Organisatie | Drimmelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Drimmelen 2007 |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Drimmelen 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën en economie |
Intern bekendgemaakt
Gemeentewet, art. 81o
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 02-11-2006 Intern bekendgemaakt | Onbekend |
Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Drimmelen 2007
In deze verordening wordt verstaan onder:
Rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Drimmelen, ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;
Artikel 3 Benoeming voorzitter en leden
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij brengt dit reglement ter kennis van de gemeenteraad.
Artikel 9 Onderzoeksmedewerkers
Onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie.
Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren van de gemeente Drimmelen mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente Drimmelen zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar vast te stellen termijn, die twee weken bedraagt, te reageren op de bevindingen van de rekenkamercommissie zoals vastgelegd in een nota van bevindingen. Deze nota bevat de onderzoeksvragen, de gehanteerde normen, de vastgestelde feiten en eventuele oordelen van de rekenkamercommissie. Middels deze reactie (de ambtelijke hoor- en wederhoor) wordt betrokkenen de gelegenheid geboden op basis van documenten de feiten te weerleggen, aan te vullen of van context te voorzien. De rekenkamercommissie neemt kennis van de reactie en informeert de betrokkenen over de eventuele verwerking van de reactie. De rekenkamercommissie legt in haar reglement van orde nadere regels vast voor het hoor- en wederhoorproces.
De rekenkamercommissie stelt het college van B&W, na het vaststellen van het rapport en de conclusies en aanbevelingen, in de gelegenheid om binnen een termijn van twee weken een bestuurlijke reactie te geven. Deze reactie richt zich in het bijzonder op de conclusies en de bestuurlijke voornemens met betrekking tot de aanbevelingen.
Na ontvangst van de bestuurlijke reactie stelt de rekenkamercommissie het onderzoeksrapport vast, eventueel door het te voorzien van een naschrift. Het rapport met conclusies en aanbevelingen en de bestuurlijke reactie op het rapport wordt zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en betrokkenen, aan de raad aangeboden.
Artikelsgewijze toelichting op de artikelen van de verordening Rekenkamercommissie Drimmelen 2007
Dit artikel bevat enkele definities om duidelijk te maken wat eronder wordt verstaan en om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.
Gemeenten kunnen op grond van artikel 81o van de Gemeentewet regels vaststellen voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie In deze verordening is gekozen voor een rekenkamercommissie met raadsleden en een externe voorzitter.
Uit een oogpunt van efficiency is gekozen voor benoeming voor een periode die ongeveer gelijk loopt met de bestuursperiode. De raad die in 2010 aantreedt kan dan korte na aantreden besluiten over de volgende periode.
De verplichting deze eed of verklaring en belofte af te leggen vloeit voor de rekenkamer rechtstreeks voort uit artikel 81g van de Gemeentewet en wordt hier ook van toepassing verklaard op de rekenkamercommissie.
Dit artikel handelt over het einde van het lidmaatschap en over de invloed van de raad daarop. mogelijkheid hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties. De bepalingen zoals genoemd in de gemeentewet voor de Rekenkamer worden hier onverkort van toepassing verklaard op de Rekenkamercommissie Drimmelen.
Dit artikel handelt over overige betrekkingen van de rekenkamercommissie. De bepalingen zoals genoemd in de gemeentewet voor de Rekenkamer worden hier onverkort van toepassing verklaard op de Rekenkamercommissie Drimmelen.
In het reglement van orde moeten/kunnen zaken als volgorde van aftreden, verhouding secretaris – voorzitter, de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten, enzovoorts, geregeld.
De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. De secretaris is voor de rekenkamercommissie de ingang naar de gemeentelijke organisatie.
De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door onderzoeksmedewerkers. Hun taken en bevoegdheden wordt hier geregeld.
De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid, van de wet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren. De onderzoeken moeten zijn gericht op het evalueren van de effectiviteit van het beleid en het geven van rekenschap. De onderzoeken kunnen zich richten op zowel het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie als de raad. Het gaat om de leereffecten voor alle betrokkenen bij de beleidsvorming en beleidsuitvoering.
Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek over voldoende en relevante gegevens kan beschikken is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren. De rapporten van de rekenkamer zijn in beginsel openbaar maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt. Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op de bevindingen. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden op basis van documenten er uit te halen en te corrigeren en eventueel gedocumenteerd ontbrekende feiten aan te dragen. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke portefeuillehouder of het college van burgemeester en wethouders de gelegenheid geboden om te reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamercommissie verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamercommissie een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen. De precieze werkwijze zal in het reglement van orde worden geregeld.
De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht.