Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hollands Kroon

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Hollands Kroon 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHollands Kroon
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Hollands Kroon 2012
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Hollands Kroon 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De regeling is per 25 - 08 - 2012 vervallen, behalve art. 5 (geheimhouding).

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 61 lid 3

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-02-201225-08-2012Nieuwe regeling

23-02-2012

CTR 21-03-2012

Agendapunt 12

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Hollands Kroon 2012

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissie: de Vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature van burgemeester van de gemeente Hollands Kroon;

  • c.

    de commissaris: de Commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Holland;

  • d.

    de secretaris: de secretaris van de commissie.

Artikel 2 Instelling en taak

  • 1.

    De raad stelt uit zijn midden een commissie samen die belast is met de beoordeling van kandidaten voor het ambt van burgemeester.

  • 2.

    De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten te beoordelen en daarover schriftelijk en gemotiveerd verslag uit te brengen aan de raad en aan de commissaris.

  • 3.

    De commissie voert daartoe gesprekken met de door de commissaris geselecteerde kandidaten en eventueel andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten.

  • 4.

    De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten.

  • 5.

    Indien de commissie ook andere kandidaten die op de voorgeschreven wijze hebben gesolliciteerd en die niet behoren tot de selectie van de commissaris, wil beoordelen, stelt zij de commissaris van de Koningin hiervan onverwijld in kennis.

  • 6.

    De commissie kan besluiten een door de commissaris als geschikt geachte kandidaat niet te ontvangen; in dat geval stelt de commissie de commissaris van dit besluit op de hoogte.

  • 7.

    De commissie voegt aan het in het tweede lid genoemde verslag toe een advies aan de raad van twee kandidaten die naar haar oordeel voor benoeming in aanmerking komen, een en ander zoals bedoeld in artikel 61 van de Gemeentewet.

  • 8.

    Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze is vastgesteld door de raad.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit drie fractievoorzitters van de coalitiepartijen in de raad en drie fractievoorzitters van oppositiepartijen in de raad; een fractie kan besluiten een ander raadslid dan de fractievoorzitter voor te dragen als lid van de commissie.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd. Het lidmaatschap is persoonlijk. Vervanging van een lid door de raad is in bijzondere omstandigheden mogelijk tot het moment dat de commissie de namen van de kandidaten van de commissaris heeft ontvangen.

  • 4.

    De raad benoemt de gemeentesecretaris als adviseur van de commissie. De adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 5.

    De griffier fungeert als secretaris van de commissie en verleent ambtelijke bijstand. De griffier is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie. Bij afwezigheid van de griffier kiest de commissie uit haar midden een plaatsvervangend secretaris.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 3.

    Van elke vergadering wordt door de voorzitter ten minste 24 uur van tevoren aankondiging gedaan aan de leden en de adviseurs van de commissie, behalve wanneer sprake is van spoedberaad.

  • 4.

    De commissie vergadert niet, indien niet ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning in de voorbereiding op de sollicitatieprocedure.

  • 6.

    De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning voor de beoordeling van kandidaten ten aanzien van persoons- en bestuursstijlkenmerken.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    Alle leden van de commissie, de voorzitter, de secretaris en de adviseurs van de commissie hebben volstrekte geheimhoudingsplicht over hetgeen hen direct of indirect als lid, voorzitter, secretaris of adviseur van de commissie mondeling of schriftelijk ter kennis is gebracht.

  • 2.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 3.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het eerste en tweede lid wordt voldaan.

  • 4.

    Aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen wordt inzage in of informatie verstrekt over de stukken en handelingen die aan de commissie worden toevertrouwd.

  • 5.

    De commissie, noch de gemeenteraad, zal de geheimhouding waartoe het tweede lid verplicht, opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

Artikel 6 Verslag

  • 1.

    De aanbeveling, bedoeld in artikel 2, wordt vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen, waarbij ieder lid van de commissie één stem heeft; de commissie streeft naar unanimiteit bij de besluitvorming.

  • 2.

    De mening van de minderheid wordt desgewenst in het verslag vermeld.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen aanbeveling, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen aanbeveling van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.

Artikel 7 Gesprekken met de kandidaten

  • 1.

    De secretaris nodigt, in overleg met de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2.

    De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 8 Voorzitter en secretaris

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken voor de commissie worden aan het privé adres van de secretaris gericht, dan wel persoonlijk aan hem overhandigd en op zijn adres bewaard.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de secretaris naar het privé adres van de leden, de voorzitter en de adviseurs verzonden of door hem persoonlijk aan hen overhandigd.

Artikel 9 Ontbinding commissie

De vertrouwenscommissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 10 Archivering van stukken

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 9 alle archiefbescheiden die door de commissie zelf zijn opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar een krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 2.

    Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1, sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    Alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 11 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie met inachtneming van het bepaalde in de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 4 november 2005, kenmerk 2005-0000254553.

Artikel 12 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na haar vaststelling.

  • 2.

    Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop aan het gemeentebestuur bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien, behoudens het gestelde over de geheimhouding in artikel 5.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Hollands Kroon 2012.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 februari 2012

Griffier Voorzitter