Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Nieuwegein

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Nieuwegein
CiteertitelRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Nieuwegein
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-05-20061e wijziging

01-01-200526-11-2014Onbekend

09-07-2002

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Nieuwegein

Burgemeester en wethouders van Nieuwegein

gelet op het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand, kortweg ‘het Reglement op de burgerlijke stand’ genoemd,

gelet op de bereikte overeenstemming in de commissie voor georganiseerd overleg, d.d. 19 april 2006.

besluit en:

vast te stellen de 2e wijziging van de: "Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Nieuwegein”.

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan:

  • a.

    buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand;

  • b.

    Arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Nieuwegein: de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst van de Gemeente Nieuwegein.

Artikel 2 Aanstelling

  • 1.

    De aanstelling geschiedt vast of tijdelijk voor bepaalde tijd.

  • 2.

    Een aanstelling voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege.

Artikel 3 Bezoldiging

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap

  • 2.

    a. De vergoeding is gelijk aan driemaal het uurloon, behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage II van de arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Nieuwegein, opgehoogd met het percentage van de vakantietoelage van artikel 6.3, tweede lid, van de arbeidsvoorwaarden- regeling van de gemeente Nieuwegein.

    • b.

      Bij de voltrekking van een huwelijk in een andere locatie dan het gemeentehuis - met uitzondering van de huwelijksvoltrekking in een bijzonder huis zoals omschreven in artikel 1.64 van het Burgerlijk wetboek - is de vergoeding gelijk aan vier maal het onder a genoemde uurloon.

    • a.

      Voor het voltrekken van huwelijken op het gemeentehuis op tijdstippen anders dan die van maandag tot en met vrijdag van 7:30 tot 18:00 uur, is de vergoeding zoals genoemd onder a, waarvan twee uren met de volgende percentages worden opgehoogd:

      • a.

        op collectieve sluitingsdagen, zoals genoemd in de begrippenlijst van de “brochure 36 urige werkweek”, van 7.30 tot 18:00 uur: 25%;

      • b.

        op maandag tot en met vrijdag voor 7.30 en na 18:00 uur: 50%;

      • c.

        op zaterdag tussen 0.00 en 24.00 uur: 75%;

      • d.

        op zondag tussen 0.00 en 24.00 uur: 100%.

    • d.

      Voor het voltrekken van huwelijken op een andere locatie dan het gemeentehuis - met uitzondering van de huwelijksvoltrekking in een bijzonder huis zoals omschreven in artikel 1.64 van het Burgerlijk wetboek -, op tijdstippen anders dan die van maandag tot en met vrijdag van 7:30 tot 18:00 uur, is de vergoeding zoals genoemd onder b, waarvan twee uren met de volgende percentages worden opgehoogd:

      • e.

        op collectieve sluitingsdagen, zoals genoemd in de begrippenlijst van de “brochure 36 urige werkweek”, van 7.30 tot 18:00 uur: 25%;

      • f.

        op maandag tot en met vrijdag voor 7.30 en na 18:00 uur: 50%;

      • g.

        op zaterdag tussen 0.00 en 24.00 uur: 75%;

      • h.

        op zondag tussen 0.00 en 24.00 uur: 100%.

  • 2.

    De vergoeding van het tweede lid wordt opgehoogd met het percentage van de eindejaarsuitkering van artikel 3.6 van de arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Nieuwegein

  • 3.

    Ter compensatie van het niet genieten van vakantieverlof als bedoeld in artikel 6.2 van de arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Nieuwegein, wordt een extra vergoeding toegekend ter hoogte van 8,6%, van het totaal van de vergoedingen op basis van de voorafgaande leden

  • 4.

    Artikel 3.3 van de arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Nieuwegein (toelage onregelmatige dienst) is van overeenkomstige toepassing. Als salaris wordt het totaal van de vergoedingen op basis van de voorafgaande drie leden beschouwd.

  • 5.

    Als salaris wordt het totaal van de vergoedingen op basis van de voorafgaande vier leden beschouwd.

Artikel 4 Aanspraken bij ziekte

  • 1.

    Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar jonger dan 65 jaar zijn de artikelen 7.1 tot en met 7.3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7.9 tot en met 7.14 (verplichtingen en sancties) en 7.19 tot en met 7.21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de CAR/UWO van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Voor toepassing van dit artikel wordt onder bezoldiging verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen 12 maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.

  • 3.

    Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is verhinderd.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen.

Artikel 5 Ontslag en schorsing

  • 1.

    Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8.1 (op verzoek), 8.2 (wegens ouderdomspensioen), 8.4 (wegens reorganisatie), 8.5 (wegens arbeidsongeschiktheid), 8.6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8: 11 (wegens FPU), 8: 13 (als disciplinaire straf), 8.7 en 8.8 (overige ontslaggronden) van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Nieuwegein.

  • 2.

    Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8.15.1 en 8.15.2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Nieuwegein .

Artikel 6 Overige rechten en plichten

De artikelen 15.1, 15.1b tot en met 15.1g (verplichtingen rond integriteit), 15.1.12 (vergoeding van schade), 15.1.15 (beoordeling van de ambtenaar), 15.1.16 (uniform of dienstkleding), 15.1.19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15.1.20 (infectieziekten), 15.1.22 (reis- en verblijfkosten), 15.1.23 tot en met 15.1.25 (vergoeden van schade) en 15.2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Nieuwegein zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7

De buitengewoon ambtenaar die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair worden gestraft, overeenkomstig hoofdstuk 16 van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Nieuwegein.

Artikel 8 Slotbepalingen

De 2e wijziging van deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel 9

Deze regeling kan worden aangehaald als de ‘Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Nieuwegein’.

Aldus vastgesteld op 9 juli 2002.

de secretaris

de burgemeester