Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening wmo-raad Gouda 2010 |
Citeertitel | Verordening wmo-raad Gouda 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2010 | 12-04-2011 | Nieuwe regeling | 09-03-2010 Goudse Post, 21-04-2010 | 11.1.3. |
Artikel 2 reikwijdte van de verordening
Deze verordening is van toepassing op de organisatie van de door het college ingestelde Wmo-raad.
Ter uitvoering van de in het eerste lid neergelegde taakopdracht, is er tussen de Wmo-raad en representatieve organisaties van vragersgroepen, genoemd in bijlage 1, intensief overleg om het fundament van maatschappelijk ondersteuning te verstevigen, het draagvlak in de Goudse samenleving te vergroten en de opvattingen en signalen vanuit die organisaties en belanghebbenden actief te betrekken bij deze taakopdracht. De Wmo-raad zal zulks nader regelen in het huishoudelijk reglement.
Artikel4 doelstelling van de Wmo-raad
De doelstelling van de Wmo-raad is om de burger-/cliëntenparticipatie zoals omschreven in artikel 12 Wmo zo goed mogelijk in te vullen en integraal vorm te geven.
De Wmo-raad krijgt van het college actief en op verzoek binnen 14 dagen alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zo nodig zullen deskundige ambtenaren mondelinge toelichting geven over lopend beleid, de invloed van (nieuw) rijksbeleid of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op het gebied van Wmo-gerelateerd beleid.
Het college stelt de Wmo-raad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen over Wmo-gerelateerd beleid, dat er daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. Het college geeft van tevoren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien het college om advies vraagt, wordt het advies binnen zes weken schriftelijk uitgebracht.
Artikel 6 samenstelling Wmo-raad
De Wmo-raad is, op basis van artikel 12 van de Wmo, de gezamenlijke vertegenwoordiging van representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning. De in bijlage 1 vermelde 6 vragersgroepen dragen vanuit de daarin genoemde representatieve organisaties gezamenlijk of individueel kandidaten voor als lid van de Wmo-raad.
De leden van de Wmo-raad kiezen uit hun midden een secretaris en een penningmeester en kunnen voor ieder van hen een plaatsvervanger aanwijzen. De functies van secretaris en penningmeester kunnen door één persoon worden uitgeoefend. Deze functionarissen vormen samen met de voorzitter het eerste aanspreekpunt m.b.t. het functioneren van de Wmo-raad.
Artikel 7 voordracht, benoemingen en zittingsduur
De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Om een goede continuïteit te waarborgen wordt door de Wmo-raad een rooster van aftreden opgesteld. Benoemingen kunnen één keer met een zelfde periode worden verlengd door het college, gehoord de desbetreffende organisaties die aan de benoemingen hebben meegewerkt. Zittende leden en voorzitter blijven tot in hun opvolging is voorzien.
Artikel 11 financiën en vergoedingen
Voor de aanwezigheid bij vergaderingen ter voorbereiding van gevraagde adviezen en maximaal drie ongevraagde adviezen en bij het overleg tussen wethouder, voorzitter en maximaal twee leden, dat twee keer per jaar plaatsvindt, hebben de (plaatsvervangende) leden, inclusief de voorzitter, recht op de volgende vergoedingen:
Aan de leden van de Wmo-raad wordt geen geheimhouding opgelegd ten aanzien van door de gemeente verstrekte informatie. Wel dienen de leden zich te houden aan een van tevoren in voorkomende gevallen opgelegde c.q. afgesproken embargoperiode.
Artikel 13 geschillen betreffende deze verordening
Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze verordening beslist het college, gehoord de Wmo-raad.
Ten dienste van zijn functioneren stelt de Wmo-raad een huishoudelijk reglement op, waarin in ieder geval de administratieve ondersteuning, interne en externe communicatie, de inrichting van de vergaderingen, de onkostenvergoeding voor de (plaatsvervangend) leden en de verdeling van de middelen worden geregeld.
Bijlage 1 bij de verordening Wmo-Raad Gouda met wijzigingsvoorstellen
Representatieve organisaties van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning *
Vragersgroepen: Voordracht leden:
*) Deze lijst is niet gelimiteerd en kan op verzoek van Goudse representatieve organisaties worden aangepast.
Bijlage 2 bij de verordening Wmo-Raad Gouda met wijzigingsvoorstellen
Functieprofiel onafhankelijk voorzitter Wmo-raad
De gemeente Gouda wenst de participatie van degenen die te maken krijgen met de Wet maatschappelijke ondersteuning te versterken. Maatschappelijke ondersteuning richt zich op voorzieningen voor kwetsbare burgers en risicogroepen.
Benoeming op voordracht van de Wmo-raad gebeurt door het college, conform artikel 7 lid 1 van de Verordening Wmo-raad Gouda.
Voor de voorzitter bestaat een vacatieregeling.
De gemeente Gouda wenst de participatie van degenen die te maken krijgen met de Wet maatschappelijke ondersteuning te versterken. Maatschappelijke ondersteuning richt zich op voorzieningen voor kwetsbare burgers en risicogroepen.
De leden worden bindend voorgedragen door representatieve organisaties die zijn benoemd in
bijlage 1 van de Verordening Wmo-raad Gouda. Benoeming gebeurt door het college, conform artikel 7 lid 2 en 5 van de Verordening Wmo-raad Gouda.