Organisatie | Waterschap Brabantse Delta |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Sociaal statuut ZIMPRO |
Citeertitel | Sociaal statuut ZIMPRO |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 03-06-2015 | nieuwe regeling | 08-10-2008 waterschapsblad | 08I002550 |
Er is een sociaal statuut ten behoeve van de sluiting van de Zimpro, verder te noemen sociaal statuut. Hieronder wordt verstaan het navolgende reglement waarin het bestuur van waterschap Brabantse Delta en de bonden (AbvaKabo FNV, CNV Publieke Zaak) namens het gezamenlijk personeel van de Zimpro in de Commissie voor Georganiseerd Overleg, afspraken hebben vastgelegd over wederzijdse rechten en verplichtingen bij de sluiting en de personele aspecten daarvan.
Bezoldiging: het tot een jaarbedrag te herleiden vaste salaris dat op 1 januari van het desbetreffende jaar voor betrokkene geldt. Uitgezonderd de tegemoetkomingen die het karakter hebben van een onkostenvergoeding en de tegemoetkoming inzake ziektekosten, worden tot de bezoldiging voorts gerekend de tot een jaarbedrag te herleiden toelagen met een structureel karakter, waarop betrokkene op 1 januari van het desbetreffende jaar aanspraak heeft. Indien de toelagen, bedoeld in de vorige volzin, in hoogte variëren, wordt tot de bezoldiging gerekend de som van die toelagen over het voorafgaande jaar. De vakantie–uitkering en de eindejaarsuitkering behoren niet tot de bezoldiging;
Passende functie: een functie die de medewerker redelijkerwijs in verband met zijn persoonlijkheid, zijn omstandigheden, zijn vaardigheden en de voor hem bestaande vooruitzichten kan worden opgedragen. Hierbij geldt dat sprake kan zijn van een passende functie indien de functieschaal één schaal lager is dan de functieschaal die geldt voor betrokkene op de dag direct voorafgaand aan de datum van de reorganisatie. In die gevallen waar plaatsingsproblemen voorkomen kunnen worden door het plaatsen in een functie met een functieschaal die twee schalen lager is dan de functieschaal van betrokkene op de dag direct voorafgaande aan de datum van de reorganisatie, dan wordt dit ook als passend aangemerkt;
Salarisperspectieven: de salarisschaal en opeenvolgende periodieken van de functie of uitloopsalarisschaal waarin de medewerker tot het moment van plaatsing is ingedeeld dan wel hem nog toekomen zonder speciaal daaraan gestelde voorwaarden, tot en met het daaraan verbonden maximum salaris, inclusief eventuele uitloopsalarisnummers, en andere schriftelijk toegekende garanties;
De resultaatverplichting houdt een begeleiding van werk naar werk in:
Betrokken medewerkers krijgen voorrang bij interne vacatures bij geschiktheid of indien geschiktheid binnen 1 jaar bereikt kan worden. Indien de geschiktheid van de medewerker kan worden bereikt door het volgen van een opleiding en de normaal te achten studieduur van de benodigde opleiding overschrijdt de termijn van een jaar dan behoudt de medewerker het recht op voorrang bij interne vacatures;
Indien het niet mogelijk is gebleken om alle medewerkers bij het waterschap te plaatsen, dan wordt de medewerker die niet geplaatst is, door inschakeling van een extern bureau, intensief begeleid naar ander werk buiten het waterschap. Hierbij kan de medewerker (als indiensttreding op korte termijn bij een andere werkgever niet mogelijk is), in dienst treden van het externe bureau.
Indien de medewerker onvoldoende meewerkt aan de voor hem geldende verplichtingen uit dit sociaal statuut, zal dit onder andere uitsluiting van deze regeling betekenen. Beslissingen hierover worden, na advisering door de paritaire toetsingscommissie, genomen door het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur kan van dit advies slechts beargumenteerd afwijken.
In die gevallen waar plaatsingsproblemen voorkomen kunnen worden door het plaatsen in een functie met een functieschaal die twee schalen lager is dan de functieschaal van betrokkene op de dag direct voorafgaande aan de datum van de reorganisatie bekleedde, dan wordt dit ook als passend aangemerkt. In dit geval geldt de salarisgarantie van artikel 3.1.
Hoofdstuk 3 Financiële regelingen
De medewerker die niet in een functie met een gelijke functieschaal wordt geplaatst en in een functie wordt geplaatst met een lagere functiesalarisschaal, heeft recht op alle salarisperspectieven waarop hij volgens zijn oude functie, voorafgaande aan de sluiting, recht had voor zover hij die binnen 10 jaar na datum van de sluiting had kunnen bereiken.
Indien de medewerker in de oude functie recht had op een functiegebonden toelage en in de nieuwe functie opnieuw recht krijgt op een (andere) functiegebonden toelage, worden de toelagen verrekend. Als het verschil negatief is wordt overgegaan tot compensatie conform de afbouwregeling beschreven in dit artikel.
Er wordt een in vijf jaar aflopende toelage toegekend van het eerste jaar 100%, het tweede jaar 80%, het derde jaar 60%, het vierde jaar 40% en het vijfde jaar 20% van de oorspronkelijke toelage als bedoeld in sub a en het verschil in toelage als bedoeld in sub b, mits de medewerker de genoemde toelage direct voorafgaand aan de beëindiging gedurende ten minste twee jaar zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten. Vanaf het zesde jaar vervalt de toelage volledig.
Voor de medewerker die op het moment van sluiting 58 jaar of ouder is en die de genoemde toelage direct voorafgaand aan de beëindiging gedurende ten minste tien jaar zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten wordt de functiegebonden toelage omgezet in een vaste toelage die hij behoudt tot het einde van zijn dienstverband.
Van de medewerker, aan wie een eenmalige vergoeding conform dit artikel is toegekend en aan wie binnen twee jaar de organisatiewijziging ontslag op eigen verzoek wordt verleend of die ten gevolge van aan hem te wijten feiten of omstandigheden binnen twee jaar na de organisatiewijziging wordt ontslagen, wordt de aan hem toegekende vergoeding naar evenredigheid teruggevorderd.
Een medewerker die als gevolg van de reorganisatie een functie elders aanvaart, krijgt de gratificatie die bij een ambtsjubileum hoort naar rato uitbetaald als in de nieuwe functie de opgebouwde overheidsjaren niet worden overgenomen. Dit recht geldt uitsluitend als de gratificatie voor een 25-jarig en 40-jarig of 50 jarig jubileum binnen vijf jaar vanaf sluiting tegemoet kon worden gezien.
Het bestuur kan de medewerker met het oog op de aan de (nieuwe) functie verbonden eisen, verplichten en/of in de gelegenheid stellen zich volledig of gedeeltelijk om-, her- of bij te scholen. De kosten en tijd worden voor 100% vergoed conform de bepalingen in de SAW, waarbij de terugbetalingsverplichting niet van toepassing is. Hierbij wordt scholing aangemerkt als arbeidstijd en zullen er bij nachtdiensten aanvullende afspraken moeten worden gemaakt. De arbeidstijdenwet wordt hierbij in acht genomen.
De medewerker die elders een functie aanvaardt tegen een lagere bruto maandbezoldiging dan waarop hij in zijn oorspronkelijke functie recht had, ontvangt een suppletie tot 100% van zijn netto bezoldiging gedurende de periode dat hij aanspraak zou kunnen maken op een werkeloosheidsuitkering op basis van de SAW met een maximum van drie jaar. Voor het aanvaarden van een nieuwe functie met minder contracturen dan de oorspronkelijke functie, geldt de suppletie naar rato voor de aangegane contracturen.