocatie zijn aangewezen en op welke dagen de standplaatsen kunnen worden ingenomen. Om de aanwezigheid van een te groot aantal standplaatsen in de gemeente te voorkomen, is aan iedere locatie een maximum aantal standplaatsen verbonden.
* In Maasbree verandert de inrichting van het Kennedyplein maar ook na de renovatie blijft er ruimte voor standplaatsen. Die plekken verschuiven na de renovatie op richting kerk.
Bovenvermelde standplaatslocaties zijn indicatief aangegeven op bijgevoegde tekening “Locaties Standplaatsen”. Bovendien zijn van alle locaties duidelijke situatietekeningen bijgevoegd.
Standplaatsen kunnen worden ingenomen op maandag tot en met zaterdag met uitzondering van officiële feestdagen. De dagen worden in principe verdeeld in twee dagdelen:
- van 08.00 uur tot 13.00 uur;
- van 13.00 uur tot 18.00 uur + eventueel avond tot 21.00 uur
N.B. In verband met de weekmarkten kunnen in Panningen op woensdag en in Meijel op donderdag geen standplaatsen worden ingenomen.
Artikel 6 Soorten standplaatsen
Buiten de hiervoor genoemde locaties kunnen er nog tijdgebonden standplaatsvergunningen worden verleend voor het innemen van bijzondere standplaatsen voor:
- de verkoop van vis tijdens de carnavalsdagen;
- de verkoop van oliebollen rondom de jaarwisseling;
- de verkoop van kerstbomen voor de kerstdagen;
- het verlenen van diensten c.q. promotionele activiteiten of vergelijkbare zaken;
- Op verzoek van een aanvrager en met toestemming van de grondeigenaar;
Om de aanwezigheid van een (te) groot aantal bijzondere standplaatsen te voorkomen, is het aantal gelijktijdige bijzondere standplaatsen per kern vastgesteld op maximaal 2 standplaatsen. Uitzondering hierop vormt de kern Panningen waarvoor een maximum van 3 gelijktijdige bijzondere standplaatsen geldt.
Vergunningen voor bijzondere standplaatsen worden verleend voor maximaal 30 dagen per jaar per ondernemer c.q. branche.
Artikel 7 Standplaatsen op particulier terrein
In artikel 3 zijn de reguliere standplaatsen in de openbare ruimte aangewezen. Op particulier terrein is het alleen mogelijk om een vergunning aan te vragen voor een bijzondere standplaats.
Artikel 8 Oppervlakte standplaatsen
Een stand- of grondplaats mag een maximale oppervlakte van 30 m² innemen en mag slechts ingenomen worden door de kraam of de mobiele verkoopgelegenheid.
De producten die vanaf vaste standplaatsen verkocht mogen worden beperken zich tot de volgende branches: versproducten, eet- en drinkwaren, bloemen en planten. Hierbij neemt het college het standpunt in dat het aanbod op een vaste standplaats een aanvulling/ meerwaarde vormt op/ voor het bestaande winkelaanbod;
Per locatie wordt per branche maximaal 2 dagen of 4 dagdelen per week vergunning verleend, tenzij de betreffende branche op het moment van de aanvraag reeds vertegenwoordigd is in het bij de locatie behorende winkelcentrum of in de bij de locatie behorende kern. In dat geval wordt per locatie per branche maximaal 1 dag of 2 dagdelen per week vergunning verleend;
Aan standplaatsvergunningen worden voorschriften en voorwaarden verbonden. Deze voorwaarden staan genoemd in bijlage 2 en worden geacht te behoren bij en deel uit te maken van deze nota. Als de voorwaarden van toepassing zijn, zullen ze aan de betreffende vergunningen verbonden worden.
Artikel 11 Handhaving en toezichthouders
Het zonder vergunning van het college innemen van een standplaats of het handelen in strijd met de vergunningvoorschriften kan bestuursrechtelijk (intrekken van de vergunning) en/of strafrechtelijk (boete op grond van de A.P.V. Peel en Maas) worden gesanctioneerd.
Als toezichthouders fungeren diegenen die door het college zijn belast met het toezicht op de naleving van hetgeen er in de standplaatsvergunning en in hetgeen er in het onderhavige beleid is bepaald. Concreet zijn dit de marktmeester en de toezichthouders van het team V.T.H.
Iedere aanvraag om een standplaatsvergunning wordt afzonderlijk beoordeeld. Een vergunning kan slechts worden geweigerd op één van de in artikelen 1.8 en 5.18 van de A.P.V. Peel en Maas genoemde gronden op basis van het van toepassing zijnde beleid.
Naast de in artikelen 13.1 en 13.2 genoemde intrekkinggronden kan het college een vergunning voor een vaste of bijzondere standplaats ook intrekken als de vergunninghouder of de persoon die hem bijstaat:
a. zich schuldig maakt aan wangedrag of bedrog;
b. niet of niet tijdig aan zijn of haar financiële verplichtingen voldoet.
Momenteel worden er binnen de gemeente Peel en Maas een aantal standplaatsen ingenomen. De houders van deze standplaatsen moeten schriftelijk op de hoogte gebracht worden van de inwerkingtreding van dit beleid. Gelet op de belangen van de houders van deze standplaatsen kan het beleid niet zonder meer toegepast worden. Er geldt een overgangstermijn van één jaar na inwerkingtreding van deze beleidsregel.
Peel en Maas, 18 december 2012
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas,
De gemeentesecretaris/directeur, De burgemeester,
drs. H. Mensink W.J.G. Delissen-van Tongerlo
Bijlage 1 Van toepassing zijnde regelgeving
Algemene Plaatselijke verordening Peel en Maas
Artikel 5.18. Standplaatsvergunning en weigeringgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 1:8 kan de vergunning worden geweigerd:
indien als gevolg van bijzondere omstandigheden in de gemeente of in een deel van de gemeente redelijkerwijs te verwachten is dat door het verlenen van de vergunning voor een standplaats voor het verkopen van goederen een redelijk verzorgingsniveau voor de consument ter plaatse in gevaar komt. Wil een gemeente op basis hiervan een vergunning weigeren dan moet worden aangetoond, mede aan de hand van de boekhouding van de plaatselijke winkelier, dat het voortbestaan van de winkel in gevaar komt als vanaf een standplaats dezelfde goederen aangeboden worden. Deze weigeringgrond geldt niet voor standplaatsen waar (mede) diensten worden verleend omdat dit wordt beschouwd als een economische, niet toegestane, belemmering voor het vrije verkeer van diensten.
Artikel 5.20. Afbakeningsbepalingen
Het verbod van artikel 5:18, eerste lid geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de Wet beheer rijkswaterstaatswerken of het Provinciaal wegenreglement.
De vergunning of ontheffing kan door het bevoegde gezag of het bevoegde bestuursorgaan worden geweigerd in het belang van:
Het innemen van een standplaats zal slechts sporadisch een gevaar opleveren voor de openbare orde. Deze weigeringgrond wordt vaak gehanteerd in combinatie met de weigeringgrond “belang van de verkeersvrijheid en -veiligheid”. Standplaatsen waar goederen te koop worden aangeboden hebben in de praktijk een verkeersaantrekkend karakter. Door deze verkeersaantrekkende werking ontstaat mogelijk ongewenst verkeersgedrag. Bijvoorbeeld door voetgangers en ontoelaatbaar fietsverkeer in voetgangersgebieden. Ook parkerende en geparkeerde auto´s kunnen overlast veroorzaken. Uit jurisprudentie is gebleken dat beperking van een aantal standplaatsen in het belang van de verkeersveiligheid is toegestaan. Dit neemt niet weg dat iedere aanvraag op eigen omstandigheden en situaties beoordeeld moet worden. Een afwijzing waarbij enkel naar “het beleid” wordt verwezen wordt door de rechter niet geaccepteerd.
Als belang van volksgezondheid kan bijvoorbeeld worden aangemerkt het uitbreken van mond- en klauwzeer of een andere besmettelijke ziekte.
Het milieubegrip omvat alle soorten van overlast die gerelateerd zijn aan de omgeving / het milieu. Te denken valt aan geluidsoverlast, geurhinder, overlast veroorzaakt door stof, afval e.d.
Bijlage 2 Voorschriften en voorwaarden standplaatsvergunning
Als het (motor)voertuig, gebruikt voor het vervoer van de verkoopwagen, tafel of kraam, geen integraal deel daarvan uitmaakt, moet dit op een hiervoor bestemde plaats worden geparkeerd; als de aanwezigheid van het (motor)voertuig op de standplaats noodzakelijk is voor een goed verloop van de verkoop kan hiervan, ter beoordeling van het college, worden afgeweken;
Genoemde kosten zijn (bij een normaal verbruik) inclusief stroomvoorziening en worden jaarlijks geïndexeerd. Bij een grote afname (vanaf 3 x 35 A) worden extra kosten voor de stroomvoorziening in rekening gebracht.
Aanvrager moet zijn verzekerd tegen eisen tot het betalen van schadeloosstellingen, waartoe hij als gebruiker van een verkoopinrichting krachtens wettelijke aansprakelijkheidsbepalingen zou kunnen worden verplicht wegens aan derden toegebracht lichamelijk letsel en wegens beschadiging van eigendommen van derden.
De houder van een vergunning dient uiterlijk twee maanden voor het aflopen van de vergunning aan het college te laten weten dat hij/zij weer in aanmerking wil komen voor een verlenging van de vergunning. Niet of te laat aangeven dat met voor een nieuwe vergunning in aanmerking wil komen kan tot gevolg hebben dat voorrang wordt verleend aan een eerder ontvangen aanvraag of een aanvrager op de wachtlijst.
Tijdens kermisdagen, alle soorten markten, evenementen en andere activiteiten, waarvoor een vergunning is verleend (ook tijdens op- en afbouw), komt de standplaats te vervallen (zie de evenementenkalender www.peelenmaas.nl voor informatie). In overleg met de marktmeester en indien mogelijk kan een andere standplaats worden ingenomen; Als andere dan de hiervoor omschreven omstandigheden dit vereisen, kan de gemeente u verzoeken een andere standplaats in te nemen;
Onmiddellijk na afloop van de verkoopactiviteiten moeten de gebruikte locatie en de directe omgeving worden schoongemaakt en in de oorspronkelijke staat worden opgeleverd; afval en verpakkingsmaterialen moeten door vergunninghouder worden ingezameld en worden afgevoerd. Als u (etens)waren voor gebruik ter plaatse verkoopt, moet u in de directe omgeving van uw standplaats voldoende (minimaal twee) afvalbakken plaatsen;
Bijlage 3 Aanvraagformulier standplaatsvergunning
AANVRAAGFORMULIER STANDPLAATSVERGUNNING (BUITEN DE WEEKMARKT)
Artikel 5:18 Algemene Plaatselijke Verordening Peel en Maas
- Onder standplaats innemen wordt verstaan: het in de openlucht te koop aanbieden van goederen vanaf een zelfde plaats al dan niet gebruik makend van kraam, tafel, grondplaats, verkoopwagen e.d. Aanvraagformulier ten minste 8 weken voor de eerste standplaatsinname indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Peel en Maas, t.a.v. Team VTH, Postbus 7088, 5980 AB Panningen.
- kosten zijn inclusief stroomverbruik per dag/dagdeel :
* de kern Panningen : leges € 40,00 + € 10,80 per dag(deel) per 4 meter frontbreedte; elke strekkende meter boven de 4 meter bedraagt € 2,70 per dag(deel) extra;
* de overige kernen : leges € 40,00 + € 6,75 per dag(deel) per 4 meter frontbreedte; elke strekkende meter boven de 4 meter bedraagt € 0,77 per dag(deel) extra;
- Bij een grote afname (vanaf 3 x 35 A) worden wel extra kosten voor de stroomvoorziening in rekening gebracht.
- Nadere informatie kan verkregen worden bij de afdeling Publiek en Dienstverlening, team vergunningen, toezicht en handhaving, tel. 077-6663066