Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tubbergen

Consignatieregeling storingsdienst gemeente Tubbergen 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTubbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingConsignatieregeling storingsdienst gemeente Tubbergen 2005
CiteertitelConsignatieregeling storingsdienst gemeente Tubbergen 2005
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen, artt. 15:1:10 lid 2

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-04-200614-02-200601-04-2010Nieuwe regeling

14-02-2006

Gemeenteblad 2006, 12

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Consignatieregeling storingsdienst gemeente Tubbergen 2005

 

Burgemeester en wethouders van Tubbergen;

overwegende dat de gemeente Tubbergen ook buiten de vastgestelde werktijden verantwoordelijk is voor het algemeen onderhoud van gemeentelijke eigendommen binnen haar grondgebied;

gelet op het feit dat het noodzakelijk is om de bestaande regeling gladheidsbestrijding te verbreden door deze uit te breiden tot een storingsdienstregeling;

gelet op artikel 3:3:1, en artikel 15:1:10 lid 2c van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen en artikel 168 gemeentewet;

gelet op de bereikte overeenstemming met de commissie voor het Georganiseerd Overleg in de gemeente Tubbergen d.d.;

BESLUITEN:

vast te stellen de volgende regeling:

CONSIGNATIEREGELING STORINGSDIENST GEMEENTE TUBBERGEN 2005

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

1.

Consignatiedienst:

het zich buiten zijn normale werktijd, te allen tijde, volgens rooster, beschikbaar houden voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gladheidsbestrijding en/of storingsdienst. Tijdens de consignatiedienst kunnen medewerkers ook voor andere werkzaamheden worden opgeroepen.

Artikel 2
  • 1.

    Aan de ambtenaar die buiten de werktijden als bedoeld in artikel 4:1 en 4:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen, ingevolge een schriftelijke aanwijzing van het bevoegd gezag zich voor de gladheidsbestrijding, in de periode vanaf 1 november tot 1 april in het daaropvolgende jaar, dan wel voor de storingsdienst of andere werkzaamheden gedurende het gehele jaar, bereikbaar en beschikbaar moet houden teneinde bij oproep arbeid te gaan verrichten, wordt een toelage toegekend.

  • 2.

    Medewerkers die de leeftijd van 55 jaar bereikt hebben kunnen niet verplicht worden ingeroosterd voor de consignatiedienst.

  • 3.

    Voor de gladheidsbestrijding geldt:

    • a.

      De periodes vóór de maand november en na de maand maart worden wel ingeroosterd doch in deze periodes worden alleen consignatiediensten verricht als de verantwoordelijk teamleider/coördinator van de gladheidsbestrijding dit nodig acht. Een consignatiedienst korter dan een week in deze periode telt als een gehele weekdienst voor de betreffende medewerkers.

    • b.

      Bij dreigende gladheid buiten de ingeroosterde periode geldt de regeling voor onverwachte oproepen buiten diensttijd en de in artikel 3 genoemde vergoeding.

  • 4.

    Een weekdienst gaat in op maandagmorgen 8.00 uur en eindigt op dezelfde tijd een week later.

  • 5.

    Onderlinge ruil van diensten is toegestaan in overleg met en na toestemming van de verantwoordelijk teamleider/coördinator.

Artikel 3

De vergoeding per volledige week consignatiedienst bedraagt € 84,62.

De monteur voor storingen aan de voertuigen of materialen, is niet ingeroosterd maar ontvangt een vergoeding per daadwerkelijk verrichtte hulpverlening bij storing. Deze vergoeding bedraagt € 33,84.

Genoemde bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens het CBS prijsindexcijfer voor alle huishoudens.

Artikel 4

De ambtenaar heeft recht op een vergoeding voor alle overwerkuren wanneer sprake is van daadwerkelijke inzet buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijden zoals vermeld in artikel 3:2:1 lid 5a, 5b, 5c van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen. Artikel 3:2:1 lid 5 sub d is voor overwerk op grond van deze regeling niet van toepassing.

Artikel 5

De toelage voor de consignatieregeling wordt uitbetaald aan de ambtenaar die de consignatiedienst heeft verricht. De ambtenaar die volgens het rooster belast is met de consignatiedienst ontvangt bij ziekte of ontstentenis geen vergoeding. In deze situatie wordt voorzien door verschuiving in het dienstrooster.

Artikel 6

Het woon-werk verkeer, als gevolg van een oproep in een consignatiedienst, buiten de reguliere kantooruren ten behoeve van de bestrijding van gladheid, wordt beschouwd als een dienstreis en wordt op declaratiebasis vergoed.

Artikel 7

De bepalingen opgenomen in de Arbeidstijdenwet omtrent arbeids- en rusttijden en consignatie zijn van toepassing.

Artikel 8

In bijzondere gevallen kan een regeling worden getroffen die het bepaalde in deze regeling aanvult of daarvan afwijkt.

Artikel 9

Deze regeling kan aangehaald worden als Consignatieregeling storingsdienst Gemeente Tubbergen 2004 en treedt in werking op de datum van vaststelling.

Artikel 10

De Consignatieregeling gladheidsbestrijding Gemeente Tubbergen 2002 komt te vervallen bij de inwerkingtreding van de Consignatieregeling storingsdiensten Gemeente Tubbergen 2004.

Tubbergen, 14 februari 2006

Burgemeester en wethouders van Tubbergen

De secretaris, De burgemeester,

drs.ing. G.B.J. Mensink, mr. M.K.M. Stegers

Toelichting  

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 en 2

De regeling is bedoeld voor de medewerkers in de buitendienst die in de winterperiode, in roosterdienst, oproepbaar zijn buiten diensturen voor de bestrijding van gladheid of voor medewerkers die gedurende het gehele jaar oproepbaar zijn voor het verhelpen van storingen waarvoor de geconsigneerde medewerkers kunnen worden opgeroepen.

Daartoe zijn er een aantal groepen medewerkers beschikbaar welke wekelijks geconsigneerd zijn. Een groep bestaat uit een aantal medewerkers en één of meer reserves.

De reserves hoeven niet bij voortduring bereikbaar te zijn en vallen daarmee niet onder deze regeling. Anders wordt dit als van een inroostering in de consignatieregeling sprake is zoals bij ziekte van de vaste medewerker en vergelijkbare omstandigheden.

De betrokkenen worden buiten diensttijd middels een semafoon opgeroepen.

Bij ruiling van diensten gedurende een weekperiode of korter dienen eventuele financiële gevolgen tussen de betrokkenen zelf te worden opgelost en/of verrekend.

Personeelsleden van 55 jaar of ouder worden niet verplicht ingeroosterd in de consignatiedienst.

Artikel 3

Het vergoedingsbedrag is een vastgesteld bruto bedrag per week.

Artikel 4

Wanneer er daadwerkelijke inzet plaatsvindt heeft de ambtenaar recht op een overwerk-

vergoeding zoals dat staat vermeld in artikel 3:2:1 Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen. In artikel 3:2:1 lid 5 sub a van de Arbeidsvoorwaardenregeling Tubbergen wordt bepaald dat de eerste twee uren overwerk niet voor het bedrag van de vergoeding (de toeslag) in aanmerking komen. Sub d van laatstgenoemd artikel bepaalt dat allereerst de uren in aanmerking worden genomen waarvoor het laagste percentage geldt.

Aangezien deze bepaling in deze consignatieregeling wordt uitgesloten komen alle gewerkte overuren voor de procentuele toeslag in aanmerking.

Artikel 5

Alleen de medewerker die daadwerkelijk een consignatiedienst heeft verricht heeft recht op de geldende consignatievergoeding.

Artikel 6

Het woon-werkverkeer als gevolg van een oproep in de consignatiedienst, buiten de reguliere werktijd ten behoeve van de bestrijding van gladheid en/of storingsdienst, wordt beschouwd als een dienstreis en wordt op declaratiebasis als zodanig vergoed. Het moet hierbij dus gaan om woon-werkverkeer dat het gebruikelijke aantal woon-werkbewegingen overstijgt.

Artikel 7

De afdeling APJ zal de relevante bepalingen uit de Arbeidstijdenwet aan het afdelingshoofd en de betrokken medewerkers verstrekken.