Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bladel

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bladel
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009. Tarieventabel is als bijlage bijgevoegd.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Mandaat en aanwijzingsbesluiten heffing, invordering en kwijtschelding gemeentelijke belastingen gemeente Bladel

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-201001-01-2012nieuwe regeling

04-11-2010

De Lantaarn, 11 december 2010

R2010.107
01-10-201001-01-2011nieuwe regeling

30-09-2010

De Lantaarn, 2 oktober 2010

R2010.085
27-12-200901-01-2011nieuwe regeling

17-12-2009

De Lantaarn, 19-12-2009

R2009.125

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Bladel;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 oktober 2009;

gelet op het bepaalde in artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • 3.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • 4.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loop van dene dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • 5.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.'leges'

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Persoonlijke vrijstellingen

  • 1. Uitgezonderd de heffingen, als bedoeld in titel 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, zijn van de verplichting tot het betalen van de in deze verordening genoemde leges, voor zover daarin niet reeds op andere plaatsen van deze verordening is voorzien, vrijgesteld openbare besturen, ambtenaren of instellingen voor de diensten door hen in het openbaar belang verzocht.

  • 2. De leges bedoeld in titel 1, hoofdstuk 7 van de bij deze verordening behorende tarieventabel worden niet geheven voor zover de daarbij vermelde stukken worden afgegeven aan politieke groeperingen, waarvan de aanduiding bij de kiesraad is geregistreerd dan wel welke aan de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben deelgenomen tot een maximum van twee exemplaren per politieke groepering.

  • 3. De leges, als bedoeld in titel 1, hoofdstuk 7 van de bij deze verordening behorende tarieventabel worden niet geheven voor zover het betreft de exemplaren van de raads- en commissieagenda, voorstellen en notulen welke op aanvraag aan belangstellenden worden verstrekt teneinde het deze mogelijk te maken de vergaderingen van de gemeenteraad aan de hand van deze stukken te volgen, een en ander voorzover de belangstellenden hieromtrent uiterlijk tweemaal vierentwintig uren vóór het houden van de vergadering schriftelijk hebben verzocht en indien de stukken persoonlijk door de belanghebbenden op de gemeentesecretarie worden afgehaald.

Artikel 5 Zakelijke vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • c.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon, bezoldiging of soldij;

  • d.

    het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften terzake van plaatselijke belastingen;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • f.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • g.

    het afgeven van stukken en het verrichten van handelingen, welke ambtshalve of ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos worden afgegeven of verricht;

  • h.

    het verstrekken van inlichtingen en opgaven, het afgeven van stukken en het verrichten van handelingen, welke met vergunning van burgemeester en wethouders worden verstrekt, afgegeven of verricht ten behoeve van rechtstreeks gebruik voor het algemeen belang dienende voorlichting over de gemeente, haar organen en instellingen.

Artikel 6 Ontheffing bij tussentijdse beëindiging van abonnementen

Indien de heffing van leges geschiedt bij wijze van abonnement, bedoeld in titel 1, hoofdstukken 4 en 7 van de tarieventabel, wordt bij tussentijdse beëindiging van een jaarabonnement, indien deze plaatsvindt voordat een halfjaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken en het abonnement ten hoogste voor de helft van het aantal inlichtingen, casu quo exemplaren van bescheiden waarop het recht heeft, is verbruikt, ontheffing van de betaling van deze leges verleend. De ontheffing wordt verleend tot een bedrag gelijkstaande met de helft van het verschuldigde.

Artikel 7 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 8 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 9 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 8:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 10 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 11 Vermindering

Vermindering van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 12 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 13 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.

Artikel 14 Overgangsbepaling

  • 1. De artikelen en tarieventabel van de ‘Verordening op de heffing en de invordering van de leges 2009’ van 30 oktober 2008 vervallen met ingang 1 januari 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. In afwijking van het eerste lid vervallen de onderdelen 12.1 en 12.2 (vergunning, ontheffing of verklaring als bedoeld in respectievelijk artikel 3, 30 en 35 van de Drank- en Horecawet) van de tarieventabel van de in het eerste lid genoemde verordening met ingang van 28 december 2009, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 3. Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 15, tweede lid, opgenomen datum van ingang van heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 4. De op artikel 12 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 13 van deze verordening.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 3. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel is.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2009.

de voorzitter, de griffier,

Bijlage Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Bouwgerelateerde leges

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bouwvergunningen

Hoofdstuk 3 Verhoging/aanvullende leges

Hoofdstuk 4 Slopen

Hoofdstuk 5 Overig/administratief

Hoofdstuk 6 Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

Hoofdstuk 7 Overig

Hoofdstuk 8 Advieskosten

Hoofdstuk 9 Principeverzoeken

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:    
1.1.1.1 werkdagen219,90;
1.1.1.2zaterdag329,90;
1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:    
1.1.2.1 werkdagen219,90;
1.1.2.2 (dag en uren)329,90;
1.1.3 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering29,60
1.1.4 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier32,55
1.1.5 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.11,30

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen50,90;
1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)56,90;
1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)50,90;
1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument8,95;
1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.320,90;
1.2.1.6 tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.38,95;
1.2.1.7.1tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar 8,95;
1.2.1.7.2tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder42,85;
1.2.1.8Tot het verstrekken van een reisdocument, indien de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag anders dan door overmacht, niet compleet kan worden overlegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met15,40;
1.2.2 De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van41,00;
1.2.3 Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.    
1.2.4 Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van19,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs41,75;
1.3.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen2,35;
1.3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het omwisselen van een buitenlands rijbewijs in een Nederlands rijbewijs47,10;
1.3.4 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met33,25

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.    
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking6,35;
1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen44,65;
1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen193,95;
1.4.2.2.3 voor 1.000 verstrekkingen332,50;
1.4.2.2.4 voor 5.000 verstrekkingen1.210,90;
1.4.2.2.5 voor 10.000 verstrekkingen1.928,55;
1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.    
1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking6,35;
1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen44,65;
1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen193,95;
1.4.4.2.3 voor 1.000 verstrekkingen332,50;
1.4.4.2.4 voor 5.000 verstrekkingen1.210,90;
1.4.4.2.5 voor 10.000 verstrekkingen1.928,55;
1.4.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.5.1tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap12,50;
1.4.6 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens2,35;
1.4.7 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier31,20

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet 6,35

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:    
1.6.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:    
1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina0,00;
 met een maximum per bericht van0,00;
1.6.1.1.2 meer dan 100 pagina’s0,00;
1.6.1.2 bij verstrekking anders dan op papier0,00
1.6.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking0,00
1.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.    
1.6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens0,00

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting68,00;
1.7.1.2 een afschrift van de gemeenterekening68,00;
1.7.1.3 een afschrift van het burgerjaarverslag15,70;
1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.7.2.1 tot het verstrekken van:    
1.7.2.1.1 een afschrift van de besluitenlijst van een raadsvergadering, per pagina0,50;
1.7.2.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina0,50;
1.7.2.1.3op een mondeling verslag van een raadsvergadering vastgelegd op CD-rom7,35
1.7.2.2 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:    
1.7.2.2.1 op de besluitenlijst van de raadsvergaderingen17,30;
1.7.2.2.2 op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen90,55;
1.7.2.2.3op de mondelinge verslagen van de raadsvergaderingen vastgelegd op CD-rom51,90;
1.7.2.2.4indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar zijn de legesbedragen, bedoeld in 1.7.2.2 verschuldigd naar rato van het aantal nog resterende vergaderingen in het jaar.    
1.7.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.7.3.1 tot het verstrekken van:    
1.7.3.1.1 een afschrift van de besluitenlijst van een vergadering van een raadscommissie, per pagina0,50;
1.7.3.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina0,50;
1.7.3.1.3op een mondeling verslag van een raadscommissie vastgelegd op CD-rom7,35
1.7.3.2 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:    
1.7.3.2.1 op de besluitenlijst van de vergaderingen van een raadscommissie17,30;
1.7.3.2.2 op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie31,50;
1.7.3.2.3op de mondelinge verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie vastgelegd op CD-rom51,90
1.7.3.2.4indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar zijn de legesbedragen, bedoeld in 1.7.3.2 verschuldigd naar rato van het aantal nog resterende vergaderingen in het jaar.    
1.7.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.7.4.1 een afschrift van de bouwverordening47,20;
1.7.4.2 een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening26,85;
1.7.4.3een afschrift van een andere verordening dan genoemd in 1.7.4.1 en 1.7.4.2 per pagina0,50.

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:    
1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde0,50;
1.8.1.1.2 in formaat A30,75;
1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm2 lichtdruk1,35;
1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:    
1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen6,45;
1.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet1,35;
1.8.2.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 19886,45;
1.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 19886,45;
1.8.2.5het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet0,00;
1.8.2.6de kadastrale massale output0,00;
1.8.2.7 tot verstrekken van een afschrift uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen15,30;
1.8.3 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in het kadaster:    
1.8.3.1 voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan21,00;
1.8.3.2 voor kadastrale informatie, per object15,15;
1.8.3.3 voor hypothecaire informatie, per object10,85;
1.8.3.4voor informatie uit de kadastrale kaart, inclusief kopie op A4-formaat, per object15,15;
1.8.3.5voor veldwerk, per grens tussen twee percelen22,70;
1.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.8.4.1tot het verkrijgen van een schriftelijke verstrekking van de vastgestelde waarde van een WOZ-object mits deze waarde reeds eerder schriftelijk aan belanghebbende of diens gemachtigde is verstrekt15,65;
1.8.4.2tot het verkrijgen van een onderbouwing (taxatieverslag) van de vastgestelde waarde van een WOZ-object mits deze onderbouwing reeds eerder schriftelijk aan belanghebbende of diens gemachtigde is verstrekt15,65;
1.8.5Voor het verstrekken van informatie over niet-gemeentelijke beperkingen waarbij raadpleging van Kadaster-on-Line noodzakelijk is, worden de kosten van deze raadpleging onverkort doorberekend.    
1.8.6Het tarief bedraagt terzake van het op aanvraag verstrekken van informatie anders dan de in dit hoofdstuk genoemde informatie over op een perceel rustende gemeentelijke beperkingen15,30;
1.8.7Het tarief bedraagt terzake van het op aanvraag verstrekken van een toelichting op ter inzage verleende dossier(s) per kwartier of een gedeelte daarvan21,00.

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,05;
1.9.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita7,65;
1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening7,65.

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier22,40;
1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:    
1.10.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina6,45;
1.10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk6,45.

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

 Gereserveerd.    

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet21,00;
1.12.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet21,00.

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

 Gereserveerd.    

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

 Gereserveerd.    

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.15.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet76,50;
1.15.2 tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander16,65;
1.15.3 tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing16,65.

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:    
1.16.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat62,75;
1.16.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat 62,75;
 en voor iedere volgende speelautomaat35,85;
1.16.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)17,95;
1.16.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)17,95.

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

 Gereserveerd.    

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van het instemmingsbesluit omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE, inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen341,65;
1.18.1.1 indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met1,65;
1.18.1.2 indien de onder 1.18.1.1 vermelde werkzaamheden worden verricht in/op nieuwe bouwlocaties met het zogenaamde maagdelijk terrein: per strekkende meter sleuf vermeerderd met het hiernaast genoemde bedrag; voor het overige wordt verwezen naar punt 1.18.1 Onder maagdelijk terrein wordt verstaan nieuwe bouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatiecomplexen zowel bij in- als uitbreidlocaties alsook bij nieuwe bestemmingsplangebieden waar geen infrastructuur aanwezig is.1,65;
1.18.1.3 De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen    
1.18.1.3.1a. kleiner dan 25 meter0,00;
1.18.1.3.2b. tussen 25 meter en 100 meter (50% van het genoemde bedrag onder 1.18.1)170,80;
1.18.1.3.3en de variabele kosten per meter sleuf (50% van het genoemde bedrag onder 1.18.1.1)0,85.
1.18.1.3.4c. groter dan 100 wordt verwezen naar het bedrag genoemd onder 1.18.1    

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.19.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 199050,45;
1.19.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen50,45;
1.19.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)15,15.

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.20.1.1 tot het verkrijgen van een reclamevergunning als bedoeld in artikel 4.4.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening 13,20;
1.20.1.2tot het verkrijgen van een kapvergunning als bedoeld in artikel 4.3.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening 13,20;
1.20.1.3tot het verkrijgen van een inzamelingsvergunning als bedoeld in artikel 5.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening 13,20;
1.20.1.4tot het verkrijgen van een vergunning tot verlenging van het sluitingsuur (cafés, restaurants, cafetaria's en dergelijke) als bedoeld in artikel 2.3.1.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening:per dag per ontheffing per uur of een gedeelte daarvan 13,20;
1.20.1.5tot het verkrijgen van een stookvergunning als bedoeld in artikel 5.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening 29,70;
1.20.1.6tot het verkrijgen van een vergunning tot het innemen van een standplaats ter uitoefening van straathandel als bedoeld in artikel 5.2.3.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover dit geschiedt buiten de gebruikelijke warenmarkt, geldig voor:    
1.20.1.6.1één dag 13,20;
1.20.1.6.2één week 20,65;
1.20.1.6.3één maand of een gedeelte daarvan, langer dan 7 dagen 28,70;
1.20.1.6.4één kwartaal 57,35;
1.20.1.6.5één jaar of een gedeelte daarvan, langer dan 5 maanden 114,75;
1.20.2De leges voor een bekendmaking, welke ten behoeve van een aanvrager moeten worden gedaan ingevolge de Algemene wet bestuursrecht bedragen per bekendmaking 51,90;
1.20.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.20.3.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina0,50;
1.20.3.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:    
1.20.3.2.1per pagina op papier van A4-formaat 0,50;
1.20.3.2.2per pagina op papier van een ander formaat0,75;
1.20.3.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk5,90;
 vermeerderd metvoor elke 1000 cm² waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 1000 cm² te boven gaat;1,85;
1.20.3.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen15,65;
1.20.3.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina0,50;
1.20.4Het tarief bedraagt terzake van het:    
1.20.4.1verlenen van hulp bij het opmaken van stukken en tekeningen, nodig bij het aanvragen van vergunningen volgens wetten of verordeningen, per kwartier of gedeelte daarvan20,80;
1.20.4.2elders aanvragen van bewijzen, extracten verklaringen of andere stukken, onverminderd de daarop vallende leges-, porto- en zegelkosten5,90.

Hoofdstuk 21 Wet bevordering integriteitbeoordeling door het openbaar bestuur (BIBOP)

21.1 De in deze legesverordening en bijbehorende tarieventabel opgenomen tarieven voor het in behandeling nemen van aanvragen om beschikkingen worden, indien het gaat om het in behandeling nemen van een verzoek van een betrokkene, en er is sprake van een toets als bedoeld in de Beleidsregel wet BIBOP Bladel 2010, verhoogd met:353,00;
21.2 Indien de toets als bedoeld in artikel 21.1.1 ook een advies behoeft van het landelijk bureau BIBOP als bedoeld in artikel 9 Wet BIBOP, dan wordt het tarief uit artikel 21.1.1 verhoogd met 500,00.

Titel 2 Bouwgerelateerde leges

Hoofdstuk 1 Algemeen

2.1.1 De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. Dit model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de hoofdstukken 2 tot en met 9 van deze titel. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de: a. de Woningwet; b. de Wet ruimtelijke ordening; c. de gemeentelijke bouwverordening; d. de Monumentenwet 1988 en de gemeentelijke monumentenverordening. Voorzover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing krachtens dit model wordt toegepast op de volgende vier hoofdcategorieën: 1. legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 2); 2. verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 3); 3. legesheffing slopen (zie onderdeel 4); 4. legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 5). Binnen deze vier hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.    

Hoofdstuk 2 Bouwvergunningen

2.2.1Algemeen Op grond van hoofdstuk 2 van deze titel worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een: - schetsplan; - lichte bouwvergunning; - reguliere bouwvergunning; - bouwvergunning eerste fase; - bouwvergunning tweede fase; - wijziging bouwvergunning eerste fase. Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria.    
2.2.2Begripsbepaling bouwkosten Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (inclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voorzover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (inclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Deze raming geschiedt door de gemeente op basis van een door het college van burgemeester en wethouders jaarlijks vast te stellen bouwkostentabel.    
2.2.3Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: een verzoek tot beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend:50,00
2.2.4Aanvraag lichte bouwvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet,    
 indien de bouwkosten minder bedragen dan € 50.000,00, 2,25% over elk geheel bedrag van € 500,00 met een minimum van27,00
 indien de bouwkosten € 50.000,00 of meer bedragenvermeerderd met 1,50% over elk geheel bedrag van € 500,00 boven de € 50.000,001.125,00
2.2.5Aanvraag reguliere bouwvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet,    
 indien de bouwkosten minder bedragen dan € 50.000,00, 2,25% over elk geheel bedrag van € 500,00 met een minimum van27,00
 indien de bouwkosten € 50.000,00 of meer bedragenvermeerderd met 1,50% over elk geheel bedrag van € 500,00 boven de € 50.000,001.125,00
2.2.6Aanvraag bouwvergunning eerste fase Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet, 70% van het overeenkomstig 2.2.5. berekende bedrag met een minimum van27,00
2.2.7Aanvraag bouwvergunning tweede fase Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet, 30% van het overeenkomstig 2.2.5. berekende bedrag met een minimum van27,00
2.2.8Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: een aanvraag van een wijziging van een verleend bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet:een bedrag naar het tarief berekend op de wijze als in 2.2.5. bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 27,00 is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt.    

Hoofdstuk 3 Verhoging/aanvullende leges

2.3.1Algemeen Wanneer de gemeente in het kader van de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in hoofdstuk 2 van deze titel verhoogd, dan wel apart hogere leges geheven, Het gaat om de volgende extra toetsingen: • beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 2.3.2); • achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 2.3.3); • kennisgeving voltooiing werkzaamheden (zie onderdeel 2.3.4); • ontheffingen bestemmingsplan (zie onderdeel 2.3.5).    
2.3.2Beoordeling bodemrapport Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de Bouwverordening vastgesteld op 29 maart 2007    
 indien de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek betreft als bedoeld in NEN 5740, uitgave 1999, naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid betreft274,00
 indien de aanvraag verkennend onderzoek als bedoeld in NEN 5740, uitgave 1999, naar bodemgesteldheid betreft298,00
2.3.3Meldingen vooraf Het van toepassing zijnde tarief op grond van hoofdstuk 2 van deze titel berekende bedrag van de leges wordt, voor het melden van de aanvang van de bouwwerkzaamheden, het melden van het aanbrengen van de fundering, het melden van het aanbrengen van (een) betonnen verdiepingsvloer(en) en het gereedmelden van een bouwwerk, verhoogd met100,00
2.3.4Vrijstellingen of ontheffingen bestemmingsplan    
2.3.4.1Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 36, eerste lid onder c of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50, derde lid van de Woningwet, wordt het overeenkomstig hoofdstuk 2 van deze titel berekende bedrag verhoogd met het hiernaast genoemde bedrag. Dit bedrag is inclusief de publicatiekosten die genoemd zijn onder hoofdstuk 7 van deze titel.202,00
2.3.4.2Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid onder a (binnenplanse wijziging) of 3.6, eerste lid onder b (uitwerkingsplicht) of 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50, derde lid van de Woningwet, wordt het overeenkomstig hoofdstuk 2 van deze titel berekende bedrag verhoogd met het hiernaast genoemde bedrag. Dit bedrag is inclusief de publicatiekosten en exclusief onderzoeks- en advieskosten die genoemd zijn onder de hoofdstukken 7 en 8 van deze titel.900,00
2.3.4.3Onverminderd het bepaalde in 2.5.1 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 3.10 van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het overeenkomstig hoofdstuk 2 van deze titel berekende bedrag verhoogd met het hiernaast genoemde bedrag. Dit bedrag is inclusief de publicatiekosten in het huis-aan-huisblad en exclusief publicatie in de Staatscourant en onderzoeks- en advieskosten die genoemd zijn onder de hoofdstukken 7 en 8 van deze titel.3.600,00
2.3.4.4Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a, b of c, artikel 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in hoofdstuk 2 van deze titel is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in 2.5.4, inclusief de publicatiekosten en exclusief onderzoeks- en advieskosten die genoemd zijn onder de hoofdstukken 7 en 8 van deze titel.450,00
2.3.4.5Als geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning vereist is als bedoeld in hoofdstuk 2 van deze titel en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in artikel 2.5.4 bedraagt het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.10 van de Wet ruimtelijke ordening, inclusief de publicatiekosten in het huis-aan-huisblad en exclusief publicatie in de Staatscourant en onderzoeks- en advieskosten die genoemd zijn onder de hoofdstukken 7 en 8 van deze titel.3.600,00
2.3.4.6Bij een herziening van een bestemmingsplan worden de overeenkomstig hoofdstuk 2 van deze titel berekende bedragen verhoogd met het hiernaast genoemde tarief. Dit bedrag is inclusief publicatiekosten in het huis-aan-huisblad en exclusief publicatie in de Staatscourant en onderzoeks- en advieskosten die genoemd zijn onder de hoofdstukken 7 en 8 van deze titel.3.000,00

Hoofdstuk 4 Slopen

2.4.1Algemeen Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom inclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting inbegrepen.    
2.4.2Sloopvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopvergunning als bedoeld in hoofdstuk 8 van de Bouwverordening, zoals vastgesteld op 29 maart 2007213,00
2.4.3Sloopmelding Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in hoofdstuk 8 van de Bouwverordening, zoals vastgesteld op 29 maart 200727,00

Hoofdstuk 5 Overig/administratief

2.5.1Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.    
2.5.2Overschrijving vergunningen Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning27,00
2.5.3Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan.27,00
2.5.4Aanlegvergunningen Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.16 van de Wet ruimtelijke ordening:147,00
2.5.5Teruggaaf    
2.5.5.1Teruggaaf a.g.v. wijziging verleende bouwvergunning Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in hoofdstuk 2 van deze titel met dien verstande dat zij niet minder dan € 27,00 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.    
2.5.5.2Teruggaaf a.g.v. intrekking verleende bouwvergunning Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en deze vergunning wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 25% van de geheven leges verleend.    
2.5.5.3Teruggaaf a.g.v. intrekken ingediende bouwaanvraag Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.    
2.5.5.4Teruggaaf a.g.v. weigeren bouwvergunning Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.    
2.5.5.5Teruggaaf in verband met meldingen Indien, voor zover van toepassing, de aanvang van de bouwwerkzaamheden is gemeld én het aanbrengen van de fundering is gemeld én het aanbrengen van (een) betonnen verdiepingsvloer(en) is gemeld én het bouwwerk gereed is gemeld, wordt teruggaaf van de geheven leges verleend, zoals bedoeld artikel 2.3.4.    

Hoofdstuk 6 Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

2.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:    
 een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 6.1.1 van de Bouwverordening, zoals vastgesteld op 29 maart 2007, voor:    
 Categorie A: een bouwwerk waarin meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn, ander dan in een één- of meergezinshuis :660,00
 Categorie B: een bouwwerk waarin bedrijfsmatig de stoffen zullen worden opgeslagen die in de Regeling Bouwbesluit 2003 zijn omschreven als brandbaar, brandbevorderend en bij brand gevaar opleveren: 730,00
 Categorie C: een bouwwerk waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft:902,00
 Categorie D: een bouwwerk waarin aan meer dan tien kinderen jonger dan twaalf jaar, of aan meer dan tien lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft:766,00
2.6.2Indien een aanvraag om een vergunning, als bedoeld in onderdeel 2.6.1, betrekking heeft op een tijdelijk gebruik van een inrichting, niet zijnde een bouwwerk, ten behoeve van een evenement (gebruiksduur: maximaal 4 weken na datum verlening vergunning) worden legeskosten in rekening gebracht zijnde 10% van de kosten behorende bij Categorie A van onderdeel 2.6.1.    

Hoofdstuk 7 Overig

2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen:27,00
2.7.2Het tarief voor bekendmakingen, welke ten behoeve van een aanvrager moeten worden gedaan, ingevolge de Woningwet en/of de Wet ruimtelijke ordening bedraagt per bekendmaking in huis-aan-huis bladen: 49,00
2.7.3De kosten voor bekendmakingen, welke ten behoeve van een aanvrager moeten worden gedaan ingevolge de Woningwet en/of de Wet ruimtelijke ordening worden één op één doorberekend aan de aanvrager.    

Hoofdstuk 8 Advieskosten

2.8De in dit hoofdstuk genoemde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten. Indien kostenverhaal plaatsvindt op basis van artikel 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening, dan is deze legesverordening niet van toepassing.    

Hoofdstuk 9 Principeverzoeken

2.9Het tarief voor het in behandeling nemen van schriftelijke principe-verzoeken, waarbij een standpunt van het college van burgemeester en wethouders nodig is, bedraagt500,00.

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet 83,10;
3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet 16,65;
3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet 16,65.

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 Gereserveerd    

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:    
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:    
3.3.1.1 voor een seksinrichting 717,20;
3.3.1.2voor een escortbedrijf717,20;
 wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening:    
3.3.2.1voor een seksinrichting358,55;
3.3.2.2voor een escortbedrijf358,55.

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

 Gereserveerd.    

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

 Gereserveerd    

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening0,00

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking83,10.

Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2009.

de griffier van de gemeente Bladel,