Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie wet werk en bijstand Gouda 2004 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie wet werk en bijstand Gouda 2004 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Maatschappelijke zorg |
Deze verordening is vastgesteld door de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeestervan de gemeente gouda, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft
Wet werk en bijstand, art. 47
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2004 | 23-03-2011 | Onbekend | 28-06-2004 Goudse Post, 30-06-2004 | 11.1.9 |
de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente gouda
ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders (het college) van 18 mei 2004, nr. 2004, 13167;
Overwegende dat de Gemeenteraad op grond van het bepaalde in artikel 47 van de Wet werk en bijstand verplicht is bij verordening regels te stellen over de wijze waarop de cliëntenparticipatie is geregeld;
artikel 2 reikwijdte van de verordening
Deze verordening is van toepassing op de organisatie van de door de gemeente ingestelde cliëntenadviesraad.
artikel 3 taak cliëntenadviesraad
De cliëntenadviesraad heeft tot taak de gemeente gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle zaken die binnen de gemeentelijke beleidsvrijheid vallen en die van belang zijn voor mensen met een inkomen rond het minimum.
artikel 6 voordracht, benoemingen en zittingsduur
De leden zijn verplicht tot het bijwonen van de reguliere bijeenkomsten (vergaderingen en structureel overleg). Als een zittend lid op jaarbasis meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten verzuimt, wordt door de belangenorganisatie een nieuw lid voorgedragen c.q. een nieuw cliëntlid gekozen. Wanneer een zittend lid om geldige redenen langdurig moet verzuimen kan de voordragende organisatie een plaatsvervangend lid voordragen.
De cliëntenadviesraad heeft de bevoegdheid om, bij voorkeur in overleg met de dienst, commissies in het leven te roepen die de cliëntenadviesraad adviseren. Deze commissies kunnen worden ingesteld op structurele of ad-hoc basis. In de commissies kunnen ook niet-leden en externe deskundigen zitting hebben.
De leden van de cliëntenadviesraad hebben recht op een door de gemeente vast te stellen onkostenvergoeding en een vergoeding voor reis- en verblijfskosten. De regeling 'onkosten- en reiskostenvergoeding' is opgenomen in de bijlage bij deze verordening.
artikel 13 geschillen betreffende deze verordening
Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze verordening beslist het College.
De gemeente maakt het bestaan van een structuur van cliëntenparticipatie bekend bij de cliënten van de dienst en de belangenorganisaties. Daarnaast zorgt de gemeente voor bekendmaking van de verordening.
De cliëntenadviesraad evalueert jaarlijks tezamen met de dienst het functioneren van het structureel overleg. Indien er op basis van deze evaluatieronde reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe namens de dienst en de cliëntenadviesraad via het college een verzoek ingediend bij de gemeenteraad.
Ten dienste van zijn functioneren zal de cliëntenadviesraad een huishoudelijk reglement opstellen.
4.vervallen bestaande regelingen
Met de inwerkingtreding van deze verordening komen de intentieverklaring van 5 september 2000 en het besluit tot instellen van een tijdelijke commissie cliëntenadviesraad van 14 maart 2003 te vervallen.
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de gemeente in goed overleg met de cliëntenadviesraad en de dienst.
De verordening wordt aangehaald als: verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand Gouda 2004.
artikel 16 inwerkingtreding van de verordening
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 september 2004.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Gouda in de openbare vergadering van 28 juni 2004.
De raad van de gemeente voornoemd,
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda in de vergadering van 18 mei 2004.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
drs A.W.M. de Bever , secretaris
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Gouda op 18 mei 2004.
Bijlage verordening cliëntenparticipatie
Afvaardigende belangenorganisaties kunnen wijzigingsvoorstellen ten aanzien van onderstaande zetelverdeling indienen. Deze wijzigingsvoorstellen moeten overigens passen binnen de representativiteit van de belangenorganisaties.
A.belangenorganisatie aantal leden
Belangenorganisatie voor Allochtonen 1
Christelijke Nationaal Vakverbond 1
Diaconie Protestantse Kerken in Nederland 1
Federatie Nederlandse Vakvereniging 1
Maatschappelijke dienstverlening Kwadraad 1
Regionaal Patiënten Consumenten Platform 1
Stichting de Bijstandswinkel 1
Stichting Overlegorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties 1
2. onkostenvergoedingsregeling
A. De gemeente werkt op dit moment aan een onkostenvergoedingsregeling / -systematiek voor leden en onafhankelijk voorzitters van de diverse gemeentelijke adviescommissies.
B. De cliëntenadviesraad behoudt in afwachting van deze regeling / dit besluit de huidige onkostenvergoedingsregeling.
C. Zodra deze nieuwe regeling van kracht wordt, wordt deze in de bijlage van de verordening opgenomen.
3. faciliteiten ambtelijk secretariaat
A. Het ambtelijk secretariaat voor de cliëntenadviesraad wordt gevoerd door de gemeente. De gemeente stelt hiervoor gemiddeld vier uur per week beschikbaar.
B. In overleg met de onafhankelijk voorzitter wordt bepaald in hoeverre het secretariaat de door de cliëntenadviesraad ingestelde commissies ondersteunt.
C. De door de gemeente beschikbaar gestelde tijd wordt jaarlijks op basis van evaluatie aangepast.
D. Het ambtelijk secretariaat is onder andere belast met:
D. Het ambtelijk secretariaat is onder andere belast met:
− het bijeenroepen van de cliëntenadviesraad;
− het opmaken van een agenda na afstemming met de secretaris;
− het in overleg met de secretaris vergaderklaar maken van de te bespreken onderwerpen;
− het verzenden van de agenda en de daarbij behorende stukken;
− het opstellen van verslagen / besluitenlijsten van vergaderingen;
− het voeren van de correspondentie in overleg met de secretaris;
− (redactionele) steunverlening bij het opstellen van adviezen;
− het beheren van de voor de cliëntenadviesraad bestemde, inkomende en uitgaande stukken;
− het binnen de gemeente vergaren van gevraagde informatie.
E. De secretaris van de cliëntenadviesraad treedt op als intermediair tussen de leden en het ambtelijk secretariaat. Verzoeken om informatie, signalen, antwoorden op vragen, voorstellen, adviezen en dergelijke worden slechts in behandeling genomen indien zij via de secretaris ingediend zijn. Het ambtelijk secretariaat behandelt en bewaakt de afhandeling daarvan.
artikel 1cliëntenadviesraad algemeen
Tot de taak van de voorzitter behoort onder andere het:
Tot de taak van de secretaris behoort onder andere het:
Tot de taak van de penningmeester behoort onder andere het:
Van de leden mag een actieve vergaderhouding worden verwacht. Dit betekent actief deelnemen aan vergaderingen en het structureel overleg, regelmatig communiceren met de eigen achterban en inbreng van onderwerpen die het terrein van de CAR bestrijken. Maar ook goed naar elkaar luisteren, elkaar uit laten praten, elkaar respecteren en de afgesproken vergaderstructuur naleven.
De voorzitter bepaalt in overleg met de secretaris de tijd en plaats van de vergaderingen. De agendacommissie stelt in overleg de agenda samen. leder lid van CAR heeft het recht om via de secretaris een onderwerp op de agenda te plaatsen. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de vergadering vastgesteld.
Indien bij een besluit met betrekking tot de benoeming van een persoon geen van de kandidaten bij de eerste stemming de volstrekte meerderheid haalt, vindt herstemming plaats tussen de kandidaten die bij de eerste stemming de meeste stemmen kregen. Indien bij deze herstemming de stemmen staken, beslist het lot.
De CAR kan al dan niet in overleg met de dienst commissies in het leven roepen die de CAR adviseren. Deze commissies kunnen worden ingesteld op structurele of ad hoe basis. In deze commissies kunnen naast tenminste één lid van de CAR ook niet-leden zitting hebben. De CAR benoemt en ontslaat de leden van deze commissies.
De samenstelling en de werkwijze van de in het eerste lid bedoelde commissies worden door de CAR vastgesteld en schriftelijk vastgelegd, waarbij ook de rapportage momenten worden benoemd. De CAR zal per commissie een lid van die commissie aanwijzen die belast is met de bewaking van het besluitvormingsproces binnen die commissie en die als contactpersoon zal fungeren richting CAR.
Aan de leden van de CAR kan geen geheimhouding worden opgelegd. Ten aanzien van door de gemeente verstrekte vertrouwelijke informatie houden de leden zich aan een van tevoren afgesproken embargo periode. Met andere woorden: een tijdelijke geheimhouding, die ook geldt voor concept stukken.
artikel 10 wijziging van het reglement