Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen door de Legesverordening 2011.

Hoofdstuk 5, onderdeel 16.1.2 en onderdeel 16.1.7 van hoofdstuk 16 van het Tarieventabel van de Legesverordening 2010, vastgesteld bij raadsbesluit van 11 november 2009, blijven geldig als vóór 1 oktober 2010 een aanvraag is ingediend voor een bouwvergunning, sloopvergunning, aanlegvergunning, monumentenvergunning, gebruiksvergunning, Apv-vergunning inzake de bruikbaarheid van de weg terrassen, Apv-vergunning ten behoeve van het aanleggen van leidingen of anderszins een ontheffing of vrijstelling.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 220 e.v.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-09-201021-12-2011art. 4, 5, 9, 10, Tarieventabel Hoofdstuk 5, Hoofdstuk 16, onderdelen 16.1.2, 16.1.7, 16.1.7.1, 16.1.7.2

22-09-2010

De Molenkruier 29-09-2010

2010-269
16-12-2009nieuwe regeling

11-11-2009

De Molenkruier 15-12-2009

2009-475

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Nieuwegein

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 oktober 2009;

gelet op artikel 156. tweede lid, aanhef en onderdeel h , en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de: "Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010"

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot en met 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstelling

  • 1.

    Leges worden niet geheven voor:

  • 2.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • 3.

    verleende diensten, in het persoonlijk belang benodigd door personen, die door een verklaring afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats, of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken;

  • 4.

    als bedoeld in hoofdstuk 6 (Gemeentearchief en kadaster) van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien raadpleging en naspeuring in het openbaar belang geschieden door of voor een rijksdienst, provinciale dienst of gemeentelijke dienst of voor de dienst van een waterschap;

  • 5.

    als bedoeld in hoofdstuk 2 (Bestuursstukken) van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien:

    • a.

      de stukken bedoeld in dit hoofdstuk zijn bestemd voor een openbare bibliotheek of voor de media;

    • b.

      naar het oordeel van burgemeester en wethouders met het verstrekken van deze stukken wordt bevorderd het toezicht op de gemeentelijke financiën door hiertoe bevoegde Rijksoverheden of provinciale overheden;

    • c.

      naar het oordeel van burgemeester en wethouders met het verstrekken van deze stukken wordt bevorderd het inzicht in de landelijke gemeentelijke financiën door Rijksoverheidsorganen en hiertoe behorende instituten;

    • d.

      de verspreiding van kennis onder Nederlandse gemeenten;

    • e.

      het onderwijs gegeven in de gemeente;

    • f.

      de internationale betrekkingen van de gemeente;

    • g.

      als bedoeld in onderdeel 16.1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien de aanvraag is ingediend door een instelling, voorkomend op het collecteplan van de Centraal Bureau Fondsenwerving;

  • 6.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 7.

    Diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3.

    De tarieven als opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel worden verhoogd met de redelijkerwijs gemaakte kosten waarin niet reeds is voorzien in het in de tarieventabel opgenomen tarief.

  • 4.

    Tot de kosten als bedoeld in het derde lid worden in ieder geval gerekend portokosten, de kosten van het inwinnen van extern advies en de kosten van publicatie.

  • 5.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1.

    De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

  • 2.

    Belastingbedragen van minder dan € 3,00 worden niet geheven.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering en teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 3.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 7 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 8 (rijbewijzen);

    • 4.

      hoofdstuk 9 (kansspelen);

    • 5.

      onderdeel 17.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      onderdeel 17.7 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2009’ , vastgesteld door de raad op 12 november 2008 en laatstelijk gewijzigd op 28 maart 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2010'.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 november 2009.

de griffier

de voorzitter

Tarieventabel Legesverordening 

TARIEVENTABEL  2010  behorende bij de “Legesverordening 2010”

 

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk 1     Algemeen

Hoofdstuk 2     Bestuursstukken

Hoofdstuk 3     Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4     Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5     Bouwvergunningen

Hoofdstuk 6     Gemeentearchief en kadaster

Hoofdstuk 7     Reisdocumenten

Hoofdstuk 8     Rijbewijzen

Hoofdstuk 9     Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 10   Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 11   Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12   Huisvestingswet

Hoofdstuk 13   Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14   Wet op de openluchtrecreatie

Hoofdstuk 15   Wet wapens en munitie

Hoofdstuk 16   Algemene plaatselijke verordening

Hoofdstuk 17   Diversen

 

Alle bedragen in de tabel worden uitsluitend weergegeven in Euro’s

  •  

    Hoofdstuk 1   Algemeen

    tarief 2010

    1.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

     

     

     

     

    1.1.1

    afschriften, doorslagen, fotokopieën van stukken, alsmede nota’s voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

     

     

     

     

    1.1.1.1

    per pagina op papier van A4-formaat:

    0,25

     

     

     

    1.1.1.2

    per pagina op papier van een ander dan A4-formaat:

    0,30

     

     

     

    1.1.2

    kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:

    10,15

     

     

     

    1.1.3

    een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is genoemd:

    29,20

     

     

     

    1.2

    De in deze Legesverordening en bijbehorende Tarieventabel opgenomen tarieven voor het in behandeling nemen van aanvragen om een beschikking worden, indien het gaat om het in behandeling nemen van een verzoek van een betrokkene als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder e Wet Bibob om een beschikking als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder c Wet Bibo of artikel 7, tweede lid Wet Bibob jo. artikel 4 Besluit Bibob en in gevallen als bedoeld in artikel 2 of 3 van de "Beleidsregels voor de toepassing van de Wet Bibob" 

     

     

     

     

    1.2.1

    voor de intake en screening van het formulier en de overlegde bescheiden verhoogd met

    138,00

     

     

     

    1.2.2

    indien naar aanleiding van het ingevulde formulier en de overlegde bescheiden nader intern onderzoek nodig blijkt, bovendien verhoogd met

    276,00

     

     

     

    1.2.3

    Indien daarnaast ook een advies nodig is van het landelijke bureau Bibob als bedoeld in artikel 9 wet Bibob, wordt het tarief bovendien verhoogd met het bedrag als bedoeld  in artikel 16, wet Bibob en artikel 5, besluit Bibob.

     

     

     

     

     

    Hoofdstuk 2   Bestuursstukken

     

    2.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

     

     

     

     

    2.1.1

    een afschrift van de programmabegroting:

    34,45

     

     

     

    2.1.2

    een afschrift van de beheersbegroting:

    20,05

     

     

     

    2.1.3

    een afschrift van het jaarverslag + jaarrekening:

    34,40

     

     

     

    2.1.4

    een afschrift van de jaarrekening op beleidsveld of kostenplaats

    22,90

     

     

     

    2.1.5

    een afschrift van de bijlagen bij een van de voornoemde bestuursstukken

    20,05

     

     

     

    2.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

     

     

     

     

    2.2.1

    tot het afsluiten van een abonnement voor een jaar:

     

     

     

     

    2.2.1.1

    op de agenda’s van de raadsvergadering en de vergaderingen van de raadscommissies:

    32,15

     

     

     

    2.2.1.1

    op de verslagen van de raadsvergaderingen:

    43,90

     

     

     

    2.2.1.3

    op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen:

    187,25

     

     

     

    2.2.1.4

    tot de stukken als bedoeld in 2.2.1.3 worden gerekend de agenda’s als bedoeld in 2.2.1.1

     

     

     

     

    2.2.1.5

    in de tarieven als genoemd in 2.2.1.1, 2.2.1.2 en 2.2.1.3 zijn inbegrepen de kosten van verzending per post.

     

     

     

     

    2.3

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

     

     

     

     

    2.3.1

    een afschrift van de Algemene politieverordening:

    14,70

     

     

     

    2.3.2

    een afschrift van de Bouwverordening

    53,95

     

     

     

     

    Hoofdstuk 3   Burgerlijke stand

     

    3.1

    Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis, Martinbaan 2

     

     

     

     

    3.1.1

    op maandag, dinsdag (tussen 9.00 uur en 17.00 uur)

    242,55

     

     

    met dien verstande dat geen leges worden geheven indien de voltrekking van het huwelijk of de registratie van een partnerschap plaatsheeft op maandag of dinsdag om 10.00 uur

     

     

     

    3.1.2

    op woensdag, donderdag of vrijdag (tussen 9.00 en 17.00 uur)

    242,55

     

     

     

    3.1.3

    op enig moment anders dan genoemd in 3.1.1 en 3.1.2

    549,20

     

     

     

    3.2

    Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere locatie dan genoemd in 3.1 of 3.3

     

    3.2.1

    Op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur

    520,05

    3.2.2

    Op enig moment anders dan genoemd in 3.2.1

    827,85

     

     

     

    3.3

    Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

     

     

     

     

    3.3.1

    Op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur

    242,55

     

     

     

    3.3.2

    Op enig moment anders dan genoemd in 3.2.1

    549,20

     

     

     

    3.4

    Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapboekje:

    16,05

     

     

     

    3.5

    Het tarief voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier:

    14,65

     

     

     

    3.6

    voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet Rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

     

     

     

     

    3.7

    het tarief voor het benoemen en beëdigen van een 'Onbezoldigd tijdelijk buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand' bedraagt

    74,60

     

    Hoofdstuk 4   Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens

     

    4.1

    Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor de gemeenschappelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

     

     

     

     

    4.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

    8,20

     

     

     

    4.3

    Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier:

    18,65

     

     

     

    4.4

    voor het op verzoek verstrekken van een persoonslijst geldt hetzelfde tarief als bedoeld in 4.5

     

     

     

     

    4.5

    vervallen.

     

     

     

     

    4.6

    Het tarief voor het verstrekken van informatie op basis van selecties uit het GBA-bestand bedraagt voor ieder daaraan besteed kwartier:

     

     

    18,65

     

    Hoofdstuk 5: Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

     

     

    Paragraaf 5.1 Begripsomschrijvingen

     

    5.2.1.1

    Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

     

    5.2.1.1.1

    aanlegkosten:

     

     

    de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

     

    5.2.1.1.2.1

    bouwkosten:

     

     

    de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

     

    5.2.1.1.2.2

    Bij het vaststellen van de bouwkosten als bedoeld in 5.2.1.1.2.1 worden de kosten van het vervangen van een 'Kwaaitaalvloer’ of een Mantavloer’ welke is aangetast door betonrot, die wordt veroorzaakt door het gebruik van calciumchloride bij de fabricage van de vloer, buiten beschouwing gelaten.

     

    5.2.1.1.3

    sloopkosten:

     

     

    de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

     

    5.2.1.1.4

    Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

     

    5.2.1.2

    In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

     

    5.2.1.3

    In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

     

     

    Paragraaf 5.2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

     

    5.2.2      

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeaanvraag:

     

    5.2.2.1

    om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, indien  geen advies aan de welstandscommissie wordt gevraagd;

    Nihil

    5.2.2.2

    om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, indien er advies aan de welstandscommissie wordt gevraagd, per uitgebracht advies;

    € 52,00

     

    Paragraaf 5.3 Omgevingsvergunning

     

     

    5.2.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf en paragraaf 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

     

    5.2.3.1

    Bouwactiviteiten

     

    5.2.3.1.1

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    5.2.3.1.1.2

    indien de bouwkosten € 5.000 tot € 225.000 bedragen:

    € 77,50

     

    vermeerderd met:

    1,55%

     

    van de bouwkosten die uitgaan boven € 5.000;

     

    5.2.3.1.1.3

    indien de bouwkosten € 225.000 tot € 2.250.000 bedragen:

    € 3.487,50

     

    vermeerderd met:

    1,49%

     

    van de bouwkosten die uitgaan boven € 225.000;

     

    5.2.3.1.1.4

    indien de bouwkosten € 2.250.000 tot € 10.000.000 bedragen:

    € 33.660,00

     

    vermeerderd met:

    1,43%

     

    van de bouwkosten die uitgaan boven € 2.250.000;

     

    5.2.3.1.1.5

    indien de bouwkosten € 10.000.000 tot € 25.000.000 bedragen:

    € 144.485,00

     

    vermeerderd met:

    1,37%

     

    van de bouwkosten die uitgaan boven € 10.000.000;

     

    5.2.3.1.1.6

    indien de bouwkosten € 25.000.000 of meer bedragen:

    € 349.985,00

     

    vermeerderd met:

    1,25%

     

    van de bouwkosten die uitgaan boven€ 25.000.000.

     

     

    Welstandstoets

     

    5.2.3.1.2

    Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien sprake is van een welstandstoets:

     

    5.2.3.1.1.1

    indien de bouwkosten minder dan € 5.000 bedragen:

    € 20,60

    5.2.3.1.1.2

    indien de bouwkosten € 5.000 tot € 225.000 bedragen:

    € 11,00

     

    vermeerderd met:

    0,192%

     

    van de bouwkosten die uitgaan boven € 5.000;

     

    5.2.3.1.1.3

    indien de bouwkosten € 225.000 tot € 450.000 bedragen:

    € 443,00

     

    vermeerderd met:

    0,110%

     

    van de bouwkosten die uitgaan boven € 225.000;

     

    5.2.3.1.1.4

    indien de bouwkosten € 450.000 tot € 2.250.000 bedragen:

    € 690,50

     

    vermeerderd met:

    0,022%

     

    van de bouwkosten die uitgaan boven € 450.000;

     

    5.2.3.1.1.5

    indien de bouwkosten € 2.250.000 of meer bedragen:

    € 1.086,50

     

    vermeerderd met:

    0,011%

     

    van de bouwkosten die uitgaan boven € 2.250.000

     

     

    Verplicht advies agrarische commissie

     

    5.2.3.1.3

    Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

    Nihil

    5.2.3.1.4

    Achteraf ingediende aanvraag

     

     

    Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

    10%

     

    van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een minimum van;

    € 88,60

     

    En een maximum van:

    € 1.000,00

     

    Beoordeling aanvullende gegevens

     

    5.2.3.1.5

    Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

    Nihil

    5.2.3.2

    Aanlegactiviteiten

     

     

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    € 88,60

    5.2.3.3

    Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

     

     

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

     

    5.2.3.3.1

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

    € 88,60

    5.2.3.3.2

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

    € 177,15

    5.2.3.3.3

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

     

    5.2.3.3.3.1

    indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van maximaal 100 m2:

    € 708,60

    5.2.3.3.3.2

    indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van meer dan 100 m2:

    € 1.417,20

    5.2.3.3.4

    indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

    € 265,75

     

    van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

     

    5.2.3.3.5

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

    Nihil

    5.2.3.3.6

    indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

    Nihil

    5.2.3.3.7

    indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

    Nihil

    5.2.3.3.8

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

    Nihil

    5.2.3.4

    Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

     

     

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    5.2.3.4.1

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

    € 221,45

    5.2.3.4.2

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

    € 310,00

    5.2.3.4.3

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

     

    5.2.3.4.3.1

    indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van maximaal 100 m2:

    € 885,80

    5.2.3.4.3.2

    indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van meer dan 100 m2:

    € 1.682,90

    5.2.3.4.4

    indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

    € 442,90

    5.2.3.4.5

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

    Nihil

    5.2.3.4.6

    indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

    Nihil

    5.2.3.4.7

    indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

    Nihil

    5.2.3.4.8

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

    Nihil

    5.2.3.5

    In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

     

     

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    5.2.3.5.1

    indien sprake is van bedrijfsmatig verschaffen van nachtverblijf aan

     

    5.2.3.5.1.1

    11 -  50 personen

    € 533,10

    5.2.3.5.1.2

     > 50 personen

    € 1.066,20

    5.2.3.5.2

    verschaffen van nachtverblijf in het kader van verzorging aan

     

    5.2.3.5.2.1

    11 -  50 personen

    € 533,10

    5.2.3.5.2.2

    51 – 250 personen

    € 1.066,20

    5.2.3.5.2.3

    251 - 500 personen

    € 1.599,25

    5.2.3.5.2.4

    501 – 750 personen

    € 2.132,30

    5.2.3.5.2.5

    > 750 personen

    € 2.665,40

    5.2.3.5.3

    verschaffen van dagverblijf aan personen jonger dan 12 jaar en voor lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen

     

    5.2.3.5.3.1

    11 -  50 personen

    € 533,10

    5.2.3.5.3.2

    51 – 250 personen

    € 1.066,20

    5.2.3.5.3.3

    251 - 500 personen

    € 1.599,25

    5.2.3.5.3.4

    501 – 750 personen

    € 2.132,30

    5.2.3.5.3.5

    > 750 personen

    € 2.665,40

    5.2.3.6

    Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

     

    5.2.3.6.1

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, (Rijksmonument) bedraagt het tarief:

     

    5.2.3.6.1.1

    voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

    € 442,90

    5.2.3.6.1.2

    voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

    € 177,15

    5.2.3.6.2

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Nieuwegein aangewezen monument, waarvoor op grond van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

     

    5.2.3.6.2.1

    voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

    € 177,15

    5.2.3.6.2.2

    voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

    € 88,60

    5.2.3.6.3

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Nieuwegein aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

    € 88,60

    5.2.3.7

    Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

     

    5.2.3.7.1

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

     

    5.2.3.7.1.1

    in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

    € 88,60

    5.2.3.7.1.2

    in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening Nieuwegein een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

    € 88,60

    5.2.3.7.2

    Beoordelen asbestinventarisatierapport

     

     

    Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de procedure eveneens het beoordelen van een asbestinventarisatierapport betreft:

    € 44,30

    5.2.3.7.3

    Asbesthoudende materialen

     

     

    Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 en 2.3.7.2 bedraagt het tarief, indien de in onderdeel  2.3.7.1.2 bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

    € 88,60

    5.2.3.8

    Aanleggen of veranderen weg

     

     

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    5.2.3.8.1

    Indien de activiteit ten behoeve van het aanleggen van leidingen is:

    € 265,80

    5.2.3.8.2

    In alle andere gevallen:

    € 88,60

    5.2.3.9

    Uitweg/inrit

     

     

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    5.2.3.9.1

    in gevallen van het aanleggen van een nieuwe uitweg:

    € 177,20

    5.2.3.9.2

    in gevallen van het verbreden van een bestaande uitweg:

    € 88,60

    5.2.3.9.3

    in gevallen van het aanleggen van een tuinuitgang:

    € 88,60

    5.2.3.10

    Kappen

     

     

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2 van de Bomenverordening Nieuwegein een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    Nihil

    5.2.3.11

    Opslag van roerende zaken/plaatsen van voorwerpen in de openbare ruimte

     

    5.2.3.11.1

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van het openbare gebied, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j en k, van de Wabo bedraagt het tarief:

    € 177,20

    5.2.3.11.2

    Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.2.3.11.1, bedraagt het tarief indien er advies aan de welstandscommissie wordt gevraagd, per uitgebracht advies;

    € 52,00

    5.2.3.12

    Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

     

    5.2.3.12.1

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

    Nihil

    5.2.3.12.2

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

    Nihil

    5.2.3.13

    Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

     

    5.2.3.13.1

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

    €177,20

    5.2.3.13.2

    Onverminderd het bepaalde in voorgaande artikel, bedraagt het tarief voor het aanvragen van een verklaring van geen bedenkingen van de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV):

    € 300,00

    5.2.3.14

    Andere activiteiten

     

     

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van deze paragraaf bedoeld en die activiteit of handeling:

     

    5.2.3.14.1

    behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    € 88,60

    5.2.3.14.2

    behoort tot een bij gemeentelijke verordening categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, en zijn geïntegreerd in de omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    Nihil

    5.2.3.14.3

    behoort tot een bij gemeentelijke verordening categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, en niet zijn geïntegreerd in de omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.2: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning.

     

    5.2.3.14.4

    behoort tot een bij provinciale of waterschapsverordening verordening categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

     

    5.2.3.15

    Omgevingsvergunning in twee fasen

     

     

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    5.2.3.15.1

    voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

     

    5.2.3.15.2

    voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

     

    5.2.3.16

    Beoordeling bodemrapport

     

     

    Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van deze paragraaf bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

     

    5.2.3.16.1

    voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

    €177,20

    5.2.3.16.2

    voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

    €177,20

    5.2.3.17

    Advies

     

    5.2.3.17.1

    Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van deze paragraaf bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

     

    5.2.3.17.2

    Indien een begroting als bedoeld in 5.2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

     

    5.2.3.18

    Verklaring van geen bedenkingen

     

    5.2.3.18.1

    Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van deze paragraaf bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan, anders dan in voorgaande onderdelen reeds genoemd, een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

     

    5.2.3.18.1.1

    indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

    Nihil

    5.2.3.18.1.2

    indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

     

    5.2.3.18.2

    Indien een begroting als bedoeld in 5.2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

     

     

    Paragraaf 5.4 Vermindering

     

    5.2.4.1

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in paragraaf 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges niet in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in paragraaf 3.

     

    5.2.4.2

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 5.2.3.17 en 5.2.3.18. De vermindering bedraagt:

     

    5.2.4.2.1

    bij 5 tot 10 activiteiten:

    Nihil

     

    van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

     

    5.2.4.2.2

    bij 10 tot 15 activiteiten:

    Nihil

     

    van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

     

    5.2.4.2.3

    bij 15 of meer activiteiten:

    Nihil

     

    van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

     

     

    Paragraaf 5.5 Teruggaaf

     

    5.2.5.1

    Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

     

     

    Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 5.2.3.1, 5.2.3.2, 5.2.3.6 en 5.2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf geldt niet voor de onderdelen 5.2.3.1.2 (welstandstoets), 5.2.3.1.4 (achteraf ingediende aanvraag) en 5.2.3.7.2 (beoordeling asbestinventarisatie) en bedraagt:

     

    5.2.5.1.1

    indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan

    75%

     

    van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

     

    5.2.5.1.2

    indien de aanvraag wordt ingetrokken na 1 maand na het in behandeling nemen ervan

    50%

     

    van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

     

     

     

     

    5.2.5.2

    Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

     

     

    Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 5.2.3.1, 5.2.3.2, 5.2.3.6 en 5.2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf geldt niet voor de onderdelen 5.2.3.1.2 (welstandstoets), 5.2.3.1.4 (achteraf ingediende aanvraag) en 5.2.3.7.2 (beoordeling asbestinventarisatie) en bedraagt:

    50%

     

    van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

     

    5.2.5.3

    Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

     

    5.2.5.3.1

    Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 5.2.3.1, 5.2.3.2, 5.2.3.6 of 5.2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf geldt niet voor de onderdelen 5.2.3.1.2 (welstandstoets), 5.2.3.1.4 (achteraf ingediende aanvraag) en 5.2.3.7.2 (beoordeling asbestinventarisatie) en bedraagt:

    50%

     

    van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

     

    5.2.5.3.2

    Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

     

    5.2.5.4

    Minimumbedrag voor teruggaaf

     

     

    Een bedrag dat op basis van deze paragraaf voor teruggaaf in aanmerking komt, wordt niet teruggegeven als het bedrag minder is dan € 88,60.

     

     

    Paragraaf 6 Intrekking omgevingsvergunning

     

    5.2.6

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 5.2.5.2 van toepassing is:

    Nihil

     

    Paragraaf 7 Aanvraag omgevingsvergunning voor wijziging van nog niet uitgevoerde bouwactiviteit waarop al eerder is besloten

     

    5.2.7.1.1

    Indien een aanvraag wordt ingediend voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging van een nog niet uitgevoerde bouwactiviteit waarvoor in een eerdere stadium een vergunning is verleend, en deze vergunning sindsdien niet is ingetrokken of vernietigd bij rechterlijke uitspraak, wordt het tarief voor de bouwactiviteit als bedoeld in 5.2.3.1.1, vervangen door het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

     

    5.2.7.1.2

    Indien een begroting als bedoeld in 5.2.7.1.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

     

    5.2.7.2

    Indien een aanvraag wordt ingediend voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging van een bouwactiviteit waarvoor in een eerder stadium een vergunning is geweigerd of vernietigd bij rechterlijke uitspraak, wordt het tarief voor de bouwactiviteit als bedoeld in 5.2.3.1.1, vermenigvuldigd met een factor 0,80.

     

    5.2.7.3

    Indien een aanvraag wordt ingediend voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging van een bouwactiviteit waarvoor in een eerder stadium een vergunning is aangevraagd en op verzoek van de aanvrager is ingetrokken binnen de termijn als bedoeld in 5.2.5.1.2 wordt het tarief voor de bouwactiviteit als bedoeld in 5.2.3.1.1, vermenigvuldigd met een factor 0,70.

     

     

    Paragraaf 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

     

    5.2.8

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, of het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

     

    5.2.8.1

    indien de aanvraag betrekking heeft op een bestemmingswijziging van maximaal 100 m2:

    € 885,80

    5.2.8.2

    indien de aanvraag betrekking heeft op een bestemmingswijziging van meer dan 100 m2:

    € 1.682,90

     

    Paragraaf 9 Sloopmelding

     

    5.2.9

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening Nieuwegein

    Nihil

     

    Paragraaf 10 In deze titel niet benoemde beschikking

     

    5.2.10

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

    Nihil

     

    Hoofdstuk 6   Gemeentearchief, beperkingenregister en -registratie, kadaster

     

    6.1

    Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporing door een ambtenaar van de gemeente in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

    14,70

     

     

     

    6.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inventarissen van openbare archieven per boekwerk, indien het boekwerk omvat:

     

     

     

     

    6.2.1

    minder dan 50 pagina’s:

    10,30

     

     

     

    6.2.2

    50 pagina’s of meer:

    20,65

     

     

     

    6.3

    Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage van de kadastrale leggers, per kwartier:

    14,70

    6.4

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale aanduiding, dan wel de plaatsaanduiding van een perceel:

    5,90

     

     

     

    6.5

    het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

    10,15

     

    Hoofdstuk 7   Reisdocumenten

     

    7.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

     

     

     

     

    7.1.1

    tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:

    50,90

     

     

     

    7.1.2

    tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 7.1.1 (zakenpaspoort)

    56,90

     

     

     

    7.1.3

    tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

    50,90

     

     

     

    7.1.4

    tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 7.1.1, 7.1.2, 7.1.3, direct bij de aanvraag van het nieuwe reisdocument, per kind:

    8,97

     

     

     

    7.1.5

    tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 7.1.1 t/m 7.1.3

    20,93

     

     

     

    7.1.6

    vervallen

     

     

     

     

    7.1.7

    tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK), met inachtneming van de bepalingen in de ministeriële regeling als bedoeld in art. 6 van het Besluit Paspoortgelden

     

     

     

     

    7.1.7.1

    voor personen van 14 jaar en ouder

    42,85

     

     

     

    7.1.7.2

    voor personen t/m 13 jaar

    8,97

     

     

     

    7.2

    Indien een aanvraag als bedoeld in 7.1.1, 7.1.2, 7.1.3 of 7.1.7 geschiedt waarbij de aanvrager niet in staat is een eerder uitgereikt Nederlands reisdocument over te leggen en de gegevens van de aanvrager moeten worden geraadpleegd aan de hand van de eerder ingediende aanvraag, worden de tarieven verhoogd met een toeslag wegens administratiekosten van

    28,20

     

     

     

    7.3

    De tarieven als genoemd bij 7.1.1 t/m 7.1.3, alsmede bij 7.1.7, worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

    41,00

     

     

     

    7.3.1

    Het tarief als genoemd bij 7.3, wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld bij 7.1.1 t/m 7.1.3 en het bijschrijven van één of meerdere kinderen als bedoeld bij 7.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

     

     

     

     

    7.3.2

    Het tarief als genoemd bij 7.1.5, wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van:

    19,50

     

    Hoofdstuk 8   Rijbewijzen

     

    8.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of verwisselen van een rijbewijs

    43,75

     

     

     

    8.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen:

    8,95

     

     

     

    8.3

    Indien een aanvraag geschiedt, zonder dat een eerder afgegeven rijbewijs dat geldig was voor een voorgaande periode wordt overlegd, en de identiteit van de aanvrager niet voldoende kan worden vastgesteld aan de hand van een ander  geldig identiteitsbewijs, wordt het tarief verhoogd met een toeslag wegens administratiekosten van:

    29,20

     

     

     

    8.4

    Het tarief als genoemd bij 8.1, wordt bij een spoedlevering vermeerderd met het genoemde bedrag in de geldende "Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen".

     

     

    Hoofdstuk 9   Wet op de kansspelen

     

    9.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

     

    9.1.1

    Voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat:

    56,50

    9.1.2

    Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat:

    56,50

     

     

     

     

    en voor iedere volgende speelautomaat

    34,00

     

     

     

    9.1.3

    Voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

    226,50

     

     

     

    9.1.4

    Voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

    226,50

     

     

     

     

    en voor iedere volgende speelautomaat:

    136,00

     

     

     

    9.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)/art. 2.1.3.20 a van de APV

    74,60

     

     

     

    9.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

    74,60

     

    Hoofdstuk 10   Drank- en Horecawet

     

    10.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

     

     

     

     

    10.1.1

    het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet (het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf)

    643,00

     

     

     

    10.1.2

    het aanpassen van een ingevolge art.3 van de Drank- en Horecawet verkregen vergunning

     

     

     

     

    10.1.2.1

    Met betrekking tot vermelding van bestuurder(s) of leidinggevende(n)

    160,75

     

     

     

    10.1.2.2

    Met betrekking tot wijziging, toevoeging of vermindering van lokaliteiten of terrassen ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet

    160,75

     

     

     

    10.1.3

    het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

     

    80,35

     

     

     

    10.1.4

    het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4 lid 5 van de Drank- en Horecawet

     

    80,35

     

     

     

    10.1.5

    het verkrijgen van een ontheffing, vergunning, verklaring of toestemming ingevolge de Drank- en Horecaverordening, anders dan bedoeld in 10.1.1 tot en met 10.1.4:

    160,75

     

     

     

    Hoofdstuk 11   Winkeltijdenwet

     

    11.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet:

    80,35

     

     

     

     

    Hoofdstuk 12   vervallen

     

     

     

     

     

    Hoofdstuk 13   Verkeer en Vervoer

     

    13.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 123 van  het Wegenverkeersreglement inzake gedragsregels verband houdende met inrichting en belading van voertuigen:

    14,70

     

     

     

    13.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een ontheffing van het verbod aan de Utrechtsestraatweg, voor alle verkeer met uitzondering van voetgangers, ter hoogte van de Remiseweg zoals is vastgesteld bij besluit van 27 maart 1990, krachtens artikelen 87 en 90 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) en het bepaalde in artikel 62 van de RVV 1990 voor zover het betreft verkeersteken C1 van bijlage 1 van het RVV 1990:

    31,50

     

     

     

    13.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

     

     

     

     

    13.3.1

    Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

    50,15

     

     

     

    13.3.2

    Tot het vervangen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) als gevolg van vermissing of diefstal

    26,45

     

     

     

    13.3.3

    Tot het aanleggen van een gehandicaptenparkeerplaats (artikel 18 van de Wegenverkeerswet, artikel 29 van het BABW en artikel 26 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990)

    96,90

     

     

     

    13.3.4

    Tot het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld onder 13.3.3

    96,90

     

     

     

    13.3.5

    Tot het wijzigen van het onderbord met kenteken voor een parkeerplaats als bedoeld onder 13.3.3

    41,35

     

     

     

    13.3.6

    tot het vervangen van het onderbord met kenteken voor een parkeerplaats als bedoeld onder 13.3.3

    96,90

     

     

     

    13.4

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

     

     

     

     

    13.4.1

    ontheffing route gevaarlijke stoffen, als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

    198,20

     

     

     

    13.4.2

    Verlengen van een ontheffing, bedoeld in 13.4.1

    110,10

     

     

     

    13.5

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

     

     

     

     

    13.5.1

    Het wijzigen van een parkeervergunning (kenteken)

    3,80

     

     

     

    13.5.2

    Het verstrekken van een duplicaat-parkeervergunning

    42,45

     

    Hoofdstuk 14   Wet op de openluchtrecreatie

     

    14.1

    Het tarief bedraagt voor in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als bedoeld in:

     

     

     

     

    14.1.1

    artikel 8, eerste lid, van de Wet op de openluchtrecreatie:

    87,75

     

     

     

    14.1.2

    artikel 8, tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de openluchtrecreatie:

    29,20

     

     

     

    14.1.3

    artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de openluchtrecreatie:

    29,20

     

     

     

    14.1.4

    artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van de Wet op de openluchtrecreatie:

    29,20

     

     

     

    14.1.5

    artikel 13 van de Wet op de op de openluchtrecreatie:

    29,20

     

     

     

    14.1.6

    Tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 24 van de Wet op de openluchtrecreatie:

    29,20

     

     

     

     

     

     

     

    Hoofdstuk 15 Bodeminformatie

     

    15.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van bodemgegevens inzake (mogelijke) verontreinigingen, per gewenst adres:

     

     

     

     

    15.1.1

    bij handmatige verstrekking

    22,65

     

     

     

    15.1.2

    bij automatische afhandeling via de gemeentelijke website

    10,00

     

     

     

    15.2

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het interpreteren van aanwezige bodemgegevens inzake (mogelijke) verontreinigingen, wordt het overeenkomstig 5.9.2. berekende bedrag verhoogd met:

    175,40

     

     

     

    15.3

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanleveren van de actuele, digitale bodemdata in het gemeentelijk BodemInformatieSysteem, conform het landelijk geldende SIKB-uitwisselingsprotocol of als Oracle dump

    182,70

     

    Hoofdstuk 16   Algemene plaatselijke verordening

     

    16.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van een verbod of een verplichting of het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de algemene plaatselijke verordening per ononderbroken periode dat de ontheffing of vergunning geldt,                                                          met uitzondering van de hieronder genoemde:

    84,90

     

     

     

    16.1.1

    vervallen

     

     

     

     

    16.1.2

    Artikel 2:10 (opslag van roerende zaken)

    177,20

     

     

     

    16.1.3.

    Artikel 2:12 (uitweg)

     

     

     

     

    16.1.3.1

    het aanleggen van een nieuwe uitweg

    160,00

     

     

     

    16.1.3.2

    het verbreden van een bestaande uitweg

    80,00

     

     

     

    16.1.3.3

    het aanleggen van een tuinuitgang

    80,00

     

     

     

    16.1.4

    vervallen

     

     

     

     

    16.1.5

    Artikel 2:25 (vergunning houdende evenementen):

     

     

     

     

    16.1.5.1

    Zonder publicatie:

    84,90

     

     

     

    16.1.5.2

    Met publicatie:

    115,45

     

     

     

    16.1.6

    Artikel 2:10 (bruikbaarheid van de weg – terrassen)

    160,75

     

     

     

    16.1.7

    artikel 2: 11 (aanleggen van een weg)

     

     

     

     

    16.1.7.1

    ten behoeve van het aanleggen van leidingen

                          265,80

     

     

     

    16.1.7.2

    in alle andere gevallen

                            88,60

     

     

     

    16.1.8.1

    Artikel 3:4 (seksinrichting)

    1.298,75

     

     

     

    16.1.8.2

    Artikel 3:4 (escortbedrijf)

    719,60

     

     

     

    16.1.8.3

    Op 16.1.8.1 en 16.1.8.2 is van toepassing dat dit tarief geldt voor een vergunning voor de periode van drie jaren of zoveel korter als de vergunning noodzakelijkerwijs vervangen dient te worden.

     

     

     

     

    16.1.8.4

    Voor het aanpassen van een ingevolge art. 3:4 van de APV verkregen vergunning met betrekking tot vermelding van de beheerder/leidinggevende geldt een tarief van

    160,75

     

     

     

    16.1.9

    Vervallen

     

     

     

     

    16.1.10

    Vervallen

     

     

     

     

    16.1.11

    Vervallen

     

     

     

     

    16.1.12

    vervallen

     

     

     

     

    16.1.13

    Artikel 4:3 (ontheffing incidentele festiviteiten) en/of 4:5 (ontheffing onversterkte muziek)

     

     

     

     

    16.1.13.1

    Ontheffing voor één dag

    105,00

     

     

     

    16.1.13.2

    Ontheffing voor maximaal zes dagen

    147,00

     

     

     

    16.1.13.3

    Ontheffing voor zeven of meer dagen

    189,00

     

     

     

    16.1.14

    Artikel 4:6 (overig geluidshinder):

     

     

     

     

    16.1.14.1

    Ontheffing voor één dag

    189,00

     

     

     

    16.1.14.2

    Ontheffing voor meerdere dagen tot een maximum van 30 dagen

    231,00

     

     

     

    16.1.14.3

    Ontheffing voor meer dan 30 dagen

    273,00

     

     

     

    16.1.15

    vervallen.

     

     

     

     

    16.1.16

    vervallen

     

     

     

     

    16.1.17

    vervallen

     

     

     

     

    16.1.18

    Artikel 5:18 (standplaatsen/uitstallingen op de weg tot verkoop):

     

     

     

     

    16.1.18.1

    geldig voor een dag

    40,20

     

     

     

    16.1.18.2

    geldig voor een maand

    80,35

     

     

     

    16.1.18.3

    geldig voor een jaar

    321,50

     

     

     

    16.1.19

    Artikel 5:23 (rommelmarkten e.d.)

    84,90

     

     

     

    16.2

    Indien voor een aanvraag als bedoeld in 16.1 op grond van 16.1 tot en met 16.1.20 verschillende vergoedingen kunnen worden gevraagd, dan wordt niet meer dan het bedrag van de hoogste vergoeding gevraagd, vermeerderd met maximaal

    84,90

     

    Hoofdstuk 17   Diversen

     

    17.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

     

     

     

     

    17.1.1

    een verklaring omtrent het gedrag: het tarief dat is vastgesteld op grond van artikel 39 van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens en de 'Regeling leges en afdrachtvergoeding VOG'.

     

    17.1.2

    een attestatie de vita

    8,20

     

     

     

    17.1.3

    een legalisatie van een handtekening:

    8,20

     

     

     

    17.2

    vervallen

     

     

     

     

    17.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap:

    8,20

     

     

     

    17.4

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

     

     

     

     

    17.4.1

    Een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie

    8,20

     

     

     

    17.4.2

    Een bewijs van opneming van een gezin:

    9,60

     

     

     

    17.5

    Vervallen

     

     

     

     

    17.6

    Vervallen

     

     

     

     

    17.7

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit een verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in de Wet Bescherming persoonsgegevens

    10,90

     

     

     

    17.8

    Vervallen in het kader van de Wet milieubeheer

     

     

     

     

    17.9

    het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding

     

     

     

     

    17.9.1

    ter verkrijging van een instemmingsbesluit als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid sub b van de Telecommunicatiewet en artikel 2 en 4 van de Telecommunicatieverordening gemeente Nieuwegein of voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in art. 2:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Nieuwegein

    240,00

     

     

     

    17.9.2

    voor de eerste 25 m¹ of een deel daarvan, vermeerderd met

    175,00

     

     

     

    17.9.3

    boven de 25 m¹, voor elke extra m¹ of een deel daarvan, vermeerderd met

    7,12

     

     

     

    17.9.4

    indien overleg met andere partijen is benodigd, wordt het bedrag genoemd in 17.9.1. vermeerderd met

    160,00

     

     

     

    17.9.5

    voor een instemmingsbesluit voor de plaatsing van een handhole

    53,33

     

     

     

    17.10 t/m 13

    vervallen

     

     

     

     

    17.14

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

     

     

     

     

    17.14.1

    een uittreksel uit het register bedoeld in art. 46 van de Wet Kinderopvang, per uittreksel

    5,50

     

     

     

    17.14.2

    inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in art. 46 van de Wet Kinderopvang, per verstrekking

    5,50

     

     

     

    17.15

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen of verlengen van een gedoogverklaring voor een jaar voor het vestigen van een coffeeshop

    1.273,55

     

     

     

    17.15.1

    het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een gedoogverklaring met betrekking tot vermelding van de beheerder/leidinggevende

    160,75

     

     

     

    17.16

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ingevolge het Besluit inrichting en gebruik van niet aangewezen luchtvaartterreinen tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar

     

     

     

     

    17.16.1

    ingevolge art. 5, lid 6 (gebruik terrein als heliterrein), per keer

    176,20

    17.16.2

    ingevolge art. 9 (het doen opstijgen van een kabelballon) voor een periode van maximaal één week op dezelfde plaats

    84,90

     

     

     

    17.16.3

    ingevolge art. 10 (het doen opstijgen van een vrije ballon)

     

     

     

     

    17.16.3.1

    per keer

    84,90

     

     

     

    17.16.3.2

    per jaar maximaal vijf keer, vanaf park Oudegein

    215,05

     

     

     

    17.17

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in:

     

    17.17.1

    art. 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden drainage

    65,25

     

     

     

    17.17.2

    art. 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering

    65,25

     

     

     

    17.18

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling van een aanvraag tot het verstrekken van een duplicaat van een WOZ-beschikking of een aanslag OZB

    16,30

     

     

     

     

    Behorende bij het raadsbesluit van 11 november 2009,

     

     

     

     

     

     

     

     

    De raadsgriffier van de gemeente Nieuwegein,