Organisatie | Nieuwegein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Citeertitel | Verordening GBA 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96, 100.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-04-2008 | 06-01-2014 | nieuwe regeling | 26-03-2008 De Molenkruier 23-04-2008 | 2008-097 |
De Raad van de Gemeente Nieuwegein;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 26 februari 2008;
Gelet op de artikelen 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
Besluit vast te stellen: "de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens"
Alle gegevens in deze tabel zijn gegevens die op grond van artikel 34 van de Wet GBA in de gemeentelijke basisadministratie moeten zijn opgenomen. De gegevens welke cursief zijn gedrukt, zijn zogenaamde aangehaakte gegevens. Deze kunnen tevens betrekking hebben op historische bestanden, welke tot 1 oktober 1994 werden bijgehouden. Zowel vanuit de actuele basisadministratie als vanuit historische bestanden vindt gegevensverstrekking plaats. De namen van de afnemers zijn vermeld in tabel B.
Toelichting op de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2002
Door deze verordening te bewerken conform het gemeentelijk privacybeleid inzake de GBA voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Bij het opstellen van deze verordening is uitgegaan van de aanpassingswet WBP (Stb.2001, 180) en de Wet bescherming persoonsgegevens (Stbl. 2000, 302). De gemeenteraad zal de verordening na bewerking dienen vast te stellen en in werking laten treden.
Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting, die ingaat op de wijze waarop de gemeente invulling kan geven aan het model.
De verordening bestaat uit een aantal onderdelen. Allereerst zijn er algemene bepalingen (artikel 1 t/m 4), die gelden voor de GBA. Vervolgens worden de vereisten van de aanpassingswet Wbp uitgewerkt voor de Wet GBA (artikel 5 tot en met 10). Daarin worden alleen zaken geregeld waartoe de Wet GBA verplicht. Ten slotte zijn er overige bepalingen (de artikelen 11 en 12).
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening gaat alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.
Meestal zal het hoofd van de afdeling Burgerzaken & belastingen belast zijn met de dagelijkse zorg over de GBA. Overigens sluit de wet niet uit dat dit ook iemand anders kan zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie beheerder is. Deze regeling moet er zijn op grond van artikel 14 van de Wet GBA.
Artikel 3 Doel van de basisadministratie
Belangrijk doel van dit artikel is helderheid te verschaffen omtrent de doelen van verwerking van persoonsgegevens in de basisadministratie. Opname van dit artikel is overigens niet verplicht.
Artikel 4 Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en opgenomen gegevens
De begripsbepaling van de ingeschrevene is opgenomen in artikel 1 van de verordening. Artikel 4 geeft slechts de wijze van vermelding in tabel A.
Artikel 5 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welken registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.
Artikel 6 Rechtstreeks toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een 'on-line verbinding' kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Onderdeel a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.
Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals Financiën of Sociale Zaken, kan de raad besluiten om ook toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Te denken valt aan samenwerkingsverbanden op het terrein van woningtoewijzing en dergelijke. Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente of gemeenschappelijke regelingen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt dit ook niet voor de hand.
Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Ze komen dan ook niet voor in deze verordening. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.
De GBA-applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen dit in verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties
Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verwerkt
Het is denkbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel 'systematisch' gegevens worden verstrekt zonder hun rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA.
Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
In dit artikel kunnen de verstrekkingen die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan 'vrije derden'. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
Mogelijke categorieën voor verstrekkingen zijn onder andere: door de gemeente gesubsidieerde instellingen, zoals verenigingen; vakbonden; ouderenbonden en stichtingen met een maatschappelijk doel.
Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt: 'algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden’.
Artikel 12 en 13 bevatten bepalingen over beveiliging, intrekking van de oude verordening (reglement), datum van inwerkingtreding, citeertitel en de terinzagelegging.
Artikel 9 Correctie van gegevens
Een geregistreerde heeft het recht om de hem betreffende gegevens te laten verbeteren, aanvullen of verwijderen, indien deze onjuist dan wel onvolledig zijn of ten onrechte zijn opgenomen in de GBA. Hieraan gekoppeld is de mogelijkheid te verzoeken de correctie door te aan de afnemers en derden aan wie de persoonsgegevens in het jaar voorafgaand aan het verzoek zijn verstrekt.
Artikel 10 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking
In dit artikel gaat het om de praktische en concrete invulling van de wettelijke plicht ingeschrevenen de mogelijkheid te geven van recht op inzage en kennisneming van verstrekking.
Veel gemeenten hebben een beveiligingsplan geschreven. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt.
Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
Het daarin gestelde kunt u uitsplitsen naar de volgende aandachtsgebieden:
De oude verordening dient te worden ingetrokken. Het verdient aanbeveling de datum van inwerkingtreding zo spoedig mogelijk te laten plaatsvinden. Tot het moment van inwerkingtreding van deze verordening blijft formele wetgeving van toepassing op het beheer van de GBA, aangezien het verstrekkingenregime door de invoering van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) op 1 september 2001 is gewijzigd.
Voorts is in artikel 12 van deze verordening de citeertitel opgenomen en de ter inzage legging geregeld.