Organisatie | Nieuwegein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening raad van Wmo-vragers |
Citeertitel | Verordening raad van Wmo-vragers |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
1. Gemeentewet, art. 149; 2. Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 12.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | 01-10-2016 | nieuwe regeling | 29-09-2006 De Molenkruier 18-10-2006 | Onbekend |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Representatieve organisaties van vragers: plaatselijke en regionale patiënten-, gehandicapten- en cliëntenorganisaties, organisaties van mantelzorgers; organisaties van dak- en thuislozen, organisaties van ouderen, organisaties van jongeren en andere organisaties van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning die naar het oordeel van het college representatief zijn.
Artikel 5 Aanwijzing en zittingsduur
Kandidaten voor de raad zijn ervaringsdeskundigen op het brede terrein van de Wmo en hun vertegenwoordigers, al dan niet namens representatieve organisaties van vragers. Daarbij wordt ernaar gestreefd dat de samenstelling van de raad een afspiegeling is van de diversiteit van de lokale bevolking. De leden zijn woonachtig in de gemeente Nieuwegein. Voor de voorzitter is dit niet noodzakelijk.
Bij de oprichting van de raad dragen de Seniorenraad en het Platform Chronisch Zieken en Gehandicapten de kandidaten aan het college aan voor de zetels “Senioren” en “Mensen met fysieke functiebeperkingen”. Het college draagt zorg voor een onafhankelijke beoordelingscommissie voor sollicitaties naar de overige zetels in de raad en een vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad toetst deze onafhankelijkheid.
Artikel 11 Inwerkingtreding en intrekking verwante verordeningen en regelingen
Onder het voorbehoud dat deze verordening op 1 januari 2007 in werking treedt, treden de leden van de Seniorenraad en de leden van het Platform Chronisch Zieken en Gehandicapten af per 1 januari 2007. Maximaal vier leden van elk van deze adviesraden worden benoemd in het plenair overleg van de raad. De overige aftredende leden worden als werkgroeplid betrokken bij de raad.
Artikel 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning regelt dat de gemeente de (toekomstige) vragers van maatschappelijke ondersteuning betrekt bij de vormgeving van het beleid.
Dit artikel spreekt voor zich. Voor zover begrippen in de verordening worden gebruikt die niet in dit artikel zijn benoemd, geldt de betekenis zoals die is bepaald in de Wet maatschappelijke ondersteuning.
In de visienota Wmo is vastgelegd dat de gemeente Nieuwegein artikel 12 van de Wmo wil realiseren door het instellen van een Raad van Wmo-vragers (de raad).
De taken van de raad vloeien voort uit de doelstelling zoals verwoord in artikel 2. In het eerste lid wordt aangegeven dat de raad fungeert als een adviesorgaan voor het college. Dit is overeenkomstig artikel 12 van de Wmo.
De raad adviseert over het ontwerpbeleidsplan én de uitvoering daarvan. Artikel 12 van de Wmo spreekt alleen over het ontwerpbeleidsplan. Vanuit de gedachte dat beleid en uitvoering onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn, is de adviesopdracht ruimer gesteld dan in de Wmo.
De raad is geen platform voor individuele belangenbehartiging. Zij adviseren niet over incidenten of individuele situaties.
Artikel 4 en artikel 5 samenstelling raad, aanwijzing en zittingsduur
De raad is samengesteld uit mensen die door hun situatie of beperking (toekomstige) vragers zijn van de Wmo-voorzieningen. Daarnaast zijn er zetels voor deelnemers aan de wijknetwerken en voor vertegenwoordigers van de twee andere adviesraden van de gemeente. Met de verdeling van de zetels over verschillende doelgroepen wordt beoogd om een goede spreiding van ervaringsdeskundigheid in te brengen in de raad. Bij de selectie van kandidaten wordt gestreefd naar diversiteit zodat de samenstelling van de raad een afspiegeling wordt van de bevolking van Nieuwegein.
Om vragers en representatieve organisaties van vragers de gelegenheid te geven zich kandidaat te stellen wordt een oproep geplaatst in de lokale of regionale media. Daarnaast wordt de werving afgestemd op de specifieke doelgroepen. Voor bijvoorbeeld slechtzienden of dak-en thuislozen worden op deze groepen gerichte informatiekanalen en methoden ingezet.
De ontvangen reacties worden als sollicitaties beschouwd. Kandidaten die ongebonden vragers zijn én kandidaten namens organisaties van vragers worden via dezelfde procedure geworven. Dit om een zo groot mogelijk aanbod van kandidaten aan te spreken.
Alle leden van de raad geven advies op persoonlijk titel en betrekken daarbij naar eigen inzicht de signalen van hun achterban. Het is de bedoeling het gemeentelijk beleid te ontwikkelen in direct contact met een aantal mensen die op grond van hun persoonlijke ervaringen en omstandigheden en hun kennis van mensen in soortgelijke omstandigheden, relevante uitspraken kunnen doen over dat beleid.
Om een daadkrachtig besluitvormingsproces te bevorderen is bepaald dat de leden deelnemen zonder last of ruggespraak. Zo zijn de leden vrij om tijdens de vergadering naar eigen inzicht besluiten te nemen.
Bij de oprichting van de raad wordt deels afgeweken van de openbare procedure. De Seniorenraad en het Platform Chronisch Zieken en Gehandicapten zullen invulling geven aan de zetels “Senioren” en “Mensen met fysieke functiebeperkingen”. Ook de andere twee adviesorganen die vertegenwoordigd worden in de Raad van Wmo-vragers, geven zelf invulling aan de betreffende zetels. Deze regeling geeft invulling aan de wens van de gemeenteraad om de expertise van deze adviesraden te benutten en te behouden. De selectieprocedure van de overige kandidaten wordt uitgevoerd door een onafhankelijke beoordelingscommissie. Een vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad toetst deze onafhankelijkheid.
De leden worden benoemd voor de duur van 4 jaar en wanneer zij na deze periode niet aftreden wordt de benoeming automatisch met 4 jaar gecontinueerd. Bij de oprichting van de raad worden alle leden tegelijkertijd benoemd. Voor de continuïteit is het van belang dat niet alle leden op hetzelfde moment aftreden. Daarom zal voor de eerste raad in overleg met de leden een schema van aftreden gemaakt worden.
Ook bij inrichting van de organisatie van de raad is gestreefd naar continuïteit, behoud van de ervaring en de expertise van de bestaande adviesraden. Het plenair overleg van de raad wordt ondersteund door themawerkgroepen. Bij de oprichting van de raad worden alle leden van de Seniorenraad en het Platform Chronisch Zieken en Gehandicapten uitgenodigd om hun werk voort te zetten in de themawerkgroepen van de raad. Een werkgroepenberaad zorgt voor de integraliteit van de werkzaamheden.
Artikel 7 werkwijze en adviestermijnen
Dit artikel beschrijft hoe de raad adviseert en hoe het college omgaat met deze adviezen. Normaliter worden onderwerpen ter advisering voorgelegd aan de raad voordat zij ter besluitvorming aan het college worden aangeboden. Wanneer over een voorstel met spoed een besluit moet worden genomen kan het betreffende voorstel ook achteraf in de raad ter discussie worden gesteld. In dat geval zal de raad tijdig op de hoogte worden gesteld van het feit dat het betreffende onderwerp pas na besluitvorming in het college wordt voorgelegd. Overigens zal bij een advies dat spoed vereist -indien mogelijk- overleg met de raad plaatsvinden over verkorting van de adviestermijn. Dit heeft de voorkeur boven advisering achteraf.
Artikel 9 faciliteiten en budget
In overleg met de Seniorenraad en het Platform Chronisch Zieken en Gehandicapten is afgezien van presentiegelden. Wel wordt voorzien in middelen voor een jaarlijkse gezamenlijke activiteit voor alle leden en werkgroepleden van de raad én/of middelen voor een jaarlijkse attentie als waardering voor de werkzaamheden.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2007. Dit is de datum waarop de Wmo ingaat. Zowel de Seniorenraad als het Platform Chronisch Zieken en Gehandicapten hebben aangegeven dat zij zo spoedig mogelijk, vooruitlopend op de formele ingangsdatum van deze verordening, als Raad van Wmo-vragers aan het werk willen gaan.
Gelijktijdig met het van kracht worden van deze verordening, worden de “Regeling voor de Seniorenraad 2002” en de “Verordening cliëntenparticipatie integraal gehandicaptenbeleid Gemeente Nieuwegein 2002”ingetrokken. Daarmee is de opheffing van deze adviesraden, overeenkomstig het besluit van de gemeenteraad van 16 februari 2006, een feit.
Na verloop van twee jaar evalueert het college het functioneren van de raad. Daarbij gaat het niet alleen om de beoordeling van de werkzaamheden van de raad. De beoordeling van wijze waarop de gemeente omgaat met de raad en de beoordeling van de verwerking van de adviezen zijn hierbij van even groot belang.