Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leerdam

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leerdam
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2009
CiteertitelLegesverordening 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 1 
  2. Europese dienstenrichtlijn
  3. Legesverordening 2009

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-01-201001-01-2011Bijlage, tarieventabel

10-12-2009

Het Kontakt, 30-12-2009

V.2008-109
18-12-200807-01-2010nieuwe regeling

27-11-2008

Het Kontakt

Fysiek: 1.714

Tekst van de regeling

RAADSBESLUIT

De raad van de gemeente Leerdam,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 oktober 2008;

overwegende de wenselijkheid om de Legesverordening en de tarieventabel te actualiseren in verband met het begrotingsbesluit en het onderzoek naar de kostendekkendheid van de tarieven;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009.

(Legesverordening 2009).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in die kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, kassabon, zegel, nota of andere schriftuur dan wel een digitale of elektronische kennisgeving daarvan. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving, dan wel digitaal of elektronisch aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 10 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

    • c.

      In digitale of elektronische vorm wordt gedaan, op het moment van akkoordgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt ambtshalve verleend of op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28 vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De ‘op de heffing en invordering van leges 1997’ van 19 december 1996, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 10 juli 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2009’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad van 27 november 2008

de griffier, de voorzitter,

TARIEVENTABEL ALS BEDOELD IN ARTIKEL 5 VAN DE "LEGESVERORDENING 2009".

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het stadskantoor op: 
1.1.1.1maandag van 09.00 tot 17.00 uur € 0,00
 1.1.1.2 dinsdag tot vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 70,40
 1.1.2 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op: 
 1.1.2.1 maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 297,05
 1.1.2.2 zaterdag 09.00 tot 17.00 uur € 831,45
1.1.2.3 zondag of een algemeen erkende feestdag van 12.00 tot 16.00 uur € 1.250,00
1.1.2.4Op alle overige uren dan genoemd onder 1.1.2.1, 1.1.2.2 en 1.1.2.3€ 1.250,00
1.1.2.5Aanvullend op het bepaalde in 1.1.2.1, 1.1.2.2, 1.1.2.3 en 1.1.2.4 indien een ruimte zoals bedoeld in 1.1.2 nog aangewezen moet worden€ 500,00
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 70,40
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 70,40
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering€ 17,55
1.1.5.2een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering€ 44,10
1.1.8Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 23,25
1.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 50,90
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€ 56,90
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 50,90
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument€ 8,95
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3€ 20,90
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar€ 8,95
1.2.1.8tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder€ 42,80
1.2.2De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 41,00
1.2.3Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 
1.2.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van€ 19,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 43,25
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 33,25

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, 
1.4.2.1.1Per verstrekking ten behoeve van ideële doeleinden€ 3,00
1.4.2.2.2Per verstrekking aan andere gemeentelijke afnemers en bijzondere derden€ 2,70
1.4.2.2.3Per overige verstrekking aan de balie€ 5,70
1.4.2.2.4Per overige verstrekking op een andere manier€ 8,10
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen€ 387,10
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen€ 1.858,30
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen€ 3.484,35
1.4.2.4Tot het verstrekken van een persoonslijst€ 17,65
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. 
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: 
1.4.4.1.1Per vestrekking ten behoeve van ideële doeleinden€ 3,00
1.4.4.1.2Per verstrekking aan andere gemeentelijke afnemers en bijzondere derden€ 2,70
1.4.4.1.3Per overige verstrekking aan de balie€ 5,70
1.4.4.1.4Per overige verstrekking op een andere manier€ 8,10
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar€ 387,10
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens€ 2,40
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 23,15

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:€ 7,75

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting€ 194,05
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening€ 194,05
1.7.1.4Een afschrift van een beleidsplan, zoals bijvoorbeeld de Voorjaarsnota€ 38,80
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.2.1tot het verstrekken van: 
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina€ 0,50
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina€ 0,50
1.7.2.2.3Op de basisstukken (alle voorstellen voor behandeling in commissies) plus agenda’s commissies/mededelingen en verslagen commissies€ 116,15
1.7.2.2.4Op de basisstukken, uitgebreid met raadsagenda/ingekomen stukken€ 154,80
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.3.1tot het verstrekken van: 
1.7.3.1.1een afschrift van het verslag/uitgebreide besluitenlijst van een vergadering van een raadscommissie, per pagina€ 0,50
1.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina€ 0,50
1.7.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.5.1een afschrift van de Bouwverordening€ 58,05
1.7.5.2een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening met toelichting€ 58,05
1.7.5.3Een afschrift van de overige verordeningen€ 58,05

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: 
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde€ 5,25
1.8.1.1.2in formaat A3€ 3,35
1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€ 26,25
1.8.2.6Gegevens uit de kadastrale registratie per object incl. afdruk op A3 of A4 formaat€ 26,25
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: 
1.8.3.4 Grootschalige basiskaart (GBKN) Verzoeken om leveringen van grotere omvang en periodieke leveringen worden naar de Stichting GBKN Zuid-Holland doorverwezen.  
1.8.3.5Voor eenmalige leveringen van beperkte omvang van de standaard inhoud behandelkosten€ 30,65
1.8.3.6Voor particuliere en analoge afname 
1.8.3.6.1Landelijk open gebied per hectare€ 1,20
1.8.3.6.2Open bebouwd gebied per hectare€ 4,75
1.8.3.6.3Bebouwd gebied per hectare€ 10,70
1.8.3.7Overige afname 
1.8.3.7.1Landelijk open gebied per hectare€ 5,35
1.8.3.7.2Open bebouwd gebied per hectare€ 21,40
1.8.3.7.3Bebouwd gebied per hectare€ 48,80
1.8.3.8De tarieven onder 1.8.3.6,1 t/m 1.8.3.6.3 en 1.8.3.7.1 t/m 1.8.3.7.3 worden verhoogd met een toeslag van 10% voor elk van de volgende leveringen: 
1.8.3.8.1extra topografie (bomen, kolken, lichtmasten, etc) 
1.8.3.8.2Kadastrale grenzen en perceelnummers 
1.8.3.9De tarieven onder 1.8.3.5 tot en met 1.8.3.8.2 worden niet in rekening gebracht bij: 
1.8.3.9.1Beperkte leveringen die naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders uitsluitend ideële of educatieve doelen dienen 
1.8.3.9.2Leveringen aan derden die in opdracht van de gemeente werken. 
1.8.3.10Digitale luchtfoto’s behandelkosten€ 30,65
1.8.3.11Digitale afname per hectare€ 1,80
1.8.3.12Daarnaast worden bij digitale afname kosten in rekening gebracht voor: 
1.8.3.12.1Per opslagmedium (cd, dvd)€ 2,05
1.8.3.12.2Per afdruk A3 of A4 op normaal papier€ 5,65
1.8.3.12.3Per afdruk A3 of A4 op kwaliteitspapier€ 11,85
1.8.3.12.4Per afdruk A2, A1 of A0 op normaal papier€ 29,35
1.8.3.12.5Per afdruk A2, A1 of A0 op kwaliteitspapier€ 59,75
1.8.3.13Voor uitsluitend analoge afname: 
1.8.3.13.1Per afdruk op A4-formaat€ 8,75
1.8.3.13.2Per afdruk op A3-formaat€ 17,50
1.8.3.13.3Per afdruk op A2-formaat€ 34,50
1.8.3.13.4Per afdruk op A1-formaat€ 69,55
1.8.3.13.5Per afdruk op A0-formaat€ 138,55
1.8.3.16De tarieven onder 1.8.3.12 tot en met 1.8.3.13.5 worden niet in rekening gebracht bij: 
1.8.3.16.1Beperkte leveringen die naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders uitsluitend ideële of educatieve doelen dienen 
1.8.3.16.2Leveringen aan derden die in opdracht van de gemeente werken. 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€ 30,00
1.9.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita€ 7,60
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of het waarmerken van een diploma of getuigschriftfoto€ 8,90
1.9.4Tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap, geen reispapier zijnde€ 7,60
1.9.5.Tot het verkrijgen van een akte van eedsaflegging€ 28,75
1.9.6Tot het verkrijgen van een voor het in het persoonlijk belang van aanvrager ter legalisatie zenden van stukken naar andere gemeenten (de kosten van legalisatie niet inbegrepen)€ 4,60

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 23,20
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pag.€ 0,50
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€ 7,60

Hoofdstuk 11 Huisvestingwet

1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.11.1tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet€ 31,00
1.11.2tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet€ 69,80

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 66,85
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€ 66,85

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
1.14.1een standplaats als bedoeld in de Marktgeldverordening 2009€ 103,25
1.14.2inschrijving op de wachtlijst voor een vaste staanplaats als bedoeld in de Marktgeldverordening 2009€ 21,10
1.14.3verlenging van de inschrijving als bedoeld in onderdeel 1.14.2€ 21,10
1.14.5wijziging van de vergunning voor een vaste standplaats€ 25,75

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 58,00
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€ 19,30
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing€ 19,30

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:   
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat€ 56,50
   en voor iedere volgende speelautomaat€ 90,50
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 41,65
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)€ 41,65
1.16.4Indien de vergunning wordt aangevraagd voor een tijdvak korter dan twaalf maanden wordt het in artikel 1.16.3 vermelde tarief naar evenredigheid van het verschil in volle maanden van de vergunning verlaagd.    

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 160,00
1.18.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 1,30
1.18.1.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 1,30
1.18.1.3indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 63,50
1.18.1.4indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met€ 63,50
1.18.1.5indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.18.2Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
 Het tarief bedoeld in onderdeel 1.18.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechterlijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.  

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 22,50
1.19.3.1tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 121,95
1.19.3.2De kosten van het geneeskundig onderzoek worden gerestitueerd na een positief advies. 
1.19.3.3 De leges ingevolge het onderdeel 1.19.3.1 wordt, indien op de aanvraag afwijzend wordt beschikt, gedeeltelijk terugbetaald meet een bedrag van (kosten kaart) € 24,15
1,19.4.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een ontheffing voor de in de binnenstad geldende parkeerregels 
1.19.4.1.1Geldig voor één dag€ 8,10
1.19.4.1.2Geldig voor één week€ 20,20
1.19.4.1.3Geldig voor één maand€ 40,35
1.19.4.2Het tarief bedraagt voor een ontheffing voor een vaste vergunninghouder van de weekmarkt geldig tijdens markttijden per jaar€ 41,25
1.19.5Het tarief bedraagt voor de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op een bestaande parkeerplaats 
1.19.5.1Plaatsen van een paal€ 138,10
1.19.5.2Monteren van een bord invalidenparkeerplaats€ 119,45
1.19.5.3Monteren van een onderbord met kenteken€ 63,45
1.19.5.4Wijzigen kenteken onderbord€ 12,35
1.19.5.5Aanleggen inrit€ 392,00
1.19.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeertekens (stb 459) voor zover noodzakelijk voor een direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten€ 45,75
1.19.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het voertuigenreglement (stb 1994,450)€ 45,75
1.19.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing op grond van artikel 21 Wet vervoer gevaarlijke stoffen€ 199,40
1.19.6.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een volgende aanvraag voor ontheffing op grond van artikel 21 Wet vervoer gevaarlijke stoffen€ 120,80

Hoofdstuk 21 Standplaatsvergunning

1.21.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een standplaatsvergunning ten einde in de uitoefening van de handel goederen te koop aan te bieden, te verkopen of te verstrekken, dan wel diensten aan te bieden:  
1.21.1.1.Geldig voor één jaar€ 8,60
1.21.1.2Geldig voor één week€ 21,40
1.21.1.3Geldig voor één maand€ 42,90
1.21.1.4Geldig voor één jaar€ 128,70

Hoofdstuk 22 Aanleggen/wijzigen weg

1.22.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg€ 578,50

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 485,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 231,75
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 51,50
3.1.4Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, op een verleende vergunning ingevolge artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 141,50
3.1.5Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het exploiteren van horeca-inrichtingen, zoals bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 485,00
3.1.6Voor het wijzigen van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, op een verleende vergunning als bedoeld in onderdeel 3.1.5€ 141,50
3.1.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een reeds verleende exploitatievergunning€ 224,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning),€ 19,30
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in <artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening>€ 19,30

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2: 
3.3.1.1voor een seksinrichting€ 1.212,80
3.3.1.2voor een escortbedrijf€ 714,00
3.3.2wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening 
3.3.32.1voor een seksbedrijf€ 351,00
3.3.2.2voor een escortbedrijf€ 351,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet€ 66,85
3.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand als bedoeld in artikel 124 Woningwet€ 66,85
3.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag to het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b van de Huisvestingswet€ 66,85
3.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30 eerste lid, onderdeel c van de Huisvestingswet€ 66,85

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 19,30

Hoofdstuk 8 Destructiemateriaal

3.8Het tarief bedraagt voor het in ontvangst nemen en bewaren van destructiemateriaal zoals bedoeld in de Destructieverordening 1995 per aanbieding van dit materiaal: 
3.8.1Met een gewicht tot en met 25 kg€ 8,60
3.8.2Met een gewicht van 26 kg of meer€ 19,35

Hoofdstuk 9 Aansluitkast

3.9.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het gebruik van de gemeentelijke aansluiting op het elektriciteitsnet voor iedere morgen, middag of avond€ 2,00

Hoofdstuk 10 Ontheffing kapverbod

3.10.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing voor kapverbod€ 250,00
3.10.2Het in 3.10.1 genoemde bedrag wordt, indien met betrekking tot een aanvraag in het kader van de ontheffingsprocedure advies is uitgebracht door een taxateur volgens de NVTB-methode (Nederlandse vereniging taxateurs bomen), verhoogd met het bedrag van deze externe kosten die de gemeente moet maken om te voldoen aan het gedane verzoek. 

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

5.1 Algemeen

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

  • a.

    Woningwet;

  • b.

    Wet ruimtelijke ordening;

  • c.

    gemeentelijke bouwverordening;

  • d.

    Monumentenwet 1988 en de gemeentelijke erfgoedverordening.

  • e.

    Gebruiksbesluit (Besluit brandveilig gebruik bouwwerken)

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

  • 1.

    legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.2);

  • 2.

    verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 5.3);

  • 3.

    legesheffing slopen (zie onderdeel 5.4);

  • 4.

    legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 5.5);

  • 5.

    legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 5.6);

  • 6.

    legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 5.7).

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 5.8).

5.2 Bouwvergunningen

5.2.1 Algemeen

Op grond van onderdeel 5.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

  • schetsplan;

  • lichte bouwvergunning;

  • reguliere bouwvergunning;

  • bouwvergunning eerste fase;

  • bouwvergunning tweede fase;

  • wijziging bouwvergunning eerste fase.

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 5.3.2.

5.2.2 Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.2.3 Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

5.2.3.1 5.2.3.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een op basis van een schetsplan uitgewerkt bouwplan: 25% van de bouwleges zoals die bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld, met een maximum van Het in 5.2.3.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de kosten die de gemeente moet maken voor externe adviezen. € 1.000,00

5.2.4 Aanvraag lichte bouwvergunning

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning: 
5.2.4.1 2 % van de bouwkosten met een minimumtarief van indien de bouwkosten niet meer dan € 2.000.000,00 bedragen; € 129,40
5.2.4.2€ 40.000,00 vermeerderd met 1,5 % van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 2.000.000,00 en minder dan € 10.000.000,00; 
5.2.3.4€ 162.000,00 vermeerderd met 1 % van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 10.000.000,00 bedragen, met een maximum van:€ 260.000,00

5.2.5 Aanvraag reguliere bouwvergunning

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning 
5.2.5.1 2,1% van de bouwkosten met een minimumtarief van indien de bouwkosten niet meer dan € 2.000.000,00 bedragen; € 1.94,15
5.2.5.2€ 42.000, 00 vermeerderd met 1,5 % van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 2.000.000,00 en minder dan € 10.000.000,00;€ 260.000,00  
5.2.5.3€ 162.000,00 vermeerderd met 1 % van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 10.000.000,00 bedragen, met een maximum van: 

5.2.6 Aanvraag bouwvergunning eerste fase 

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase: 60 % van het tarief als bedoeld in artikel 5.2.5.  

5.2.7 Aanvraag bouwvergunning tweede fase

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase: 40% van het tarief als bedoeld in artikel 5.2.5.  

5.2.8 Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase: 
5.2.8.1 1,26% van de bouwkosten met een minimumtarief van indien de bouwkosten niet meer dan € 2.000.000,00 bedragen; € 194,15
5.2.8.2€ 25.200, 00 vermeerderd met 1 % van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 2.000.000,00 met een maximum van:€ 260.000,00
5.2.8.3Van dit tarief vindt geen verrekening plaats met het tarief als bedoeld in artikel 5.2.6 

5.3 Verhogingen/aanvullende leges

5.3.1 Algemeen

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven.

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

  • extra toetsing welstand (zie onderdeel 5.3.2);

  • beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.3.3);

  • verplicht advies agrarische commissie (zie onderdeel 5.3.4);

  • achteraf ingediende aanvraag (gereserveerd onderdeel 5.3.5);

  • beoordeling aanvullende gegevens (gereserveerd onderdeel 5.3.6);

  • projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 5.3.7);

  • wijziging of ontheffing bestemmingsplan (zie onderdeel 5.3.8);

  • bestemmingsplan in voorbereiding (zie onderdeel 5.3.9);

  • toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan (onderdeel 5.3.10).

5.3.2 Toetsing welstand

 Het verschuldigde bedrag tarief op grond van onderdeel 5.2 wordt, in verband met een toetsing aan welstandscriteria, verhoogd indien hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, overeenkomstig het volgende tarief:  
5.3.2.1Indien de bouwkosten exclusief de omzetbelasting minder bedragen dan € 4.000,00:€ 55,00
 € 4.000,00 of meer tot € 25.000,00 bedragen:€ 51,00 + 2,00‰ van de bouwkosten
 € 25.000,00 of meer tot € 120.000,00 bedragen:€ 77,00 + 1,10‰ van de bouwkosten
 € 120.000,00 of meer tot € 230.000,00 bedragen:€ 123,00 + 1,10‰ van de bouwkosten
 € 230.000,00 of meer tot € 455.000,00 bedragen:€ 262,00 + 0,60‰ van de bouwkosten
 € 455.000,00 of meer bedragen:€ 494,00 + 0,25‰ van de bouwkosten
 adviezen inzake reclames, per advies:€ 55,00
 De bouwkosten worden naar boven afgerond op€ 5,00
5.3.2.2De kosten voor handhaven€ 100,00
 De kosten voor vooroverleg€ 100,00

5.3.3 Beoordeling bodemrapport

  Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:    
5.3.3.1een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met€ 350,90
5.3.3.2een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met€ 215,25

5.3.4 Verplicht advies agrarische commissie 

5.3.4.1Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de Intergemeentelijke Agrarische Advies Commissie (IAAC) wordt beoordeeld, verhoogd met de volgende bedragen voor 
 a. bouwen op een bestaand agrarisch perceel:€ 460,00
 b. bouwen met overschrijding grenzen bestaand bouwperceel:€ 520,00
 c. bouwen op niet-bouwperceel (starters), verzoek tot bedrijfsverplaatsing:€ 590,00
 d. aanvullend doelmatigheidsadvies binnen 1 jaar na eerste advies:€ 0,00
 e. overige aanvullende adviezen (maatwerk) per uur:€ 113,00
 f. adviezen bij onttrekken aan agrarische bestemming:€ 380,00
5.3.4.2Indien extern advies wordt ingewonnen van de agrarische beoordelingscommissie ABC, worden de in onderdeel 5.2 genoemde bedragen verhoogd met een bedrag van : 
 - indien het gaat om een standaardadvies:€ 438,00
 - indien het gaat om een nieuwe vestiging of bedrijfsverplaatsing:€ 566,00
 - indien het gaat om een aanvraag waarbij ook uitspraken van de commissie voor bezwaar en beroep en/of gerechtelijke uitspraken dienen te worden betrokken:€ 773,00

5.3.7 Projectbesluit/buiten toepassingverklaring 

 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 4843,50

5.3.8 Wijziging of ontheffing bestemmingsplan 

 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 269,00

5.3.9 Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag

 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 2690,00

5.3.10 Toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan

 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan: 
5.3.10.1een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met€ 2.690,00
5.3.10.3artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met€ 538,00

5.4 Slopen

5.4.1 Begripsbepaling sloopkosten

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. 

5.4.2 Sloopvergunning

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning, als bedoeld in artikel 8.1.1 van de Bouwverordening, bedragen de leges€ 66,85

5.4.4 Verhogingen 

 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.4.2 wordt, indien de aanvraag van een sloopvergunning: 
5.4.4.1krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met€ 215,25
5.4.4.2betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, verhoogd met€ 52,80
5.4.4.3betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met€ 538,00

5.5 Aanlegvergunning

5.5.1 Begripsbepaling aanlegkosten

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft. 

5.5.2 Aanvraag aanlegvergunning 

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning):€ 53,80

5.5.3 Verhogingen 

 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.5.2 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning: 
5.5.3.1krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met€ 215,00
5.5.3.2betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 1614,50
5.5.3.3betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 269,00
5.5.3.4betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.1 eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 1.076,50
5.5.3.5betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met€ 538,00

5.6 Overig/administratief

5.6.1 Algemeen

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

5.6.2 Overschrijven vergunningen of ontheffingen 

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning of ontheffing€ 52,80

5.6.3 Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan€ 194,00

5.6.4 Bestemmingswijzigingen 

5.6.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening of tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist€ 269,10
5.6.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist€ 3.229,00
5.6.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 1.614,50

5.6.5 Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit 

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 807,25

5.6.6 Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 807,25

5.6.7 Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan€ 807,25

5.6.9 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning

  Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges exclusief kosten van welstand en door derden gemaakte kosten teruggegeven. De teruggaaf bedraagt: van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5. 50%

5.6.10 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning 

  Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges exclusief kosten van welstand en door derden gemaakte kosten teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2 50%

 5.6.11 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

  Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt: van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2 50%

5.7 Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

5.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:50%
 een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken met een gebruiksoppervlakte: 
 cat. 1: 0 t/m 100 m²€ 246,80
 cat. 2: 101 t/m 500 m²€ 101,00 + € 1,48 per m² € 101,00 + € 1,44 per m²
 cat. 3: 501 t/m 2.000 m²€ 527,25+ € 0,54 per m²
 cat. 4: 2.001 t/m 5.000 m²€ 1.390,00 + € 0,13 per m²
 cat. 5: 5.001 t/m 50.000 m²€ 1.910,00 + € 0,04 per m²
 cat. 6: meer dan 50.001 m²€ 3.043,50 + € 0,02 per m²
5.7.2een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in (artikel) de brandbeveiligingsverordening 
5.7.3Indien een aanvraag om een gebruiksvergunning als bedoeld onder 5.7.1 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk ten behoeve van een evenement en de gebruiksduur niet langer zal zijn dan maximaal vier weken geldt als legesbedrag een bedrag van10%
 van het bedrag dat op grond van het bepaalde ad 5.7.1 verschuldigd is 
5.7.4Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 5.7.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een reeds verleende gebruiksvergunning bedraagt het legestarief indien het betreft: 
 • een uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding ten minste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, het legestarief zoals berekend op grond van het bepaalde ad 5.7.1 met dien verstande dat de leges alleen berekend worden over de oppervlakte van de uitbreiding, of 
 • een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting dan wel een gedeelte van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat:50%
 van het legestarief zoals berekend op grond van het bepaalde ad 5.7.1 met dien verstande dat de leges alleen berekend worden over de oppervlakte van de gewijzigde gebruiksoppervlakte. 

5.8 Advieskosten

 De in 5.2 genoemde bedragen met betrekking tot een aanvraag waarvoor in het kader van de bouwplanprocedure advies is uitgebracht door de Landbouw Voorlichting worden verhoogd met het bedrag van deze externe kosten die de gemeente moet maken om te kunnen voldoen aan het gedane verzoek. 

5.9 Overig

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen. € 52,80

5.14 Indicatiestelling

 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter beoordeling van een medische of sociale urgentie€ 120,80

5.15 Huisvestingsvergunning

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: 
5.15.1- het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stb. 1992, 548)€ 31,00
5.15.2- het inschrijven in een register van woningzoekenden op grond van genoemde Huisvestingswet:€ 69,80