Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tubbergen

Verordening WMO adviesraad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTubbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening WMO adviesraad
CiteertitelVerordening WMO adviesraad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 11
  2. Gemeentewet, art. 150
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-05-200801-01-2016Nieuwe regeling

06-05-2008

Gemeenteblad 2008, 11

I08.2512

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening WMO adviesraad

De raad van de gemeente Tubbergen,

gelet op het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 25 april 2008, nr. I08.2512

gelet op het advies van de commissie Samenleving van 16 april 2008;

gelet op artikel 150 Gemeentewet en de artikel 11 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening WMO adviesraad

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 2.

    de wet: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning

  • 3.

    WMO adviesraad: een uit vertegenwoordigers van cliënten en organisaties bestaand gremium met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

  • 4.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen;

  • 5.

    gemeenteraad: de raad van de gemeente Tubbergen.

  • 6.

    Voorzover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de wet.

Artikel 2 Taak, doelstelling en werkwijze

  • 1.

    Er is binnen de gemeente Tubbergen een WMO adviesraad als bedoeld in artikel 11 van de wet.

  • 2.

    Met de instelling van een WMO adviesraad en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening aan cliënten.

  • 3.

    De WMO adviesraad heeft tot taak gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college en de gemeenteraad over de voorbereiding, vaststelling, uitvoering, controle en de evaluatie van het WMO beleid, daaronder begrepen de wijze waarop landelijke regelgeving wordt uitgevoerd.

  • 4.

    De WMO adviesraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

  • 5.

    De adviezen worden schriftelijk middels brieven of verslagen kenbaar gemaakt.

  • 6.

    De WMO adviesraad voert zijn taken voornamelijk uit door zijn adviezen uit te brengen op basis van het overleg in zijn vergaderingen.

  • 7.

    Het college c.q. de gemeenteraad reageert binnen een redelijke termijn op de door de WMO adviesraad gegeven adviezen.

  • 8.

    Indien adviezen niet of niet geheel worden overgenomen wordt de WMO adviesraad geïnformeerd over wat de motieven hiervan zijn.

Artikel 3 Samenstelling van de WMO adviesraad

  • 1.

    De WMO adviesraad bestaat naast een voorzitter uit tenminste negen en ten hoogste zestien leden die worden aangewezen uit de volgende clusters van organisaties: cliënten GGZ en verslavingszorg, lichamelijk gehandicapten, verstandelijk gehandicapten, ouderen, chronisch zieken, vrijwilligers/diaconieën/caritas, jeugd, en mantelzorg.

  • 2.

    Het college kan in aanvulling op lid 1 door haar voldoende representatief geachte organisaties verzoeken vertegenwoordigers aan te wijzen in de WMO adviesraad.

  • 3.

    De WMO adviesraad kan door het college voldoende representatief geachte organisaties verzoeken vertegenwoordigers aan te wijzen in de WMO adviesraad.

  • 4.

    Indien een organisatie of cluster drie maanden na het ingaan van een nieuwe zittingstermijn van de WMO adviesraad geen vertegenwoordiger heeft aangewezen, vervalt dat recht en zijn de overige wel in de WMO adviesraad vertegenwoordigde organisaties bevoegd uit hun midden het aantal leden van de WMO adviesraad aan te vullen tot maximaal zestien, met dien verstande dat per organisatie maximaal twee vertegenwoordigers in de WMO adviesraad zitting kunnen hebben.

  • 5.

    De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last maar voeren, waar nodig, wel ruggespraak met hun achterban.

  • 6.

    Een lid van de WMO adviesraad kan niet tevens zijn:

    • a.

      lid van het college van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Tubbergen;

    • b.

      lid van de Raad van de Gemeente Tubbergen;

    • c.

      ambtenaar van de Gemeente Tubbergen.

Artikel 4 Zittingstermijn

  • 1.

    De zittingstermijn voor leden van de WMO adviesraad bedraagt vier jaar waarbij wordt aangesloten bij de zittingsduur van de gemeenteraad.

  • 2.

    De zittingsduur kan maximaal één keer met vier jaar worden verlengd.

Artikel 5 Beëindiging lidmaatschap.

  • 1.

    Het lidmaatschap van de WMO adviesraad eindigt door:

    • a.

      het aflopen van de zittingsperiode;

    • b.

      overlijden;

    • c.

      te bedanken als lid;

  • 2.

    Bij tussentijds aftreden van een lid voorziet de afvaardigende organisatie of cluster in een voordracht voor een opvolger. Tussentijdse vervanging geschiedt voor de resterende zittingstermijn. Wordt niet binnen drie maanden een vervanger voorgedragen, dan is het bepaalde in het vierde lid van artikel 3 van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Bij ernstig disfunctioneren van één van de leden kan de WMO adviesraad het vertrouwen opzeggen. Indien overleg tussen de voorzitter, en het desbetreffende lid onvoldoende resultaat heeft, stelt de voorzitter het disfunctioneren in eerste instantie bij de afvaardigende organisatie of cluster aan de orde. Leidt dit niet tot een voor allen acceptabele oplossing, dan kan de WMO adviesraad besluiten betrokkene niet meer toe te laten tot de vergaderingen van de raad.

Artikel 6 De voorzitter

  • 1.

    De vergaderingen van de WMO adviesraad worden voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter, die bij voorkeur woonachtig is in de gemeente Tubbergen, wordt voor een termijn van vier jaar benoemd door het college, op voordracht van de WMO adviesraad.

  • 3.

    De voorzitter kan één keer voor een periode van vier jaar worden herbenoemd.

  • 4.

    Bij afwezigheid van de voorzitter draagt de WMO adviesraad zorg voor aanwijzing van een vervanger uit zijn midden.

Artikel 7 Het secretariaat

  • 1.

    Een medewerker van de afdeling Samenleving voorziet in het secretariaat van de WMO adviesraad, voorzover het werkzaamheden betreft die verband houden met het voorbereiden en het verslagleggen van de vergaderingen.

  • 2.

    In de overige secretariaatswerkzaamheden van de WMO adviesraad voorzien de leden van de WMO adviesraad zelf.

Artikel 8 De vergadering

  • 1.

    Er wordt minimaal vier keer per kalenderjaar een vergadering belegd of zoveel vaker als de voorzitter dan wel tenminste drie leden dat nodig achten.

  • 2.

    De WMO adviesraad is bevoegd een vertegenwoordiging van het college, commissies en/of van de gemeenteraad uit te nodigen voor overleg.

  • 3.

    De WMO adviesraad nodigt de portefeuillehouder Wet Maatschappelijke Ondersteuning minimaal één keer per kalenderjaar uit om een vergadering bij te wonen.

  • 4.

    Een door het college aan te wijzen ambtenaar of diens, eveneens door het college aan te wijzen, vervanger, woont de vergadering bij. Hij adviseert aan de WMO adviesraad en heeft een raadgevende stem.

  • 5.

    De WMO adviesraad heeft de mogelijkheid derden uit te nodigen in verband met een van de agendapunten van de overlegvergadering.

  • 6.

    De WMO adviesraad kan geen besluiten nemen indien niet ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen.

  • 7.

    De vergaderingen zijn openbaar en voor iedereen toegankelijk. De stukken voor de vergadering zijn voor aanvang van de vergadering voor de aanwezigen beschikbaar.

  • 8.

    De WMO adviesraad kan besluiten tot het houden van een besloten vergadering.

  • 9.

    Van de vergadering wordt een verslag opgesteld.

Artikel 9 De informatievoorziening

  • 1.

    De afdeling Samenleving draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting WMO adviesraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van de WMO adviesraad behoren. De informatievoorziening vindt plaats in een zodanig vroeg stadium dat advisering door de WMO adviesraad zinvol is.

  • 2.

    De afdeling Samenleving betrekt, waar mogelijk, de WMO adviesraad bij het ontwikkelen en aanpassen van de informatievoorziening aan cliënten, bijvoorbeeld waar het gaat om formulieren en voorlichtingsmateriaal.

Artikel 10 Aanmelding agendapunten

  • 1.

    Cliënten en hun vertegenwoordigers kunnen schriftelijk onderwerpen voor de agenda aanmelden.

  • 2.

    Desgevraagd verlenen de betrokken medewerkers van de afdeling Samenleving medewerking bij het formuleren en op schrift stellen van een door een cliënt of vertegenwoordiger aangedragen onderwerp.

Artikel 11 Budgettering

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks een budget aan de WMO adviesraad beschikbaar van waaruit de kosten van scholing, deskundigheidsbevordering, de kosten van congressen en activiteiten van de WMO adviesraad gefinancierd dienen te worden.

  • 2.

    Het budget wordt beheerd door een door de WMO adviesraad uit hun midden aan te wijzen persoon.

  • 3.

    Jaarlijks wordt aan het college verantwoording afgelegd over de wijze waarop het budget is besteed.

  • 4.

    Indien de jaarlijkse uitgaven lager zijn dan het verstrekte budget, wordt het overschot terugbetaald aan de gemeente.

Artikel 12 Vergoedingen

  • 1.

    Voor het bijwonen van de vergaderingen wordt geen vergoeding verstrekt.

  • 2.

    De reiskosten in verband met het bezoeken van vergaderingen worden vergoed.

  • 3.

    Overige kosten worden slechts vergoed na voorafgaande goedkeuring door het college.

Artikel 13 De facilitering

Het college stelt vergaderaccommodatie en -faciliteiten beschikbaar voor de vergaderingen

Artikel 14 Evaluatie

  • 1.

    Het college evalueert jaarlijks het functioneren van de WMO adviesraad.

  • 2.

    De WMO adviesraad evalueert zijn functioneren in ieder geval eens per vier jaar.

  • 3.

    Indien het college of de gemeenteraad tussentijdse evaluatie nodig acht, nodigt het college of de gemeenteraad de WMO adviesraad uit om zijn functioneren tussentijds te evalueren.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorziet het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de WMO adviesraad.

  • 2.

    De WMO adviesraad stelt, indien zij die nodig oordeelt, ten behoeve van haar werkzaamheden een huishoudelijk reglement vast.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na haar bekendmaking

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening WMO adviesraad.

Aldus besloten in de openbare

vergadering van 6 mei 2008.

de griffier, de waarnemend voorzitter,

F.G.S. Droste, P.G.M. Kooiker