Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van hondenbelasting 2013-2 |
Citeertitel | Verordening hondenbelasting 2013-2 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt per 06-04-2013 de Verordening hondenbelasting 2013.
Algemene plaatselijke verordening
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-04-2013 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 07-03-2013 Officiële Mededelingen, 03-04-2013 | Onbekend. |
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders, bijlage nr. 2012-1043;
gelet op het advies van de raadscommissie Arbeidsmarkt en economie;
gelet op artikel 226 van de Gemeentewet;
vast te stellen de Verordening op de heffing en invordering van hondenbelasting 2013-2
Onder de naam “hondenbelasting” wordt een directe belasting geheven ter zake van het houden van een hond binnen de gemeente.
Het houden van een hond door een lid van het huishouden wordt aangemerkt als het houden van een hond door een door de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar aan te wijzen lid van dat huishouden.
De belasting wordt niet geheven ter zake van honden:
die verblijven in een hondenasiel als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, van het Honden- en kattenbesluit 1999, welk asiel is opgenomen in het centraal register bedoeld in artikel 5, tweede lid, van genoemd besluit;
die uitsluitend ten verkoop of aflevering in voorraad worden gehouden in een bedrijfsinrichting als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van het Honden- en kattenbesluit 1999, welke inrichting is opgenomen in het centraal register bedoeld in artikel 5, tweede lid, van genoemd besluit;
Voor elke hond waarvoor bij wege van aanslag wordt geheven, wordt kosteloos een hondenpenning verstrekt.
Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld en bepalingen omtrent aanvang en einde van de belastingplicht in de loop van het belastingjaar
indien de belastingplicht in de loop van het jaar aanvangt, dan wel het aantal honden in de loop van het belastingjaar toeneemt, is de belasting, respectievelijk de hogere belasting terzake van het toegenomen aantal honden, verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht respectievelijk de toename van het aantal honden, nog volle kalendermaanden overblijven.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, dan wel het aantal honden in de loop van het belastingjaar vermindert, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht respectievelijk de vermindering van het aantal honden, nog volle kalendermaanden overblijven, mits aan één van de hierna genoemde voorwaarden is voldaan:
Artikel 9 Termijnen van betaling
In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen hondenbelasting en/of andere heffingen minder is dan € 5.000,00, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog maanden in het belastingjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen tenminste twee bedraagt. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
Bij de invordering van hondenbelasting kan kwijtschelding worden verleend tot maximaal 50% van één hond per belastingplichtige.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de hondenbelasting.
Bijlage nr.: 2012-1043 Voorstel van burgemeester en wethouders
Vraagstelling - probleemstelling
In het coalitieakkoord 2011 - 2014 “Een nieuwe lente, een nieuw geluid” is onder 15 over de hondenbelasting opgenomen:
“Hondenbelasting wordt gebruikt voor uitvoering van het hondenbeleid. Door invoering van de hondenpenning kunnen stadstoezichthouders in één oogopslag zien of de hondenbelasting is betaald”.
In bijgaand memo aan de raad d.d, 05-07-2012 is aangegeven wat er verwacht kan worden van het hondenplan. Een gedetailleerde uitwerking, inclusief een evaluatie van de inzet van de hondenpoepzuiger wordt nu voorbereid.
Invoering van de hondenpenning vereist: aanpassing van de verordening hondenbelasting (verstrekken penning), de Algemene Plaatselijke Verordening (verplichting dragen hondenpenning) en de vaststelling van een Regeling Bestuurlijke Boete (boete niet dragen hondenpenning).
Afwegingsproces - alternatieven
Doel van de invoering van de hondenpenning is: bevorderen rechtsgelijkheid door verbeteren aangiftebereidheid en betere controle op de betaling van hondenbelasting.
In Nederland heffen 296 van de 418 gemeenten hondenbelasting. Jaarlijks schaft een aantal gemeenten de belasting af, maar evenzoveel voeren hem juist in. Datzelfde geldt voor het gebruik van de hondenpenning. Utrecht en Almere schaften de penning de afgelopen jaren af, omdat deze geen voordelen zou bieden. In Den Helder wordt invoering van de hondenpenning overwogen.
Het aantal geregistreerde honden in Alkmaar bedraagt op dit moment ca. 4.300 honden en is daarmee op het peil dat conform langjarig beleid weer een algemene controleactie gehouden zal worden. Het aantal honden wordt, overigens uitgaande van oud onderzoek, geschat op 5.500.
Er zijn geen gegevens bekend over het effect van de hondenpenning op de bereidheid aangifte voor de hondenbelasting te doen. Onderstaande schattingen over de toename van het aantal honden in de hondenbelasting is dan ook meer een beredeneerd denkmodel uitgaande van voorlichting voorafgaande aan voorgaande controles.
Geschat wordt, dat door intensieve voorlichting over de invoering van de hondenpenning 300 extra honden zullen worden aangemeld. Dit leidt tot een meeropbrengst van 300 x € 64,80 = ca. € 20.000. Afhankelijk van de effecten van de voorlichting en de invoering van de hondenpenning kan besloten worden tot een algemene huis-aan-huis controle. Voorgesteld wordt aan de hand van de ervaringen medio 2013 te besluiten over een al dan niet algemene huis-aan-huis-controle. Ervan uitgaande dat de hondenpenning effect heeft stellen wij voor uit te gaan van structureel 100 extra belaste honden als gevolg van de hondenpenning.
- bestandsbeheer (500 penningen innemen en 500 penningen uitreiken + voorlichting + bestuurlijke boeten) 0,1 fte | |
Invoering van de hondenpenning vereist: aanpassing van de verordening hondenbelasting (verstrekken penning), de Algemene Plaatselijke Verordening (verplichting dragen hondenpenning) en de vaststelling van een Regeling Bestuurlijke Boete (boete niet dragen hondenpenning).
Voorgesteld wordt in de verordening op de heffing en invordering van hondenbelasting 2013 een artikel 7 op te nemen, dat bepaalt, dat de gemeente een hondenpenning verstrekt aan de hondenbezitter die de hondenbelasting betaald heeft.
De Algemene Plaatselijke Verordening voorziet op dit moment niet in een verplichting om honden een hondenpenning te laten dragen.
Daarom wordt voorgesteld artikel 2.4.17 in deze zin aan te passen, dat het de eigenaar of houder van een hond verboden is die hond te laten verblijven of te laten lopen op een openbare plaats als deze niet op duidelijk zichtbare wijze aan de hals de penning draagt die voor de hond op grond van de geldende verordening betreffende hondenbelasting is verstrekt.
Op dit moment wordt bij het niet betalen van de hondenbelasting geen boete opgelegd. Zeker in gemeenten met hondenpenning kan bij het niet betalen van de hondenpenning normaliter een bestuurlijke boete worden opgelegd. Wij zullen middels het vaststellen van bijgaande Regeling bestuurlijke boete hondenbelasting gemeente Alkmaar, de mogelijkheid creëren om ook in Alkmaar bij het niet betalen van de hondenbelasting een bestuurlijke boete op te leggen van 1 jaar hondenbelasting.
Beheer van de hondenpenning is arbeidsintensief. Verhuizingen, nieuwe honden, honden afvoeren, verzoeken tot retourneren van penningen, verzenden penningen, voorraadbeheer etc. Bij ca. 1000 mutaties per jaar zal dit uitgaande van een voorzichtige raming van 10 minuten per mutatie 0,1 fte = € 5.000 kosten.
Voordat gestart wordt met de invoering van de liondenpenning zal intensieve voorlichting worden gegeven over de invoering van de hondenpenning. Hierdoor wordt het hondenbelastingbestand geactualiseerd en worden de inwoners van Alkmaar attent gemaakt op de invoering en de gevolgen van de hondenpenning.