Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanbestedingsprotocol gemeente Steenwijkerland |
Citeertitel | Aanbestedingsprotocol gemeente Steenwijkerland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-01-2010 | 01-02-2011 | nieuwe regeling | 22-12-2009 Gemeenteblad, 2010, 1 | geen | |
05-11-2008 | 13-01-2010 | nieuwe regeling | 04-11-2008 Gemeenteblad, 2009, 36 | geen |
Vanaf € 50.000 en/of wanneer afgeweken wordt van het beleid moet voorafgaand aan de aanbesteding een aanbestedingsformulier aangemaakt worden.
1 Bij politiek gevoelige en/of innovatieve aanbestedingen moet de portefeuillehouder ingeschakeld worden.
2 Voor het plaatsen van opdrachten bij de NWG middels enkelvoudige uitnodiging geldt een afwijkend drempelbedrag van € 50.000
3 Deze aankondiging bevat naast een korte omschrijving van de opdracht naam en telefoonnummer van de contactpersoon bij de gemeente en de uiterste datum voor het indienen van offertes.
Vanaf € 50.000 en/of wanneer afgeweken wordt van het beleid moet voorafgaand aan de aanbesteding een aanbestedingsformulier aangemaakt worden.
1 Bij politiek gevoelige en/of innovatieve aanbestedingen moet de portefeuillehouder ingeschakeld worden.
2 Voor het plaatsen van opdrachten bij de NWG middels enkelvoudige uitnodiging geldt een afwijkend drempelbedrag van € 50.000
3 Deze aankondiging bevat naast een korte omschrijving van de opdracht naam en telefoonnummer van de contactpersoon bij de gemeente en de uiterste datum voor het indienen van offertes.
Vanaf € 50.000 en/of wanneer afgeweken wordt van het beleid moet voorafgaand aan de aanbesteding een aanbestedingsformulier aangemaakt worden.
1 Bij politiek gevoelige en/of innovatieve aanbestedingen moet de portefeuillehouder ingeschakeld worden.
2 Voor het plaatsen van opdrachten bij de NWG middels enkelvoudige uitnodiging geldt een afwijkend drempelbedrag van € 50.000
3 Deze aankondiging bevat naast een korte omschrijving van de opdracht naam en telefoonnummer van de contactpersoon bij de gemeente en de uiterste datum voor het indienen van offertes.
¹ In te vullen voorafgaand aan opdrachtverlening middels een enkelvoudige uitnodiging met een geraamde waarde van de opdracht (excl. BTW) groter dan € 50.000, wanneer wordt afgeweken van het beleid en/of collectieve aanbestedingen.
² Bij Europese aanbestedingen voor leveringen of diensten, bij aan bestedingen voor werken met een geraamde waarde boven de € 200.000 en als wordt afgeweken van het inkoopbeleid en/of gekozen wordt voor een innovatieve aanbesteding.
³ Alleen als wordt afgeweken van het inkoopbeleid en/of gekozen wordt voor een innovatieve aanbesteding of een collectieve aanbesteding.
Inkoop-/ aanbestedingsformulier meervoudig onderhandse aanbesteding¹ | |
Opdracht geschikt voor toepassen ‘Protocol of social return’: | |
¹ In te vullen voorafgaand aan opdrachtverlening middels een enkelvoudige uitnodiging met een geraamde waarde van de opdracht (excl. BTW) groter dan € 50.000, wanneer wordt afgeweken van het beleid en/of collectieve aanbestedingen.
² Bij Europese aanbestedingen voor leveringen of diensten, bij aan bestedingen voor werken met een geraamde waarde boven de € 200.000 en als wordt afgeweken van het inkoopbeleid en/of gekozen wordt voor een innovatieve aanbesteding.
³ Alleen als wordt afgeweken van het inkoopbeleid en/of gekozen wordt voor een innovatieve aanbesteding of een collectieve aanbesteding.
¹ In te vullen voorafgaand aan opdrachtverlening middels een enkelvoudige uitnodiging met een geraamde waarde van de opdracht (excl. BTW) groter dan € 50.000, wanneer wordt afgeweken van het beleid en/of collectieve aanbestedingen.
² Bij Europese aanbestedingen voor leveringen of diensten, bij aan bestedingen voor werken met een geraamde waarde boven de € 200.000 en als wordt afgeweken van het inkoopbeleid en/of gekozen wordt voor een innovatieve aanbesteding.
³ Alleen als wordt afgeweken van het inkoopbeleid en/of gekozen wordt voor een innovatieve aanbesteding of een collectieve aanbesteding.
Normen voor ten hoogste te stellen selectiecriteria
Selectiecriteria moeten niet verward worden met gunningscriteria. Selectiecriteria worden gebruikt om bij openbare aanbestedingen de geschiktheid van de inschrijvende bedrijven te toetsen. Het gaat hierbij om maatschappelijke-, technische-, organisatorische-, en financieel-economische eisen die gesteld kunnen worden aan inschrijvende bedrijven. Per aanbesteding zal een op de aard en omvang van de opdracht afstemde lijst met geschiktheidseisen opgesteld worden. Voor de volgende selectiecriteria zijn maximum normen vastgesteld:
Om te kunnen beoordelen of in inschrijver groot genoeg is om een opdracht goed uit te kunnen voeren worden eisen gesteld aan de omzet van een bedrijf. Hierbij geldt een maximum van drie keer de opdrachtwaarde over maximaal de laatste drie boekjaren.
Het risico op voldoende continuïteit van een onderneming kan het beste door de accountant beoordeeld worden. Bij het afgeven van de accountantsverklaring bij de jaarrekening moet de accountant zich tevens een oordeel vormen over de continuïteit van de onderneming. Als de accountant twijfelt over de continuïteit van de onderneming moet hierover verplicht een paragraaf opgenomen worden in de jaarrekening. Bij een openbare aanbesteding mag als eis gesteld worden dat de laatste jaarrekening geen continuïteitsparagraaf mag bevatten. Hierbij wordt aangesloten bij een reeds bestaande praktijk, alle midden- en grootbedrijven zijn verplicht hun jaarrekening door de accountant te laten controleren. Dit betekent dat de meeste ondernemers weinig administratieve lasten hebben om aan te tonen dat ze voldoen aan dit criterium.
Een andere manier voor het afdekken van risico’s is het vragen om een bankgarantie. De hoogte van een dergelijke bankgarantie mag maximaal 5% van de opdrachtwaarde bedragen.
Eisen m.b.t. de technische en beroepsbekwaamheid
Om het risico op onvoldoende technische of beroepsbekwaamheid te beperken wordt vaak gebruik gemaakt van referentieprojecten. De maximale norm voor dit criterium is ten hoogste drie referentieprojecten van maximaal 60% van de geraamde omvang van de opdracht die in complexiteit of competenties voldoende overeenkomen met de opdracht.
Eisen aan combinaties van inschrijvers
Aan combinaties van inschrijvers zullen geen hogere eisen gesteld worden dan aan een enkele inschrijver. Dit zou discriminatoir zijn en in strijd met Europese regelgeving. Daarnaast zou het stellen van hogere eisen aan combinaties de mogelijkheden voor het (plaatselijke) MKB om mee te dingen naar opdrachten van de gemeente Steenwijkerland verkleinen.
¹ Bij opdrachten met een looptijd langer dan 12 maanden moet uitgegaan worden van de opdrachtwaarde per jaar.
Meervoudig onderhands aanbesteden werken (conform ARW2005)
Dit is een samenvatting van de in het ARW2005 opgenomen procedure. Raadpleeg het ARW2005 voor een gedetailleerde procesbeschrijving.
Nationaal openbaar aanbesteden werken (conform ARW2005)
Dit is een samenvatting van de in het ARW2005 opgenomen procedure. Raadpleeg het ARW2005 voor een gedetailleerde procesbeschrijving.
Nationaal niet-openbaar (= openbaar met voorselectie) aanbesteden werken (conform ARW2005)
Dit is een samenvatting van de in het ARW2005 opgenomen procedure. Raadpleeg het ARW2005 voor een gedetailleerde procesbeschrijving.
Europees openbaar aanbesteden werken, leveringen en diensten
Dit is een samenvatting van in het BAO opgenomen procedure. Raadpleeg het BAO voor een gedetailleerde procesbeschrijving.
Europees niet-openbaar (= openbaar met voorselectie) aanbesteden werken, leveringen en diensten
Dit is een samenvatting van in het BAO opgenomen procedure. Raadpleeg het BAO voor een gedetailleerde procesbeschrijving.