Organisatie | Uden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sociaal Statuut gemeente Uden 2012 versie 20130116 |
Citeertitel | Sociaal Statuut gemeente Uden 2012 versie 20130116 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-04-2013 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 05-02-2013 Udens Weekblad 24-04-2013 | Collegebesluit 05-02-2013 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Het doel van het Sociaal Statuut is het vastleggen van regels die van toepassing zijn bij organisatiewijzigingen, privatiseringen, publiekrechtelijke taakoverhevelingen of samenwerkingsverbanden.
Het Sociaal Statuut beoogt tevens het zo goed mogelijk opvangen van de personele gevolgen bij de hierboven genoemde wijzigingen of veranderingen. Aanvullend op het Sociaal Statuut zal bij een daadwerkelijke verandering in overleg met de commissie voor Georganiseerd Overleg en de Ondernemingsraad, indien nodig, een Sociaal Plan worden opgesteld. In dit Sociaal Plan worden afspraken en maatregelen afgesproken om de verdere gevolgen van een verandering te regelen.
Dit Sociaal Statuut geldt ten aanzien van de bestaande Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Uden als een bijzondere regeling. De bestaande Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Uden blijft gelden voor zover het Sociaal Statuut van toepassing is en geen afwijkingen bevat.
Het Sociaal Statuut is niet van toepassing bij een organisatiewijziging als gevolg van een gemeentelijke herindeling.
In dit Sociaal Statuut wordt verstaan onder:
Ambtenaar : de ambtenaar in de zin van artikel 1:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Uden (CAR-UWO).
Ambtenaar in vaste dienst : de ambtenaar in de zin van artikel 1:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Uden (CAR-UWO) met een vaste aanstelling.
Ambtenaar in tijdelijke dienst : de ambtenaar in de zin van artikel 1:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Uden (CAR-UWO) met een tijdelijke aanstelling.
Bezoldiging : de bezoldiging als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder c, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Uden (CAR-UWO).
Bezwarencommissie : de commissie voor de behandeling van bezwaren personele aangelegenheden van de gemeente Uden.
CAR-UWO : Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst voor de sector Gemeenten.
College : burgemeester en wethouders van de gemeente Uden.
Functie : het geheel van de laatst vastgestelde werkzaamheden, die een ambtenaar volgens de generieke functiebeschrijving verricht. .
Geschikte functie : een functie die niet valt onder het begrip "passend", maar die de ambtenaar bereid is te vervullen en de werkgever bereid is aan te bieden.
Georganiseerd Overleg : de commissie voor georganiseerd overleg zoals bedoeld in artikel 12:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR-UWO) gemeente Uden.
Herplaatsingkandidaat : kandidaat die voorrang heeft bij interne vacatures, mits deze kandidaat op basis van de functie-eisen geschikt is voor de vacature.
Ondernemingsraad : de ondernemingsraad zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet op de ondernemingsraden.
Ongewijzigde functie : een functie die gelijk is of nagenoeg gelijk is aan de functie die de ambtenaar voor de organisatiewijziging vervulde.
Organisatiewijziging : een belangrijke inkrimping of wijziging van de werkzaamheden van de gemeente (of een onderdeel daarvan) of een belangrijke wijziging van de laatst vastgestelde organisatiestructuur van de gemeente (of een onderdeel daarvan), die niet van tijdelijke aard is en die personele gevolgen met zich meebrengt. Onder belangrijk wordt verstaan een organisatiewijziging waarbij 1 of meer ambtenaren zijn betrokken.
Outplacement : De begeleiding door een externe, op kosten van de werkgever, met als doel het verkrijgen van een nieuwe of andere functie buiten de organisatie.
Passende functie : een functie waarvan het werk en denkniveau overeenkomt met de huidige functie en die redelijkerwijs bij de ambtenaar past gelet op zijn/ haar omstandigheden en de voor hem / haar bestaande vooruitzichten. Onder omstandigheden en vooruitzichten wordt verstaan: interesse, capaciteiten, ervaring, leeftijd, gezondheidstoestand, scholing, salaris, salarisaanspraken en vastgestelde promotiemogelijkheden. Een passende functie is in beginsel van dezelfde of een hogere functieschaal dan die van de oude functie. Tijdens de eerste zes maanden van de herplaatsingtermijn kan een functie die maximaal één functieschaal lager is gewaardeerd dan de oude functie ook als passende functie gelden, onverminderd de eisen die gesteld worden aan een passende functie. Na het verstrijken van die termijn, kan ook een functie die twee functieschalen lager is dan die van de oude functie als passende functie worden aangemerkt, onverminderd de eisen die gesteld worden aan een passende functie.
Passende werkzaamheden : werkzaamheden die redelijkerwijs bij de ambtenaar passen gelet op zijn/ haar omstandigheden en de voor hem/ haar bestaande vooruitzichten.
Personele gevolgen : gevolgen voor de functie of de rechtspositie van de betrokken ambtenaren.
Plaatsingcommissie : de commissie als bedoeld in artikel 3:3.
Privatisering : organisatiewijziging die het gevolg is van de verzelfstandiging van een deel van de organisatie tot een nieuwe (privaatrechtelijke) rechtspersoon of de overdracht van een deel van de organisatie aan een derde (privaatrechtelijke) partij.
taakoverheveling : organisatiewijziging die het gevolg is van de overheveling van een deel van de organisatie naar een ander publiekrechtelijk orgaan.
Van Werk Naar Werk traject : het traject als bedoeld in paragraaf 5 van hoofdstuk 10d van de CAR-UWO van een in vaste dienst aangestelde ambtenaar, wat start op het moment dat het besluit tot boventalligverklaring inwerking is getreden als gevolg van een voorgenomen organisatiewijziging. Doel is om werkloosheid zoveel als mogelijk te voorkomen.
Salaris : het salaris, als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder b, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Uden (CAR-UWO).
Salarisperspectief : de opeenvolgende periodieken van de salarisschaal waarin de ambtenaar is ingedeeld dan wel de salarisschaal en het perspectief dat verbonden is aan de generieke functie van de ambtenaar tot en met het hoogste bedrag van de functieschaal en eventueel schriftelijk vastgelegde extra individuele salarisafspraken.
Samenwerkingsverband : organisatiewijziging die het gevolg is van het samenwerken en daarmee functioneel samenvoegen van een deel van de organisatie met een andere organisatie of organisaties.
Sociaal plan : nadere afspraken, gebaseerd op en aanvullend op dit sociaal statuut, om de sociale en financiële gevolgen, voortvloeiend uit de organisatiewijziging van betrokken ambtenaar zorgvuldig te regelen.
Toelagen : de toelagen, niet zijnde persoonlijke of garantietoelagen, waarmee het salaris wordt vermeerderd als gevolg van het bezoldigingsbesluit van de gemeente Uden. Hieronder wordt niet verstaan onkostenvergoedingen.
Voorkeursfunctie : Een functie waarvan de ambtenaar te kennen geeft deze bij voorkeur te willen vervullen.
Werkgever/college : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden.
Bij het dreigend verlies van een baan voor de in vaste dienst aangestelde ambtenaar, als gevolg van een interne organisatiewijziging, privatisering of taakoverheveling dan wel als gevolg van een samenwerkingsverband, is het uitgangspunt dat de ambtenaar en de werkgever samen verantwoordelijk zijn voor het vinden van een nieuwe functie of baan.
Uitgangspunt is van werk naar werk.
Wanneer als gevolg van een voorgenomen organisatiewijziging de functie van de ambtenaar komt te vervallen dan wel wanneer er sprake is van inkrimping van functies, wordt de betreffende ambtenaar door de werkgever als boventallig verklaard. Op het moment dat het besluit tot boventalligverklaring in werking treedt, start de Van Werk Naar Werk fase (VWNW-traject), zoals dat staat omschreven in paragraaf 5 van hoofdstuk 10d van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Uden (CAR-UWO).
De boventallig verklaarde ambtenaar is voorrangskandidaat bij interne vacatures.
De werkgever en de ambtenaar spannen zich samen in om werkloosheid te voorkomen. De inspanningen zijn gericht op plaatsing op een passende dan wel geschikte functie, of aanvaarding van een functie buiten de organisatie.
Tevens kan, afhankelijk van de situatie de Van Werk Naar Werk fase met maximaal 6 maanden worden verlengd.
In artikel 4:8 van dit Sociaal Statuut is voor de boventallig verklaarde ambtenaar de mogelijkheid opgenomen tot afkoop van het Van Werk Naar Werk traject. Afkoop kan plaatsvinden, onder voorbehoud van ontslag op eigen verzoek, door te kiezen voor een periode van buitengewoon of een stimuleringspremie.
Mocht onverhoopt toch de ambtenaar worden ontslagen zonder dat er een nieuwe functie of werkkring is, dan zal de werkgever, na de datum van ontslag, nog maximaal één jaar inspannen om de betreffende ambtenaar weer aan een nieuwe functie of werkkring te helpen.
De tijdelijke aanstellingen van de in tijdelijke dienst aangestelde ambtenaren worden als eerste, in geval van dreigend onafwendbaar verlies van banen als gevolg van een interne organisatiewijziging, privatisering of taakoverheveling dan wel als gevolg van een samenwerkingsverband, tussentijds doch uiterlijk op de datum waarop de tijdelijke aanstelling van rechtswege afloopt beëindigd. De gemeente Uden zal ook ten aanzien van deze tijdelijk aangestelde ambtenaren alle binnen haar mogelijkheden liggende inspanningen plegen om instroom in de werkloosheid te voorkomen.
De periode van de inspanningsverplichting voor deze groep van ambtenaren bedraagt:
Overleg over de personele gevolgen en maatregelen
Als het georganiseerd overleg van mening is dat de organisatiewijziging zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Over dit sociaal plan moet in het georganiseerd overleg overeenstemming worden bereikt.
Taakverdeling tussen ondernemingsraad en georganiseerd overleg
Ten aanzien van de medezeggenschap is het streven, dat facetten die gedurende het proces van organisatiewijziging aan bod komen, primair worden behandeld door één orgaan. Per facet wordt, indien nodig, nadere afspraken gemaakt met het georganiseerd overleg en met de ondernemingsraad.
Als in het besluit wordt afgeweken van het advies van de ondernemingsraad, zal deze afwijking duidelijk worden gemotiveerd. De uitvoering van het besluit tot organisatiewijziging wordt in dit geval uitgesteld tot op zijn vroegst een maand nadat de ondernemingsraad van het besluit in kennis is gesteld, op basis van artikel 25, zesde lid, van de Wet op de ondernemingsraden.
Hoofdstuk 3 plaatsingprocedure
Voorafgaand aan de plaatsingprocedure wordt aan alle betrokken ambtenaren informatie verstrekt over het plaatsingsproces, de nieuwe structuur, het functieboek en de daaraan gekoppelde functies inclusief functiebeschrijving en salarisniveau of salarisindicatie van de functies. Tevens ontvangt iedere betrokken ambtenaar van de werkgever een brief met daarin een inventarisatie van de op dat moment voor hem/ haar geldende functie en de daaraan op dat moment voor hem/ haar geldende arbeidsvoorwaarden.
De ambtenaar kan tegen het voorgenomen besluit tot plaatsing, respectievelijk tegen het voorgenomen besluit om hem/ haar vooralsnog geen passende of geschikte functie aan te bieden, binnen vier weken na verzending van het voorgenomen besluit schriftelijk zijn/ haar zienswijze indienen bij het college. De termijn voor het indienen van de zienswijze kan op schriftelijk verzoek van de ambtenaar met maximaal twee weken worden verlengd.
Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op interne organisatiewijzigingen, niet zijnde privatiseringen, publiekrechtelijke taakoverhevelingen en organisatiewijzigingen als gevolg van samenwerkingsverbanden. Onder ambtenaar in dit hoofdstuk wordt uitsluitend verstaan de ambtenaar die is aangesteld in vaste dienst.
Wanneer als gevolg van een voorgenomen organisatiewijziging de functie van de ambtenaar komt te vervallen dan wel wanneer er sprake is van inkrimping van functies, wordt de betreffende ambtenaar door de werkgever als boventallig verklaard. Op het moment dat het besluit tot boventalligverklaring in werking treedt, start de Van Werk Naar Werk fase (VWNW-traject), zoals dat staat omschreven in paragraaf 5 van hoofdstuk 10d van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Uden (CAR-UWO). De boventalligverklaring eindigt na afloop van de Van Werk Naar Werk termijn (maximaal 24 maanden. Afhankelijk van de situatie kan het Van Werk Naar Werk traject met maximaal 6 maanden worden verlengd.
Aan de ambtenaar, die als gevolg van het vervallen van de functiegebonden toelagen een blijvende verlaging van de bezoldiging ondergaat, wordt een aflopende compensatie toegekend als de ambtenaar deze toelagen gedurende ten minste twee jaren zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten. Als de ambtenaar de functiegebonden toelagen meer dan tien jaar heeft ontvangen, behoudt de ambtenaar de functiegebonden toelagen, tenzij de ambtenaar op eigen initiatief solliciteert en een nieuwe functie aanvaardt.
Tijdens de Van Werk Naar Werk traject kunnen werkgever en ambtenaar afspraken maken over de volgende in te zetten instrumenten of maatregelen ter ondersteuning van de ambtenaar in het realiseren van een overstap naar een functie buiten de organisatie en het opstarten van een eigen bedrijf.
Deze instrumenten of maatregelen kunnen zijn:
Afkoop van werk naar werk traject
De ambtenaar die als gevolg van een voorgenomen organisatiewijziging boventallig is verklaard en daarom recht heeft op een Van Werk Naar Werk traject heeft, gedurende drie maanden na de formele start van dit traject, de mogelijkheid om zijn/ haar aanspraak op de Van Werk Naar Werk traject af te kopen.
Indien de ambtenaar gebruik maakt van deze afkoop, neemt de betreffende ambtenaar ontslag op eigen verzoek. Door gebruikmaking van deze afkoop en daarmee samenhangende ontslag op eigen verzoek, heeft de betreffende ambtenaar geen aanspraak op een ontslaguitkering ((bovenwettelijke) werkloosheidsuitkering) of een daarmee verbonden aanvulling op die ontslaguitkering ((bovenwettelijke) werkloosheidsuitkering).
Indien het Van Werk Naar Werk traject niet eerder is geëindigd en indien niet is besloten tot verlenging van dit traject, wordt de ambtenaar na 21 maanden in kennis gesteld van het (voorgenomen) ontslagbesluit wegens reorganisatie als bedoeld in artikel 8:3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Uden (CAR-UWO). Dit ontslag gaat in op de eerste dag na afloop van de Van Werk Naar Werk termijn van twee jaar.
Mocht toch de ambtenaar worden ontslagen zonder dat er een nieuwe functie of werkkring is, dan zal de werkgever zich, na de datum van ontslag, nog maximaal één jaar inspannen om de ambtenaar weer aan een nieuwe functie of werkkring te helpen. Dit lid is niet van toepassing als er sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 4:2, lid 7.
De ambtenaar die als gevolg van de interne organisatiewijziging in een andere functie is geplaatst, waarvan binnen één jaar na de datum van deze plaatsing uit een beoordeling blijkt dat de ambtenaar de passende of geschikte functie niet op normaal goede wijze vervult, anders dan wegens ziekte of verwijtbaar gedrag, krijgt de status van herplaatsingkandidaat.
Hoofdstuk 5 taakoverheveling, SAMENWERKINGS-VERBANDEN EN Privatisering
Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op publiekrechtelijke taakoverhevelingen, organisatiewijzigingen als gevolg van het aangaan van samenwerkingsverbanden met een andere organisatie of andere organisaties en privatiseringen.
Onder ambtenaar in dit hoofdstuk wordt uitsluitend verstaan de ambtenaar die is aangesteld in vaste dienst.
Werkgelegenheid bij taakoverheveling, samenwerkingsverbanden en privatisering
Voordat de werkgever een besluit neemt over de detachering of de overgang van een ambtenaar naar de betrokken privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie, biedt hij/ zij de betrokkene de gelegenheid om zijn/ haar belangstelling kenbaar te maken voor passende functies die op dat moment vacant zijn of binnen drie maanden vacant worden in de gemeentelijke organisatie van Uden. De ambtenaar zal dan als herplaatsingkandidaat in die selectieprocedure worden betrokken.
Als de ambtenaar na herhaald en zorgvuldig overleg weigert om een aangeboden functie te aanvaarden of niet meewerkt aan het vinden van een oplossing met het oog op behoud van werk, kan het college overgaan tot een ontslagbesluit. De ambtenaar kan geen beroep doen op de extra inspanningsverplichting van de werkgever na de datum van ontslag, zoals bedoeld in artikel 1:3.
Als het georganiseerd overleg van mening is dat de privatisering of taakoverheveling of het aangaan van een samenwerkingsverband zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Over dit sociaal plan moet met het (bijzonder) georganiseerd overleg overeenstemming worden bereikt.
Aldus overeengekomen door burgemeester en wethouders van de gemeente Uden en de vertegenwoordigers van de werknemersdelegatie van de commissie GO.
Artikelgewijze toelichting sociaal statuut
Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting op het Sociaal Statuut, voor zover de tekst van de artikelen niet voor zichzelf spreekt.
Artikel 4:2 Van Werk naar Werk
Het Van Werk naar Werk traject start op het moment dat het besluit tot boventalligverklaring in werking is getreden en duurt twee jaar.
Dit traject bestaat uit de volgende fasen:
Zie schema over Fasen van het Van Werk Naar Werk traject.
Door de gemeente Uden is een externe paritaire commissie Van Werk Naar Werk ingesteld. Deze commissie heeft als taak om het college, op verzoek door of namens het college of op verzoek door de betrokken ambtenaar, te adviseren over de naleving van de gemaakte afspraken, een eventuele verlenging dan wel over geschillen in het kader van het Van Werk Naar Werk traject.
De ambtenaar kan zich, indien hij of zij dat wenst, in de fasen van het Van Werk Naar Werk traject laten begeleiden door een raadsman (bijvoorbeeld vanuit de vakorganisatie of vanuit een rechtsbijstandverzekering)
Artikel 4:3 Voorkeursvolgorde bij plaatsing
Pas als na zorgvuldig onderzoek blijkt dat niet voor alle plaatsingskandidaten een passende functie kan worden gevonden, wordt het onderzoek uitgebreid naar functies die niet passend, maar wel geschikt zijn.
Als richtlijn voor het bepalen of een functie grotendeels ongewijzigd is, wordt als criterium gehanteerd dat de bestanddelen binnen de functie niet meer dan 30% mag zijn gewijzigd. Het percentage heeft dus betrekking op de inhoudelijke veranderingen van een functie (te denken valt aan verantwoordelijkheden en aard van de werkzaamheden).
Artikel 4:5 Salarisperspectief
De ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie als gevolg van een organisatiewijziging behoudt zijn huidige salaris en het recht op de voor hem/ haar nog te ontvangen periodieken in die functieschaal.
Ook de persoonsgebonden toelagen worden behouden. Dit zijn toelagen die in het verleden zijn toegekend bijvoorbeeld als gevolg buitengewone bekwaamheid of verdiensten.
De functiegebonden toelagen (bijvoorbeeld de toelage voor onregelmatige diensten of voor consignatiediensten) komen te vervallen als de ambtenaar na plaatsing een functie gaat vervullen, waaraan deze toelagen niet zijn verbonden.
Om een al te plotselinge inkomensachteruitgang te voorkomen, geldt hiervoor een afbouwregeling. Deze afbouwregeling geldt alleen als er sprake is van een blijvende verlaging. Het is immers denkbaar dat bij de overgang van de oude functie naar de nieuwe de ene toelage komt te vervallen, maar een andere toelage daarvoor in de plaats komt. Alleen de daling van de totale bezoldiging (salaris plus toelagen) wordt dan afgebouwd.
Als de ambtenaar deze functiegebonden toelagen al ten minste twee jaar ontvangt, worden deze toelagen afgebouwd in vier jaar. Het eerste jaar bedraagt de vergoeding 100%, het tweede jaar 75%, het derde jaar 50% en het vierde jaar 25% (zie lid 5).
Als de ambtenaar deze functiegebonden toelagen al meer dan tien jaar ontvangt, dan behoudt de ambtenaar de functiegebonden toelagen. Deze toelagen komen alleen dan te vervallen als de ambtenaar op eigen initiatief solliciteert en een nieuwe functie accepteert.
Artikel 5:3, lid 3 Sociaal Plan
Hierin is opgenomen dat in het Sociaal Plan in ieder geval een netto – netto garantie van het salaris moet worden opgenomen. Dit betekent dat het brutosalaris bij de nieuwe werkgever zodanig moet zijn, dat het salaris na aftrek van belasting en premies (exclusief premie voor ziektekostenverzekering) minstens even hoog moet zijn als het nettosalaris bij de gemeente vóór de plaatsing. Er is hier gekozen voor een netto- netto vergelijking, omdat de berekening van bruto naar netto van ambtenaren verschilt van die van het bedrijfsleven.
In artikel 5:3, lid 3 onder f, is opgenomen dat de ambtenaar die op een andere plaats voortaan zijn/ haar werk moet gaan verrichten en daarvoor meer kilometers moet rijden ten opzichte van de oude situatie, een tegemoetkoming krijgt voor de meerdere te maken kilometers tussen de oude en nieuwe standplaats voor een bepaalde periode. Uitgangspunt hierbij is de fiscaal onbelaste kilometervergoeding.