Organisatie | Nieuwegein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Nieuwegein |
Citeertitel | Financiële beheersverordening gemeente Nieuwegein 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, artikel 212.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-03-2010 | 01-02-2010 | 17-06-2015 | nieuwe regeling | 17-02-2010 De Molenkruier 03-03-2010 | 2010-031 |
Titel 1 Begroting en verantwoording
Artikel 6 Voorjaarsnota en Najaarsnota
De rapportages gaan in op afwijkingen van lasten en baten en van geplande activiteiten om de maatschappelijke effecten te realiseren. In de rapportages wordt in ieder geval aandacht besteed aan afwijkingen op en ontwikkelingen ten aanzien van de budgetten op het overzicht algemene dekkingsmiddelen (inclusief een toelichting op het calculatieresultaat) en over ontwikkelingen ten aanzien van de grondexploitatie.
de programmarekening en toelichting: in de programmarekening wordt gedetailleerde informatie opgenomen over de totstandkoming en bestemming van het financiële resultaat. De programmarekening geeft een overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per programma, de gerealiseerde dekkingsmiddelen en een overzicht van het resultaat vóór en nadat toevoeging of onttrekking aan reserves heeft plaatsgevonden. In de programmarekening is eveneens een analyse van de afwijkingen ten opzichte van de in de begroting geraamde bedragen opgenomen;
Artikel 8 Waardering & afschrijving vaste activa
Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden in principe ten laste van de exploitatie gebracht (onder aftrek van eventuele bijdragen van derden en bestemmingsreserves.) Bij raadsbesluit kan worden besloten deze goederen te activeren. In geval van activering wordt het actief lineair afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere, door de raad aan te geven tijdsduur.
Artikel 9 Reserves en voorzieningen
Het college biedt ten minste één keer in de vijf jaar aan de raad de (bijgestelde) nota reserves en voorzieningen aan. De nota behandelt:
Artikel 10 Voorziening voor oninbare vorderingen
Er wordt ten tijde van het opmaken van de eindbalans een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van ervaringscijfers van oninbaarheid voor openstaande vorderingen betreffende de belastingen genoemd in Titel IV, Hoofdstuk XV van de Gemeentewet alsmede betreffende gemeentelijke belastingen krachtens andere wetten dan deze voor zover deze door de gemeente worden geheven.
Artikel 12 Financieringsfunctie
Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het eerste tot en met vierde lid en legt deze regels alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast in een Besluit Financieringsstatuut. Het college zendt het Besluit Financieringsstatuut ter kennisneming aan de raad.
Het raadsvoorstel bevat voorts een overzicht van de verordeningen met de bijbehorende vaststellingsdata waarop de tarieven en prijzen zijn vastgelegd. Het college draagt er zorg voor dat er een actueel overzicht is van de tarieven en de prijzen. De raad stelt de verordeningen vóór 31 december van het jaar voorafgaande aan het heffingsjaar vast.
Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf lokale heffingen verslag van de opbrengsten per lokale heffing, het volume en bedrag aan kwijtscheldingen waarbij wordt verwezen naar het actuele kwijtscheldingsbeleid en de kostendekkendheid van de heffingen van de rioolrechten en de afvalstoffenheffing.
Artikel 15. Weerstandsvermogen
Het college geeft in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken een weergave van de weerstandscapaciteit. Tevens geeft het college hierin aan in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico’s van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen.
Artikel 16. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt tenminste eens in de vijf jaar een (bijgestelde) nota ‘Integraal Beheer Openbare Ruimte’ (IBOR) aan. De nota geeft het beleidskader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, (waterwegen inclusief baggeren), wegen (inclusief bruggen, tunnels en viaducten) en het meerjarig budgettair beslag.
Het college biedt tenminste eens in de vijf jaar een (bijgesteld) ‘Gemeentelijk rioleringsplan’ (GRP) aan. Het GRP geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud, voor het beoogde onderhoudsniveau en voor de vervanging en uitbreiding van de riolering, alsmede het meerjarig budgettair beslag. Hierbij wordt ingegaan op de tariefsontwikkeling in de planperiode in relatie tot de cijfers.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de status van onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan openbaar groen, waterwegen, wegen, riolering en gebouwen, de (meerjarige) financiële consequenties hiervan en de vertaling van de financiële consequenties in de begroting.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
Het college geeft in de bedrijfsvoeringparagraaf in de begroting inzicht in de stand van zaken en de beleidsvoornemens over de actuele onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag rapporteert het college over de bij de begroting benoemde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen.
Het college gaat in de paragraaf verbonden partijen in de begroting en de jaarstukken in elk geval in op de visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen in de begroting alsmede de beleidsvoornemens en –realisatie omtrent verbonden partijen.
In de paragraaf grondbeleid van de begroting en de jaarstukken gaat het college in op de uitvoering van de nota ‘Grondbeleid’, ontwikkelingen en een actuele prognose van de te verwachten resultaten van de totale grondexploitatie, een onderbouwing van de geraamde resultaatverwachting en de beleidsuitgangspunten omtrent de reserves grondbedrijf in relatie tot de risico’s van de complexen.
Titel 4 Financiële organisatie en administratie
Artikel 22 Registratie bezittingen, activa, passiva en vermogen
Het college draagt er zorg voor dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de 3 jaar.
Onverminderd de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders berust de dagelijkse verantwoordelijkheid voor het beheer en voor de administratie bij de leiding van een verbijzonderd organisatieonderdeel zoals genoemd in de ‘Organisatieregeling Nieuwegein’ of bij andere door burgemeester en wethouders aangewezen personen of instellingen.
Beheersing en Interne controle
Het college stelt tenminste één keer in de vier jaar een nota vast waarin het aangeeft op welke manier de werking van de administratieve organisatie en het doen van rechtmatige financiële beheershandelingen zal worden getoetst en hoe misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen zal worden tegengegaan.
Artikel 27 Aanbesteding en inkoop
Het college draagt zorg voor en legt in een besluit vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van zowel werken als voor levering van goederen en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de landelijke en Europese regelgeving terzake.
Artikel 28 Verslaggeving Grondbedrijf
In geval van winstgevende complexen wordt resultaat genomen vanaf het moment dat 50% van de verwachte opbrengst uit grondverkopen is gerealiseerd. Het resultaat wordt vervolgens genomen naar rato van de realisatie van opbrengst uit grondverkopen, waarbij een risicofactor wordt ingebouwd die omgekeerd evenredig is met de realisatie van de verkopen. Dit wordt geïllustreerd in de volgende staffel.
Aan de winstneming worden de volgende voorwaarden gesteld:
Artikel 29 Intrekken oude verordening
De verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Nieuwegein. vastgesteld door de raad op 10 mei 2007, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 30 genoemde datum.