Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bladel

Verordening klachtenregeling gemeente Bladel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBladel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening klachtenregeling gemeente Bladel
CiteertitelKlachtenregeling gemeente Bladel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling is vervangen door de Verordening klachtenregeling gemeenteraad en griffie gemeente Bladel 2012 en door de Klachtenregeling gemeente Bladel.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-10-201214-10-2012intrekking

20-09-2012

De Lantaarn, 13-10-2012

R2012.083y
29-11-199814-10-2012nieuwe regeling

28-05-1998

De Lantaarn, 28-11-1998

R98.071

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening klachtenregeling gemeente Bladel

De raad van de gemeente Bladel;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 mei 1998;

Burgemeester en wethouders van Bladel; de Burgemeester van Bladel;

gelet op de Gemeentewet en de Brandweerwet 1985;

besluit:

vast te stellen de volgende

Verordening Klachtenregeling gemeente Bladel.

Paragraaf 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    gedraging: het ineen bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:

    • 1.

      een bestuursorgaan;

    • 2.

      een ambtenaar, of een daarmee op grond van diens werkzaamheid gelijk te stellen persoon (inclusief arbeidscontractanten) in de uitoefening van zijn functie, alsmede een gewezen ambtenaar;

  • c.

    bestuursorgaan:

    • 1.

      de gemeenteraad en de commissies, voorzover het aan hun opgedragen uitvoeringstaken betreft;

    • 2.

      (een lid van) het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan.

  • 2.

    Een gedraging van de personen, bedoeld in artikel 1 onder b, 1 en 2, wordt aangemerkt als een gedraging van het daarvoor verantwoordelijke bestuursorgaan.

  • 3.

    Het verantwoordelijk bestuursorgaan draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten.

  • 4.

    Zodra het verantwoordelijk bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van deze verordening.

Paragraaf 2 Mondelinge klachten

Artikel 3
  • 1.

    Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van de klager afgedaan, dan wordt klager schriftelijk op de mogelijkheid gewezen van schriftelijke klachtenbehandeling.

  • 2.

    Zodra naar tevredenheid van de klager aan zijn klacht is tegemoet gekomen, vervalt de verplichting tot verdere behandeling van de klacht.

Paragraaf 3 Schriftelijke klachten

Artikel 4
  • 1.

    Een klacht dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 1 jaar nadat de gedraging heeft plaatsgevonden, te worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    De klacht dient naam en adres van de klager te bevatten, te zijn ondertekend en dient voorts te bevatten een zo duidelijk mogelijke omschrijving van de gedraging met vermelding van datum en tijdstip, waarop de klacht betrekking heeft, mededeling wie zich aldus heeft gedragen, jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden en de reden waarom klager meent beklag te moeten maken tegen de gedraging.

  • 3.

    Zodra naar tevredenheid van de klager aan zijn klacht is tegemoet gekomen, ontvangen klager en degene over wie werd geklaagd daarvan schriftelijk bekendmaking, onder mededeling dat de klacht als afgedaan wordt beschouwd en vervalt de verplichting tot het verder toepassen van deze verordening.

Paragraaf 4 Behandeling klachten

Artikel 5 Registratie

  • 1.

    Elke ingediende klacht wordt door de gemeentesecretaris casu quo de commandant van de brandweer geregistreerden voorgelegd aan degene die de klacht op grond van artikel 7 behandelt.

  • 2.

    Een mondelinge klacht wordt op schrift gesteld, indien klager daar nadrukkelijk om verzoekt en ter tekening aan de klager voorgelegd.

  • 3.

    Degene, op wiens gedraging de klachtbetrekking heeft, krijgt de klacht en de daarbij meegezonden stukken in afschrift toegezonden.

Artikel 6 Ontvangstbevestiging

  • 1.

    De ontvangst van een klacht wordt terstond door de klachtbehandelaar schriftelijk aan de klager bevestigd.

  • 2.

    In de bevestiging wordt medegedeeld wie de klacht zal behandelen en binnen welke termijn.

Artikel 7 Klachtbehandelaar

Een klacht wordt behandeld door:

  • a.

    de gemeentesecretaris indien het een gedraging van een ambtenaar betreft;

  • b.

    de commandant van de brandweer indien het een gedraging van een ambtenaar van de brandweer betreft;

  • c.

    de burgemeester indien het een gedraging van de gemeentesecretaris of de commandant van de brandweer betreft;

  • d.

    de burgemeester indien het een gedraging van een bestuursorgaan of een lid daarvan betreft;

  • e.

    de loco burgemeester indien het een gedraging van de burgemeester betreft.

Artikel 8 Niet-ontvankelijk

  • 1.

    Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:

    • a.

      niet is voldaan aan de vereisten genoemd in artikel 4, en klager de voor behandeling vereiste gegevens niet binnen twee weken verstrekt nadat klager op deze tekortkoming is gewezen;

    • b.

      deze een gedraging betreft die reeds eerder met inachtneming van deze verordening is behandeld;

    • c.

      het belang van de klager of het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende zwaar is;

    • d.

      ten aanzien van de gedraging voor klager een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening openstaat of heeft opengestaan en hij daarvan geen gebruik heeft gemaakt;

    • e.

      ten aanzien van de gedraging anders dan ingevolge een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening dooreen rechterlijke instantie uitspraak is gedaan;

    • f.

      zolang ten aanzien van een gedraging die nauw samenhangt met het onderwerp van de klacht een procedure aanhangig is bij een rechterlijke instantie, dan wel ingevolge een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening bij een andere instantie.

  • 2.

    Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, ondervermelding van de redenen daarvan.

Artikel 9 Onderzoek en horen

  • 1.

    Degene die in artikel 7 is aangewezen behandelt de klacht en stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid om te worden gehoord en op elkaars standpunt te reageren.

  • 2.

    Van deze procedure van hoor en wederhoor kan worden afgezien, indien de klager heeft verklaard daaraan geen behoefte te hebben.

  • 3.

    Indien degene die in artikel 7 is aangewezen de klacht te behandelen dit wenselijk acht en de betrokkenen daartegen geen bezwaar hebben geuit, kan met de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, het: horen afzonderlijk plaatsvinden.

  • 4.

    Van het onderzoek wordt beknopt verslag gemaakt.

Artikel 10 Afdoening

  • 1.

    De klacht wordt binnen zes weken na de datum van ontvangst schriftelijk afgedaan door de klachtbehandelaar indien het een gedraging van een ambtenaar betreft en binnen acht weken door het verantwoordelijke bestuursorgaan indien het een gedraging van een bestuursorgaan betreft.

  • 2.

    De afdoener stelt de klager, degene tegen wie de klacht is gericht en het college van burgemeester en wethouders schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek, de beslissing op de klacht, alsmede van de eventuele conclusies dier eraan verbonden zijn.

  • 3.

    Indien de klacht niet binnen een termijn van zes casu quo acht weken kan worden afgedaan, kan de afdoening voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden melding gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Paragraaf 5 Rapportage

Artikel 11 Jaaroverzicht

  • 1.

    Burgemeester en wethouders brengen jaarlijks verslag uit van het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoeningen de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.

  • 2.

    Het jaarverslag wordt, zo nodig voorzien van beleidsmatige aanbeveling, ter kennis gebracht van de commissie Algemene Zaken.

Paragraaf 6 Slotbepalingen

Artikel 12 Onvoorziene situaties

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking. Alsdan vervalt de Klachtenregeling van de gemeente Bladel en Netersel.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald, als "Klachtenregeling gemeente Bladel".

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van de raad van de gemeente Bladel van 28 mei 1998.

De secretaris, de voorzitter,

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel van 19 mei 1998.

De secretaris, de burgemeester,

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Bladel op 19 mei 1998.

De burgemeester,