Organisatie | Geertruidenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2010 |
Citeertitel | Regeling Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Met deze nieuwe regeling is het Handboek Inkoop- en aanbestedingen gemeente Geertruidenberg ingetrokken.
Gemeentewet, art. 160, lid 1
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-01-2010 | 10-03-2015 | Nieuwe regeling | 19-01-2010 De Langstraat, 15 april 2010 | 19 januari 2010, nr. 5 |
Artikel 28 van de Financiële Verordening (ex artikel 212 Gemeentewet) gemeente Geertruidenberg bepaalt dat het college zorg draagt voor interne regels voor de inkoop en aanbesteding van werken, leveringen en diensten. Deze regeling beoogt hieraan uitvoering te geven.
In deze regeling worden artikelsgewijs de regels opgesomd die zijn opgesteld ter uitwerking van de door de raad benoemde kaders en die door het college noodzakelijk worden geacht in het kader van de bedrijfsvoering, de inrichting van de ambtelijke en de administratieve organisatie.
Voor een goede naleving van de regels die bij uitvoering van inkoop- en aanbestedingsprocessen van toepassing zijn, is het van belang dat de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de inkoopprocedure, naast deze regeling kennis nemen van het Handboek Inkoop- en aanbestedingsprocedures. Het Handboek Inkoop- en aanbestedingsprocedures beoogt de uitvoering van de inkoopprocessen binnen de gemeentelijke inkoopfunctie te vergemakkelijken en bevat per fase in het inkoopproces handvatten, instructies en (model-)formulieren.
In deze regeling zijn onder titel 1 de doelstellingen en uitgangspunten van het inkoop- en aanbestedingsbeleid benoemd. Titels 2 en 3 bevatten de uitgangspunten van de organisatie van de inkoopfunctie respectievelijk de administratieve organisatie en interne controle. Titel 4 omvat een slotbepaling.
Titeldeel 1 Doelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid
Inkoopprocedures waarvoor de volgende onderverdeling wordt gehanteerd:
Openbaar aanbesteden: inkoopproces waarbij op nationaal niveau (digitaal) gepubliceerd wordt. Ondernemers zijn vrij om deel te nemen aan de gekozen aanbestedingsprocedure. Er zijn verschillende aanbestedingsprocedures mogelijk waaronder de openbare procedure (openbare selectie- en inschrijvingsfase), niet-openbare procedure (openbare selectiefase en gesloten inschrijvingsfase) ende concurrentiegerichte dialoog (openbare selectiefase en gesloten onderhandelings- en inschrijvingsfase);
Selectiecriteria: criteria gericht op de organisatie van deelnemers/inschrijvers met als doel technische, economische en financiële capaciteiten van de organisatie te beoordelen. Ook zijn deze criteria gerelateerd aan de integriteit en bevoegdheid van de organisatie om beroepsactiviteiten te mogen uitoefenen.
Gunningscriteria: criteria gericht op de opdracht met als doel de wijze waarop de opdracht ingevuld wordt te beoordelen. Gunning kan plaats vinden op basis van laagste prijs, of op basis van de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Bij EMVI worden naast de prijs aanvullende criteria gehanteerd, waaronder bijvoorbeeld functionele en technische kwaliteit, esthetische waarde, de invulling van wensen op het vlak van duurzaamheid of sociale aspecten en leverings- of uitvoeringstermijn.
Artikel 2 Beleidsdoelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid
De gemeente wil de volgende beleidsdoelstellingen voor het inkoop- en aanbestedingsbeleid realiseren:
Beheersing van juridische risico’s in verband met de rechtmatigheid van inkoop- en aan- bestedingstrajecten door strikte naleving van externe (Europese) wet- en regelgeving en interne beleidsregelgeving op het gebied van inkoop- en aanbestedingen, alsmede juridische risico’s voortvloeiende uit overeenkomsten met leveranciers door het hanteren van gemeentelijke algemene inkoopvoorwaarden.
Artikel 3 Beleidsmaatregel toepassing van duurzaamheidscriteria
Het college adopteert het ambitieniveau van het Ministerie van VROM om minimaal in 2010 75% en in 2015 100% van het inkoopjaarvolume duurzaam in te inkopen en draagt zorg voor ondertekening van de deelnameverklaring van Senter Novem. Senter Novem is het agentschap van het Ministerie van Economische Zaken die namens de overheid het programma Duurzaam Inkopen uitvoert. Het duurzaam inkopen van inkoopjaarvolume betreft de totale opdrachtwaarde van de inkoopverplichtingen die in een jaar aangegaan worden (eenmalige opdrachten én nieuwe contracten) waarvoor duurzaamheidscriteria zijn vastgesteld.
Artikel 4 Beleidsmaatregel toepassing van sociale criteria
Voor het betrekken van arbeidsgehandicapten en werklozen kan de gemeente de volgende maatregelen toepassen:
Het één-op-één gunnen van een opdracht aan een sociale werkvoorziening of organisaties met vergelijkbare sociaal-maatschappelijke doelstellingen met betrekking tot arbeidsgehandicapten en/of werklozen. Één-op-één gunning kan onder voorwaarden plaats vinden door middel van de principes van inbesteden, quasi-inbesteden en alleenrecht;
Het voorbehouden van een opdracht aan sociale werkvoorzieningen, op grond van artikel 19 van de BAO (Besluit Aanbestedingsregels voor Overheidsopdrachten). Voorwaarde voor de toepassing van dit artikel is dat de opdracht ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd door werknemers waarvan de meerderheid een arbeidshandicap heeft. Indien een opdracht boven het Europese drempelbedrag uitkomt, dient deze opdracht Europees aanbesteed te worden om concurrentie tussen de verschillende sociale werkvoorzieningen te bevorderen;
Het toepassen van aanvullende voorwaarden op basis van artikel 26 van de BAO (BesluitAanbestedingsregels voor Overheidsopdrachten). Aanvullende voorwaarden kunnen zijn:i. Ter beschikking stelling van lokale arbeidsgehandicapten en werklozen door de gemeente en verplicht gebruik van deze door de opdrachtnemer als sociale eis;ii. Inzet van arbeidsgehandicapten of werklozen, niet verplicht lokaal, door de opdrachtnemer als sociale eis of criterium;
Artikel 5 Beleidsmaatregel stimuleren van lokale bedrijvigheid en werkgelegenheid
De gemeente is (juridisch) verplicht om te zorgen voor objectieve, transparante en niet discriminerende inkoopprocedures. Het college kan daarom geen expliciet voorkeursbeleid voor lokale ondernemers voeren, maar treft de volgende maatregelen om lokale bedrijvigheid en werkgelegenheid te stimuleren:
Artikel 7 Beleidsmaatregel gemeentelijke algemene inkoopvoorwaarden en aanbestedingsreglementen
Het college staat toe dat er gebruik gemaakt wordt van (standaard) algemene voorwaarden en aanbestedingsreglementen die bij de uitvoering van inkoopprocedures in specifieke branches, voor specifieke opdrachten (monopolistische markten) of bij specifieke specificatievormen gemeengoed zijn, binnen de randvoorwaarden zoals gesteld in het Handboek Inkoop- en aanbestedingsprocedures. Het gebruik van aanbestedingsreglementen mag niet leiden tot afbreuk van doelstellingen en uitgangspunten in het inkoop- en aanbestedingsbeleid, waaronder de borging van juridische risico’s.
Artikel 8 Bepaling en uitvoering van de aanbestedingsprocedure
Het college bevordert de doelmatigheid van de inzet van financiële middelen door een voldoende mate van concurrentiestelling tussen leveranciers te borgen. De te hanteren aanbestedingsprocedure, zoals gedefinieerd in artikel 1 lid 4, wordt voorgeschreven zoals in onderstaande tabel 8.1 weergegeven en is gebaseerd op de geraamde opdrachtwaarde (exclusief BTW).
a.Te hanteren aanbestedingsprocedure voor leveringen en diensten:
* Indien er geen openbare Europese procedure gevolgd wordt, bijvoorbeeld bij 2B diensten, dient men meervoudig onderhands aan te besteden waarbij minimaal 3 ondernemers uitgenodigd moeten worden.
b.Te hanteren aanbestedingsprocedure voor werken:
c. Het is toegestaan om de aanbestedingsprocedure van een hogere (lees: zwaardere) categorie toe te passen dan voorgeschreven wordt in dit artikel.
Titeldeel 2 Organisatie van de inkoopfunctie
Artikel 9 Gecoördineerde inkoopfunctie
Artikel 10 Centrale adviesfunctie
De inkoopadviseur brengt zowel gevraagd als ongevraagd advies uit aan de budgethouders en/of andere medewerkers over een juiste uitvoering van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid en de toepassing van het Handboek Inkoop- en aanbestedingsprocedures. In het bijzonder betreft deze advisering:
De gemeente kan, buiten de in deze regeling genoemde situaties waarin dit verplicht wordt gesteld, op vrijwillige basis advies aan de inkoopadviseur vragen. Wanneer een advies van de inkoopadviseur niet wordt opgevolgd dient dit aan de inkoopadviseur gemeld te worden. De inkoopadviseur rapporteert deze meldingen periodiek aan de directie en zal per situatie de noodzaak bepalen om de melding op te schalen naar de contactpersoon.
Artikel 11 Budgethouders- en mandaatregeling
Budgethouders- en mandaatregelingDe bevoegdheid om de aanbesteding en gunning van clusterspecifieke opdrachten uit te voeren is vastgelegd in de regeling budgethoudersschap en de mandaatregeling. In het bijzonder betreft dit de bevoegdheid een inkoop- of aanbestedingtraject uit te voeren en de bevoegdheid om een overeenkomst met een opdrachtnemer aan te gaan.
Titeldeel 3 Administratieve organisatie en interne controle van de inkoopfunctie
Artikel 12 Handboek inkoop- en aanbestedingsprocedures
De budgethouder is verantwoordelijk voor een juiste toepassing van het handboek met betrekking tot de inkoop- en aanbestedingstrajecten die onder zijn of haar verantwoordelijkheid worden uitgevoerd, op een zodanige wijze dat zij invulling geven aan de beleidsdoelstellingen ten aanzien van inkoop zoals vermeld in artikel 2 van deze regeling.
Artikel 13 Aanbestedingsdossier
De budgethouder houdt voor inkoop- en aanbestedingsprocedures een aanbestedingsdossier bij volgens de voorschriften in het Handboek inkoop- en aanbestedingsprocedures en draagt zorg voor archivering conform de gemeentelijke archiveringsregels.
Indien de opdracht een looptijd van meer dan 1 contractjaar heeft, inclusief verlengings- mogelijkheden, draagt de budgethouder zorg voor registratie en beheer van de opdracht in een centraal contractenregister. In de regel betreft dit meerjaren (raam- of mantel)overeenkomsten.In het contractregister worden minimaal de volgende gegevens geregistreerd:
Gemeente Geertruidenbergvastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders,
Artikel 1 DefinitiesArtikel 2 ToepasselijkheidArtikel 3 Uitnodiging en offerteArtikel 4 Totstandkoming overeenkomst / toepasselijk rechtArtikel 5 Relevante informatieArtikel 6 Leiding en toezichtArtikel 7 Hoedanigheid productenArtikel 8 GarantiesArtikel 9 VerzekeringArtikel 10 Keuring en controleArtikel 11 AfleveringArtikel 12 Eigendom en risicoArtikel 13 De PrijsArtikel 14 BetalingenArtikel 15 Overdracht rechten en verplichtingenArtikel 16 GeheimhoudingArtikel 17 Niet-nakoming en de gevolgen daarvanArtikel 18 Onmiddellijke einde en ontbinding van de overeenkomstArtikel 19 Publiekrechtelijke verplichting
Algemene inkoopvoorwaarden met betrekking tot leveringen
Artikel 1 DefinitiesIn deze inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder:
Afwijking van deze inkoopvoorwaarden is slechts geldig indien en voorzover schriftelijk tussen partijen is overeengekomen, danwel indien de gemeente voorafgaande aan de uitnodiging of in het kader van een aanbestedingsprocedure schriftelijk te kennen heeft gegeven tot (gedeeltelijke) afwijking van de inkoopvoorwaarden over te (zullen) gaan.
Artikel 3 Uitnodiging en offerte
Artikel 4 Totstandkoming overeenkomst / toepasselijk recht
Artikel 5 Relevante informatie
Artikel 7 Hoedanigheid producten
Voor zover geen nadere omschrijving van de aan de producten te stellen eisen is gegeven, dienen zij in ieder geval steeds van goede kwaliteit te zijn en tenminste aan de gebruikelijke eisen van kwaliteit, deugdelijkheid, doelmatigheid en afwerking te voldoen. Voorts dienen de producten te allen tijde aan de wettelijke voorschriften terzake te voldoen.
Leverancier garandeert dat de door hem te leveren producten geheel compleet en voor gebruik gereed zijn.Alle voor het gebruik van de producten door de gemeente benodigde onderdelen, hulpmaterialen, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken worden door de leverancier meegeleverd.
De gemeente heeft het recht van de leverancier te verlangen een verzekering af te sluiten en gesloten te houden ter dekking van eventuele risico’s verband houdend met de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 10 Keuring en controle
De leverancier zal de gemeente op haar verzoek te allen tijde tijdig en deugdelijk in de gelegenheid stellen om de producten te (doen laten) keuren en te (doen laten) controleren.
Het moment van feitelijke aflevering van de producten door de leverancier dan wel daarmee gepaard gaande handelingen zoals bijvoorbeeld de aftekening van (pak-)bonnen en/of werkbriefjes behoudt niet zondermeer acceptatie c.q. goedkeuring van de producten door de gemeente in. De gemeente behoudt zich uitdrukkelijk te allen tijde het recht voor om na datum feitelijke aflevering de producten te keuren en te controleren, de producten eventueel af te keuren, dan wel anderszins in het voorkomend geval een beroep te doen op haar rechten voortvloeiende uit de overeenkomst.
Artikel 15 Overdracht rechten en verplichtingen
De leverancier is niet bevoegd zijn rechten en verplichtingen uit de overeenkomst aan derden over te dragen of deze met beperkte rechten te bezwaren, dan na verkregen toestemming door de gemeente. Aan voornoemde toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.
De leverancier zal het bestaan, de aard en de inhoud van de overeenkomst alsmede overige bedrijfsinformatie van en/of omtrent de gemeente geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken dan na schriftelijk verkregen toestemming van de gemeente.
Artikel 17 Niet-nakoming en de gevolgen daarvan
Ingeval de producten niet beantwoorden aan de overeenkomst en/of indien aflevering van de producten niet binnen de overeengekomen termijn en/of niet op de overeengekomen plaats en wijze geschiedt en/of in geval de leverancier anderszins zijn (garantie-) verplichtingen uit de overeenkomst schendt, is sprake van niet-nakoming van de overeenkomst door de leverancier.
In geval van niet-nakoming van de overeenkomst door de leverancier, zal de gemeente - behoudens het geval dat nakoming reeds blijvend onmogelijk is - de leverancier door middel van een aanmaning schriftelijk in gebreke stellen en eisen dat de leverancier de niet-nakoming binnen een redelijke termijn herstelt. De daarmee gepaard gaande kosten komen voor rekening van de leverancier. Indien de leverancier niet binnen de in de ingebrekestelling vermelde redelijke termijn voldoet aan de door de gemeente gestelde eisen, is hij in verzuim.
In geval de leverancier - al dan niet van rechtswege - in verzuim is, is de gemeente onverminderd haar overige rechten die zij aan het verzuim van de leverancier kan ontlenen - waaronder haar recht op schadevergoeding - bevoegd:a. Zonder voorafgaande rechterlijke machtiging de levering van de producten en/of het herstel van de niet-nakoming door een derde te doen (laten) plaatsvinden en de kosten daarvan op de leverancier te verhalen.b. De overeenkomst door een schriftelijke verklaring gericht aan de leverancier geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden.
Artikel 18 Onmiddellijk einde en ontbinding van de overeenkomst
1. De overeenkomst eindigt zonder dat een opzegging, ingebrekestelling, rechterlijke tussenkomst of wat voor (rechts-) handeling dan ook door de gemeente nodig zal zijn:a. In het geval van faillissement van de leverancier.b. In het geval van verlies van rechtspersoonlijkheid, ontbinding of liquidatie van de leverancier.c. Wanneer de leverancier feitelijk zijn onderneming staakt c.q. zijn ondernemersactiviteiten feitelijk beëindigt en/of heeft beëindigd.
2. De gemeente heeft het recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden:a. Wanneer door de leverancier in het kader van een aanbestedingsprocedure prijsafspraken zijn gemaakt met collega-leveranciers c.q. concurrenten.b. In geval van surséance van betaling van de leverancier.c. Door de leverancier of een van zijn personeelsleden c.q. ondergeschikten enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van een orgaan van de gemeente of enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een medewerker of een vertegenwoordiger van de gemeente.
Artikel 19 Publiekrechtelijke verplichtingen
Het bepaalde in de overeenkomst laat onverlet de uitvoering of uitoefening door de gemeente van de krachtens publiekrechtelijke voorschriften of regelingen op de gemeente rustende verplichtingen.
Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel West Brabant onder nummer CRM-1763
Algemene inkoopvoorwaarden met betrekking tot werken
Gemeente Geertruidenbergvastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders,
Artikel 1 DefinitiesArtikel 2 ToepasselijkheidArtikel 3 Uitnodiging en offerteArtikel 4 Totstandkoming overeenkomst / toepasselijk rechtArtikel 5 UAV-1989Artikel 6 OnderaannemersArtikel 7 Relevante informatieArtikel 8 Leiding en toezichtArtikel 9 Directievoering voor derde(n)Artikel 10 Waarschuwingsplicht aannemerArtikel 11 KetenaansprakelijkheidArtikel 12 BankgarantieArtikel 13 Verzekeringsplicht aannemerArtikel 14 Kabels en leidingenArtikel 15 Kwaliteit van het werk en de materialenArtikel 16 State of the artArtikel 17 (overige)GarantiesArtikel 18 Keuring en controle werk en materialenArtikel 19 Oplevering en acceptatieArtikel 20 De aanneemsomArtikel 21 BetalingenArtikel 22 Overdracht rechten en plichtenArtikel 23 GeheimhoudingArtikel 24 Niet-nakoming en de gevolgen daarvanArtikel 25 Onmiddellijk einde en ontbinding van de overeenkomstArtikel 26 Publiekrechtelijke verplichtingen
Algemene inkoopvoorwaarden met betrekking tot (de aanneming van) werken
Artikel 1 DefinitiesIn deze inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder:
Afwijking van deze inkoopvoorwaarden is slechts geldig indien en voorzover schriftelijk tussen partijen is overeengekomen, danwel indien de gemeente voorafgaande aan de uitnodiging of in het kader van een aanbestedingsprocedure schriftelijk te kennen heeft gegeven tot (gedeeltelijke) afwijking van de inkoopvoorwaarden over te (zullen) gaan.
Artikel 3 Uitnodiging en offerte
Artikel 4 Totstandkoming overeenkomst / toepasselijk recht
De Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van bouwwerken (UAV-1989) of daarmee vergelijkbare voorwaarden vinden slechts (gedeeltelijk) toepassing wanneer daarnaar verwezen wordt in de overeenkomst.
Artikel 7 Relevante informatie
Artikel 9 Directievoering door derde(n)
De gemeente is te allen tijde bevoegd een of meerdere door haar in te schakelen derde(n) te benoemen als degene(n) die belast is/zijn met de directievoering over het werk.
Artikel 10 Waarschuwingsplicht aannemer
Op de aannemer rust een waarschuwingsplicht voor alle hem - vanwege zijn deskundigheid - op te vallen tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten in het bestek/programma van eisen/opdrachtomschrijving als bedoeld in lid 1 van dit artikel. Voorts rust op de aannemer een waarschuwingsplicht voor alle tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten in door de gemeente aan de aannemer verstrekte aanwijzingen en goedkeuringen die de aannemer mede gelet op de door de gemeente van de aannemer en zijn (eventuele) onderaannemers verlangde deskundigheid hadden dienen op te vallen.
Artikel 11 Ketenaansprakelijkheid
De aannemer vrijwaart de gemeente voor aanspraken van het UWV (Uitvoeringsinstantie Sociale Verzekeringen) of de Ontvanger der Rijksbelastingen in verband met de betaling door de aannemer of diens onderaannemers van loonbelasting, premies volksverzekeringen en premies sociale verzekeringen die verschuldigd worden in verband met het werk. De gemeente is te allen tijde bevoegd voornoemde loonbelasting en premies van de aanneemsom in te houden en rechtstreeks aan het UWV (Uitvoeringsinstantie Sociale Verzekeringen) en/of de Ontvanger der Rijksbelastingen te voldoen.
De aannemer zal het daarmee verband houdende gedeelte van facturen van zijn onderaannemers uitsluitend storten op geblokkeerde (G-) rekeningen van zijn onderaannemers, dan wel indien zulks tussen hen is overeengekomen direct aan de betreffende Uitvoeringsinstantie Sociale Verzekeringen dan wel de Ontvanger en de aannemer zal er op toezien dat de onderaannemers hun onderaannemers op een zelfde wijze zullen betalen.
De gemeente heeft te allen tijde het recht de door de aannemer terzake van het werk verrichte werkzaamheden verschuldigde loonbelasting, premies volksverzekeringen en premies sociale verzekeringen waarvoor de gemeente als eigenbouwer ingevolge de Wet Ketenaansprakelijkheid hoofdelijk aansprakelijk is, aan de aannemer te betalen door storting op diens geblokkeerde (G-) rekening.
Tot meerdere zekerheid voor de nakoming van de verplichtingen van de aannemer uit de overeenkomst, kan de gemeente een bankgarantie van de aannemer verlangen.
Artikel 13 Verzekeringsplicht aannemer
Het werk c.q. de uitvoering van de overeenkomst dient verzekerd te worden onder de (doorlopende) CAR-verzekering van de aannemer. De aannemer verschaft de gemeente een kopie van de betreffende verzekering/polis.
Artikel 14 Kabels en leidingen
De aannemer zal voor zijn rekening en risico en in overleg met zowel de bevoegde bestuursorganen als de beheerders en vergunninghouders van de kabels en leidingen, alle maatregelen treffen, inclusief het verleggen van kabels en leidingen en het verkrijgen van de vereiste publiekrechtelijke en privaatrechtelijke medewerking(-en) en goedkeuring(en), die nodig zijn om het werk ongestoord te kunnen uitvoeren. De aannemer zal tijdig zorg dragen voor de noodzakelijke meldingen bij het Kabel- en Leidingen informatie Centrum (KLIC) in de regio waar het werk wordt uitgevoerd.
Artikel 15 Kwaliteit van het werk en de materialen
Voor zover geen nadere omschrijving van de aan de materialen te stellen eisen is gegeven, dienen zij in ieder geval steeds van goede kwaliteit te zijn en tenminste aan de gebruikelijke eisen van kwaliteit, veiligheid, deugdelijkheid, doelmatigheid en professionaliteit te voldoen. De gemeente krijgt te allen tijde materialen en werken geleverd welke van een professionele aannemer verwacht mogen worden.
Artikel 17 (Overige) Garanties
De aannemer garandeert en ziet daar uitdrukkelijk op toe dat hij en zijn personeel te allen tijde alle door de centrale overheid en de gemeente vastgestelde relevante wet- en regelgeving - bijvoorbeeld betreffende arbeidsomstandigheden, kwaliteit, veiligheid, milieu en gezondheid - zullen naleven bij de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 18 Keuring en controle werk en materialen
De aannemer zal de gemeente of door de gemeente ingeschakelde deskundigen op haar verzoek te allen tijde tijdig en deugdelijk in de gelegenheid stellen om het werk en de materialen te (doen laten) keuren en te (doen laten) controleren.
Artikel 19 Oplevering en acceptatie
Onverminderd de rechten van de gemeente verband houdend met ondermeer onderhoudstermijnen en/of garanties en/of de bevoegdheid van de gemeente anderszins een beroep te doen op haar rechten voortvloeiende uit de overeenkomst, geschiedt oplevering van het werk door middel van acceptatie van het werk door de gemeente na melding van de aannemer dat het werk voltooid en voor oplevering gereed is.
Betalingen door de gemeente van (delen van) de aanneemsom vinden slechts plaats op basis van een door de aannemer deugdelijk - d.w.z. tenminste naar aard en hoeveelheid van de verrichte werkzaamheden en geleverde materialen - gespecificeerde factuur. Niet-gespecificeerde (deel-)facturen worden niet in behandeling genomen.
Artikel 22 Overdracht rechten en verplichtingen
De aannemer is niet bevoegd zijn rechten en verplichtingen uit de overeenkomst aan derden over te dragen of deze met beperkte rechten te bezwaren, dan na verkregen toestemming door de gemeente. Aan voornoemde toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.
De aannemer zal het bestaan, de aard en de inhoud van de overeenkomst alsmede overige bedrijfsinformatie van en/of omtrent de gemeente geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken dan na schriftelijk verkregen toestemming van de gemeente.
Artikel 24 Niet-nakoming en de gevolgen daarvan
Ingeval het werk niet beantwoordt aan de overeenkomst en/of indien uitvoering en/of oplevering van het werk niet binnen de overeengekomen termijn en/of niet op de overeengekomen plaats en wijze geschiedt en/of in geval de aannemer anderszins zijn (garantie-) verplichtingen uit de overeenkomst schendt, is sprake van niet-nakoming van de overeenkomst door de aannemer.
In geval van niet-nakoming van de overeenkomst door de aannemer, zal de gemeente - behoudens het geval dat nakoming reeds blijvend onmogelijk is - de aannemer door middel van een aanmaning schriftelijk in gebreke stellen en eisen dat de aannemer de niet-nakoming binnen een redelijke termijn herstelt. De daarmee gepaard gaande kosten komen voor rekening van de aannemer. Indien de aannemer niet binnen de in de ingebrekestelling vermelde redelijke termijn voldoet aan de door de gemeente gestelde eisen, is hij in verzuim.
In geval de aannemer - al dan niet van rechtswege - in verzuim is, is de gemeente onverminderd haar overige rechten die zij aan het verzuim van de aannemer kan ontlenen - waaronder haar recht op schadevergoeding - bevoegd:a. Zonder voorafgaande rechterlijke machtiging het werk en/of het herstel van de niet-nakoming door een derde te doen (laten) plaatsvinden en de kosten daarvan op de aannemer te verhalen.b. De overeenkomst door een schriftelijke verklaring gericht aan de aannemer geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden.
Artikel 25 Onmiddellijk einde en ontbinding van de overeenkomst
De overeenkomst eindigt zonder dat een opzegging, ingebrekestelling, rechterlijke tussenkomst of wat voor (rechts-) handeling dan ook door de gemeente nodig zal zijn:a. In het geval van faillissement van de aannemer.b. In het geval van verlies van rechtspersoonlijkheid, ontbinding of liquidatie van de aannemer.c. Wanneer de aannemer feitelijk zijn onderneming staakt c.q. zijn ondernemersactiviteiten feitelijk beëindigt en/of heeft beëindigd.
De gemeente heeft het recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden:a. Wanneer door de aannemer in het kader van een aanbestedingsprocedure prijsafspraken zijn gemaakt met collega-aannemers c.q. concurrenten.b. In geval van surséance van betaling van de aannemer.c. Door de aannemer of een van zijn personeelsleden c.q. ondergeschikten enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van een orgaan van de gemeente of enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een medewerker of een vertegenwoordiger van de gemeente.
Artikel 26 Publiekrechtelijke verplichtingen
Het bepaalde in de overeenkomst laat onverlet de uitvoering of uitoefening door de gemeente van de krachtens publiekrechtelijke voorschriften of regelingen op de gemeente rustende verplichtingen.
Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel West Brabant onder nummer CRM-1763