Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening gemeente Woensdrecht 2013 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Gemeente Woensdrecht 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | 2012-026 |
Publicatiedatum verordening onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2016 | Vernieuwde verordening | 10-05-2012 Gemeentewet, art. 149 | Z12.00420 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Gemeente Woensdrecht: subsidieverstrekker;
b. College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woensdrecht;
c. Raad: gemeenteraad van de gemeente Woensdrecht;
d. Awb: Algemene wet bestuursrecht;
e. Subsidieontvanger: de instelling die subsidie ontvangt;
f. Subsidies: een financiële tegemoetkoming voor activiteiten die aangeboden worden aan inwoners van de gemeente Woensdrecht. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in budget- waarderings- en incidentele subsidies;
g. Budgetsubsidie: subsidie bedoeld voor vier jaren aan subsidieontvangers en waarbij het subsidiebedrag hoger is dan €7500,00;
h. Waarderingssubsidie: subsidie bedoeld voor vier jaren bestemd voor subsidieontvangers en die niet minder dan €500,00 en niet meer dan €7500,00 bedragen;
i. Incidentele subsidie: subsidie bedoeld voor bijzondere en incidentele activiteiten niet behorend tot de reguliere activiteiten en zoals in de uitvoeringsvoorschriften nader zijn uitgewerkt;
j. Subsidieplafond: de door de gemeenteraad in de gemeentebegroting beschikbaar gestelde jaarlijkse middelen;
k. Prestaties: de activiteiten waar subsidie voor wordt verstrekt die door de subsidieontvangers ten behoeve van de inwoners van de gemeente worden aangeboden binnen de door de raad vastgestelde beleidsthema’s;
l. Prestatieovereenkomst: overeenkomst waarin de wederzijdse prestaties zijn opgenomen tussen subsidieontvanger en gemeente voor de te verrichten activiteiten waar subsidie voor wordt verleend;
m. Beleidthema: beschrijving van de activiteiten waarvoor, op basis van deze verordening, subsidie wordt verstrekt.
Hoofdstuk 3 Aanvraag van de subsidie
Artikel 5 Bij aanvraag in te dienen gegevens
Bij een aanvraag voor een subsidie overlegt de subsidieaanvrager de volgende gegevens:
a. Een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd;
b. De wijze waarop de activiteiten worden gerealiseerd;
c. Een begroting van de inkomsten en uitgaven ten behoeve van de doelstellingen van de subsidieontvanger voor het jaar waarvoor de subsidie wordt gevraagd;
Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie
Het college weigert, naast de in art. 4:25 (overschrijding subsidieplafond) en artikel 4:35 Awb (wettelijke weigeringgronden) genoemde gevallen, de subsidie indien:
a. De activiteiten van de aanvrager niet of nauwelijks aanwijsbaar ten goede komen aan de gemeente of de inwoners van de gemeente;
b. Er niet aangetoond kan worden dat er behoefte is aan de te subsidiëren activiteit dan wel dat deze niet aansluit bij de behoeften van de inwoners;
c. De subsidie vermoedelijk niet, of in onvoldoende mate besteed zal worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld;
d. De aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien, die in strijd zijn met de wet- en regelgeving, het algemeen belang of de openbare orde;
e. De activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd een overwegend partijpolitieke, godsdienstige of levensbeschouwelijk vorming ten doel hebben;
f. De activiteiten waarvoor op basis van deze verordening subsidie wordt gevraagd niet onder de reikwijdte, zoals opgenomen in de bijlage, van deze verordening passen;
g. De subsidieaanvraag met inachtneming van de hersteltermijn niet tijdig is ingediend en/of aangevuld.
Hoofdstuk 5 Prestatieovereenkomst
Artikel 9 Prestatieovereenkomst
Indien, gedurende de periode dat de prestatieovereenkomst is afgesloten, een wijziging in de activiteiten van een subsidieontvanger zich voordoet, dan wel wanneer prestaties niet of onvoldoende gerealiseerd zijn aan het einde van het subsidietijdvak, kan dit gedurende de periode van de prestatieovereenkomst leiden tot aanpassing in het subsidiebedrag.
Hoofdstuk 5 Verlening van de subsidie
In het besluit tot verlenen van de subsidie wordt opgenomen op welke wijze de verantwoording van de te ontvangen subsidie plaatsvindt.
Hoofdstuk 7 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 12 Tussentijdse rapportage
Het college kan bij budgetsubsidies de subsidieontvanger verplichten tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording omtrent de verrichte prestaties en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten. Een dergelijke tussentijdse verantwoording wordt niet vaker dan één keer per jaar gevraagd. Het college kan gemotiveerd besluiten tot het vaker verzoeken van een tussentijdse rapportage.
De subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk schriftelijk, zodra aannemelijk is dat:
a. De activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, niet of geheel niet zullen worden verricht of
b. Dat niet of geheel niet aan de aan de beschikking tot subsidie verlening verbonden verplichtingen wordt voldaan.
Artikel 14 Overige verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk schriftelijk over:
a. Besluiten of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten, waarvoor subsidie is verleend, dan wel ontbinding van de rechtspersoon;
b. Relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhoudingen met derden;
c. Ontwikkelingen die er toe kunnen leiden dat aan de beschikking tot subsidie verlening verbonden voorwaarden geheel of gedeeltelijk niet kunnen worden nagekomen.
d. Wijziging van de statuten voor zover het betreft de vorm van de rechtspersoon, de persoon van de bestuurder(s) en het doel van de rechtspersoon.
Artikel 17 Verantwoording subsidies vanaf €7500 euro
Artikel 18 Verantwoording incidentele subsidies
1. De subsidieontvanger die een incidentele subsidie ontvangt, dient uiterlijk binnen drie maanden nadat de activiteit waarvoor de subsidie is verstrekt bij het college het volgende in:
a. een inhoudelijk verslag van de activiteit(en) en
b. een overzicht van de hieraan verbonden inkomsten en uitgaven.
Hoofdstuk 9 Vaststelling subsidie
Artikel 19 Definitieve vaststelling subsidies
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan kan het college deze termijn eenmalig met 1 maand verlengen. Het college bericht dan de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.
Hoofdstuk 10 Overige bepalingen
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3 en 8 voor zover toepassing leidt tot onbillijkheid jegens de subsidieontvanger. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.
Artikel 24 Overgangsbepalingen
Indien de subsidieontvanger met toepassing van de bepalingen van deze verordening voordelige financiële gevolgen ondervindt wordt de subsidie als volgt opgebouwd:
a. In het jaar 2013: het subsidiebedrag zoals is berekend op grond van de Algemene subsidieverordening gemeente Woensdrecht 2005;
b. In het jaar 2014: 50% van het meerdere berekende subsidiebedrag in 2013;
c. In het jaar 2015: het op grond van deze verordening berekende subsidiebedrag.
Indien de subsidieontvanger met toepassing van de bepalingen van deze verordening nadelige financiële gevolgen ondervinden wordt de subsidie als volgt afgebouwd:
a. In het jaar 2013: het subsidiebedrag op grond van de Algemene subsidieverordening Gemeente Woensdrecht 2005;
b. In het jaar 2014: 50% van het mindere berekende subsidiebedrag in 2014;
c. In het jaar 2015: het subsidiebedrag zoals is berekend op grond van de Algemene subsidieverordening Gemeente Woensdrecht 2013.
De Raad stelt vast dat voor de volgende beleidsthema’s subsidie kan worden verstrekt:
Verhogen en verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid van de woon- en leefomgeving door toename van de sociale cohesie door middel van initiatieven door de inwoners van Woensdrecht.
2. Maatschappelijke Participatie:
De toename van de maatschappelijke deelname door de inwoners van Woensdrecht met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen, ouderen en jongeren. Dit kan plaatsvinden door onder meer het bieden van hulp aan individuele inwoners en of groepen inwoners van de gemeente Woensdrecht, door middel van het verstrekken van informatie, advies en dienstverlening zoals eerste opvang dan wel langlopende en/of procesmatige hulpverlening die daarom vragen. Hieronder wordt mede de ondersteuning aan vrijwilligers gerekend als ook het stimuleren, initiëren en ondersteunen van sociale (re)creatieve en educatieve activiteiten.
Het scheppen van voorwaarden en het stimuleren van de sportbeoefening voor alle inwoners, maar in het bijzonder voor jongeren tot 18 jaar en mensen met een beperking en ouderen.
Het stimuleren van de gemeenschapszin door te bevorderen dat de deelname aan activiteiten op het gebied van de amateurkunst in georganiseerd- en groepsverband en waar dat mogelijk is onder deskundige leiding toe zal nemen. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de vorming en ontplooiing van de inwoners van de gemeente Woensdrecht.
Het stimuleren van activiteiten gericht op het bevorderen en in standhouden van het de lokale cultuur, het cultureel erfgoed en de cultuurhistorische waardevolle zaken in de gemeente Woensdrecht.
Het onder deskundige leiding stimuleren en ondersteunen van activiteiten die gericht zijn op de ontwikkeling en bescherming van kinderen van 2 tot 4 jaar in een veilige samenleving op het gebied van sociale, creatieve en educatieve ontplooiing en motorische ontwikkeling van het kind ter voorbereiding en aansluiting op de basisschool.
Het stimuleren en ondersteunen van recreatieve en culturele activiteiten voor jongeren van 4 tot 18 jaar waarin zij zich veelzijdig, mentaal en fysiek kunnen ontwikkelen en ontplooien met voldoende aanbod van scholing, sport, recreatie en het ontplooien sociale verantwoordelijkheid.
Toelichting 1 Algemene toelichting bij de algemene subsidieverordening gemeente Woensdrecht 2013
De Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) kent in titel 4.2 een uitgebreide regeling voor subsidieverstrekking door bestuursorganen. Deze regeling in de Awb biedt gemeenten veel vrijheid bij de invulling van hun lokale subsidiebeleid.
Gemeenten maken dan ook dankbaar gebruik van deze autonome bevoegdheid.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (hierna: VNG) heeft een modelverordening opgesteld met een uitgebreide toelichting. Deze modelverordening is uitgangspunt geweest voor de Algemene subsidieverordening gemeente Woensdrecht 2013 (hierna: Asv).
Getracht is om een verordening op te stellen die recht doet aan de conclusies van het rapport van de Rekenkamercommissie en het amendement van de raadswerkgroep:
een transparant subsidiebeleid waarin directe en indirecte subsidies zichtbaar zijn. De mogelijkheden van deregulering en vereenvoudiging binnen het subsidieproces zijn hierin meegenomen. Denk hierbij aan de vermindering van het aantal subsidievormen van tien naar drie. Een belangrijk aspect in het subsidietraject is ook gelegen in vereenvoudiging van de regels voor de verantwoording aan de zijde van subsidieontvanger.
Voorts is nadrukkelijk rekening gehouden met vermindering van de administratieve en bestuurlijke lasten voor zowel de gemeente als de subsidieontvanger. Zo is de ondergrens voor het toekennen van subsidies vastgesteld op €500,00 en is er een bandbreedte van 10% ingevoerd. Bij het opstellen van deze Asv is gekeken naar de aanknopingspunten die de modelverordening biedt en deze zijn zoveel als mogelijk toegespitst op de Woensdrechtse praktijk.
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige verordening zijn, concreet, als volgt:
- van tien naar drie subsidievormen;
- invoeren van een bandbreedte van 10%. Deze is bedoeld om gedurende de afgesproken subsidieperiode ‘geringe’ afwijkingen van het toegekende subsidiebedrag niet jaarlijks aan te passen. Deze bandbreedte wordt tevens ingebouwd ter voorkoming van extra administratieve lasten;
- instellen van een ondergrens van €500,00;
- subsidie wordt verstrekt op basis van activiteiten verdeeld over zes thema’s waaraan budgetten zijn gekoppeld. Binnen deze thema’s is verschuiving mogelijk;
- rechtsgelijkheid van subsidiebedragen is van toepassing;
- invoeren van prestatieafspraken en prestatieovereenkomsten.
De Asv is in overleg met diverse deskundigen op het gebied van (gemeentelijke) subsidieverstrekking tot stand gekomen. Dankbaar is gebruik gemaakt van de ervaringen van andere gemeenten.
De grondslag voor deze verordening ligt in het volgend: subsidieverstrekking moet zijn gebaseerd op een wettelijk voorschrift. Voor de gemeente Woensdrecht is dit de verordening die vastgesteld wordt door de gemeenteraad (artikel 4:23, lid 1 Awb).