Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tubbergen

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTubbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 52

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-03-2013Artikel 2a

19-03-2013

Gemeenteblad 2013, 12

I13.008940
18-08-200419-03-2013Nieuwe regeling

17-08-2004

Gemeenteblad 2004, 21

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen,

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen het:

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

 

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2.

    Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

  • 3.

    Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

  • 4.

    Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de voorzitter of de secretaris.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 2.

    Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering — onder vermelding van de te bespreken onderwerpen — die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3.

    De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 2a Vergaderingen in verband met Noaberkracht Dinkelland Tubbergen

  • 1.

    Het college vergadert voorts aansluitend aan vergaderingen van het dagelijks of het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Noaberkracht Dinkelland Tubbergen, tenzij de burgemeester heeft aangegeven dat geen aansluitende vergadering zal plaatsvinden.

  • 2.

    Een oproeping voor een vergadering van het dagelijks of het algemeen bestuur van het openbaar lichaam geldt tevens als een oproeping voor de aansluitende vergadering van het college.

  • 3.

    In deze aansluitende vergadering kan worden besloten over onderwerpen die samenhangen met wat is besloten of waarover is beraadslaagd in de voorafgaande vergadering van het bestuur van het openbaar lichaam.

  • 4.

    De vergadering vindt in de regel plaats waar de voorafgaande vergadering van het bestuur van het openbaar lichaam heeft plaatsgevonden.

Artikel 3 Verhindering

  • 1.

    Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter of de secretaris.

  • 2.

    Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

Artikel 4 Agenda

  • 1.

    De volledige verzameling vergaderstukken ligt voor elke vergadering, als regel vier maal 24 uur van tevoren voor de leden op het gemeentehuis ter inzage.

  • 2.

    Voor elke vergadering wordt door de secretaris aan de leden van het college een agenda met bespreekstukken toegezonden.

  • 3.

    Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige terinzagelegging als bedoeld in het eerst lid niet mogelijk was doch waarvan behandeling ter vergadering geen uitstel duldt , kunnen met goedvinden van het college alsnog ter vergadering aan de orde gesteld worden.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 7 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3.

    a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

    b. Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

    c. Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 8 Verslag en besluitenlijst

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het bijhouden de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2.

    De besluitenlijst bevat ten minste:

    a. de namen van de aanwezige en de afwezige leden;

    b. de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    c. een formulering van de door het college genomen besluiten (besluitenlijst).

  • 3.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4.

    Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5.

    Aan de hand van het vastgestelde verslag wordt een besluitenlijst opgesteld voor toezending aan de leden van de raad. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt het verslag zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en toegezonden aan de leden van de raad.

Artikel 9 Openbare vergadering

  • 1.

    Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 9a Besluitvorming buiten vergadering

  • 1.

    Besluitvorming buiten vergadering is mogelijk, mits op basis van een voorstel en mits alle collegeleden zonder voorbehoud met het voorstel hebben ingestemd.

  • 2.

    Van de instemming van alle collegeleden moet blijken uit een schriftelijk stuk waarin het voorstel is opgenomen en waarop elk lid zijn paraaf heeft geplaatst.

  • 3.

    Het besluit wordt geacht tot stand te zijn gekomen op het tijdstip waarop alle collegeleden met het voorstel hebben ingestemd. Dit tijdstip wordt door of in opdracht van de secretaris op het in het vorige lid bedoelde stuk vermeld.

  • 4.

    Een besluit komt niet tot stand buiten vergadering indien een collegelid te kennen heeft gegeven niet met het voorstel in te stemmen of behandeling ter vergadering wenselijk te achten.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na vaststelling.

  • 2.

    Op dat moment vervalt het op 13 april 1994 vastgestelde reglement.

  • 3.

    Gelijktijdig met de toezending aan de gemeenteraad wordt de tekst van dit besluit opgenomen in het Gemeenteblad.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college

op 17 augustus 2004

De secretaris, De burgemeester,

drs.ing. G.B.J. Mensink, mr. M.K.M. Stegers