Organisatie | Nieuwegein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening regelende de instelling, taak, bevoegdheden samenstelling en werkwijze van de bestuurscommissie openbaar voortgezet onderwijs, alsmede de verhouding van de bestuurscommissie ten opzichte van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders |
Citeertitel | Verordening bestuurscommissie openbaar voortgezet onderwijs |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2003 | nieuwe regeling | 26-06-2003 De Molenkruier, 16-07-2003 | 2003-195 |
De raad van de gemeente Nieuwegein;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Nieuwegein van 27 mei 2003;
overwegende dat het gewenst is het bestuur van de openbare scholen voor voortgezet onderwijs het Anna van Rijncollege op te dragen aan een bestuurscommissie;
gelet op artikel 83 van de Gemeentewet;
gelet op de Wet op het Voortgezet Onderwijs;
gezien het advies van de medezeggenschapsraad voor het Anna van Rijncollege;
vast te stellen de volgende verordening, regelende de instelling, taak, bevoegdheden samenstelling en werkwijze van de bestuurscommissie openbaar voortgezet onderwijs, alsmede de verhouding van de bestuurscommissie ten opzichte van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.
In deze verordening wordt verstaan onder:
De leden van de commissie mogen direct, noch indirect deelnemen aan leveringen, aannemingen of diensten ten behoeve van een school, noch optreden als advocaat of procureur in aangelegenheden waarbij een school betrokken is. Het lid dat in strijd hiermee handelt kan door de commissie van zijn lidmaatschap vervallen worden verklaard.
De vergaderingen van de commissie worden bijgewoond door de rector. Deze heeft in de vergaderingen een adviserende stem. De vergaderingen van de commissie worden tegens bijgewoond door een door de commissie in overleg met de ondersteunende instantie aan te wijzen ambtelijk secretaris. Deze is de commissie in al haar werkzaamheden behulpzaam.
De commissie kan in beslotenheid vergaderen, al dan niet in aanwezigheid van de rector.
De commmissie benoemt uit haar midden een voorzitter, secretaris en penningmeester. De penningmeester dient over financieel-economische deskundigheid te beschikken, zoals vermeld onder artikel 6, lid 4 onder b.
Aan de functie van voorzitter zullen specifieke eisen worden gesteld. Een lid van de commissie kan slechts in één van de functies worden benoemd.
Bij het staken van stemmen wordt het nemen van een besluit tot een volgende vergadering uitgesteld, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien bij herstemming de stemmen staken, wordt bij herstemming over zaken het voorstel geacht niet te zijn aangenomen. Bij het staken van de stemmen bij herstemming over personen beslist de voorzitter.
De door de commissie ingediende ramings- en verantwoordingsdocumenten worden ongewijzigd door het college geïntegreerd in de gemeentelijke ramings- en verantwoordingsdocumenten, tenzij deze naar het oordeel van het college in strijd zijn met het recht, het algemeen of financieel belang van de gemeente. Van de gang van zaken doet het college verslag bij de aanbieding van de financiële stukken aan de raad.
De commissie krijgt ambtelijke ondersteuning van de gemeente dan wel een nader te bepalen externe instantie.
Drie jaar na inwerkingtreding van deze verordening stelt de commissie een onderzoek in naar haar functioneren en brengt hiervan een de raad verslag uit. Dit verslag kan worden vergezeld van voorstellen tot wijziging van de verordening.