Organisatie | Nieuwegein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financieringsstatuut gemeente Nieuwegein |
Citeertitel | Financieringsstatuut gemeente Nieuwegein |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2005 | nieuwe regeling | 20-12-2005 Onbekend. | Onbekend. |
2. Algemene uitgangspunten en doelstellingen
Het beheer van het vermogen van de gemeente, of een specifiek verbijzonderd deel daarvan, kan worden uitbesteed aan één of meerdere professionele vermogensbeheerders. Hiertoe dient met instemming van de gemeenteraad met de desbetreffende partij(en) een overeenkomst van vermogensbeheer te worden gesloten, die met inachtneming van de bepalingen van dit statuut is opgesteld.
De secundaire doelen van het treasurybeleid zijn:
het behalen van een zo hoog mogelijk renteresultaat op de overtollige liquide middelen (rentemaximalisatie) binnen de kaders van het financieringsstatuut danwel het tegen zo laag mogelijke kosten aantrekken van externe financieringsmiddelen in geval van een tekort aan liquide middelen (kostenminimalisatie).
Uitwerking primaire en secundaire doelstelling
Het debiteurenrisico of tegenpartijrisico is de kans dat belegde middelen niet worden terugontvangen van debiteuren. Dat risico dient enerzijds te worden afgedekt door te beleggen bij marktpartijen die aan de minimale kredietwaardigheidvereisten voldoen zoals verwoord in bepaling 4.20 en anderzijds door een beperking van de maximale positie per tegenpartij zoals verwoord in bepaling 4.12.
Het renterisico is het gevaar verbonden aan de veranderingen in de rentestructuur voor de resultaten van de gemeente. Enerzijds bestaat dit uit het risico dat bij teveel uitgezette (resp. opgenomen) kortlopende leningen nadeel wordt ondervonden van een rentedaling (resp. rentestijging).
Anderzijds bestaat dit uit het risico dat bij teveel langlopend uitgezette (resp. opgenomen) leningen kan niet worden geprofiteerd van een rentestijging (resp. rentedaling.) Het renterisico dient te worden afgedekt door het opbouwen van een evenwichtige beleggingsportefeuille in relatie tot de geldende rentestructuur en verwachtingen ten aanzien van de lenteontwikkeling (herbeleggingrisico resp. herfinancieringrisico).
Het interne liquiditeitsrisico is de kans dat opbrengsten worden gemist danwel kosten worden gemaakt door wijzigingen in de liquiditeitsprognoses en meerjareninvesteringsprogramma's. Dit risico is sterk afhankelijk van planning van projecten in de investeringssfeer alsmede de interne informatieverstrekking. Dit risico dient te worden beperkt door liquiditeitsprognoses regelmatig te actualiseren.
De financiering van de gemeentelijke investeringen vindt zoveel mogelijk plaats met eigen middelen, waarbij vanuit kostenoverwegingen tot andere afwegingen kan worden gekomen. Er is sprake van integrale financiering in plaats van projectfinanciering. Bij een beslissing tot (vaste) financiering dient altijd te worden gekeken naar de financieringspositie van het hele concern. Als dit noodzakelijk of rendabel (bijvoorbeeld groenfinanciering) wordt geacht, kan voor het realiseren van grote projecten van dit uitgangspunt worden afgeweken.
3. Organisatie van de treasuryfunctie
Inhoud van de treasuryfunctie en functiescheiding
Er wordt een treasurycomité ingesteld dat twee keer per jaar, of zoveel vaker als de marktsituatie daartoe aanleiding geeft, overleg pleegt over het te voeren treasurybeleid. Een voorstel voor het te voeren beleid wordt voorbereid door de Senior medewerker financieel beleid bij voorkeur in de vorm van een strategienota die door het comité wordt vastgesteld.
De treasuryfunctie is een centrale financiële functie. In het kader van de treasuryfunctie zijn alle bestuursorganen en meerdere ambtelijke functionarissen actief. Per orgaan en per functie zijn de verantwoordelijkheden omschreven. Waar ‘hij’ is geschreven, wordt ‘hij/zij’ bedoeld.
De uitvoering van het treasurybeleid, de naleving van het financieringsstatuut en de uitvoering van de strategienota zijn door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan het hoofd Financiën. Deze laatste wijst een treasurer aan voor de dagelijkse uitvoering van het treasurybeleid en draagt er voor zorg dat het bestuur, het ambtelijke management en alle bancaire partijen er van op de hoogte zijn wie in de organisatie van de gemeente Nieuwegein met de uitvoering van het treasurybeleid zijn belast. Hij overlegt één keer per maand met de treasurer over de naleving van financieringsstatuut en over de realisatie van de doelstellingen, zoals die in de strategienota zijn vastgelegd. Hij heeft zitting in het Treasurycomité
De senior medewerker financieel beleid is belast met de dagelijkse uitvoering van het treasurybeleid. Hij/zij is daartoe aangewezen als treasurer door het hoofd Financiën. Hij/zij draagt zorg voor de tijdige beschikbaarheid van liquide middelen en de handhaving van de goede naam van de gemeente Nieuwegein naar financiers, beleggers, crediteuren en overige tegenpartijen.
De senior medewerker planning en control is verantwoordelijk voor de interne controle op de transacties inzake belegging en opname van liquide middelen. Hij toetst de door de treasurer gemaakte transactieformulieren aan de voorwaarden genoemd in het financieringsstatuut. Hij registreert in een register de modaliteiten van de transacties en het saldo en de mutaties van de leningen en de daarbijbehorende lenteopbrengsten. Hij controleert voorts periodiek of de verantwoording in de financiële administratie overeenstemt met het register.
4. Administratieve organisatie: richtlijnen en limietenstelsel
Voor transacties die behoren tot de B-lijst in bijlage 2 wordt door de senior medewerker financieel beleid onder de verantwoordelijkheid van het treasurycomité een voorstel uitgewerkt en besproken met de wethouder Financiën. Na dit overleg wordt besloten over het in procedure brengen van het transactievoorstel. Het college van burgemeester en wethouders beslist over het voorstel.
De vervangingsregeling van tekenbevoegde en overige treasuryfunctionarissen wordt opgesteld door het hoofd Financiën en ter kennisneming aan het college gebracht. Wijzigingen op de vervangingsregeling worden voorafgaande aan de inwerkingtreding binnen twee weken ter kennisgeving aan het college gebracht.
De positiebepaling, het afwegen van alternatieven en het aangaan van transacties staan onder de verantwoordelijkheid van het hoofd Financiën en wordt door de treasurer uitgevoerd. De treasurer dient hierover periodiek te rapporteren aan het hoofd Financiën en aan het bestuur. Bij het nemen van beslissingen wordt rekening gehouden met het beleid, zoals dat door het treasurycomité is vastgelegd in de strategienota.
5. Administratieve organisatie: externe en interne informatievoorziening
Maandelijks wordt door de treasurer per peildatum van de eerste van de maand een portefeuillerapport uitgebracht aan het hoofd Financiën. Deze rapportage kent de volgende opzet:
Portefeuilleoverzicht uitgezette danwel aangetrokken gelden korter dan een jaar, met vermelding modaliteiten1 per portefeuilleonderdeel;
(gecursiveerd zijn vermeld de aangegane transacties in de afgelopen periode).
In het jaarverslag wordt jaarlijks een financieringsparagraaf opgenomen met de resultaten van het gevoerde beleid. In deze financieringsparagraaf wordt tevens verslag gedaan of het gevoerde beleid conform het financieringsstatuut is geschied. Wettelijk verplichte rapportages inzake schuld en overtollige middelen aan de provincie wordt in de financieringsparagraaf verwerkt.
Beslissings-, uitvoerings- en tekenmandaat 1
Mandaat ten aanzien van beslissing, uitvoering en ondertekening van stukken met betrekking tot het uitzetten van overtollige liquide middelen | |
Beslissings-, uitvoerings- en tekenmandaat 2a
Beslissings-, uitvoerings- en tekenmandaat 2b
Beslissings-, uitvoerings- en tekenmandaat 2c
Onderstaand overzicht geeft aan welke instrumenten zijn toegestaan bij de uitvoering van de treasuryfunctie en onder welke overige naast de in dit financieringsstatuut genoemde voorwaarden. De instrumenten die in de A-lijst worden genoemd, mogen zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders worden gebruikt. Voor de instrumenten die in de B-lijst worden genoemd, is voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders benodigd.
A-LIJST (L = lenen, B = beleggen)
B-LIJST (L= lenen, B = beleggen, R = risicomanagement)
Voor definities van de toegestane instrumenten zie bijlage 2.
Integrale financiering of totale financiering.:
Voor een aantal investeringen wordt een lening afgesloten. In de praktijk betekent dit dat een lening wordt afgesloten als de totale geconsolideerde financiële positie daar aanleiding tot geeft.
Geldnemer/gever, originele hoofdsom, huidige restanthoofdsom, aflossingsschema lening/deposito (fixe, lineair, annuïtair), couponrente (rentetypische looptijd), als er geen sprake is van contante storting, mogelijkheden tot tussentijdse rente-aanpassing danwel vervroegde aflossing (boetebepalingen), looptijd (begindatum-einddatum).