Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tubbergen

Verordening op de bezwaarschriftencommissies 2003

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTubbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de bezwaarschriftencommissies 2003
CiteertitelVerordening op de bezwaarschriftencommissies (2003)
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vastgesteld bij gezamenlijk besluit van de gemeenteraad, het college en de burgemeester

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 7:13
  2. Gemeentewet artt. 82, 83, 84

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Collegebesluit van 22 januari 2008 (Gemeenteblad 2008, 3), waarbij de bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid wordt belast met de voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften tegen besluiten betreffende gehandicaptenparkeerkaarten

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-02-200828-02-2011Mtv artikel 2a: aanwijzing categorie "besluiten omtrent invalidenparkeerkaarten"

22-01-2008

Gemeeenteblad 2008, 3

I08-356
20-10-200407-02-2008Art. 11, lid 2

11-10-2004

Gemeenteblad 2004, 29

10/7164
22-07-200320-10-2004Nieuwe regeling

02-06-2003

Gemeenteblad 2003, 27

6/6959

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de bezwaarschriftencommissies 2003

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Tubbergen;

ieder voor zoveel het zijn bevoegdheden betreft;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d.

23 mei 2003, nr. 6959;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

b e s l u i t e n:

vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING OP DE BEZWAARSCHRIFTENCOMMISSIES 2003

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

Hoofdstuk 2 Commissies

Artikel 2 Bezwaarschriftencommissie

  • 1.

    Er is een commissie, genaamd bezwaarschriftencommissie, ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften:

    • a.

      die zijn ingediend tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      die zijn ingediend tegen een besluit of een andere handeling van een bestuursorgaan waarbij een ambtenaar als bedoeld in artikel 1 van de Ambtenarenwet als zodanig, zijn nagelaten betrekkingen of zijn rechtverkrijgenden belanghebbende zijn;

    • c.

      terzake waarvan de in artikel 2a bedoelde commissies bevoegd is.

Artikel 2a Bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid

Er is een commissie, genaamd bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid, ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van het college, voorzover het betreft:

  • -

    besluiten opgenomen in de bijlage bij de Beroepswet dan wel waartegen in eerste en enige instantie beroep kan worden ingesteld op de Centrale Raad van Beroep;

  • -

    besluiten op grond van de Verordening noodfonds;

  • -

    andere categorieën van besluiten van het college, door het college aangewezen *)

     

  • *)

    Aangewezen is de categorie: besluiten omtrent gehandicaptenparkeerkaarten (collegebesluit van 22 januari 2008, Gemeenteblad 2008-03)

Hoofdstuk 3 Bepalingen geldend voor de bezwaarschriftencommissie en de bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    Elke commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden. De voorzitter mag geen deel uitmaken van - en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van - enig bestuursorgaan van de gemeente Tubbergen.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    Het college benoemt zonodig een genoegzaam aantal plaatsvervangende leden.

  • 4.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

  • 3.

    Bevoegdheden van de voorzitter kunnen namens de voorzitter door de secretaris worden uitgeoefend.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie treden af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 3.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 8 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 9 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 10 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 11 Quorum

  • 1.

    Voor het houden van een zitting en voor het uitbrengen van een advies is vereist dat in elk geval de voorzitter of zijn plaatsvervanger en twee leden aanwezig zijn.

  • 2.

    Het bepaalde in het eerste lid laat onverlet dat het horen kan geschieden door de voorzitter of een lid dat geen deel uitmaakt van en niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het verwerend orgaan.

Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13 Niet-openbaarheid zittingen bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid

De zittingen van de bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid zijn niet openbaar.

Artikel 13a Openbaarheid zitting bezwaarschriftencommissie

  • 1.

    De zittingen van de bezwaarschriftencommissie zijn openbaar.

  • 2.

    De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 17 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 10 weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 18 Intrekking oude regelingen

  • 1.

    De Verordening op de bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid (Gemeenteblad 1994, 20), de Verordening op de bezwaarschriftencommissie voor ambtenarenzaken (Gemeenteblad 1994, 19) en de Verordening op de commissie bezwaar en beroep (tekstplaatsing: Gemeenteblad 1999,20), worden ingetrokken.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid worden geacht krachtens deze verordening te zijn benoemd in de bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid. De voorzitter, de leden en plaatsvervangende leden van de commissie bezwaar en beroep worden geacht krachtens deze verordening te zijn benoemd in de bezwaarschriftencommissie.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na het verstrijken van een termijn van zes weken na de datum van haar bekendmaking.

Artikel 20 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: "Verordening op de bezwaarschriftencommissies" al dan niet met toevoeging van het jaartal 2003.

Aldus besloten in de openbare

raadsvergadering van 2 juni 2003

de griffier de voorzitter,

J.M.G. Waaijer, mr. M.K.M. Stegers

Aldus besloten in de vergadering van het college

van burgemeester en wethouders van 4 maart 2003

De secretaris, De burgemeester,

drs. ing. G.B.J. Mensink, mr. M.K.M. Stegers

Aldus besloten door de burgemeester op 4 maart 2003

De burgemeester,

mr. M.K.M. Stegers