Organisatie | Geertruidenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatie- en vervangingsregeling 2010 |
Citeertitel | Organisatieregeling 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Bijlage 1, de afbeelding van het organigram, is onder de regeling als pdf-bestand opgenomen.
Gemeentewet, art. 160
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2010 | 10-06-2016 | Nieuwe regeling. | 30-03-2010 Intranet, 7 april 2010 | 30 maart 2010, nr. 2 |
Hoofdstuk 1 STRUCTUUR AMBTELIJKE ORGANISATIE
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders is het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie opgedragen aan het directieteam, bestaande uit gemeentesecretaris (algemeen directeur) en twee directeuren. De gemeentesecretaris heeft de eindverantwoordelijkheid.
Hoofdstuk 2 DE GEMEENTESECRETARIS:
De bepalingen in dit hoofdstuk gelden tevens als instructie voor de gemeentesecretaris in de zin van artikel 103, lid 2 van de Gemeentewet.
Artikel 6 Relatie tot commissies:
Tenzij bij afzonderlijke verordening of besluit anders is geregeld, is het bepaalde in de artikelen 4 en 5 van overeenkomstige toepassing ten aanzien van door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester ingestelde commissies.
Artikel 9 Verantwoordelijkheid:
De gemeentesecretaris heeft binnen de door het college van burgemeester en wethouders gegeven richtlijnen en het door deze geformuleerde en gevoerde beleid de eindverantwoordelijkheid voor:
a. de kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van de bestuursorganen;
b. het voorzien van de bestuursorganen en afzonderlijke leden van het college van burgemeester
c. en wethouders van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning;
d. de planning van activiteiten en de uitvoering daarvan met inachtneming van het ter zake vastgestelde beleid;
e. het ter zijde staan van de bestuursorganen, met uitzondering van de raad en de raadscommissies.
Het directieteam wordt gevormd door de gemeentesecretaris/algemeen directeur en twee directeuren, benoemd in algemene dienst, zijnde de directie Bedrijfsvoering en Dienstverlening en de directie Beleid en Beheer.
De voorzitter van het gemeentelijk directieteam stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het gemeentelijk directieteam vast. Ieder lid van het gemeentelijk directieteam kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt er voor, dat de agenda en bijbehorende stukken worden gereed gemaakt en zo mogelijk ten minste twee dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het gemeentelijk directieteam;
Het gemeentelijk directieteam heeft tot doel, onverminderd de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/alegmeen directeur, het doelmatig, doeltreffend en integraal functioneren van de ambtelijke organisatie te bevorderen, onder meer door middel van:
a. het vaststellen van de inhoud van clusteroverstijgende adviezen;
b. het inhoudelijk vaststellen en afstemmen van adviezen op het terrein van bedrijfsvoering en de coördinatie van de uitvoering daarvan;
c. het coördineren en ondersteunen van activiteiten tussen clusters onderling en in de relatie van
d. clusters met het college van burgemeester en wethouders;
e. de planning en voortgangsbewaking van organisatie-, cultuur- en managementontwikkeling,
f. alsmede van clusteroverstijgende projectmatige activiteiten;
g. de informatie-uitwisseling over zaken van gemeenschappelijk belang;
h. het tijdig signaleren en ingang zetten van nieuwe en relevante ontwikkelingen en -gevraagd
i. of ongevraagd - adviseren van het college van burgemeester en wethouders ter zake;
j. gerichte informatieoverdracht naar het ambtelijk apparaat.
Artikel 15 Verantwoordelijkheid/taak/functie:
De gemeentesecretaris/algemeen directeur draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning van de bestuursorganen en is eindverantwoordelijk voor het goed functioneren van de ambtelijke organisatie als geheel. De gemeentesecretaris is voorzitter van de directie. De directeuren in algemene dienst zijn hiërarchisch ondergeschikt aan hem. Hij is dan ook bevoegd om ten aanzien van het functioneren van de gemeentelijke organisatie aan de directeuren in algemene dienst aanwijzingen te geven.
De directie heeft binnen de door het college van burgemeester en wethouders en door de gemeentesecretaris/algemeen directeur gegeven richtlijnen en het door deze geformuleerde en gevoerde beleid de eindverantwoordelijkheid voor:
a. het formuleren van de strategische doelstellingen, het strategisch beleid alsmede de uitvoering daarvan;
b. het adviseren van het college over integrale strategische kwesties, politiek bestuurlijk gevoelige zaken en interventiemogelijkheden en c het fungeren als klankbord;
c. het proces van integrale bedrijfsvoering;
d. het vertalen van het gemeentelijk (strategisch) beleid naar (strategische) beleidsuitgangspunten;
e. het zorgdragen voor de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid;
f. het bewaken van de kwaliteit en de naleving van het voorgestane dienstverleningsniveau;
g. het bevorderen van de interne communicatie en het definiëren en uitdragen van de gewenste bedrijfscultuur;
h. het geven van leiding aan het gemeentelijk apparaat en het coachen van de onder hun directie vallende clustermanagers;
i. de samenhang alsmede een gecoördineerd en geïntegreerd handelen van de ambtelijke organisatie;
j. de kwaliteit van het van de ambtelijke organisatie inclusief het management.
Hoofdstuk 4 DE CLUSTERMANAGERS:
Artikel 16 Verantwoordelijkheid/taak/functie:
De clustermanager heeft binnen de door het college van burgemeester en wethouders en algemeen directeur dan wel de directeur gegeven richtlijnen en het door deze en het gemeentelijk directieteam geformuleerde en gevoerde beleid de zorg en verantwoordelijkheid voor:
a. het adviseren van het college dan wel de afzonderlijke leden daarvan, de gemeentesecretaris/algemeen directeur en directeur over politiek bestuurlijk zaken en interventiemogelijkheden en het fungeren als klankbord voor alle taakvelden van de eigen cluster;
b. het zorgdragen voor een optimale (beleids)afstemming, integrale samenwerking en informatieuitwisseling tussen de clusters onderling;
c. het initiëren en coördineren van clusteroverstijgende projecten en het coördineren van clusteroverstijgende (bestuurs-)opdrachten;
d. de integrale beleidsontwikkeling, -uitvoering en – evaluatie betreffende alle taakvelden van de eigen cluster;
e. de coördinatie van de planning, voortgang van de beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en -verantwoording;
f. het vertalen van het gemeentelijk strategisch beleid naar beleidsuitgangspunten voor de cluster;
g. het volgen en becommentariëren van externe ontwikkelingen en de effecten ervan gerelateerd aan de doelstellingen van het clusterbeleid;
h. het jaarlijks opstellen van het clusterplan, toezien op het uitvoeren ervan en rapporteren erover;
Hoofdstuk 5 VERVANGING FUNCTIONARISSEN
De algemeen directeur regelt bij afzonderlijk besluit (zie bijlage 2) de onderlinge vervanging van de directeuren, inhoudende dat bij korte afwezigheid ( 6 weken) van een directeur kan de algemeen directeur, na verkregen instemming van het college, een interim-manager inhuren als vervangend directeur.
De directeur regelt de onderlinge vervanging van de managers van de clusters waarvoor hij verantwoording draagt. Dit betreft vervanging bij een korte afwezigheid (kleiner dan 6 weken) en heeft betrekking op de coördinatie van lopende zaken. Bij langdurige afwezigheid (groter dan 6 weken) zal de volledige vervanging worden overgenomen door een directeur of kan, met verkregen instemming van de algemeen directeur, een interim-functionaris worden ingehuurd.
Hoofdstuk 6 INSTRUMENTEN VOOR DE BEDRIJFSVOERING:
Het regelen van de mandaten is vastgelegd in een door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde “mandaatregeling”.
Artikel 20 Budgethoudersregeling
In het kader van de financieel-economische beheersing en decentralisatie van taken stelt het college van burgemeester en wethouders ten behoeve van de uitvoering van onder-delen van de gemeentelijke begroting de budgethoudersregeling vast.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van .
burgemeester en wethouders van Geertruidenberg,
de secretaris,
de burgemeester,
A.J.L.G. van Oudheusden
M.J.A. Meijer
De gemeentesecretaris/algemeen directeur van Geertruidenberg:
1. Op grond van artikel 17 van de Organisatieregeling 2010 de onderlinge waarneming van de DT-leden voor de periode dat er korter dan 6 weken in de waarneming moet worden voorzien, als volgt te regelen:
2. In de gevallen, dat voorzienbaar is dat vervanging langer dan 6 weken zal duren, in principe gebruik te maken van de Inhuurregeling, nadat hiervoor instemming is verkregen van het college.
3. De gemeentesecretaris/algemeen directeur treedt op in alle gevallen waarin de vervangingsregeling niet voorziet.