Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tubbergen

Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG (Wet basisregistraties adressen en gebouwen)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTubbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit uitvoering Wet BAG (Wet basisregistraties adressen en gebouwen)
CiteertitelMandaatbesluit uitvoering Wet BAG
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet basisregistraties adressen en gebouwen, artt. 8, 9, 10,11,14, 14a, 15, 31, 39, 40, 41
  2. Algemene Wet Bestuursrecht, artt. 10:1, 10:3 ,10:9 en 10:12
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-04-201001-04-2013Nieuwe regeling

30-03-2010

Gemeenteblad 2010, 8

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen;

overwegende:

  • -

    dat in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet bag), die op een nognader te bepalen tijdstip in werking zal treden, het houden van een adressenregister en eengeautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en een geautomatiseerdegebouwenregistratie wordt opgedragen aan burgemeester en wethouders;

  • -

    dat het wenselijk is voor de uitoefening van deze taak een ambtelijk beheerder enplaatsvervanger(s) aan te wijzen;

  • -

    dat het voorts wenselijk is ambtenaren aan te wijzen die belast zijn met het opmaken vanspecifieke brondocumenten respectievelijk het vaststellen van geometrie in het kader van deuitvoering van de Wet bag;

gelet op de artikelen 8, 9, 10,11,14, 14a, 15, 31, 39, 40, 41 van de Wet basisregistraties adressen en

gebouwen en gelet op de artikelen 10:1, 10:3 ,10:9 en 10:12 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

besluit:

vast te stellen het navolgende

Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG

Artikel 1 De beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen

  • 1.

    In te stellen de functie van beheerder van de basisadministraties adressen en gebouwen ("BAGbeheerder").

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen als zodanig aan.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders wijzen een of meer plaatsvervangende beheerders aan.

  • 4.

    De beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen mandaat te verlenen de navolgende taken en bevoegdheden namens burgemeester en wethouders uit te voeren:

    • a.

      het opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’ behalve die bedoeld onder D;

    • b.

      het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • c.

      het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

    • d.

      het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister;

    • e.

      het ingevolge artikel 9 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;

    • f.

      het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;

    • g.

      het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • h.

      het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • i.

      het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • j.

      het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

    • k.

      het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.

Artikel 2. Ambtenaren belast met vaststelling definitieve geometrie

Als ambtenaren aangewezen voor de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en

verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan

te wijzen:

  • a.

    De clustercoördinator Integraal beheer;

  • b.

    De vastgoed medewerkers A.

Artikel 3. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van een proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in art. 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in

artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen:

  • a.

    De gegevensbeheerder;

  • b.

    De medewerkers van het taakveld belastingen;

  • c.

    De medewerkers belast met het toezicht op de naleving van de Woningwet.

Artikel 4. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signalerenvan een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie

opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen engebouwen aangewezen brondocument, aan te wijzen:

  • a.

    De gegevensbeheerder;

  • b.

    De medewerkers van het taakveld belastingen;

  • c.

    De medewerkers belast met het toezicht op de naleving van de Woningwet.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 30 maart 2010

De secretaris, De burgemeester

drs.ing. G.B.J. Mensink, mr. M.K.M. Stegers