Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van de Reinigingsheffingen 2010 |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Reinigingsheffingen 2009
1.Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 01-01-2011 | intrekking | 11-11-2009 Gemeenteblad, 2010, 71 | 2010/331 | |
01-01-2010 | nieuwe regeling | 13-11-2009 Gemeenteblad, 2009, 35 | 2009/396 |
Hoofdstuk I. Inleidende bepalingen
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- perceel: een gebouwde onroerende zaak - of een gedeelte ervan - dat blijkens
indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel door een particuliere
huishouding te worden gebruikt en ook als zodanig wordt gebruikt. Met perceel
worden gelijkgesteld: een stacaravan, een woonboot, een woonwagen, een
demontabel zomer- of vakantiehuisje en een wisselwoning, indien gebruikt door een
- bedrijfspand: een gebouwde onroerende zaak - of een zelfstandig gebruikt gedeelte
Hoofdstuk II. Afvalstoffenheffing
Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer (Staatsblad 1994, 80).
Het bepaalde in artikel 5, het tweede lid, en artikel 6, het eerste lid, is niet van toepassing indien er sprake is van verhuizing binnen de gemeente Tilburg, waarbij de belastingplichtige zowel op het nieuwe als op het oude adres als belastingplichtige, conform het bepaalde in artikel 4 van deze verordening, kan worden aangemerkt (doorlopende plicht).
Artikel 9 Wijze van heffing/tijdstip van betaling
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in 12 gelijke termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt tussen de 24e en het einde van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later (eveneens tussen de 24e en het einde van de maand).
Hoofdstuk III. Reinigingsrechten
Belastingplichtig voor de reinigingsrechten is degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen, bedoeld in artikel 9, gebruik maakt.
Artikel 12 Maatstaf van heffing en tarief
Het recht voor het aanbieden op de gemeentelijke milieustraten van te storten of te verbranden restafval of afval dat een fractie te storten of te verbranden restafval bevat, bedraagt € 5,00 per m3 met dien verstande dat het recht voor afgifte van 0 tot 1m3 tenminste € 5,00 bedraagt. Hierbij wordt onder restafval verstaan huishoudelijke afvalstoffen die niet of alleen tegen onevenredige kosten geschikt zijn voor hergebruik en die moeten worden gestort of verbrand. Nadere regels met betrekking tot het storten van restafval zijn opgenomen in het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2003.
De rechten worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving, nota of andere schriftuur, waarop het verschuldigde bedrag wordt vermeld.
Hoofdstuk IV. Algemene bepalingen
De hiervoor onder hoofdstuk III vermelde tarieven zijn inclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting.
Artikel 16 Nadere regels door het college
Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 9, 12 en 13 november 2009
de griffier,
de voorzitter,
Memorie van toelichting behorende bij de “Verordening Reinigingsheffingen 2010”.
In de besluitvorming betreffende de Milieustraat is door het college en de raad in 2004 besloten om een tarief per m3 in te stellen en niet een tarief per afgifte. In artikel 12 is daarom bij het bedrag € 5,00 de toevoeging "per m3 met dien verstande dat het recht voor afgifte van 0 tot 1m3 tenminste € 5,00 bedraagt" geplaatst.
Voor de bepaling van de afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van 100 % kostendekking.
Voor het belastingjaar 2010 is één uniform tarief bepaald van € 260,03 per perceel per jaar. Ten opzichte van 2009 is het tarief van de afvalstoffenheffing ongewijzigd gebleven.
De toerekening aan de afvalstoffenheffing laat een stijging zien van € 407.000. Dit wordt met name veroorzaakt door:
Een deel van deze toename van de kosten wordt opgevangen door een verwachte stijging van de opbrengsten, namelijk:
-hogere opbrengsten afvalstoffenheffing in verband met autonome ontwikkeling:
-hogere opbrengst uit de inzameling van huishoudelijk afval: € 536.000,00.
Tezamen resulteren deze ontwikkelingen in een lagere bijdrage van € 260.000,00 vanuit de reserve afvalstoffenheffing tot een bedrag van € 552.000,00.
Voor het belastingjaar 2010 blijft het tarief voor het aanbieden van restafval op de gemeentelijke milieustraat ongewijzigd, namelijk € 5,00.
De tariefontwikkeling voor de afvalstoffenheffing en de reinigingsrechten is als volgt: