Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Rechtspositieregeling chauffeurs personenvervoer Provincie Fryslân |
Citeertitel | Rechtspositieregeling chauffeurs personenvervoer Provincie Fryslân |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | personeel |
De wijziging van art. 5, lid 1 en 5, inwerkingtreding 23-01-2016, werkt terug tot en met 1 januari 2016. De wijziging van art. 10 en 13, inwerkingtreding 23-01-2016, werkt terug tot en met 1 januari 2015.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-01-2016 | 01-01-2016 | 01-01-2020 | Artt. 5, 10 en 13 | 12-01-2016 | GS-voorstel H4 |
17-11-2015 | 01-01-2015 | 23-01-2016 | Artikelen 10 en 13, bijlage artikel 1 | 27-10-2015 | GS-voorstel 1241320 (H6) |
04-04-2013 | 01-04-2013 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 05-03-2013 Provinciaal Blad, 2013, 19 | GS-voorstel 1046637 |
Rechtspostieregeling chauffeurs personenvervoer Provincie Fryslân
Gedeputeerde Staten van Fryslân, gelet op de Arbeidstijdenwet, het arbeidstijdenbesluit, artikel 125 Ambtenarenwet en artikel C 12 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies, besluiten vast te stellen de Rechtspositieregeling chauffeurs personenvervoer Provincie Fryslân Besluit nr. 1046637 d.d. 5 maart 2013 van Gedeputeerde Staten van Fryslân
In deze regeling (en de daarop berustende bepalingen) wordt verstaan onder:
Voor begrippen die niet in deze Overlegregeling zijn opgenomen wordt verwezen naar ATW en ATB.
De overnachtingen vinden plaats onder de toepassing van de Arbeidstijdenwet, hetgeen betekent dat in een aaneengesloten periode van 24 uren een onafgebroken rusttijd van ten minste 11 uren wordt voorgeschreven. Eenmaal per aaneengesloten periode van 7 maal 24 uren mag deze rusttijd worden ingekort tot 8 uren. Indien er binnen die periode van 7 maal 24 uren één overnachting staat gepland wordt rekening gehouden met een rusttijd van 8 uren.
Artikel 6 Opname en registratie verlof en ADV
Bij opname van verlof op dag(en) in de periode waarvoor het rooster is vastgesteld, wordt voor een hele verlofdag het aantal uren opgenomen dat de chauffeur feitelijk volgens het dagrooster zou moeten werken, tot maximaal 9 uren. De opgenomen uren worden als “fictieve werktijd” meegerekend bij het bepalen van het aantal gewerkte uren in die week.
Met betrekking tot de vaststelling van het (basis)salaris van de chauffeur is hoofdstuk C van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies onverkort van toepassing.
Artikel 10 Toelage extra gewerkte uren
Voor de extra uren die de chauffeur werkt boven 40 uren (volledige arbeidsduur van gemiddeld 36 uren per week plus 4 uren adv) ontvangt hij een vaste toelage op het salaris, overeenkomend met 5 uur per week à 150% van het basisuurloon. Deze toelage wordt bij een chauffeur met een onvolledige betrekking naar evenredigheid berekend.
De gemiddelde werkweek bedraagt maximaal 45 uren per week en bestaat uit 36 uren werken (volledige arbeidsduur volgens de CAP) plus 4 ADV uren plus 5 vaste overwerkuren. Voor de uren die de chauffeur meer uren werkt dan gemiddeld 41 uren per week (36 plus 5) krijgt de chauffeur compensatie in vrije tijd. Dit wordt berekend over een tijdvak van 13 weken (een kwartaal). In plaats van compensatie in vrije tijd kunnen op verzoek van de chauffeur per kwartaal maximaal 13 maal 4 uren per week worden uitbetaald met een vaste overwerktoeslag van 50%.
Het aantal uren dat de medewerker meer mag werken dan de gemiddelde arbeidsduur is begrensd door de bepalingen in de Arbeidstijdenwet.
Artikel 11 Flexibiliteittoelage
De chauffeur is verplicht gehoor te geven aan een oproep. De arbeidstijd vangt aan vanaf de oproep. Indien binnen een half uur na beëindiging van de arbeid die voortvloeit uit een oproep tijdens consignatie, opnieuw een dergelijke oproep wordt gedaan, is de tussenliggende tijd arbeid. Indien binnen een half uur een of meer malen arbeid voortvloeiend uit een oproep tijdens consignatie wordt verricht, wordt de arbeid geacht ten minste een half uur te bedragen.
Indien eerdere aanspraken in vaste of variabele toelagen – niet zijnde onkostenvergoedingen - geheel of gedeeltelijk verloren gaan of doordat de chauffeur, anders dan op eigen verzoek, niet meer belast wordt met chauffeurwerkzaamheden, wordt hem een compensatie verleend in de vorm van een afbouwregeling conform artikel C.13 van de CAP.
Artikel 13 Onkostenvergoedingen
De chauffeur maakt aanspraak op de volgende onkostenvergoedingen:
de chauffeur ontvangt in plaats van een aanspraak op het provinciaal reisbesluit, artikel 13 lid 1 onder a en b (maaltijden en ander verblijfskosten), een vast netto bedrag per maand. De hoogte hiervan wordt jaarlijks door het afdelingshoofd vastgesteld, rekening houdende met de fiscale mogelijkheden;
Declaraties moeten voldoen aan normen van omschrijving, dagtekening, naam etablissement, waar nodig voorzien van bewijsmiddelen (bonnen), met andere woorden, de declaratie moet herkenbaar zijn. Declaraties moeten achteraf worden goedgekeurd, waarbij de verantwoordelijk leidinggevende de mogelijkheid heeft af te wijken en daarbij de geldende regelgeving als toetskader gebruikt. Ter toetsing van de vaste onkostenvergoeding overlegt de chauffeur tenminste eenmaal per jaar over de periode van één maand onderliggende bewijsstukken.
Artikel 14 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet - of bij verschil van opvatting over de toepassing van deze regeling - nemen Gedeputeerde Staten een beslissing met instemming van de Commissie voor Georganiseerd Overleg.
Een jaar na inwerkingtreding vindt er een evaluatie van deze regeling plaats. Bij de evaluatie worden alle direct belanghebbenden en de Commissie voor Georganiseerd Overleg betrokken.
Gedeputeerde Staten van de Provincie Fryslân nemen binnen 1 maand nadat de resultaten van de eindevaluatie zijn vastgesteld met instemming van het Georganiseerd Overleg een expliciet besluit over het al dan niet overgaan tot wijziging van de nieuwe overlegregeling.
Bij wijziging van de overlegregeling wordt het tijdvak van 5 jaar als bedoeld in artikel 1:5 ATW beëindigd op het tijdstip van inwerkingtreding van de gewijzigde overlegregeling.
Deze regeling wordt aangehaald als “Rechtspositieregeling chauffeurs personenvervoer Provincie Fryslân”.
Bijlage bij rechtspositiebesluit Overlegregeling chauffeurs arbeidstijden op basis van de Rechtspositieregeling chauffeurs personenvervoer Provincie Fryslân
Na afloop van iedere aaneengesloten periode van 4 weken wordt aan de hand van het in artikel 7 van de Rechtspositieregeling chauffeurs personenvervoer Provincie Fryslân genoemde registratieformulier bepaald hoeveel uren de chauffeur in die periode heeft gewerkt, waarbij rekening wordt gehouden met de in artikel 7 en 9 bedoelde fictieve uren. De urenregistratie moet aansluiten bij de rittenregistratie, waarbij verlof, ADV en wettelijke pauzes in mindering worden gebracht. (bij een werktijd van 5,5 uur of meer is dat 0,5 uur, boven de 10 uren 0,75 uur).