Organisatie | Boekel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening winkeltijden gemeente Boekel |
Citeertitel | Verordening winkeltijden gemeente Boekel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-09-2009 | 01-01-2014 | Nieuwe regeling | 29-01-1998 Weekblad Boekel & Venhorst, 15-09-2009 | PD/000669 |
De raad van de gemeente Boekel;
overwegende dat de Kamer van Koophandel en Fabrieken te ‘s-Hertogenbosch bij brief van 14 mei 1997 is uitgenodigd om aan- op opmerkingen inzake de concept-verordening vóór 15 juni 1997 kenbaar te maken. Hierop zijn géén reacties van de Kamer ingekomen zodat hieruit worden geconcludeerd dat de Kamer voornoemd met de inhoud van de verordening kan instemmen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15-1-1998;
gelet op de Winkeltijdenwet en artikel 149 van de Gemeentewet;
Artikel 4 Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Het college van burgemeester en wethouders kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
Artikel 5 Zon- en feestdagenregeling
De in het eerste lid bedoelde bevoegdheid geldt voor elk deel van de gemeente afzonderlijk, waarbij het centrum van Boekel (inclusief Huize Padua) en het centrum van Venhorst als delen van de gemeente worden aangewezen.
Bovendien worden als deel van de gemeente onderscheiden de branches woninginrichting, tuincentra, automobielverkoopbedrijven, supermarkten en andere foodwinkels.
Per branche kunnen twaalf open zon- en feestdagen worden toegewezen. Voor ondernemers die van deze mogelijkheid gebruik maken, vervalt het recht op de ontheffing die voor één van de bovengenoemde kernen als geheel wordt toegekend.
Ondernemers in de genoemde branches kunnen tevoren aangeven of zij deel willen nemen aan de open zon- en feestdagen van de eigen branche, of dat wordt gekozen voor de geografische indeling per kern.
Artikel 8 Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen
Het college van burgemeester en wethouders kan bepalen dat de vrijstelling genoemd in artikel 12 van het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet niet geldt voor de gehele gemeente of voor een of meer delen van de gemeente.
De verboden, vervat in artikel 2, eerste lid van de wet gelden, in verband met de toeristische aantrekkingskracht van deze gebieden niet:
Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de wet. Koninginnedag is in de wet niet meer aangemerkt als een feestdag.
Artikel 3 Overdracht van de ontheffing
De bepaling bindt de overdracht van de ontheffing aan de toestemming van burgemeester en wethouders. Deze tussenkomst geeft het college de gelegenheid om inzicht te krijgen in de handel en wandel van de opvolger.
Artikel 5 Zon- en feestdagenregeling
Op maximaal 12 zon- en feestdagen per jaar kan afgeweken worden van het sluitingsverbod. Burgemeester en wethouders hebben deze bevoegdheid gedelegeerd gekregen van de gemeenteraad. Voor de toepassing van het artikel kan de gemeente in afzonderlijke delen gesplitst worden. Daarbij kunnen ook bepaalde branches worden aangewezen waarop de “12-dagenregeling” van toepassing wordt verklaard. Consequentie is wel dat de ondernemer in een bepaalde branche een keuze moet maken; of men volgt de toewijzing voor de branche of de toewijzing voor de geografische kern. (beiden kan niet).
Artikel 6 Openstelling van avondwinkels op zon- en feestdagen
Het afwijkende opstellingsregime op zon- en feestdagen maakt het noodzakelijk voor winkels die op werkdagen tot 22.00 uur, of met ontheffing tot latere tijdstippen geopend zijn en waar hoofdzakelijk eet- en drinkwaren worden verkocht een afzonderlijke regeling in de verordening op te nemen.Met deze regeling wordt het mogelijk dat deze beperkte groep avondwinkels ook op zondagavond en de avond van een feestdag open kan zijn.
Artikel 7 Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties
Het artikel is gebaseerd op artikel 4 van de wet. Het stellen van voorschriften en beperkingen is mogelijk.
Artikel 8 Verbod straatverkoop van bepaalde goederen op zon- en feestdagen
De vrijstelling betreft het te koop aanbieden en verkopen van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken.
Artikel 9 Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur
Artikel 7 van de wet geeft de mogelijkheid de openingstijden op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur te reguleren. Dat kan door gebieden aan te wijzen waarin het verbod niet geldt of door vormen van detailhandel aan te wijzen waarvoor het verbod niet geldt. Ook kan in afzonderlijke gevallen ontheffing verleend worden.
De modelverordening gaat ervan uit dat voor de nachtelijke openstelling de ontheffing het belangrijkste instrument is. Per geval is dan een afweging te maken of de gewenste openstelling zich verhoudt met belangen van de woon- en leefomgeving en de openbare orde.De vrijstellingen en ontheffingen kunnen onder beperkingen en voorschriften worden verleend.In het Vrijstellingenbesluit is voor een aantal overige vormen van detailhandel alleen de openstelling op zon- en feestdagen geregeld. De openstelling van deze vormen van detailhandel op de uren tussen 10 uur ‘s avonds en zes uur in de ochtend op werkdagen wordt door de verordeningsbepaling geregeld.
De grondslag van het artikel is artikel 3, derde lid, onder a. van de wet.De wet laat de keuze tussen het verlenen van vrijstelling door de raad of het op basis van de verordening verlenen van ontheffing door burgemeester en wethouders.
De wet geeft de mogelijkheid een keuze te maken tussen de vrijstelling en de ontheffing.
De wet kent geen overgangsregeling. Ook in de modelverordening is geen overgangsbepaling opgenomen. Voor de ontheffingen op grond van toerisme of grensovergang is een overgangsregeling aan te bevelen. Aangezien de regeling op grond van de Winkelsluitingswet en de Winkeltijdenwet voor de onderwerpen niet veranderd is, kan een overgangsbepaling regelen dat de ontheffingen die op grond van de oude verordening zijn verleend geacht worden ontheffingen te zijn op grond van de nieuwe verordening. Betrokkenen hoeven dan geen nieuwe ontheffing aan te vragen en de gemeente kent minder bestuurslasten en ontheffingen.Voor de zon- en feestdagen in de periode juni tot en met december 1996 die op grond van de regeling in de oude verordening of rechtstreeks op grond van de oude Winkelsluitingswet zijn aangewezen door burgemeester en wethouders of de gemeenteraad kan een zelfde overgangsregeling worden opgenomen.
Burgemeester en wethouders of de gemeenteraad kunnen dan naast die, op grond van de overgangsregeling reeds aangewezen, zon- en feestdagen voor de periode juni tot en met december 1996 nog een aantal zon- en feestdagen aanwijzen tot een maximum van 12, verminderd met de voor die periode reeds aangewezen zon- en feestdagen op grond van de oude verordening of de oude wet.
Voor 1996 geldt het maximum van de 12 aan te wijzen zon- en feestdagen ongeacht het tijdstip waarop de Winkeltijdenwet in werking is getreden.
Indien in de periode januari tot en met mei 1996 op grond van de oude Winkelsluitingswet zon- en feestdagen zijn aangewezen, kunnen op grond van de nieuwe Winkeltijdenwet in de periode juni tot en met december 1996 nog eens maximaal 12 zon- en feestdagen worden aangewezen.
Het tijdstip van in werking treden van de verordening zal om de bestaande ontheffingen en vrijstellingen te kunnen laten doorlopen moeten worden gekoppeld aan het tijdstip van in werking treden van de wet.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 19 maart 1998.