Organisatie | Best |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening 2009 |
Citeertitel | Financiële verordening 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën |
Bij raadsbesluit van 8 november 2010 is artikel 9 vervangen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-03-2009 | 01-01-2009 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 02-03-2009 Groeiend Best, 2009-03-10 | onbekend |
11-03-2009 | 01-01-2009 | Nieuwe regeling | 02-03-2009 Groeiend Best, 2009-03-10 | onbekend |
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Artikel 3 Planning en controlcyclus
Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college een overzicht aan met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het college en het vaststellen door de raad van de jaarstukken, de kaderbrief, de tussentijdse rapportages en de begroting met de meerjarenraming.
Artikel 4 Inrichting begroting en jaarstukken
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt van de nieuwe inversteringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven.
Artikel 5 Kaders ontwerp-begroting
Het college biedt voor 1 juli aan de raad een kaderbrief aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders van de ontwerp-begroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. De raad stelt deze kaderbrief voor 15 september vast.
Artikel 6 Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststeleln van de financiële positie geautoriseerd.
Artikel 7 Tussentijdse rapportage
De tussenrapportage bevat een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht van:
a. de stand van zaken van de doelen (maatschappelijke effecten) per programma;
b. de stand van zaken van de baten en lasten per programma;
c. de te nemen bijsturingsmaatregelen per programma;
d. de verwachte stand van zaken van het begrotingssaldo per ultimo van het begrotingsjaar voor en na bestemming en een doorkijk naar de meerjarenraming;
Artikel 12 Financieringsfunctie
Het college zorgt bij het uitoefenen van de financieringsfunctie voor:
a. het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma's binnen de door de raad vastgstelde kaders van de begroting uit te voeren;
b. het beheersen van de risico's verbonden aan de financieringsfunctie zoals renterisico's, koersrisico's en kredietrisico's;
c. het beperken van de kosten van leningen en het bereiken van een voldoende rendement op uitzettingen;
d. het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
e. vastlegging van de uitvoeringsregels in een financieringsstatuut.
In de paragraaf lokale heffingen bij de begroting dan wel de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
a. de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rioolrechten, afvalstoffenheffing;
b. de mate van kostendekkendheid van de rioolrechten en de afvalstoffenheffing;
c. de opbrengsten per lokale heffing;
In de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting dan wel de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
a. de risico's (risicomanagement) van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico's zich voordoen;
b. in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico's van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins.
Artikel 15 Onderhoud kapitaalgoederen
Bij de begroting dan wel de jaarstukken neemt het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
a. de voortgang van het geplande onderhoud;
In de paragraaf financiering bij de begroting dan wel de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
a. de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende vier jaar;
b. de rentevisie voor de komende vier jaar;
e. de rentekosten en rente-opbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie;
f. de beleggingsporteffeuille;
g. de uitgangspunten voor prijsstelling van de verkoop van gronden.
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting dan wel de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
a. de inrichting en de ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie;
b. de relatie tussen de gemeente en de inwoners van de gemeente;
c. een overzicht van de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid, bedoeld in artikel 213a van de Gemeentewet;
d. de omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de loonkosten;
In de paragraaf verbonden partijen bij de begroting dan wel de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval van elke verbonden partij op:
a. de naam en vestigingsplaats;
b. het financieel belang van de gemeente;
c. de zeggenschap van de gemeente;
d. het publiek belang dat wordt gediend met de deelname;
e. de nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van bestaande verbonden partijen en het wijzigen van bestaande verbonden partijen.
Hoofdstuk 5 Financieel beheer en interne controle
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:
a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;
b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorrasden, vorderingen, schulden en contracten;
c. het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;
d. het verschaffen van informatie over indicatoren voor de maatschappelijke effecten van het gemeentelijk beleid;
e. het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;
f. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relvante wet- en regelgeving.
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijking neemt het college maatregelen tot herstel.
Hoofdstuk 6 Financiële organisatie
Artikel 24 Financiële organisatie
Het college zorgt voor en legt vast:
a. een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;
b. een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
c. de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;
d. de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie.