Organisatie | IJsselstein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Drank- en Horecaverordening IJsselstein 2013 |
Citeertitel | Drank- en Horecaverordening IJsselstein 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
art. 149 Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | wijziging verordening | 18-12-2014 Zenderstreeknieuws, 30 december 2014 | 100038 | ||
01-05-2013 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 28-02-2013 Zenderstreeknieuws, 24-04-2013 | 2012/27900 |
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
paracommerciële rechtspersoon: een rechtspersoon niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich naast activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard richt op de exploitatie in eigen beheer van een horecabedrijf;
slijtersbedrijf: de activiteit bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse, als dan niet gepaard gaande met het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van zwak-alcoholhoudende en alcoholvrije drank voor gebruik elders dan ter plaatse;
inrichting: de lokaliteiten waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend, met de daarbij behorende terrassen voor zover die terrassen in ieder geval bestemd zijn voor het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse, welke lokaliteiten al dan niet onderdeel uitmaken van een andere besloten ruimte.
Artikel 2: Schenktijden paracommerciële rechtspersonen
Paracommerciële rechtspersonen verstrekken alcoholhoudende drank uitsluitend gedurende de openingstijden van de desbetreffende paracommerciële rechtspersoon. Voor de vrijdag- en zaterdagavond wordt de sluitingstijd (=schenktijd) bepaald op 01.00 uur.
Artikel 4: Toegestane activiteiten
Met inachtneming van de in artikel 2 genoemde schenktijden is het paracommerciële rechtspersonen, die zich richten op activiteiten van educatieve aard in ieder geval toegestaan om alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tijdens:
Artikel 5: Prijsacties en happy hours
Het is horecabedrijven, slijtersbedrijven en winkels verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in het betreffende bedrijf gewoonlijk wordt gevraagd.
Artikel 6: Leeftijdsgrenzen bezoekers commerciële horecabedrijven
Het is verboden tussen 06.00 uur en 24.00 uur in een horecabedrijf, niet zijnde een paracommerciële rechtspersoon of een restaurant, de aanwezigheid toe te laten van een bezoeker van wie niet is vastgesteld dat die de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, tenzij die bezoeker begeleid wordt door een persoon met een leeftijd van minimaal 21 jaar.
Artikel 7: Leeftijdsgrenzen personeel
Het is verboden om, gedurende de tijd dat daarin alcoholhoudende drank wordt verstrekt, in een horecabedrijf of slijtersbedrijf personen jonger dan 18 jaar dienst te laten doen, met dien verstande dat dit niet geldt voor personen die alcoholhoudende drank verstrekken in het kader van een beroepsopleiding.
In bijzondere gevallen kan de burgemeester van het bepaalde in deze verordening afwijken, indien strikte toepassing van het bepaalde voor een of meer belanghebbenden onevenredig zou zijn in verhouding tot de met deze verordening te dienen doelen en met de belangen ter waarborging waarvan deze verordening is opgesteld.
TOELICHTING DRANK- EN HORECAVERORDENING IJSSELSTEIN 2013
Op 1 januari 2013 is een nieuwe Drank- en Horecawet in werking getreden. Met deze nieuwe Drank- en Horecaverordening voldoet de gemeente IJsselstein aan de verplichtingen die de nieuwe Drank- en Horecawet oplegt. Het is een taak van de gemeente om met name jongeren tegen zichzelf te beschermen door het aanbod en de verkrijgbaarheid van alcoholhoudende drank te beperken. Daarnaast heeft de gemeente de taak om oneerlijke concurrentie door paracommerciële rechtspersonen zoveel mogelijk te voorkomen. Voorts geeft deze verordening de burgemeester handvatten om in te kunnen grijpen indien de openbare orde of de volksgezondheid in gevaar is, door tijdelijk de drankverstrekking te verbieden.
Dit artikel bevat definities van woorden die in de verordening gebruikt worden.
Artikel 2: Schenktijden paracommerciële rechtspersonen
Met schenktijden worden de tijden bedoeld waarbinnen paracommerciële rechtspersonen alcoholhoudende drank mogen verstrekken. In IJsselstein zijn deze schenktijden hetzelfde als de openingstijden van de paracommerciële rechtspersonen.
De openingstijd van een paracommerciële rechtspersoon is hetzelfde als de openingstijd van een commercieel horecabedrijf, namelijk van 06.00 uur tot 24.00 uur. De burgemeester kan op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening op aanvraag een ontheffing van het sluitingsuur verlenen aan een paracommerciële rechtspersoon. De paracommerciële rechtspersoon moet daarvoor aangeven waarvoor die ontheffing benodigd is, moet tot tevredenheid van de burgemeester aantonen dat er maatregelen genomen worden om de openbare orde en veiligheid te beschermen en moet aantonen dat er maatregelen getroffen worden in het kader van alcoholmatiging en om alcoholmisbruik tegen te gaan. De burgemeester kan aan de ontheffing voorschriften verbinden. Indien een ontheffing verleend is, schuift de schenktijd op met de nieuwe, al dan niet tijdelijke, sluitingstijd.
Artikel 3: Verbod op bijeenkomsten van persoonlijke aard
Bijeenkomsten van persoonlijke aard zijn bijeenkomsten met een veelal feestelijk karakter, die geen direct verband houden met de doelstelling van de paracommerciële rechtspersoon. Daarbij is het niet van belang of de zaal wel of niet verhuurd is, of dat het een besloten feest is voor alleen leden danwel een feest voor algemeen publiek. De vraag is alleen of de activiteit binnen de statutaire doelstelling van de paracommerciële rechtspersoon valt. Zo is een dansfeest alleen voor leden ook een bijeenkomst van persoonlijke aard, tenzij het toevallig een dansvereniging betreft. Ook het met alle leden bekijken van voetbalwedstrijden is een bijeenkomst van persoonlijke aard, tenzij het een voetbalvereniging betreft. Andere voorbeelden van bijeenkomsten van persoonlijke aard zijn jubilea, bruiloftsfeesten, recepties en verjaardagen.
Bijeenkomsten van persoonlijke aard zijn verboden. Hierop zijn echter drie uitzonderingen:
Bijeenkomsten die direct verband houden met de paracommerciële rechtspersoon
Het standaardvoorbeeld hiervan is een feest ten behoeve van een jubileum van de voorzitter. Als dit het 25-jarige huwelijksfeest van de voorzitter is, of als hij bij de vereniging wil vieren dat hij 25 jaar in dienst is bij een bedrijf, betreft het een verboden bijeenkomst van persoonlijke aard.
Indien het echter een feest betreft waarbij gevierd wordt dat hij inmiddels 25 jaar lang voorzitter van diezelfde vereniging is, dan heeft dit feest een direct verband met de paracommerciële rechtspersoon en is het derhalve toegestaan.
In artikel vier van deze verordening is een lijst opgenomen van activiteiten, die bij een paracommerciële rechtspersoon zijn toegestaan. Het betreft hier activiteiten zoals nieuwjaarborrels, spelletjesavonden onder leden, kampioenschapsfeesten en jaarfeesten. Voor een complete lijst kunt u kijken in artikel vier van deze verordening.
In sommige gevallen is het te begrijpen wanneer iemand een bijeenkomst van persoonlijke aard wil vieren bij de vereniging waar hij of zij lid is. Gedacht kan worden aan een huwelijksfeest tussen twee leden van een sportvereniging, die elkaar daar hebben ontmoet of een verjaardagsfeest van een 100 jarige in een kerkgebouw of bejaardentehuis.
Daarvoor bestaat de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen. Het is aan de paracommerciële rechtspersoon om te bepalen voor welke –maximaal vijf per jaar - bijeenkomsten van persoonlijke aard zij een ontheffing willen vragen.
De burgemeester kan aan een ontheffing voorschriften verbinden, zoals het aanstellen van een portier en een ontheffing kan worden ingetrokken als niet aan de voorschriften wordt voldaan.
Commerciële feesten zijn bij paracommerciële rechtspersonen niet toegestaan. Daarom geldt er een verbod op het maken van reclame voor bijeenkomsten van persoonlijke aard en is het verboden om voor een bijeenkomst van persoonlijke aard entree te vragen.
Artikel 4: Toegestane activiteiten
Deze lijst betreft activiteiten, die niet direct passen binnen de statutaire doelstelling van een paracommerciële rechtspersoon, maar waarover maatschappelijke consensus bestaat dat zij wel moeten kunnen voorkomen bij een paracommerciële rechtspersoon. Deze activiteiten zijn dus toegestaan, zonder dat de paracommerciële rechtspersoon daarvoor een ontheffing nodig heeft. Tijdens deze activiteiten mag ook alcoholhoudende drank verstrekt worden. Overigens moeten bij deze activiteiten wel de sluitingstijden van het horecabedrijf, zoals opgenomen in de APV en de schenktijden van artikel 2 van deze verordening worden gerespecteerd.
Daar waar in de verordening gesproken wordt over Kerst en Oud&Nieuw wordt uitdrukkelijk alleen de westerse, in Nederland algemeen erkende en in de Algemene Termijnenwet omschreven, feestdagen bedoeld.
Artikel 5: Prijsacties en happy hours
In verband met alcoholmatiging is het niet toegestaan dat horecabedrijven alcoholhoudende dranken tijdelijk voor een flink gereduceerde prijs aanbieden.
Artikel 6: leeftijdsgrenzen bezoekers commerciële horecabedrijven
In dit artikel staat dat jongeren onder de 16 jaar tot 24.00 uur alleen in een commercieel horecabedrijf mogen komen indien zij begeleid worden door iemand die minimaal 21 jaar is. Na 24.00 is het commerciële rechtspersonen niet meer toegestaan jongeren onder de 16 jaar binnen te hebben.
Een uitzondering wordt gemaakt voor restaurants. Daar mogen jongeren wel binnen blijven. Met een restaurant wordt een horecabedrijf bedoeld, waarin naast alcoholhoudende en alcoholvrije dranken ook zogenaamde driecomponentenmaaltijden voor gebruik ter plekke worden verkocht. Een driecomponentenmaaltijd betreft het geheel van warme gerechten, tenminste bestaande uit de volgende drie, niet met elkaar gemengde bestanddelen: a) vlees, vis, gevogelte of wild, b) groente en c) aardappelen, rijst of meelspijzen.
Bij bruiloften, recepties en partijen in bij voorbeeld een zalencentrum, een café of een restaurant, is het wel toegestaan om jongeren onder de 16 jaar toe te laten. In zo’n geval kan op aanvraag van het horecabedrijf ontheffing worden verleend. Ook als een discotheek of café een feest organiseert speciaal voor jongeren onder de 16 jaar, zoals schoolfeesten, kan ontheffing verleend worden.
De organisator moet wel bewust rekening houden met de lage leeftijd en zijn activiteiten daar op aanpassen. Uit de aanvraag voor de ontheffing moet duidelijk naar voren komen dat de activiteiten bedoeld zijn voor jongeren onder de 16 jaar en wat voor aanpassingen de exploitant heeft gedaan.
De burgemeester kan aan de ontheffing voorschriften verbinden, die te maken hebben met de bescherming van de jeugd, zoals het voorschrift dat er alleen alcoholvrije drank verstrekt mag worden.
Het is bij wet verboden om in een slijtersbedrijf de aanwezigheid toe te laten van een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, anders dan onder toezicht van een persoon van 21 jaar of ouder. Bij paracommerciële rechtspersonen mogen jongeren onder de zestien gewoon zonder begeleiding naar binnen, omdat zij anders niet meer zelfstandig trainingen zouden kunnen bezoeken bij sportverenigingen of in een buurt- of jongerencentrum naar binnen zouden mogen.
Artikel 7: Leeftijdsgrenzen personeel
In dit artikel is opgenomen dat alcoholhoudende drank in zowel slijtersbedrijven, alsook paracommerciële als reguliere horecabedrijven, alleen verstrekt mag worden door mensen die minimaal 18 jaar oud zijn. De reden hiervan is dat personeel ook mentaal in staat moet zijn om klanten “nee” te verkopen. Vandaar dat ervoor gekozen is om hierbij aansluiting te zoeken bij de wettelijke norm voor volwassenheid. Een uitzondering wordt daarbij gemaakt voor jongeren die in het kader van een te volgen beroepsopleiding stage lopen.
In het regeerakkoord “Bruggen slaan” van de VVD en de PvdA de dato 29 oktober 2012 is opgenomen dat de minimumleeftijd voor het verstrekken van alcoholhoudende drank verhoogd zal worden naar 18 jaar. Het is vermoedelijk dan ook slechts een kwestie van tijd voordat deze regel uit de verordening in wetgeving wordt verankerd.
Artikel 8: Verbod op verstrekken sterke drank
De gemeente wil de drankverstrekking aan jongeren en de verkrijgbaarheid van met name sterke drank aan banden leggen. Hierdoor is het op bepaalde plaatsen, waar vaak en veel jongeren komen, verboden om sterke drank te verstrekken.
Artikel 9: Verbod verstrekken alcohol in snackbar/cafetaria
De gemeente wil voorkomen dat cafetaria’s en snackbars als café gebruikt worden, waardoor het probleem van alcoholverslaving zich zou verleggen naar deze groep bedrijven.
Daarom is in dit artikel opgenomen dat snackbars die in het bezit zijn van een Drank- en Horecavergunning alleen maar zwak-alcoholhoudende drank mogen verstrekken voor gebruik ter plaatse. Snackbars en cafetaria’s mogen dan ook nooit sterke drank verstrekken.
Daarnaast mogen alle snackbars slechts tot 22.00 uur alcoholhoudende drank verstrekken. Dit geldt dus ook voor snackbars zonder Drank- en Horecavergunning. Die laatste groep mag wel zwak-alcoholhoudende drank verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse, maar ook alleen maar tot 22.00 uur. Deze tijdslimiet is gekozen om aansluiting te zoeken bij de sluitingstijd van winkels en slijterijen. Op deze manier is alcoholhoudende drank nadat de wettelijke sluitingstijd voor winkels is ingegaan, alleen nog maar verkrijgbaar bij horecabedrijven en paracommerciële rechtspersonen, die echter beide geen alcohol mogen verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse.
Artikel 10: Tijdelijk verbod verstrekken alcohol
Wanneer de openbare orde verstoord wordt, heeft dit soms te maken met het overmatig gebruik van alcohol. Ook kan een teveel aan alcohol een risico zijn voor de volksgezondheid en zedelijkheid.
Artikel 23 van de Drank- en Horecawet geeft de burgemeester de mogelijkheid om de verkoop van alcoholhoudende dranken tijdelijk aan banden te leggen.
In het eerste lid staat dat de burgemeester een specifiek te benoemen horecabedrijf tijdelijk kan verbieden om sterke dranken te verstrekken. Ook kan hij er voor kiezen om de verkoop van alle alcoholische dranken tijdelijk te verbieden. Deze maatregel kan alleen in bijzondere omstandigheden worden toegepast omdat deze nogal ingrijpend is.
In het tweede lid gaat het om het verbieden van de verkoop van alle alcoholhoudende dranken in bepaalde delen van de gemeente. Hierbij gaat het dan zowel over winkels als over horecabedrijven. Deze maatregel wordt alleen toegepast als het blijkt dat, wanneer er niets wordt gedaan, er een groot gevaar voor de volksgezondheid, zedelijkheid of openbare orde zal ontstaan. Een voorbeeld is een risicovolle voetbalwedstrijd. Deze maatregel staat los van het eerste lid van dit artikel en ook van artikel 174 en 175 van de Gemeentewet.
Het kan voorkomen dat strikte toepassing van een artikel zoveel onverwachte neveneffecten heeft, dat je daar meer kwaad dan goed mee doet. In die zeer bijzondere gevallen kan de burgemeester besluiten om in dat specifieke geval het artikel niet op te volgen. Hierbij is de burgemeester wel gehouden aan de grenzen die door de wet worden bepaald.
Wanneer de regels worden overtreden wordt de verantwoordelijke gestraft met een gevangenisstraf van maximaal drie maanden of een geldboete. Ook kan ervoor gekozen worden de veroordeling openbaar te maken. Deze straf is gebaseerd op artikel 154 van de Gemeentewet. Hierin staat de maximum straf voor het overtreden van regels van een verordening.
In dit artikel is opgenomen hoe de gemeente omgaat met eerder vergunningen en aanvragen.
De wet verplicht iedere gemeente om per 1 januari 2014 een verordening te hebben. Op 1 januari 2015 heeft iedere gemeente derhalve al een jaar ervaring met de nieuwe wet en de verordening en kan er geëvalueerd worden of de nieuwe regelgeving ook tot het gewenste effect geleid heeft.
Buiten de verordening is met de paracommerciële rechtspersonen, die betrokken waren bij de totstandkoming van de consensus met betrekking tot de schenktijden afgesproken, dat iedere paracommerciële rechtspersoon mede verantwoording draagt voor alcoholmatiging en handhaving van de regels. Indien blijkt dat de regels door paracommerciële rechtspersonen met voeten getreden wordt, zal dit kunnen leiden tot het drastisch aanscherpen van de regels zoals in deze verordening verwoord.
Artikel 15: Inwerkingtreding en citeertitel
De oude Drank- en Horecaverordening wordt ingetrokken zodra de nieuwe verordening in werking treed. De nieuwe verordening zal op 1 mei 2013 in werking treden.